5, 13, 21? Ieder kan overal een getal op plakken.
Belangrijk is natuurlijk wat moet het resultaat zijn?
Als het gaat om het zogenaamde "got it, did it" tshirt kan ik er wel 30 proeven.
Of gaat het erom om na afloop iets zinnigs te zeggen? Met resultaten te komen die aansluiten bij bevindingen van anderen? Dan lijken mij hoge aantallen een bevestiging dat je professioneel werkzaam bent in de whiskyindustrie of dat anders heel snel moet gaan doen.
Ik doe ook proeverijen buiten het whiksydomein. Doe kookworkshops en kom regelmatig in brede zin in contact met professionals die iets van ons smaakmechanisme weten. Die kunnen je aardig op je plek zetten.
Ambitie (veel, veel) is geen slechte eigenschap. Nuance en de voetjes op de grond past wellicht wat beter bij een complex product als whisky.
Zelf zal ik niet snel me laten verleiden tot proeverijen waar er meer dan 6 soorten worden aangeboden.
Zelfs bij zes - zeker als de whiskys qua smaak dicht bij elkaar liggen - is het al een aardige klus.
Om echt iets serieus te roepen ga ik voor 4-5. Worden er 6 aangeboden zal ik geen spelbreker zijn en tot het bittere einde de proeverij uitzitten.