Ik had een aantal whiskies op m'n lijstje staan welke ik wilde gaan proeven. Een daarvan was de 'reguliere' Bunnahabhain (uitgesproken als "Boena haben"). Een Islay whisky die niet peated is... hoewel...? Ronald Bijl schonk me de 12yo in. Inderdaad... geen peat. Romig, sherry / rozijn, appel? Een goede dram! Ik raakte met Ronald in gesprek en had het over het feit dat Bunnahabhain een Islay whisky is zonder peat. Raar toch? Islay wordt gekoppeld aan peat. Onterecht dus. "Maar...", zei Ronald, "dan moet je deze eens proeven: de Bunnahabhain Toiteach". Ik weet nu al niet meer hoe de uitspraak precies klinkt...
Deze whisky bevat 50% de Bunnahabhain 12yo, maar er zitten jongere whiskies in. Inderaad... peat, jodium en ook de appel komen naar boven. Op de tong...: aarde! "Earthy!"riep ik! Ik vergeleek het met de Ardbeg. Nee, niet de hele whisky, maar die ene smaaksensatie. Echt aarde zoals een Ardbeg (komt daar die naam vandaan: met je 'bek' in de 'aarde' vallen: ArdBek... eh... Ardbeg.
). Ik moest dat even uitleggen aan Ronald, want voor de rest is deze whisky natuurlijk anders dan een Ardbeg. Vuur... dat kwam ook terug in de smaak.Al-met-al...: Heerlijk! Vind deze whisky zeker aan te raden, zeker voor een prijs van ca. 40 euro per fles! Hij staat op m'n lijstje...
Ronald, bedankt!Wat extra informatie:
Via een speciaal distillatie proces komt een lichte “touch” van rokerige tonen met het geturfde en gemoutte graan fraai samen. Toiteach (uitgesproken als Toch Chach) is afkomstig uit het Gaelic en betekent “rokerig”. Deze Bunnahabhain single malt is un-chill filtered, niet gekleurd en een alcoholpercentage van 46%.
Bron: Van Zuylen