Hoeveel kun je nog "objectief" proeven ?

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
GastheerG
Senior
Senior

Re: Hoeveel kun je nog "objectief" proeven ?

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 28 Nov 2010, 19:57

Leuke vraag maar daardoor nog niet eenvoudig te beantwoorden.

5, 13, 21? Ieder kan overal een getal op plakken.
Belangrijk is natuurlijk wat moet het resultaat zijn?
Als het gaat om het zogenaamde "got it, did it" tshirt kan ik er wel 30 proeven. :P

Of gaat het erom om na afloop iets zinnigs te zeggen? Met resultaten te komen die aansluiten bij bevindingen van anderen? Dan lijken mij hoge aantallen een bevestiging dat je professioneel werkzaam bent in de whiskyindustrie of dat anders heel snel moet gaan doen.

Ik doe ook proeverijen buiten het whiksydomein. Doe kookworkshops en kom regelmatig in brede zin in contact met professionals die iets van ons smaakmechanisme weten. Die kunnen je aardig op je plek zetten.
Ambitie (veel, veel) is geen slechte eigenschap. Nuance en de voetjes op de grond past wellicht wat beter bij een complex product als whisky.
Zelf zal ik niet snel me laten verleiden tot proeverijen waar er meer dan 6 soorten worden aangeboden.
Zelfs bij zes - zeker als de whiskys qua smaak dicht bij elkaar liggen - is het al een aardige klus.

Om echt iets serieus te roepen ga ik voor 4-5. Worden er 6 aangeboden zal ik geen spelbreker zijn en tot het bittere einde de proeverij uitzitten. :bigsmile
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 28 Nov 2010, 20:05

GastheerG schreef:.......

Zelf zal ik niet snel me laten verleiden tot proeverijen waar er meer dan 6 soorten worden aangeboden.
Zelfs bij zes - zeker als de whiskys qua smaak dicht bij elkaar liggen - is het al een aardige klus.

Om echt iets serieus te roepen ga ik voor 4-5. Worden er 6 aangeboden zal ik geen spelbreker zijn en tot het bittere einde de proeverij uitzitten. :bigsmile

Ja, helemaal mee eens, Gerard :)
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 28 Nov 2010, 20:42

GastheerG schreef:Leuke vraag maar daardoor nog niet eenvoudig te beantwoorden.
5, 13, 21? Ieder kan overal een getal op plakken.
Belangrijk is natuurlijk wat moet het resultaat zijn?

Juist daarom heb ik in mijn originele vraag, het eerste bericht hierin, dit vetgedrukt bijgevoegd.
Piet schreef:....
Mijn vraag gaat specifiek over het aantal verschillende Whisky's in proefhoeveelheid, dat je kunt drinken en beoordelen tijdens één sessie, met het idee ook over het laatste proefglas nog een objectief, dus vergelijkbaar, oordeel te kunnen geven.
......

Zo te zien zijn we het qua eindconclusie ongeveer met elkaar eens maar ik wilde dit toch even aanhalen :Tongue
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 29 Nov 2010, 12:48

Ik denk ook dat er groot verschil is tussen het echte objectieve proeven en zo'n festival als afgelopen weekend waar ik in een tijdsbestek van een ruime 5 uur 21 kleine drammetjes proef. Zo'n festival zie ik eigenlijk meer als een soort kennismaking met diverse merken/soorten, waarbij je relatief korte notities maakt, terwijl als je echt een themaproeverij of thuis zit je toch veel uitgebreider proeft en probeert te vergelijken en dus veel langer per glas bezig ben. Ik heb door mijn redelijke notities (alhoewel dat wat later op de avond wel beperkter werd) toch wel een aantal flessen gekocht of op de verlanglijst staan om nog eens echt goed te proeven. Wat dat betreft ben ik het met de meeste helemaal eens dat een 4-6 whiskies in een paar uur meer dan genoeg zijn om de meeste finesses van de whisky eruit te halen. Eerlijk gezegd schrok ik er ook wel van toen ik ging tellen wat ik allemaal geproefd had, maar goed was ook mijn eerste keer op een dergelijke uitgebreide proeverij en er stond zoveel lekkers, dus wellicht een leer voor de volgende keer..... Maar smakelijk en gezellig was het allemaal wel.
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 29 Nov 2010, 13:02

