Verse tabak

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Verse tabak

Ongelezen berichtdoor JayDie » 22 Dec 2015, 11:12

Ikzelf vind het vaak in malts op sherry of Madeira
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 Jan 2011, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Verse tabak

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 22 Dec 2015, 11:16

Ik rook zelf niet, maar kocht vroeger nog wel eens een speciale sigaar voor mijn pa. De typische geur in sigarenwinkels vind ik meestal terug bij Highland Park en dan vooral de wat oudere 18+ expressies met de HP21 (47.5%) als uitschieter.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Verse tabak

Ongelezen berichtdoor JayDie » 22 Dec 2015, 16:29

Misschien is het dan ook niet (alleen) tabak, maar ook cederhout?
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Verse tabak

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 22 Dec 2015, 18:31

Skiddilly schreef:
Kay schreef:Als ik tabak tegenkom in jongere whisky's, dan is dat eigenlijk altijd afkomstig uit het sherryvat waarin de whisky gerijpt heeft en dat is niet wat je bedoelt denk ik.

Misschien wel Kay, aangezien ik het voor het eerst tegenkwam bij een 9yo afkomstig van een SherryButt.


Is dan wel een 9 yo op een (zeer goed) sherry vat, maar die tabak in die Strathclyde kan niet alleen van het vat komen: zit bijzonder fraai gelaagd en je moet 'm toch best even de tijd geven om dit geheim prijs te geven. Ook in de neus zit de tabak niet direct voorin de neus. Echt heel mooi, als een rookpluimpje die zachtjes je neus binnenkomt, mooi subtiel. En ook qua type tabak: geen sigaren, maar echt de tabaksbladeren die liggen te drogen, met een zoetje van pijptabak en dan zit er ook nog een prettige munt/mint achter verstopt.
Of het moet echt een belachelijk goed vat geweest zijn :bigsmile Of eigenlijk 2 vaten, want zusje Strathclyde doet er bijzonder weinig voor onder.
Ik heb dit bij jongere whisky's in ieder geval nog nooit geproefd....
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Verse tabak

Ongelezen berichtdoor FGG » 25 Jan 2017, 13:01

Afgelopen week heb ik de Strathclyde 2005 DL mogen proeven en ik had ook meteen de associatie met tabak. En niet het verbrande goedje maar de geur van een sigaar onder je neus. Bij andere SG's heb ik dat nog niet ervaren (tot dusver).
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
Skiddilly
Senior
Senior
Berichten: 348
Lid geworden op: 12 Jul 2015, 18:33
Locatie: Deurne, Nederland

Re: Verse tabak

Ongelezen berichtdoor Skiddilly » 25 Jan 2017, 13:42

FGG schreef:Afgelopen week heb ik de Strathclyde 2005 DL mogen proeven en ik had ook meteen de associatie met tabak. En niet het verbrande goedje maar de geur van een sigaar onder je neus. Bij andere SG's heb ik dat nog niet ervaren (tot dusver).


Bij de Strathclyde van Douglas Laing vond ik ook een beetje verse tabak terug. Voor mij persoonlijk lang niet zo duidelijk als bij de Strathclyde's van Douglas Hamilton. Ben deze verse tabak eigenlijk nooit meer in andere whisky tegengekomen. In peated sherry cask whisky's kom ik wel ooit wat tegen wat in de buurt lijkt te komen. Maar dit is dan eerder tabak as, of sigarenrook.
0 x
Afbeelding
“Too much of anything is bad, but too much good whiskey is barely enough.”
- Mark Twain

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Verse tabak

Ongelezen berichtdoor FGG » 25 Jan 2017, 14:21

Skiddilly schreef:
FGG schreef:Afgelopen week heb ik de Strathclyde 2005 DL mogen proeven en ik had ook meteen de associatie met tabak. En niet het verbrande goedje maar de geur van een sigaar onder je neus. Bij andere SG's heb ik dat nog niet ervaren (tot dusver).


Bij de Strathclyde van Douglas Laing vond ik ook een beetje verse tabak terug. Voor mij persoonlijk lang niet zo duidelijk als bij de Strathclyde's van Douglas Hamilton. Ben deze verse tabak eigenlijk nooit meer in andere whisky tegengekomen. In peated sherry cask whisky's kom ik wel ooit wat tegen wat in de buurt lijkt te komen. Maar dit is dan eerder tabak as, of sigarenrook.


Dan moet ik maar eens een DH gaan scoren ergens...
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
Skiddilly
Senior
Senior
Berichten: 348
Lid geworden op: 12 Jul 2015, 18:33
Locatie: Deurne, Nederland

Re: Verse tabak

Ongelezen berichtdoor Skiddilly » 25 Jan 2017, 14:25

FGG schreef:
Skiddilly schreef:
FGG schreef:Afgelopen week heb ik de Strathclyde 2005 DL mogen proeven en ik had ook meteen de associatie met tabak. En niet het verbrande goedje maar de geur van een sigaar onder je neus. Bij andere SG's heb ik dat nog niet ervaren (tot dusver).


Bij de Strathclyde van Douglas Laing vond ik ook een beetje verse tabak terug. Voor mij persoonlijk lang niet zo duidelijk als bij de Strathclyde's van Douglas Hamilton. Ben deze verse tabak eigenlijk nooit meer in andere whisky tegengekomen. In peated sherry cask whisky's kom ik wel ooit wat tegen wat in de buurt lijkt te komen. Maar dit is dan eerder tabak as, of sigarenrook.


Dan moet ik maar eens een DH gaan scoren ergens...


Cor van Vinabc heeft hem. Ook nog cask DH 10867, wat mij betreft de betere van de 2
0 x
Afbeelding
“Too much of anything is bad, but too much good whiskey is barely enough.”
- Mark Twain

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Verse tabak

Ongelezen berichtdoor FGG » 25 Jan 2017, 14:33

Skiddilly schreef:
FGG schreef:
Skiddilly schreef:
Bij de Strathclyde van Douglas Laing vond ik ook een beetje verse tabak terug. Voor mij persoonlijk lang niet zo duidelijk als bij de Strathclyde's van Douglas Hamilton. Ben deze verse tabak eigenlijk nooit meer in andere whisky tegengekomen. In peated sherry cask whisky's kom ik wel ooit wat tegen wat in de buurt lijkt te komen. Maar dit is dan eerder tabak as, of sigarenrook.


Dan moet ik maar eens een DH gaan scoren ergens...


Cor van Vinabc heeft hem. Ook nog cask DH 10867, wat mij betreft de betere van de 2

Misschien eerst een sample proberen...
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1875
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: Verse tabak

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 26 Jan 2017, 21:44

FGG schreef:
Skiddilly schreef:
FGG schreef:
Dan moet ik maar eens een DH gaan scoren ergens...


Cor van Vinabc heeft hem. Ook nog cask DH 10867, wat mij betreft de betere van de 2

Misschien eerst een sample proberen...


Nee hoor, deze kan je blind kopen. Heerlijke whisky, zeg ik als niet grain liefhebber.
Mooie sherry invloed.
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Verse tabak

Ongelezen berichtdoor FGG » 27 Jan 2017, 08:20

Wouter1981 schreef:Nee hoor, deze kan je blind kopen. Heerlijke whisky, zeg ik als niet grain liefhebber.
Mooie sherry invloed.

En ik moet 't hebben van de grain en minder van de sherry, dus of 't dan goed gaat. We wachten nog even komende maand af, even kijken wat de verjaardag brengt. Hij staat iig op m'n wishlist. :goedgedaan
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1875
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: Verse tabak

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 27 Jan 2017, 08:35

FGG schreef:
Wouter1981 schreef:Nee hoor, deze kan je blind kopen. Heerlijke whisky, zeg ik als niet grain liefhebber.
Mooie sherry invloed.

En ik moet 't hebben van de grain en minder van de sherry, dus of 't dan goed gaat. We wachten nog even komende maand af, even kijken wat de verjaardag brengt. Hij staat iig op m'n wishlist. :goedgedaan


Dan heb je inderdaad helemaal gelijk dat je hem eerst wil proeven.
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding


Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten