Hoewel er neem ik aan (want dat is echt heel lang geleden) wel wat gelijkenis is tussen Maggi aroma uit een flesje een vloeibare smaakversterker, en de kruidachtige Maggiplant, (Lavas, Levisticum officinale) is de laatst genoemde subtiel van smaak en bevat de eerste, anders dan de naam wellicht doet vermoeden, geen maggiplant.
Piet schreef:Ik doel dan op de maggi die je nagenoeg altijd in Madeira vindt en doel dan op (verse) maggiplant, zoals ik die in de tuin heb staan. De geur is vrij uitgesproken en komt ook nog naar voren nádat je je handen gewassen hebt.
.....
Mijn keukenprinses gebruikt de blaadjes met grote regelmaat vers in jus en soep ... en dat is heel lekker![]()
Het is een grote sterk groeiende plant waaraan bijna het hele jaar wel wat groen zit. Alleen enkele wintermaanden niet.
Wellicht is een derde manifestatie van Maggi het aroma dat vaak in Madeira te vinden is.
En dat aroma is dan soms ook terug te vinden in Sherry en Port, maar toch in mindere mate en minder uitgesproken.
En zelfs in wijn ! Maar die is dan wel overleden. Er is zelfs een gerelateerde naam voor dit verschijnsel: Maderisatie(1). Een wijn die gemaderiseerd is geoxideerd en is té oud of verouderd, bijvoorbeeld té lang open gestaan, te warm bewaard etc. Ik heb het helaas ook wel eens in een chique restaurant mogen ervaren. Het kan variëren van een klein spoortje (het begin van) maderisatie, tot echt vies, en dat is dan ook echt niet te drinken en alles overheersend. De bruine kleur of gloed verraad meestal al dat er iets mis is.
En inderdaad, madérisation (Frans) is onderdeel van het rijpingsproces van Sherry en Madeira... en wellicht ook Port?
In elk geval is het dus te verwachten een een Madeira-finished whisky. Maar zeker niet daartoe beperkt.
(1) Ook vaak geschreven als Madeirisatie.