Blind tasting head to head uit mijn eigen whiskykast

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
Gebruikersavatar
mardo
Senior
Senior
Berichten: 330
Lid geworden op: 10 Okt 2014, 23:04

Blind tasting head to head uit mijn eigen whiskykast

Ongelezen berichtdoor mardo » 10 Mei 2018, 10:09

Ik heb het plan opgevat om verschillende whiskies uit mijn open flessen in een blind tasting tegenover elkaar te zetten.
Het idee is ontstaan doordat ik nog 3 samples heb van, inmiddels, lege flessen. Ze zijn alledrie een beetje uit dezelfde categorie. Eigenlijk wil ik er één nog wel een keer kopen. Dus nu heb ik de samples met een wit papiertje en tape omwikkeld, ze in een doosje gedaan, ff schudden.(met beleid) ;) en daarna 1 voor 1 eruit gehaald en genummerd.
Ik wil ze nu alle drie openminded gaan beoordelen en een cijfer geven. Ik weet dus welke 3 whiskies het zijn en heb er zelfs al een fles van op.
Ik ben benieuwd of ik eruit ga halen welke welke is. En of eruit komt wat ik verwacht.
De whiskies waar het nu om gaat zijn de Glendronach 12, de Glenmorangie 12 lasanta en de Macallan 12 sherry. Dit ga ik zondagavond doen. Ik zal een verslag van mijn bevindingen hier achter laten.
Daarna wil ik dit met meerdere whiskies uit mijn kast gaan doen. Dan wel 1 op 1 denk ik, maar alles kan natuurlijk. Gewoon omdat ik dat leuk vind. Zonder pretenties, maar wel om van te leren. Leren proeven, leren ruiken en leren interpreteren. En oh ja ook nog genieten natuurlijk. :bigsmile
Ik verwacht dat er nog meer mensen zijn die dit al eens gedaan hebben. Nog leuke of verrassende ervaringen of andere opmerkingen?
6 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Blind tasting head to head uit mijn eigen whiskykast

Ongelezen berichtdoor FGG » 10 Mei 2018, 11:22

Als je al weet dat het die 3 zijn dan zou ik de blind tasting niet eens meer doen en meteen de GD12 kopen. Of sterker nog: stapje omhoog en een GD15 of GD18 halen of nog beter de GD CS.

:bigsmile
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: Blind tasting head to head uit mijn eigen whiskykast

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 10 Mei 2018, 11:59

Ik heb wel het idee gehad, maar nog nooit uitgevoerd. Ik heb op dit moment niet de beschikking over al mijn open flessen, maar over een tijdje verandert dat gelukkig weer en zal ik kijken of ik iets kan opzetten.
1 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
mardo
Senior
Senior
Berichten: 330
Lid geworden op: 10 Okt 2014, 23:04

Re: Blind tasting head to head uit mijn eigen whiskykast

Ongelezen berichtdoor mardo » 10 Mei 2018, 13:07

FGG schreef:Als je al weet dat het die 3 zijn dan zou ik de blind tasting niet eens meer doen en meteen de GD12 kopen. Of sterker nog: stapje omhoog en een GD15 of GD18 halen of nog beter de GD CS.

:bigsmile


Daar zit nou juist mijn punt. Ik ben dus benieuwd of 1 van de andere 2 er beter uit komt als ik onbevooroordeeld ben. Whisky proeven is voor mij toch altijd een momentopname. En ik zou nu idd voor de gd12 gaan. Hoewel de lasanta wel erg hard ging en de macallan in eerste instantie tegen viel.
De anderen die jij noemt heb ik ook staan. :D Maar die zijn toch echt anders in smaakbeleving. Dit zijn meer mijn daily drams.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
mardo
Senior
Senior
Berichten: 330
Lid geworden op: 10 Okt 2014, 23:04

Re: Blind tasting head to head uit mijn eigen whiskykast

Ongelezen berichtdoor mardo » 13 Mei 2018, 19:53

mardo schreef:De whiskies waar het nu om gaat zijn de Glendronach 12, de Glenmorangie 12 lasanta en de Macallan 12 sherry. Dit ga ik zondagavond doen. Ik zal een verslag van mijn bevindingen hier achter laten.


Helaas moet ik mijn ambitie om hier wat meer bijdragen te leveren op het forum even 2 weken uitstellen. Na een beet van een teek ben ik nu aan een antibioticakuur. Dus beter even geen alcohol. Maar 2 weekjes is gelukkig te overzien.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
mardo
Senior
Senior
Berichten: 330
Lid geworden op: 10 Okt 2014, 23:04

Re: Blind tasting head to head uit mijn eigen whiskykast

Ongelezen berichtdoor mardo » 24 Mei 2018, 23:24

Blind tasting van de Glendronach 12, Glenmorangie Lasanta en de Macallan 12 sherry.
Ik weet niet welke whisky in welk sample zit. De samples zijn genummerd 1,2 en 3. Ik doe de nosing en tasting head to head.
Nu ben ik geen ster in het omschrijven van smaken en geuren en kijk ik altijd vol bewondering naar een aantal whiskyreviewers op youtube.
Dit gaat het van mij niet worden. Ik zal wel proberen aan te geven wat ik ruik en proef, maar dit op het niveau van een beginner.
Al doende leert men dacht ik zo.

De neus:
sample 1: Duidelijke sherry invloed, rozijnen, kaneel, honing. Zoete rode vruchten en ook bloemig.
Deze neus bevalt me uitstekend.
sample 2: Meer bescheiden neus dan 1. Bloemen, honing, zoetig, maar veel terughoudener dan sample 1.
sample 3: Lichtste neus van alledrie. beetje citrusvruchten, alcohol en gras, Na een tijdje ook hier een zweem van rozijn.

smaak:
sample 1: Zoet, zeer makkelijk drinkbaar, duidelijke sherry invloed. zeer lekker.
sample 2: Licht zoet, rode vruchten en een caramel/kaneelachtige smaak. Beetje anijs ook. lekker drammetje.
sample 3: heel makkelijk drinkbaar. Niet zoveel uitgesproken smaak eigenlijk. Vooral zoet en sherry.

afdronk:
sample 1: kaneel, zoet, blijft redelijk hangen. lekker aanwezig.
sample 2: lichte alcohol prikkeling, rozijnen en wat korter dan sample 1. Maar wel aangenaam.
sample 3: Deze afdronk is ook aangenaam. Licht zoet en duidelijke sherry invloed.

conclussie:
Sample 1 heeft duidelijk mijn voorkeur. Meeste smaak en geur. Wint op alle 3 de fronten.
Sample 2 is een goede 2e. Iets minder uitgesproken maar wel gewoon erg lekker en een hele fijne afdronk.
Sample 3 is duidelijk de verliezer. Eigenlijk geen heel spannende dram. Vlak en weinig spannend, hoewel de afdronk niet verkeerd is. Dit zou een mooie starter van de avond zijn.

De uitslag en wat welke whisky is:
1 = Glendronach 12
2 = Macallan 12 sherry
3 = Glenmorangie Lasanta

En dan moet ik eerlijk zeggen dat ik de Glendronach als beste wel verwacht had. De Glenmorangie valt voor mij, toch wel, door de mand.
Dat was toch een fles die ik regelmatig graag pakte en ik had een nek aan nek race verwacht met de glendronach.
De Macallan is dan weer een verrassing, die had ik als minste in gedachte.
Nu zijn alle drie de whiskies gewoon lekker voor wat ze zijn in hun prijsklasse.(hoewel de Macallan wat te prijzig is naar mijn idee)
En is dit voor mij een leerzaam avondje geweest.

