Maggi of Maggiplant (Lavas, Levisticum officinale) in whisky

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
Piet
Moderator
Moderator

Maggi of Maggiplant (Lavas, Levisticum officinale) in whisky

Ongelezen berichtdoor Piet » 04 Okt 2011, 21:31

Na een enkele eerdere vermelding kwam Maggi nu ter sprake in Glengoyne 9yo 45% Exclusive Range by David Stirk.

Hoewel er neem ik aan (want dat is echt heel lang geleden) wel wat gelijkenis is tussen Maggi aroma uit een flesje een vloeibare smaakversterker, en de kruidachtige Maggiplant, (Lavas, Levisticum officinale) is de laatst genoemde subtiel van smaak en bevat de eerste, anders dan de naam wellicht doet vermoeden, geen maggiplant.

Piet schreef:Ik doel dan op de maggi die je nagenoeg altijd in Madeira vindt en doel dan op (verse) maggiplant, zoals ik die in de tuin heb staan. De geur is vrij uitgesproken en komt ook nog naar voren nádat je je handen gewassen hebt.
.....
Mijn keukenprinses gebruikt de blaadjes met grote regelmaat vers in jus en soep ... en dat is heel lekker :smullen
Het is een grote sterk groeiende plant waaraan bijna het hele jaar wel wat groen zit. Alleen enkele wintermaanden niet.

Wellicht is een derde manifestatie van Maggi het aroma dat vaak in Madeira te vinden is.
En dat aroma is dan soms ook terug te vinden in Sherry en Port, maar toch in mindere mate en minder uitgesproken.

En zelfs in wijn ! Maar die is dan wel overleden. Er is zelfs een gerelateerde naam voor dit verschijnsel: Maderisatie(1). Een wijn die gemaderiseerd is geoxideerd en is té oud of verouderd, bijvoorbeeld té lang open gestaan, te warm bewaard etc. Ik heb het helaas ook wel eens in een chique restaurant mogen ervaren. Het kan variëren van een klein spoortje (het begin van) maderisatie, tot echt vies, en dat is dan ook echt niet te drinken en alles overheersend. De bruine kleur of gloed verraad meestal al dat er iets mis is.

En inderdaad, madérisation (Frans) is onderdeel van het rijpingsproces van Sherry en Madeira... en wellicht ook Port?

In elk geval is het dus te verwachten een een Madeira-finished whisky. Maar zeker niet daartoe beperkt.

(1) Ook vaak geschreven als Madeirisatie.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Otje
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Maggi of Maggiplant (Lavas, Levisticum officinale) in wh

Ongelezen berichtdoor Otje » 31 Jan 2013, 09:49

Madeirisatie ontstaat ook veel in bier, zeker de "bewaarbieren", een klein beetje is erg lekker; laatst een La Trappe Quadrupel gehad die ik al 6y had liggen, nou daar past wat madeirisatie prima hoor. Maar het is al snel overheersend en kan uiteindelijk alle gemadeiriseerde dranken dezelfde smaak geven. Ben het in whisky tot nog toe niet tegengekomen.
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 31 Jan 2013, 11:37

Ik herinner me een flesje Hertog Jan bokbier uit de jaren '80 (meen ik) dat ik een jaar of twee/drie geleden in Delft geschonken kreeg. Het deed m'n broer en mij sterk aan port denken.
0 x
Afbeelding

TreinJan
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor TreinJan » 31 Jan 2013, 14:01

Zware donkere bieren willen nog wel eens port-trekjes krijgen, zware blonde gaan soms richting sherry. De algemene term voor deze ontwikkeling is maderisatie.
Terug bij lavas/maggi: gist kan ook een dergelijke indruk geven (bouillon, groentesoep) - alweer in bier.
0 x

Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”