Eigenlijk was ik het onderwerp Whisky wiel, smaak diagram, Flavour Wheel, Flavour Map,... begonnen om te discussiëren over dit soort diagrammen. Omdat die discussie er nog niet is en het dan bovendien al snel rommelig en onoverzichtelijk kan worden bij deze deze discussie-draad over die diagrammen.
Vandaar dat ik dat onderwerp nu op slot heb gezet.
Ook als je er een hebt (let wel whisky only) die interessant is en er nog niet in staat kun je die hier melden.
Discussie over Whisky wielen, Flavour Wheels etc...
Re: Whisky Talker, www.whiskysmaakprofiel.nl
-Roy- schreef:Ik ben (op dit moment) niet op zoek naar een score voor kwaliteit, maar een score voor smaak.
Daar was ik nu ook achter Roy.
Destijds was er een website van Wishart waarop een aantal signature-whiskies van Schotse Single Malts stond met smaakprofiel én er was ook een tooltje voor Windows. Daar kon je inderdaad de waarde van zijn 10 smaakclusters invullen om te noteren én om te zien wat daar het meest in de buurt kwam.
Pech de site bestaat niet meer en ook het tool is niet meer beschikbaar ... zo ver ik weet.
Ik meen onlangs wel een App te hebben gezien die het bekende radar-diagram gebruikte. Mocht ik weer vinden welke dan laat ik het weten.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Re: Whisky Talker, www.whiskysmaakprofiel.nl
Naar dat wiel heb ik ook zitten te kijken. Eigenlijk zouden daar, net als in de 'flavour map' de namen in moeten staan.
Wat ik eigenlijk wel grappig vind, is dat die 'classic malts' distileerderijen de flavour map heel erg aanprijzen, maar dat het niet duidelijk is hoe ze tot de plaatsing zijn gekomen. Toch kan dat nooit heel moeilijk zijn, want als dat inderdaad is gegaan volgens een systematiek die lijkt op die van whiskysmaakprofiel.nl, zouden ze alleen maar die scores hoeven te laten zien.
Wat ik eigenlijk wel grappig vind, is dat die 'classic malts' distileerderijen de flavour map heel erg aanprijzen, maar dat het niet duidelijk is hoe ze tot de plaatsing zijn gekomen. Toch kan dat nooit heel moeilijk zijn, want als dat inderdaad is gegaan volgens een systematiek die lijkt op die van whiskysmaakprofiel.nl, zouden ze alleen maar die scores hoeven te laten zien.
0 x
Re: Discussie over Whisky wielen, Flavour Wheels etc...
Uit Whisky Talker, http://www.whiskysmaakprofiel.nl
Dit zou die "geëigende rubriek" zijn, vandaar even dit citaat hier geplaatst.
Piet schreef:Hé hé, dan zijn we weer terug bij jouw grote verwarring in Complexiteit van whisky als structuur-element.
In het aroma-diagram (Flavour Map) kun je geen complexiteit aangeven eenvoudigweg omdat het geen aroma is. Dat is nu juist de dimensie die dan mist.
En inderdaad de andere diagrammen kunnen per geval maar één smaaktype, al dan niet met complexiteit, aangeven. Of je moet er meerdere projecties in zetten. Een paar kan maar dat wordt wel heel rommelig en ze zijn daar ook niet voor bedoeld.
Overigens ben ik aan zoiets wel eens begonnen maar ben ik er eigenlijk mee gestopt omdat het té ingewikkeld werd. Niet voor mij maar voor de doelgroepDaarom maar gestopt. Misschien moet ik er hier (in de geëigende rubriek) eens iets van publiceren....
Dit zou die "geëigende rubriek" zijn, vandaar even dit citaat hier geplaatst.
0 x
Hier het diagram, wat heet?, dat ik in 2008 gemaakt heb maar waar ik mee ben opgehouden met het idee dat het toch te complex en technisch ging worden voor de beoogde doelgroep. Ik had zelfs al een boektitel
Ik ben er in de begindagen van het forum ook wel eens over begonnen maar het sloeg nooit aan. Wellicht nu, na 5 jaar, wel.
Natuurlijk geef ik het hierbij ook gratis weg. Want de oplettende lezer zal al lang een direct verband hebben gezien tussen b.v. artikelen in de whisky-magazines en op andere forums, en publicaties en onderwerpen op dit, inmiddels toch wel leidende, forum. Meestal zonder bronvermelding. We hebben héél wat meelezers
Bovenstaande was wel de aanleiding om destijds op het forum te beginnen met dit onderwerp en de onderliggende opzet: De smaak van whisky geanalyseerd,... "mijn" i-boek op het Web
Gebaseerd op mijn lange ervaring met wijn drinken, proeven en lekker eten. In de Wijnwereld is een dergelijke gestructureerde benadering van proeven en beschrijven namelijk al decennia ingeburgerd.
Boven De smaakkubus uit Het Proefboek, de essentie van smaak van Peter Klosse met enkele tekstuele aanpassingen gericht op whisky. Als je op het forum zoekt op "Proefboek" zul je zien dat ik er al regelmatig aan gerefereerd heb.
Onder, de twee dimensies van bestaande diagrammen geprojecteerd op de drie dimensies van de smaakkubus. Dit zou dus #De Whiskykubus" of Whisky cube" zijn..... eigenlijk best mooi nu ik het nog eens bekijk
Hoewel de Diageo Flavour Map niet geheel past geeft de positionering in de smaakkubus toch een goed idee van de inherente beperkingen van dat diagram.
Het herzien Schotse whisky smaakwiel voor industrieel gebruik is veel completer maar door het tweedimensionaal-model daarom ook lastiger te interpreteren.
Ik ben er in de begindagen van het forum ook wel eens over begonnen maar het sloeg nooit aan. Wellicht nu, na 5 jaar, wel.
Natuurlijk geef ik het hierbij ook gratis weg. Want de oplettende lezer zal al lang een direct verband hebben gezien tussen b.v. artikelen in de whisky-magazines en op andere forums, en publicaties en onderwerpen op dit, inmiddels toch wel leidende, forum. Meestal zonder bronvermelding. We hebben héél wat meelezers
Bovenstaande was wel de aanleiding om destijds op het forum te beginnen met dit onderwerp en de onderliggende opzet: De smaak van whisky geanalyseerd,... "mijn" i-boek op het Web
Boven De smaakkubus uit Het Proefboek, de essentie van smaak van Peter Klosse met enkele tekstuele aanpassingen gericht op whisky. Als je op het forum zoekt op "Proefboek" zul je zien dat ik er al regelmatig aan gerefereerd heb.
Onder, de twee dimensies van bestaande diagrammen geprojecteerd op de drie dimensies van de smaakkubus. Dit zou dus #De Whiskykubus" of Whisky cube" zijn..... eigenlijk best mooi nu ik het nog eens bekijk
Hoewel de Diageo Flavour Map niet geheel past geeft de positionering in de smaakkubus toch een goed idee van de inherente beperkingen van dat diagram.
Het herzien Schotse whisky smaakwiel voor industrieel gebruik is veel completer maar door het tweedimensionaal-model daarom ook lastiger te interpreteren.
0 x
Een kubus, geniaal. Ik ga er eens op mijn gemak naar kijken!
0 x
- Soundwave
- Whisk(e)y goeroe

Leuk linkje voor de nerds onder ons misschien
K-means Clustering 86 Single Malt Scotch Whiskies
K-means Clustering 86 Single Malt Scotch Whiskies
0 x
Werkt bij anderen de interactieve versie van de whisky flavour map op de site van Loch Fyne Whiskies (http://www.lfw.co.uk/acatalog/Flavour_Map.html#) wel? Sinds enige tijd krijg ik, als ik naar die webpagina ga, alleen maar een icoontje te zien. Het maakt niet uit welke browser ik gebruik (Firefox, Internet Explorer, Chrome). Ik heb al naar Loch Fyne Whiskies gemaild en ze zouden ernaar kijken, maar ik heb nog niets terug gehoord. Voordat ik een herinnering stuur, is het handig om te weten of ik de enige ben met dit probleem.
0 x
Bij mij doet ie het ook niet (windows 7, firefox)
Ik ken wel een alternatief dat wel werkt.
Ik ken wel een alternatief dat wel werkt.
0 x
Bedankt voor de info en voor de link. Begrijp ik goed dat de Single Malt Tasting informatie geeft over de profielen van distilleerderijen en niet over individuele whisky's?
0 x
Het is gebaseerd op het whisky-classified idee, dus ik denk dat het uitgaat van de standaardbotteling van de distilleerderij.
Ze verwijzen in ieder geval naar deze bron.
Maar zeker weten doe ik het niet, ik kwam de pagina ooit al surfend tegen.
Ze verwijzen in ieder geval naar deze bron.
Maar zeker weten doe ik het niet, ik kwam de pagina ooit al surfend tegen.
0 x
Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”