Volgende keer de Macallan Gold vs Highland Park 10 vs Glengoyne 10
9 x
Afbeelding

Lucca
Senior
Senior
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 Nov 2016, 23:16

Re: Blind tasting head to head uit mijn eigen whiskykast

Ongelezen berichtdoor Lucca » 25 Mei 2018, 01:05

Volgende keer een 4e erbij ? De moeilijkheidsgraad beetje opschroeven ? Leuk verhaal met goede onderbouwing :goedgedaan
1 x

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Blind tasting head to head uit mijn eigen whiskykast

Ongelezen berichtdoor FGG » 25 Mei 2018, 07:46

mardo schreef:De uitslag en wat welke whisky is:
1 = Glendronach 12
2 = Macallan 12 sherry
3 = Glenmorangie Lasanta

Naar mijn verwachtingen, deze uitslag:
1. Glendronach maakt gewoon mooie OB's
2. Prima, maar die prijs. :domdom
3. Tja, niet mijn ding, Glenmorangie.


mardo schreef:Volgende keer de Macallan Gold vs Highland Park 10 vs Glengoyne 10

Nummer 3 weet ik al. HP. :vies


Mooie head-to-head. Dit soort items lees ik graag! :hoedaf
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: Blind tasting head to head uit mijn eigen whiskykast

Ongelezen berichtdoor Dre » 25 Mei 2018, 08:43

Geinige test! Al ben ik het wel eens dat je misschien de moeilijkheidsgraad voor jezelf iets omhoog moet gooien, na het lezen van enkel de geuren wist ik zelf ook al welke wat was :lol: .
Ik zou iemand anders bijv. drie flessen uit je kast laten pakken en nummeren, en dat jij dan beschrijft en vervolgens raadt welke je denkt gehad te hebben. Dan heb je geen referentiekader van drie specifieke flessen meer maar in ieder geval ál je open flessen. Ik denk dat je bij je recente test toch al (onbewust) links legt naar de specifieke whisky's omdat je weet welke drie er voor je staan.

mardo schreef:Nu ben ik geen ster in het omschrijven van smaken en geuren en kijk ik altijd vol bewondering naar een aantal whiskyreviewers op youtube.
Dit gaat het van mij niet worden. Ik zal wel proberen aan te geven wat ik ruik en proef, maar dit op het niveau van een beginner.
Al doende leert men dacht ik zo.

Volgens mij onderschat je nu jezelf en óverschat je de Youtubers. Je benoemt toch heel specifieke geuren en smaken? Het enige verschil is:
Een Youtuber pakt een glas, draait er drie keer mee en kijkt ondertussen moeilijk, en zegt dan iets van "Ik ruik het kruidige, die kaneel, zoals mijn oma die vroeger gebruikte voor haar taarten toen ik daar als klein kind elke zondag langs kwam", en jij zegt gewoon: geur: kaneel. :lol:
5 x

Gebruikersavatar
mardo
Senior
Senior
Berichten: 330
Lid geworden op: 10 Okt 2014, 23:04

Re: Blind tasting head to head uit mijn eigen whiskykast

Ongelezen berichtdoor mardo » 25 Mei 2018, 08:52

Bedankt voor jullie reacties. Leuk.
Nu gaat het mij niet zozeer om moeilijkheidsgraad.
Of raden welke whisky het is. Ik probeer 3 gelijkwaardige whiskies te vinden in mijn kast en dan wil ik
Voor mezelf zien hoe ik erop reageer als ik niet weet welke het is . En vooral ook meer ruiken en proeven. Blind is alles toch intenser lijkt t wel.
En Dre, bedankt voor je feedback. Je hebt natuurlijk wel gelijk. Kaneel is kaneel. :lol:
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
mardo
Senior
Senior
Berichten: 330
Lid geworden op: 10 Okt 2014, 23:04

Re: Blind tasting head to head uit mijn eigen whiskykast

Ongelezen berichtdoor mardo » 04 Jun 2018, 20:22

Blind tasting van de Macallan Gold, Highland park 10 en de Glengoyne 10.
Ik weet niet welke whisky in welk sample zit. De samples zijn genummerd 1,2 en 3. Ik doe de nosing en tasting head to head.
De reis door mijn eigen kast gaat verder. Al doende leert men.

de neus:
sample 1: citrus, zoete sinaasappel, bloemengeur, aangenaam en licht
sample 2: een vleugje rook, citrus, maar weinig echte uistprekende geur.
sample 3: bloemen, zoete vruchten, aangenaam en licht.

smaak:
sample 1: zacht, bloemenhoning, subtiel en licht zoet
sample 2: zacht, zoet en wat meer bite dan nummer 1.
sample 3: ook zacht, minder zoet, maar wel wat dun. spirit is wat meer aanwezig en geeft wat bittere smaak.

afdronk:
sample 1: korte afdronk, honingachtig zoet. makkelijk en lekker.
sample 2: iets langere maar nog steeds korte afdronk. Toch ook weer dat rokerige er in.
sample 3: ietwat bitter in de afdronk, maar zeker wel aangenaam.

Wow, dit is moeilijk. Deze 3 zitten behoorlijk in dezelfde hoek. Mijn voorkeur gaat uit naar de eerste sample.
Deze is het meest aangenaam, maar de andere 2 liggen er direct naast. Alle drie dus gewoon lekker en niet al te uitsprekend in geur en smaak.
Dan sample 2, omdat daar wat meer karakter in lijkt te zitten met name door het rokerige aspect. Sample 3 is ook gewoon lekker,
maar door de spirit die er doorheen komt en het lichte bittere in de afdronk eindigt deze als laatste.
Het zijn alle drie geen hoogvliegers, maar wel een ruime voldoende. Fijne starters voor een avondje proeven of een lekker drammetje tijdens warme dagen.
Dat is ook precies waar ik deze flesjes voor gebruik.
uitslag van wat welke whisky is en direct ook mijn uitslag:
1: Sample 1 = Glengoyne 10
2: Sample 2 = Highland park 10
3: Sample 3 = Macallan Gold

conclussie: Dat rokerige in de HP was me eerder nog niet echt opgevallen. De Macallan is waarschijlijk toch de jongste van het stel. De spirit doet jong aan.
Voor mij verrassend dat de Glengoyne er als winnaar uitkomt. Maar wel leuk om te weten. Een fijne dram voor een mooie prijs.

Volgende keer de Dalmore 12, Glenfarclas 12 en de Tamdhu 10
2 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
RolfvanderSteen
Senior
Senior
Berichten: 151
Lid geworden op: 14 Jan 2017, 18:28

Re: Blind tasting head to head uit mijn eigen whiskykast

Ongelezen berichtdoor RolfvanderSteen » 04 Jun 2018, 21:51

Leuk idee!

Ik trakteer mezelf zo nu en dan wel op een mini-tasting. Dat is dan meestal een voor mij onbekende sample tegenover een of twee flessen die ik open heb staan. Dan zie ik natuurlijk precies wat ik drink, dus daar is niks 'blinds' aan. Maar doordat ik de whisky's direct naast elkaar drink, worden de verschillen prominenter, kan ik ze beter vergelijken en haal ik er meer uit qua geur en smaak.

Ik denk altijd dat ik mijn eigen collectie goed ken, maar dat ga ik binnenkort eens testen dmv dit principe :D
1 x
Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
mardo
Senior
Senior
Berichten: 330
Lid geworden op: 10 Okt 2014, 23:04

Re: Blind tasting head to head uit mijn eigen whiskykast

Ongelezen berichtdoor mardo » 11 Jun 2018, 08:11

Blind tasting van de Dalmore 12, Glenfarclas 12 en de Tamdhu 10
Ik weet niet welke whisky in welk sample zit. De samples zijn genummerd 1,2 en 3. Ik doe de nosing en tasting head to head.

De neus
Sample 1:rode vruchten, kaneel, rozijn, zoet, aangenaam
Sample 2:licht, zoete vrucht, ketjap manis? minder aanwezig dan sample 1, maar zeer zeker niet verkeerd.
Sample 3:anders, zoet met zuur, pruim, gestoofde appel? of vruchtencake. lekker

Smaak:
Sample 1:licht zoet, sherry invloed, lichte alcoho prikkeling. fijne dram. gewoon lekker
Sample 2:minder aanwezig dan sample 1. zoet en hartig tegelijk. Zeer aangenaam wat mij betreft.
Sample 3:de lichtste van de drie. zoet en duidelijke sherry invloed. honing ook. zacht

afdronk:
Sample 1: Ietwat bitter in de afdronk, klein pepertje en iets wat ik minder lekker vind. Ik kan het niet omschrijven.
Sample 2: zachte afdronk, ebt langzaam weg. Een aangename dram
Sample 3: heerlijke zijdezachte afdronk. Wel wat kort.

