Gebruik van geurgroepen

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
Piet
Moderator
Moderator

Gebruik van geurgroepen

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Apr 2012, 21:33

Mede naar aanleiding van Is het onderscheiden van smaken te leren? en als aanvulling op de startpagina, hier iets over gebruik van geurgroepen.

Omdat een geurgroep heel handig is bij zowel het determineren van geuren als het beschrijven van een whisky, hecht ik daaraan veel waarde. Het maakt de analytische bezigheid ook wat hanteerbaar. Deels is het gebruik er van zelfs intuïtief.

Definities van geurgroepen zijn er in soorten en maten waarbij de definitie eigenlijk altijd is toegespitst op een specifiek gebruiksdoel. Zelfs als het alleen gaat over culinaire aangelegenheden tref je nog een grote diversiteit aan indelingen en onderverdelingen aan. Zo óók binnen de whiskywereld. Elk boek heeft wel weer een iets of zelfs heel andere manier van groeperen. En natuurlijk kan ik me in geen daarvan echt vinden 8-)

Een geurgroep is eigenlijk het benoemen van de eerste associatie die ik heb als ik aan een whisky ruik. Eén of meerdere.
Vervolgens ga ik dan snuffelen en proeven om er meer uit te halen en in te zoomen op specifieke geuren.

Als een bepaalde geur prominent aanwezig is kan het best zijn dat je daarvoor helemaal geen geurgroep nodig hebt of
gebruikt, juist omdat die er direct uitspringt. Bovendien zijn sommige geuren zo eigen en uniek dat ze moeilijk in een groep zijn te plaatsen. Als dit laatste het geval is kun je later wel weer "terugwerken" om een whisky (op hoog niveau) te typeren. Een geurgroep kan vervolgens gebruikt worden om smaakbeleving te ondersteunen en beschrijven.

Tijdens het ruiken (extrinsieke geurwaarneming) maar ook daarna, bij de intrinsieke geurwaarneming of retro-olfactie (wijnterm: arôme de bouche: "de geur die de neus binnendoor via de mond, bereikt"), kunnen we verder geuren gaan herkennen. Hierbij help het enorm om met een slok in de mond of juist ná het doorslikken, door de neus uit te ademen (blazen).
Dit zijn dus de geuren die gelijktijdig met de degustatie (waarnemen van de elementaire smaakindrukken inclusief de
basissmaken) worden waargenomen, waardoor de ervaring als één geheel wordt verwerkt. Dit is dan vooral hetgeen we onder smaak verstaan zeg maar tijdens het kauwen in de mond.

Als zoetekauw en sherried liefhebber liep ik al snel tegen de beperkingen van bestaande geurgroepen. De eerste indruk is vaak "fruitig", "citrus" of "peated" of ... "zoetig". En juist die laatste ben ik als geurgroep in bestaande lijsten nog niet tegen gekomen. Wel als smaak ! Vaak blijkt zoetig dan te zijn opgebouwd uit niet alleen andere geuren maar ook andere groepen. Inderdaad rijp (zoet)fruit, konfijt, gedroogd fruit, houtig. En vervolgens ga je verder met het snuffelen en determineren om de specifieke geuren er uit te halen hetgeen dan versterkt wordt door de smaak en afdronk.

Om dit proces te ondersteunen, zeker voor beginnende aficionado's die wat analytisch zijn ingesteld, zijn nu op de startpagina m.b.v. geurgroepen de betreffende aroma's en forumberichten, eenvoudig te vinden.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

raleigh
Actief lid
Actief lid

Re: Gebruik van geurgroepen

Ongelezen berichtdoor raleigh » 21 Apr 2012, 23:48

Weet niet of er al wel eens melding van is gemaakt maar voor wijn bestaan er nosing kits voor sigaren trouwens ook.
En na google gebruikt te hebben blijken ze ook voor whisky te bestaan.

klikkie doen dan
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 22 Apr 2012, 09:40

raleigh schreef:Weet niet of er al wel eens melding van is gemaakt maar voor wijn bestaan er nosing kits voor sigaren trouwens ook.
En na google gebruikt te hebben blijken ze ook voor whisky te bestaan.

Yep. Inmiddels ook te koop in Nederland. En we hebben er inderdaad wat over gezegd in The Scotch Whisky Aroma Nosing Kit voor de liefhebber ?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Mel
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mel » 20 Mar 2015, 21:55

Ik heb een (wellicht vreemde) vraag over geur en ik weet niet zo snel waar ik deze kan stellen dus ik gebruik dit topic maar daarvoor.

Als ik een whisky inschenk en ruik, dan komen er zeer veel geuren naar boven. Echter na een tijdje ruiken, lijkt mn neus geen geuren meer op te nemen. De sterke geuren die ik in het begin rook, lijken dan te zijn verdwenen. Ruik ik dezelfde whisky een dag later, dan neem ik weer alle geuren op.

Kan het zijn dat de neus na een tijdje gewoon even geen geuren meer opneemt?
0 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 21 Mar 2015, 13:56

Je moet snuffelen niet snuiven!

Alcohol verdoofd dus als je flink je neus op loopt te halen dan kan dat inderdaad gebeuren dat je ff niks meer ruikt.
Persoonlijk heb ik het met peat, zodra dat in de drank zit dan lukt de rest ook niet meer.

Maar zonder dollen het is inderdaad rustig aan doen, je kan beginnen met 'wapperen' zoals je dat vroeger moest doen bij de fles aceton bij scheikunde, en dan voorzichtig een snufje nemen. Niet te veel ineens willen. Soms duurt het 15 minuten voordat ik de eerste slok neem, zit alleen maar te ruiken :Pipersmile
0 x

Mel
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mel » 21 Mar 2015, 19:20

Heel stom maar ik denk dat ik wel weet wat de boosdoener is..... Reuk was prima maar na een sigaretje roken, was mn geur dus weg. Ik denk dat dat dus niet bevorderlijk is.
0 x
Afbeelding

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 25 Mar 2015, 01:32

Alcohol kan je neus ook doen dichtslaan...
0 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 31 Mar 2015, 22:51

Tom2 schreef:Alcohol kan je neus ook doen dichtslaan...

Klopt. Kun je makkelijk oplossen door je neus tegen je arm te drukken en diep in te ademen. Door je neus dan natuurlijk.
Weg alcohol slot :P

Sigaretten is maar 1 remedie tegen; niet doen. Geldt voor alles waar rook afkomt die je inademt trouwens.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 31 Mar 2015, 22:56

Mel schreef:Ik heb een (wellicht vreemde) vraag over geur en ik weet niet zo snel waar ik deze kan stellen dus ik gebruik dit topic maar daarvoor.

Als ik een whisky inschenk en ruik, dan komen er zeer veel geuren naar boven. Echter na een tijdje ruiken, lijkt mn neus geen geuren meer op te nemen. De sterke geuren die ik in het begin rook, lijken dan te zijn verdwenen. Ruik ik dezelfde whisky een dag later, dan neem ik weer alle geuren op.

Kan het zijn dat de neus na een tijdje gewoon even geen geuren meer opneemt?

Ons geur vermogen werkt instinctief; dat houdt plat gezegd in dat als je een geur geroken hebt je deze na een paar keer vlak achter elkaar niet meer ruikt omdat je dan wat anders ruikt. Onze neus is tot veel meer in staat als onze hersenen (gelukkig) anders werden we gek. Dus het kan zijn dat je neus dichtslaat vanwege alcohol, het kan ook zijn dat de betreffende fles niet meer te bieden heeft. Probeer het eens met een oudere fles, meer dan 35 yo. Als je ook daar (te) weinig ruikt naar je zin kan het best handig zijn een nosing set aan te schaffen; alles moeten onze hersenen leren, dus ook geuren onderscheiden. Daar kan de crux zitten; je ruikt het waarschijnlijk al wel, alleen je hersenen herkennen het niet....
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”