GJR schreef:Ik denk ook dat er groot verschil is tussen het echte objectieve proeven en zo'n festival als afgelopen weekend waar ik in een tijdsbestek van een ruime 5 uur 21 kleine drammetjes proef. Zo'n festival zie ik eigenlijk meer als een soort kennismaking met diverse merken/soorten, waarbij je relatief korte notities maakt, terwijl als je echt een themaproeverij of thuis zit je toch veel uitgebreider proeft en probeert te vergelijken en dus veel langer per glas bezig ben. Ik heb door mijn redelijke notities (alhoewel dat wat later op de avond wel beperkter werd) toch wel een aantal flessen gekocht of op de verlanglijst staan om nog eens echt goed te proeven. Wat dat betreft ben ik het met de meeste helemaal eens dat een 4-6 whiskies in een paar uur meer dan genoeg zijn om de meeste finesses van de whisky eruit te halen.

Het is niet zozeer persoonlijk bedoeld, Gert-Jan (Als dat je gevoel zou zijn)! Meer algemeen. Ik werd alleen getriggerd.

Ook ik drink op een proeverij van 3u tot 4u wel zo'n 15 drammetjes en daarbij bepaal je je eerste indruk. Want inderdaad... thuis kun je met zo'n glas (ok, wellicht dubbele hoeveelheid) een uurtje zitten en nu doe je daar 10min tot 15min over!

We (ik in ieder geval) zeg ook niet dat je maar 4-6 drammetjes op een festival hoort / moet proeven hoor! Ga los! Gevaar bestaat alleen (wat ik al eens meegemaakt heb) dat je op zo'n festival in je notes zet dat je hem lekker vind en als je dan later een fles gekocht hebt hij toch tegenvalt... :?
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 29 Nov 2010, 14:09

Jaydie, Ik voel me heus niet persoonlijk aangevallen, wat ik bedoelde met mijn post is wat jij eigenlijk ook aangeeft. Er is een groot verschil tussen proeven op een festival of in privé (of een thema proeverij met maximaal een zestal whiskies). Op zo'n festival gaat het toch voornamelijk om de eerste indruk van een whisky aangezien de omstandigheden niet echt ideaal zijn om te proeven (denk maar aan het gebruik van 1 en hetzelfde glas, de drukte, warmte etc rond je heen). Ik vind het nu alleen aan een kant jammer dat de wat lichtere whiskies (lees in mijn geval bijvoorbeeld de Glenlivit XXV) in het begin toch wel zijn ondergesneeuwd onder het geweld van de laatste bottelingen, wellicht dat ik dat een volgende keer iets anders ga doen. Ik zal er heus ook wel eens tegen aanlopen dat een whisky die je graag ziet verschijnen voor een nadere kennismaking na hem geproefd te hebben op een festival, ineens in de rustige thuisomgeving behoorlijk tegen kan vallen (ik hoop het van de meegenomen flessen niet, maar ja je weet het nooit...)
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

GastheerG
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 29 Nov 2010, 16:51

Misschien is het handig om proeven en kennismaken wat duidelijker te onderscheiden :D
0 x

pim
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pim » 02 Jul 2011, 15:52

Tja, ik ga toch voor maximaal 6 glaasjes proeven, as. zaterdagmiddag heb ik een tasting voor een groep van 6 mensen thuis en ik neem 2 soorten van elke regio mee(kunnen ze samen delen) en een 10tal om als 6e "vrij" te kunnen proeven/drinken. Daarna sluit ik min of meer de tasting af. Per glas te proeven vind ik een 10/15 minuten genoeg. Info distillerij, soort lagering, vragen over de whisky, vergelijking met andere soorten eventueel. Kleur, geur, dronk, afdronk benoemen. etc, brood met wat lekkers en water tussendoor. :Slainte
Pascal
0 x
Afbeelding Pascal's PROOF, N&T in midden en west-Brabant.

Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”