Wat vind ik: De neus van sample 3 vond ik het meest aangenaam. Op de voet gevolgd door sample 1. De 2e bleef wat achter.
Sample 1 is gewoon een aangename dram. Goeie whisky voor een beginner denk ik zo, hij verliest op de afdronk voor mij.
Sample 2 is ook fijn, maar iets terughoudener en minder zoet dan de eerste.
Sample 3 is de zachtste van de drie, dat maakt hem ook aangenaam.
Alle 3 de samples vind ik erg lekker. De uitslag ligt zeer dicht bij elkaar. Maar om een volgorde neer te zetten:

Uitslag, wat is welke sample:
1: sample 2 (= Dalmore 12)
2: sample 3 (= Tamdhu 10)
3: sample 1 (= Glenfarclas 12)


conclussie: Echt heel moeilijk deze. Dit ligt heel dicht bij elkaar. Sample 2 is voor mij de winnaar. Gewoon omdat ik hem t lekkerste vind.
3 en 1 volgen op de voet. Ik had tijdens het proeven serieus geen idee welke whisky in welke sample zat. Maar deze 3 expressies liggen heel dicht bij elkaar.
Nu is het wel zo dat ik door de afdronk al het idee had dat de 1ste sample de Glenfarclas zou zijn. Er is iets met Glenfarclas en mij dat
maar niet 100% wil matchen helaas, dat zit dus in die nasmaak die ik maar niet kan duiden.

De uitslag is geworden:

1: Dalmore 12
2: Tamdhu 10
3: Glenfarclas 12

Volgende keer: Glendronach 18 Allardice, Glenmorangie Signet en de Macallan Sienna
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
mardo
Senior
Senior
Berichten: 330
Lid geworden op: 10 Okt 2014, 23:04

Re: Blind tasting head to head uit mijn eigen whiskykast

Ongelezen berichtdoor mardo » 17 Jun 2018, 22:47

Blind tasting van de Glendronach 18 Allardice, Glenmorangie Signet en de Macallan Sienna
Ik weet niet welke whisky in welk sample zit. De samples zijn genummerd 1,2 en 3. Ik doe de nosing en tasting head to head.

De neus
Sample 1: sinaasappelmarmelade, hoing, zoet, rode vruchten, anijs. Superlekker. Hier kan ik lang aan snuffelen. Rozijn, appel/kaneel
Sample 2: minder aanwezig dan de eerste, zoet, subtiel, honing, zacht. aangenaam, maar niet zo sprekend.
Sample 3: ook minder aanwezig dan de eerste. zoet, rozijn, pruim. honing zacht

Smaak:
Sample 1: Zoet, heerlijk, beetje stroperig, caramel wow, wat een heerlijke whisky is dit.
Sample 2: hopjes, zoet, fluweelzacht, caramel en subtiel een beetje citrus. Ook een heerlijke whisky
Sample 3: minder smaak dan de andere 2. zoet, maar dunner in alles. Niet een uitgesproken dit of dat. Gewoon lekker.


afdronk:
Sample 1: zoet en vrij lang. lekker.
Sample 2: zoet en zacht. Iets minder lang dan de eerste. De wil naar een volgend slokje is groot.
Sample 3: zoete afdronk, maar wateriger en korter.

Poeh, weer een lastige. Sample 3 is de absolute verliezer. Lekker drammetje, maar geen wow-factor.
Sample 1 en 2 zijn de reden voor mij om whisky liefhebber te zijn. Beiden goddelijke drankjes.
Ik ga ze nog 1x proeven, maar dan in omgekeerde volgorde, voor ik mijn conclussie trek.
......Sample 2 is subtieler, maar zeer veel smaken komen samen. Sample 1 heeft een heel interessante neus en meer
oomph in de afdronk. Moeilijk, maar sample 2 is voor mij 88pnt. Sample 1 is een 89pnt. dus...

