Uit Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)
totalatool schreef:Wat ik inmiddels merk is dat ik veel moeite heb om te beoordelen wat het alcoholpercentage is. Ik zat bij beide 49,4% samples (1 en 3) iets te laag met mijn inschatting, en bij de bourbon van 45% (sample 2) juist weer iets te hoog.
Ik zie dat anderen daar wat succesvoller in zijn. Is daar een trucje voor dat ik nog niet beheers?
Alcohol schatten doe ik puur op smaak en dan vooral op het mondgevoel. Ik ken daar geen trucje voor of het moet een alcohol meter zijn
Piet schreef:Smaak: Ronde, filmende binnenkomst en behoorlijk peperig. Met wat water wordt dat lekker pittig en sappig.
Score: 84..........en iets van 48 á 50% alcohol.
totalatool schreef:Leeftijd vind ik misschien nog wel veel moeilijker, want op basis waarvan moet je leeftijd bepalen? Is dat complexiteit? Die vond ik bij deze Ardmore namelijk vrij hoog en op basis daarvan zou ik de leeftijd wat hoger inschatten, maar de lichte kleur maakte me dusdanig aan het twijfelen dat ik er geen uitspraak meer over durfde te doen...
Leeftijd schat ik inderdaad vooral op complexiteit. Ook de zachtheid is een leeftijdsindicator. Meestal wordt een whisky zachter ook al is het abv hoog. Het alcohol is dan meer verwarmend (fysiek) dan prikkelend. Omdat ik deze niet complex vind en niet zacht heb ik de leeftijd laag in geschat.
Piet schreef:In één zin: Een mooie fruitige licht geturfde niet al te complexe dram met een goede structuur en smaakbalans.
Score: 84. Niet zo oud, pak weg 8 á 10 jaar ....
Maar dit is toch vooral ervaring, vergelijken (in gedachten) en gokken.