Kleur: donker goud
Neus: veel turf en rook, wat 'heet alcoholisch' en toch merk ik wat zoetigheid (vanille). Na wat 'ademen' was er wat minder turf en rook en meer zoetigheid. Mijn vrouw rook vooral bloemen en honing. Ze vond het lekker ruiken. Met water wordt het geheel nog wat zoeter à la ANB.
Smaak: heel direct, krachtig en 'in your face' maar verschrikkelijk lekker en zo typisch Ardbeg. Veel beter dan de gewone Ten, mede door het hoge alcoholpercentage. Met water is het weer veel zoeter, maar veel meer in balans.
Afdronk: stevig met turf, rook, zoethout. Het wordt veel zachter eens er wat water bij is, maar dit blijft een 'kick-ass' whisky. Die koop ik zeker nog!
Mijn score: een dikke 88/100 (net geen 89).
Ardbeg Renaissance (L8)
-
johan brugge
- Forum goeroe

Ardbeg Renaissance (L8)
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Re: Ardbeg Renaissance (L8)
johan brugge schreef:Kleur: donker goud
......
Mijn score: een dikke 88/100 (net geen 89).
Als je op http://www.whiskybase.com kijkt, zie je dat ik 'm ook 88 punten heb gegeven, Johan
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

Bij deze heb ik daar ook mijn score ingevoerd. Die Renny is echt een aangename verrassing.
0 x
Heb deze vanmiddag naast de Supernova 2010, ANB en Ten geproefd. Ik proef ze nog een keer apart om echt een notitie te kunnen maken.
In het kort wat me bij deze opviel:
In de neus potgrond en bananen. Vooral dat laatste... heerlijk! Daarnaast fris zure appel. Snuffen aan het lege glas: kaneel. Vooral de neus geweldig!
In de neus potgrond en bananen. Vooral dat laatste... heerlijk! Daarnaast fris zure appel. Snuffen aan het lege glas: kaneel. Vooral de neus geweldig!
0 x
JayDie schreef:Heb deze vanmiddag naast de Supernova 2010, ANB en Ten geproefd. Ik proef ze nog een keer apart om echt een notitie te kunnen maken.
John, soms heb je 'n whisky, waarvan de neus lekkerder is dan het vocht en soms heb je 'n whisky, waar de smaak weer lekkerder blijkt te zijn dan de neus. Doe voor mij dan maar het laatste
Overigens vind ik de Renaissance de lekkerste van de drie, alhoewel ik de Airigh Nam Beist ook erg kan waarderen. De SN2010 komt voor mij op de laatste plaats, solly
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

I_SPEY schreef:Overigens vind ik de Renaissance de lekkerste van de drie, alhoewel ik de Airigh Nam Beist ook erg kan waarderen. De SN2010 komt voor mij op de laatste plaats, solly
Ik kan me daar best in vinden, René. Ze hebben elk hun kwaliteiten, maar ze zijn ZO verschillend. Het hangt van mijn humeur af welke whisky ik schenk, maar ik vind ze alledrie echt top.
0 x
johan brugge schreef:I_SPEY schreef:Overigens vind ik de Renaissance de lekkerste van de drie, alhoewel ik de Airigh Nam Beist ook erg kan waarderen. De SN2010 komt voor mij op de laatste plaats, solly
Ik kan me daar best in vinden, René. Ze hebben elk hun kwaliteiten, maar ze zijn ZO verschillend. Het hangt van mijn humeur af welke whisky ik schenk, maar ik vind ze alledrie echt top.
Blij dat te horen, Rene! Ik 'durfde' het al bijna niet te schrijven, maar ik deel die mening. Daarnaast wil ik ze nog een keer 'apart' proeven om te kunnen beoordelen, maar na deze middag kwam voor mij die Renaissance ook als beste eruit. Waarom ik het niet 'durfde' te schrijven: volgens mij is het de 'goedkoopste' van de drie...?
Zoals gezegd; ik proef ze alle nog een keer stand-alone om per whisky een notitie te maken ipv nu beinvloed te worden door de geuren en smaken van de andere Ardbeg's (ondanks het brood en water
0 x
Nu stand-alone geproefd:
Glas: Libbey tasting glass
Kleur: licht geel / goud
Neus: Yep, die banaan van eerder vind ik weer. Mooi man! Ook de aarde / potgrond. Fris, peat. Nou iets eigenaardigs, maar let wel: in de positieve zin. Zo'n muffige geur van gedragen sloffen / zweet voeten. Nogmaals: denk ik de positieve sfeer!!! Met water de geur van suiker-snoep-spekjes.
Smaak: Banaan, licht qua mondgevoel. Met water: woow... lekker! Drop!!!
Afdronk: Peperig (wat wil je: bijna 56%), fruit (banaan) peat, zilt. Laat komen wat teer aroma's. Met water: drop!!!
Mooie dram, hoog in de 80's!
Glas: Libbey tasting glass
Kleur: licht geel / goud
Neus: Yep, die banaan van eerder vind ik weer. Mooi man! Ook de aarde / potgrond. Fris, peat. Nou iets eigenaardigs, maar let wel: in de positieve zin. Zo'n muffige geur van gedragen sloffen / zweet voeten. Nogmaals: denk ik de positieve sfeer!!! Met water de geur van suiker-snoep-spekjes.
Smaak: Banaan, licht qua mondgevoel. Met water: woow... lekker! Drop!!!
Afdronk: Peperig (wat wil je: bijna 56%), fruit (banaan) peat, zilt. Laat komen wat teer aroma's. Met water: drop!!!
Mooie dram, hoog in de 80's!
0 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”