De Uitslag:

1: Sample 1 (Glenmorangie Signet)
2: Sample 2 (Glendronach 18)
3: Sample 3 (Sienna)

Toch weer een verrassende uitslag voor mij. De Sienna had ik verwacht, maar de Glendronach en Glenmorangie dacht ik andersom te gaan ervaren.
Verrassend en ook wel leuk eigenlijk. Het zijn allebei ultieme favorieten van mij, maar de Signet heeft ook nog een speciale herinnering.
Ben ik toch blij dat deze zonder herinnering ook zo geweldig is.

Volgende keer: macallan 12 fine oak vs macallan 12 fine oak triple cask vs macallan 12 double cask
4 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
mardo
Senior
Senior
Berichten: 330
Lid geworden op: 10 Okt 2014, 23:04

Re: Blind tasting head to head uit mijn eigen whiskykast

Ongelezen berichtdoor mardo » 02 Jul 2018, 22:03

Blind tasting van de macallan 12 fine oak vs macallan 12 fine oak triple cask vs macallan 12 double cask
Ik weet niet welke whisky in welk sample zit. De samples zijn genummerd 1,2 en 3. Ik doe de nosing en tasting head to head.

De neus
Sample 1: vanille, moutig, versgemaaid gras, citrus, beetje caramel, licht en aangenaam
Sample 2: toffee, zoet, gedroogde pruim, caramel voert de boventoon
Sample 3: citrus, gras, beetje gember, zeer licht. Citrusvruchten boven alles

Smaak:
Sample 1: Niet zo zoet als verwacht, eerder moutig, grassig en citrusschil. Weinig prikkelend en redelijk vlak eigenlijk. Wel een zachte entree.
Sample 2: zoet, lichte sherry invloed, zacht als honing. Het eerste dat ik denk is "vrouwenwhisky", maar dat is natuurlijk erg stigmatiserend. Ik bedoel dus
dat dit een beetje zoete en zachte zeer aangename whisky is. Ik vind hem erg lekker. (dus ook geschikt voor mannen)
Sample 3: zacht en grassig, met citrus. aangenaam, maar nergens uitdagend ofzo.

afdronk:
Sample 1: bitter en kort
Sample 2: zoet en aflopend naar moutigheid. Beetje zoet/bitter dus. Lekker is hij zeker.
Sample 3: beetje als de eerste sample. kort en weinig spannend

In de neus duidelijke verschillen. Ik vind nummer 2 de lekkerste neus hebben. 1 komt wel in de buurt, maar is minder toffee.
De 2e sample is overduidelijk voor mij de winnaar. Sample 1 krijgt een verdiende 2e plaats, omdat hij in de neus meer heeft. De afdronk van 2 en 3 zijn eigenlijk wat teleurstellend.
Sample 3 zit daar dus vlak achter.

De Uitslag:
1: sample 2 (12 fine oak triple cask)
2: sample 1 (12 double cask 2016)
3: sample 3 (12 fine oak white label)

conclussie: Nu zijn dit natuurlijk 3 instappers van Macallan. Ik weet ook dat ik hier niet teveel van mag verwachten, maar eerlijk is eerlijk, de smaak van deze 3 whiskies is niet wat je van de prijs zou mogen verwachten.(De prijs van de flessen zit op dit moment tussen de 60 en 85 euro.)
Al met al zijn het wel alledrie lekkere drammetjes om de avond mee te beginnen. Ze zijn licht, makkelijk en zeer drinkbaar.
De winnaar, de fine oak triple cask, vind ik persoonlijk wel een erg lekkere whisky. Daar zal ik voorlopig wel een flesje van open hebben staan in de kast.


Volgende keer: edradour vanWees 2006 cs242 vs glenrothes sherry bomb cc6110 vs glendronach 2003 sc5692
0 x
Afbeelding


Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten