Bowmore 14yo 1995 Exclusive Range

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.

Welk aantal punten geef je deze Whisky ?

Minder dan 56
0
Geen stemmen
56-60
0
Geen stemmen
61-65
0
Geen stemmen
66-70
0
Geen stemmen
71-75
0
Geen stemmen
76-80
0
Geen stemmen
81-85
1
100%
86-90
0
Geen stemmen
91-95
0
Geen stemmen
96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 1

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Bowmore 14yo 1995 Exclusive Range

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 21 Mar 2010, 20:28

Deze heb ik een maand of twee geleden thuis ontvangen van een slijterij. Ik heb nog nooit een Exclusive Range gedronken, wel al een aantal Bowmore's. Het eerste dat mij opvalt bij het openen van de fles is de plastic dop. Het is de eerste keer in mijn 'carrière' dat ik zo'n dop tegenkom. Dit is echter wel heel duidelijk een 'not chill-filtered whisky'. In mijn kastje is het wat frisser (zoals het hoort) en de whisky in de fles is behoorlijk troebel.

Neus:
Vanaf het moment dat ik de fles open ruik ik onmiddellijk turf en rook. Dat belooft dus. In het glas merk ik vooral turf en wat rook. Na wat 'ademen' is er wat meer dieselgeur, licht fruitig en helaas wat verbrand rubber. Niet veel, maar wel storend genoeg. Met een klein beetje water komt alles los. Veel meer turf, rook, zilt EN geen verbrand rubber meer. Heerlijk maritiem met bloemen op de achtergrond. Eindelijk de typische Bowmore kenmerken.

Smaak:
Dit is veel lichter dan de neus doet vermoeden. Het is een 'dikke' whisky, wat olie-achtig in de mond. Ik proef redelijk wat peper achter op mijn tong. Er is weinig turf en bijna helemaal geen rook. Bizar voor een Islay whisky. Er is wat meer fruit en heidesmaak op de achtergrond. Met water is de whisky nog dikker. Veel meer bloemen en fruit met lichte turf nu. Heerlijk. Nog steeds haast geen rook, maar dat is helemaal niet erg. Met water wordt alles veel complexer.

Afdronk:
Wat peperachtig. Blijft plakken op de lippen. Nog steeds geen rook en hele lichte turf. Met water is er wat minder peper en proef ik terug bloemen (rozen?).

Conclusie:
Is dit een top whisky? Neen, maar slecht is hij zeker niet. Hij is gewoon goed zonder meer. Zou ik nog een fles kopen? Nee, ik denk dat ik dan toch liever wat meer betaal en een Bowmore 17yo OB zou kopen.
Laatst gewijzigd door hetwhiskyforum op 21 Mar 2010, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Poll toegevoegd
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”