Soundwave schreef:... En nu durf ik mijn hand ervoor in het turfvuurtje te steken dat heel wat mensen zich hier ook schuldig aan maken. (geen idee of dat überhaupt erg is, maar lijkt mij een leuke discussie).
Dat denk ik ook.
Ik gebruik "geturft" of "peaty", "peated" eigenlijk als typering op hoog niveau.
"Rokerig" gebruik ik ook als typering maar dan meer als het niet het gevolg is van gebruik van turfrook bij het eesten maar wanneer het tijdens de productie wordt veroorzaakt door andere factoren.... althans dat denk ik dan (b.v. het gebrande vat).
Daarbij ga ik er vanuit dat de meeste
Medicinale aroma's in whisky afkomstig zijn van turfrook en dus vallen onder "geturft". Dat geldt eigenlijk voor al mijn turf-associaties. Of het nu medicinaal is, teer, gerookte makreel (of andere vis), nieuwe rubberbanden of verbrand rubber (
Een rubbertje of latex in Whisky) of zelfs stookolie (
Olie in Whisky of olieachtige Whisky), etc. etc. al die aroma's associeer ik met "geturft".
Er zijn ook aroma's op het grensvlak (
houterig, leer, ... en
Hout in Whisky ) die door turf-rook veroorzaakt kunnen zijn maar zeker ook afkomstig kunnen zijn van andere "bronnen", en dan ben ik al veel terughoudender om ze onde de noemer "geturft" te plaatsen.
En inderdaad ook ik heb nog nooit Schotse turfrook geroken, laat staan Islay-turf en dan ook nog het zachte type.
Heel vroeger wel turf en turfrook geroken. Dat was Nederlandse turf en is al heel lang geleden.
Echter er is natuurlijk heel veel over geschreven en het is die kennis die bij een ieder kennelijk een belangrijke rol speelt.
Erg lijkt me dat niet als het maar gegrond is.
Dan komen we bij de fabels en onzin zoals distilleerketels gestookt met turf die daar de oorzaak van zouden zijn, zilte whisky door lagering aan zee, etc. Zoals te lezen in
Absolute nonsens en onzin over Scotch, whisky en whiskeyWeleenswaar in het Engels, maar toch:
Peatrified 
... misschien nog wel een beter woord dan "peaty", "peated"