The Scotch Whisky Aroma Nosing Kit voor de liefhebber

18 aug 2009, 21:01

Lijkt me zeker een leuk presentje om te krijgen (hint, hint). Hoewel, £ 119 (of $ 199) ex verzenden kan een drempel zijn. The Scotch Whisky Aroma Nosing Kit.
Ik heb zulke setjes in het verleden wel voor Wijn gezien en geprobeerd maar nooit gehad of echt gebruikt. Ik heb geen idee hoe nieuw dit is en of er meer van zijn,..... of wellicht meest relevant, hoe dit in de praktijk uitpakt.

Afbeelding

Re: Nosing kit voor de liefhebber ?

20 aug 2009, 12:12

Leuk kitje, maar vind het een beetje prijzig...

The Scotch Whisky Aroma Nosing Kit

04 jan 2010, 12:12

Beste mede forum leden,

Ik ben de laatste tijd actief aan het proeven geslagen en wil dit ook met wat vrienden en kennissen delen.
om een leuke proefavond wat op te leuken denk ik erover om een whisky nosingkit te gaan bestellen.

Zijn er toevallig al mensen die deze kit kennen, zo ja, wat is jouw ervaring ermee? aanrader of niet?

Re: Whisky Nosing kit

04 jan 2010, 12:39

Ik heb er geen ervaring mee. Het lijkt me zeer interessant, maar de prijs is mij te hoog, met name omdat ik niet weet of het produkt het waard is. Als je het aanschaft ben ik zeer benieuwd naar je bevindingen.

04 jan 2010, 19:32

Ik ook! Laat zeker iets weten MnnW!

04 jan 2010, 21:40

Ik ben in juni in de buurt van st. Combs. Ik denk dat ik maar langs ga. Heel leuk. Ik heb het in het verleden gebruikt
Jock

Re: The Scotch Whisky Aroma Nosing Kit

04 jan 2010, 21:51

Een erg mooie kit, ben hem vaker op internet tegengekomen. Volgens mij ook gezien bij de Mitra WX proeverij in Grave afgelopen november. Mooie kit, ook een mooie prijs... ca. EUR 150,00!

Geen idee of zoiets na een tijdje ook niet meer ruikt of verandert... Als je het dan niet actief gebruikt is het wel duur

04 jan 2010, 23:32

@Jock, zijn de geuren wel duidelijk genoeg?
ik heb wel ervaring met een Nez-du-vin voor wijnen,
die vind ik uitstekend namelijk.

en gebruiken ga ik het zeker!ben al bezig een whisky proef
avond te organiseren bij mij in de buurt voor wat bekenden.
(en daar ook weer bekenden van, en dat zal vast niet eenmalig worden)

05 jan 2010, 11:47

MnnW schreef:@Jock, zijn de geuren wel duidelijk genoeg?
ik heb wel ervaring met een Nez-du-vin voor wijnen,
die vind ik uitstekend namelijk.

en gebruiken ga ik het zeker!ben al bezig een whisky proef
avond te organiseren bij mij in de buurt voor wat bekenden.
(en daar ook weer bekenden van, en dat zal vast niet eenmalig worden)

Het wordt door Bruichladdich gebruikt voor de whisky academy. Het is zeer duidelijk zelfs. Goed om te gebruiken met diverse malts. Het geeft een uitstekende kader.

05 jan 2010, 13:18

Kijk dat zijn nog eens referenties ;)
ik heb besloten dat ik zeker dit voorjaar eentje
ga bestellen en natuurlijk houd ik jullie op de hoogte
over mijn bevindingen!

05 jan 2010, 15:53

MnnW schreef:ik heb besloten dat ik zeker dit voorjaar eentje ga bestellen

...en dat is dan die set van ca. EUR 150,-? Ben benieuwd naar je bevindingen! Ik geloof graag dat het helpt om geuren te herkennen! :goedgedaan

05 jan 2010, 22:35

Hi Kj, ik ken deze set op scotchwhiskynosingkit.com niet. Het is jammer dat er zo weinig informatie staat over wat de 24 geuren precies zijn.

Afgelopen augustus was ik op "De smaakparade" in Almere en heb daar een soort Masterclass chocola bijgewoond. Het ging eigenlijk om: De landelijke wedstrijd De lekkerste Bonbon van Nederland.

Dit was een publiekspanel dat de 5 finalisten bonbons moest beoordelen; dat op zich was heel lekker en leuk.

Wat minstens zo interessant was, was de uitleg die we kregen van een dame van Belcolade, over de productie en smaak van de verschillende cacao's en chocola. Zij had ook zo'n soort "aroma kist" en liet ons chocola van verschillende concentratie uit diverse landen en werelddelen proeven. Vervolgens vroeg ze wat er geroken en geproefd werd om daarna te verklappen wat het was en de bijbehorende geuren te laten ruiken.
Inderdaad ook zaken als vanille, rook met en zonder, verbrand rubber, cederhout, etc. etc. Dat was bijzonder boeiend en verhelderend. Niet altijd eenvoudig omdat deze geuren wel heel krachtig waren. Door de kenmerken van cacao te kennen en herkennen kun je er dus ook achter komen of de caco uit Java komt of uit Tanzania of Brazilië om er eens een paar te noemen. ..... En natuurlijk om te ontdekken wat jouw het meest aanspreekt.
Volgens mij blijven de geuren heel lang goed.

Ik heb vroeger wel eens dit soort zaken geroken bij wijnproeverijen en ook dat was altijd leerzaam en interessant.

05 jan 2010, 23:24

Dat is toevallig, ik assisteer wel eens bij een wijnproeverij en daar hebben we een Nez-du-vin en ik heb nog een jaartje in een pattiserie gewerkt waar ik vaker gesproken heb met mensen van oa. Belcolade... ben dus aardig ingewijd als het gaat om ruiken, Daarom lijkt het mij leerzaam en verhelderend om een nosing kit aan te schaffen.

Re: The Scotch Whisky Aroma Nosing Kit voor de liefhebber ?

11 apr 2010, 13:11

Ruben heeft op zijn WhiskyNotes-site onlangs zijn ervaring met deze kit vastgelegd.

Hij heeft de kit twee jaar in huis dus kan in deze als ervaringsdeskundige worden beschouwd.

Zie Scotch Whisky Aroma Nosing Kit. Engelstalig maar toch :goedgedaan

Re: The Scotch Whisky Aroma Nosing Kit voor de liefhebber ?

11 apr 2010, 22:01

Ik heb er zojuist een besteld. Lijkt me zeer nuttig, leerzaam en interessant om te gebruiken zowel privé als bij proeverijen in onze winkel(s) ;)

Zodra ik 'm binnen heb zal ik wel laten weten hoe hij bevalt en of hij het geld waard is :D