Naar wie woont waarGeolocaties     Naar de Whisky evenementen-kalender op de hulp-pagina Evenementen kalender      onze startpagina hulp-Index      Literatuur pagina     Naar de hulp-pagina van Het Whisky forum Welkom & quick start!         Naar het Contactformulier op de hulp-pagina van Het Whisky forum

Whisky Weetje van de Week, klik de titel om te tonen/verbergen. Wordt vóór elk weekeinde vernieuwd. Whisky Weetje van de Week  (Tonen/verbergen: klik de titel. Wordt elke vrijdag om 24:00 uur vernieuwd).              Gebruik een standaard Atom-feed (RSS) voorziening om Het Whisky forum te volgen.   Het Whisky forum op Twitter   Naar Het WWWhisky Design Award   Naar Index of Twitter Whisk(e)y Accounts   Bookmark and Share

Gebruik van geurgroepen

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. Hiertoe gebruiken we het "poll mechanisme". De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst.
Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.

Gebruik van geurgroepen

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 apr 2012, 21:33

Mede naar aanleiding van Is het onderscheiden van smaken te leren? en als aanvulling op de startpagina, hier iets over gebruik van geurgroepen.

Omdat een geurgroep heel handig is bij zowel het determineren van geuren als het beschrijven van een whisky, hecht ik daaraan veel waarde. Het maakt de analytische bezigheid ook wat hanteerbaar. Deels is het gebruik er van zelfs intuïtief.

Definities van geurgroepen zijn er in soorten en maten waarbij de definitie eigenlijk altijd is toegespitst op een specifiek gebruiksdoel. Zelfs als het alleen gaat over culinaire aangelegenheden tref je nog een grote diversiteit aan indelingen en onderverdelingen aan. Zo óók binnen de whiskywereld. Elk boek heeft wel weer een iets of zelfs heel andere manier van groeperen. En natuurlijk kan ik me in geen daarvan echt vinden 8-)

Een geurgroep is eigenlijk het benoemen van de eerste associatie die ik heb als ik aan een whisky ruik. Eén of meerdere.
Vervolgens ga ik dan snuffelen en proeven om er meer uit te halen en in te zoomen op specifieke geuren.

Als een bepaalde geur prominent aanwezig is kan het best zijn dat je daarvoor helemaal geen geurgroep nodig hebt of
gebruikt, juist omdat die er direct uitspringt. Bovendien zijn sommige geuren zo eigen en uniek dat ze moeilijk in een groep zijn te plaatsen. Als dit laatste het geval is kun je later wel weer "terugwerken" om een whisky (op hoog niveau) te typeren. Een geurgroep kan vervolgens gebruikt worden om smaakbeleving te ondersteunen en beschrijven.

Tijdens het ruiken (extrinsieke geurwaarneming) maar ook daarna, bij de intrinsieke geurwaarneming of retro-olfactie (wijnterm: arôme de bouche: "de geur die de neus binnendoor via de mond, bereikt"), kunnen we verder geuren gaan herkennen. Hierbij help het enorm om met een slok in de mond of juist ná het doorslikken, door de neus uit te ademen (blazen).
Dit zijn dus de geuren die gelijktijdig met de degustatie (waarnemen van de elementaire smaakindrukken inclusief de
basissmaken) worden waargenomen, waardoor de ervaring als één geheel wordt verwerkt. Dit is dan vooral hetgeen we onder smaak verstaan zeg maar tijdens het kauwen in de mond.

Als zoetekauw en sherried liefhebber liep ik al snel tegen de beperkingen van bestaande geurgroepen. De eerste indruk is vaak "fruitig", "citrus" of "peated" of ... "zoetig". En juist die laatste ben ik als geurgroep in bestaande lijsten nog niet tegen gekomen. Wel als smaak ! Vaak blijkt zoetig dan te zijn opgebouwd uit niet alleen andere geuren maar ook andere groepen. Inderdaad rijp (zoet)fruit, konfijt, gedroogd fruit, houtig. En vervolgens ga je verder met het snuffelen en determineren om de specifieke geuren er uit te halen hetgeen dan versterkt wordt door de smaak en afdronk.

Om dit proces te ondersteunen, zeker voor beginnende aficionado's die wat analytisch zijn ingesteld, zijn nu op de startpagina m.b.v. geurgroepen de betreffende aroma's en forumberichten, eenvoudig te vinden.
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin en het bijbehorende dagboek.
Laat je stem gelden op WWWhisky Design Award en op World Whisky dot Org.

Tip: Geef even aan in welk regio je woont.
Piet
Moderator
Moderator

Re: Gebruik van geurgroepen

Ongelezen berichtdoor raleigh » 21 apr 2012, 23:48

Weet niet of er al wel eens melding van is gemaakt maar voor wijn bestaan er nosing kits voor sigaren trouwens ook.
En na google gebruikt te hebben blijken ze ook voor whisky te bestaan.

klikkie doen dan
raleigh
Actief lid
Actief lid

Re: Gebruik van geurgroepen

Ongelezen berichtdoor Piet » 22 apr 2012, 09:40

raleigh schreef:Weet niet of er al wel eens melding van is gemaakt maar voor wijn bestaan er nosing kits voor sigaren trouwens ook.
En na google gebruikt te hebben blijken ze ook voor whisky te bestaan.

Yep. Inmiddels ook te koop in Nederland. En we hebben er inderdaad wat over gezegd in The Scotch Whisky Aroma Nosing Kit voor de liefhebber ?
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin en het bijbehorende dagboek.
Laat je stem gelden op WWWhisky Design Award en op World Whisky dot Org.

Tip: Geef even aan in welk regio je woont.
Piet
Moderator
Moderator

Keer terug naar Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen