Aberlour 18yo 43%

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Afbeelding - Minder dan 55
0
Geen stemmen
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
0
Geen stemmen
Afbeelding - 65-69
0
Geen stemmen
Afbeelding - 70-74
0
Geen stemmen
Afbeelding - 75-79
1
14%
Afbeelding - 80-84
0
Geen stemmen
Afbeelding - 85-89
4
57%
Afbeelding - 90-94
2
29%
Afbeelding - 95-100
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 7

Gebruikersavatar
Pier1984
Senior
Senior
Berichten: 115
Lid geworden op: 13 Mei 2013, 16:43
Locatie: Arnhem

Aberlour 18yo 43%

Ongelezen berichtdoor Pier1984 » 30 Mei 2013, 00:08

Bij deze een eerste whiskyreview van mijn kant. Had al dik een jaar een Aberlour 18 jaar in de kast staan en kon vanavond de verleiding niet weerstaan hem open te maken. Een mooie fles met een bescherming om de dop die wat deed denken aan een ouderwetse lakzegel. Wat ik mooi vond aan de koker was de zachte onderkant en stevig schuim onder het deksel om de fles keurig op zijn plaats te houden. Hieronder de officiële site.

http://www.aberlour.com/en/therange/aberlour18yearold

Ik had redelijk hoge verwachtingen aangezien ik nog niet vaak een 18 jaar oude whisky had gedronken. Tijdens het walsen valt op dat de traantjes vrij snel naar beneden lopen, het is een vrij dunne whisky. Bij deze de notities die op de koker staan en mijn bevindingen.

Volgens Aberlour:
Neus: rijk en complex, toffee, butterscotch gecombineerd met rijpe perzik en bittere sinaasappel.
Smaak: perfecte structuur. In het begin kenmerken van zachte abrikoos en cream en daarna oud leer en eiken met een hint van honing.
Finish: erg lang en gebalanceerd, verloopt van crème brûlée naar zacht eiken.

Mijn bevindingen:
Kleur: donkerbruin/kastanjebruin
Neus: zeer zoetig, met in het begin vanille, misschien zelfs wat marshmallow. Wat langer ruiken levert ook fruit op, nectarine en wat sinaasappel. Ook iets sherry.
Smaak: meer fruitig, sinaasappelschil, nectarine/perzik met een klein beetje chocolade. Af en toe een kleine prikkel op de tong.
Finish: medium lang, vooral eiken en redelijk droog.

Ik heb de whisky zowel kort na het inschenken, na 10 minuten en met iets water geprobeerd. In mijn beleving is er niet heel veel verschil, alleen na 10 minuten is hij nog iets zachter. Water toevoegen brengt niet veel meer en zal ik dan ook niet weer doen. Het is in mijn ogen een mooi weer whisky om het maar zo te zeggen. Ben een redelijke fan van turf whisky en dit is een heel ander slag whisky, zoals gezegd erg lekker maar in mijn ogen iets voorspelbaarder, minder 'in your face' en iets minder complex. Dit is mijn eerste bevinding dus misschien dat mij in de toekomst meer opvalt. Al met al een lekkere whisky waarvan ik zeker nog meer ga genieten en absoluut een allemansvriend! Ik geef hem 88 punten.
0 x

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2787
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 10:00
Locatie: Enschede

Re: Aberlour 18y

Ongelezen berichtdoor Pellie » 30 Mei 2013, 01:18

Mooie review, ik zit aan een a' bunadh nu!! :D
0 x

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Aberlour 18yo 43%

Ongelezen berichtdoor Piet » 30 Mei 2013, 09:03

Laat dit nu net die Aberlour zijn die ik nog niet geproefd heb... hier wat "kort door de bocht" notities Aberlour verticale proeverij van 6 bottelingen.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Pier1984
Senior
Senior
Berichten: 115
Lid geworden op: 13 Mei 2013, 16:43
Locatie: Arnhem

Re: Aberlour 18y

Ongelezen berichtdoor Pier1984 » 30 Mei 2013, 11:28

Pellie schreef:Mooie review, ik zit aan een a' bunadh nu!! :D


En aan je smiley te zien kan die je wel bekoren? ;)
0 x

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2787
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 10:00
Locatie: Enschede

Re: Aberlour 18y

Ongelezen berichtdoor Pellie » 30 Mei 2013, 11:33

Pier1984 schreef:
Pellie schreef:Mooie review, ik zit aan een a' bunadh nu!! :D


En aan je smiley te zien kan die je wel bekoren? ;)


Zeker weten, nu de 18yo keer proberen te proeven. :bigsmile
0 x

Gebruikersavatar
Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2022
Lid geworden op: 05 Apr 2018, 14:51
Locatie: (N-H)

Re: Aberlour 18yo 43%

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 22 Mei 2018, 10:23

Afgelopen weekend mijn fles geopend. Wat een heerlijke smaakvolle sherry bom is dit zeg.
Ik zou hem alle OB liefhebbers willen aanraden. Voor de prijs hoef je het ook niet te laten.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: Aberlour 18yo 43%

Ongelezen berichtdoor Dre » 22 Mei 2018, 11:21

Freezeroz schreef:Afgelopen weekend mijn fles geopend. Wat een heerlijke smaakvolle sherry bom is dit zeg.
Ik zou hem alle OB liefhebbers willen aanraden. Voor de prijs hoef je het ook niet te laten.

Zeker een aangename dram, maar een bóm zou ik het niet willen noemen, daarvoor is ie toch echt te ver afgezwakt (naar 43%). Ik vond dat ook echt merkbaar, dat ie teveel aan kracht had ingeboet.
Als je dan toch voor OB gaat, én Aberlour, én een sherrybom wilt, neem dan eens een A'Bunadh. Zit ook ongeveer in dezelfde prijsklasse, maar dan heb je wel echt een veel intensere smaakbeleving...
0 x

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Aberlour 18yo 43%

Ongelezen berichtdoor FGG » 22 Mei 2018, 12:12

Dre schreef:
Freezeroz schreef:Afgelopen weekend mijn fles geopend. Wat een heerlijke smaakvolle sherry bom is dit zeg.
Ik zou hem alle OB liefhebbers willen aanraden. Voor de prijs hoef je het ook niet te laten.

Zeker een aangename dram, maar een bóm zou ik het niet willen noemen, daarvoor is ie toch echt te ver afgezwakt (naar 43%). Ik vond dat ook echt merkbaar, dat ie teveel aan kracht had ingeboet.
Als je dan toch voor OB gaat, én Aberlour, én een sherrybom wilt, neem dan eens een A'Bunadh. Zit ook ongeveer in dezelfde prijsklasse, maar dan heb je wel echt een veel intensere smaakbeleving...

Ik kan het verhaal van André bevestigen. De A'bunadhs zijn een fikse stap lekkerder dan de OB's op 43%. Daarnaast heb ik in het verleden eens een head-to-head gedaan van de 18yo met de 16yo en dan zou ik de meerprijs van de 18yo in de zak houden en den 16yo kopen. Of gewoon beide laten staan en een mooie A'bunadh in de kast zetten. :lekker

Let wel: zowel de 18yo als de 16yo zijn zeker fijne drams die bij mij ergens tussen de 85 en 88 zullen belanden, maar de voorkeur gaat dan toch naar de A'bunadh.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 623
Lid geworden op: 02 Jan 2018, 12:51
Locatie: Gent

Re: Aberlour 18yo 43%

Ongelezen berichtdoor Casketje » 22 Mei 2018, 16:10

De 18 kan je gewoon niet met de A'Bunadh vergelijken, zijn 2 volledig andere whiskies. Waar de 18 het kan halen met maturiteit, verfijning en balans moet de A'Bunadh het vooral halen van z'n sterkte en heftig vatinvloed. Beide goed op hun manier maar als ik moet kiezen zou ik toch voor de 18 gaan. Whatever floats your boat though.
1 x

Gebruikersavatar
Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2022
Lid geworden op: 05 Apr 2018, 14:51
Locatie: (N-H)

Re: Aberlour 18yo 43%

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 23 Mei 2018, 10:28

FGG schreef:
Dre schreef:
Freezeroz schreef:Afgelopen weekend mijn fles geopend. Wat een heerlijke smaakvolle sherry bom is dit zeg.
Ik zou hem alle OB liefhebbers willen aanraden. Voor de prijs hoef je het ook niet te laten.

Zeker een aangename dram, maar een bóm zou ik het niet willen noemen, daarvoor is ie toch echt te ver afgezwakt (naar 43%). Ik vond dat ook echt merkbaar, dat ie teveel aan kracht had ingeboet.
Als je dan toch voor OB gaat, én Aberlour, én een sherrybom wilt, neem dan eens een A'Bunadh. Zit ook ongeveer in dezelfde prijsklasse, maar dan heb je wel echt een veel intensere smaakbeleving...

Ik kan het verhaal van André bevestigen. De A'bunadhs zijn een fikse stap lekkerder dan de OB's op 43%. Daarnaast heb ik in het verleden eens een head-to-head gedaan van de 18yo met de 16yo en dan zou ik de meerprijs van de 18yo in de zak houden en den 16yo kopen. Of gewoon beide laten staan en een mooie A'bunadh in de kast zetten. :lekker

Let wel: zowel de 18yo als de 16yo zijn zeker fijne drams die bij mij ergens tussen de 85 en 88 zullen belanden, maar de voorkeur gaat dan toch naar de A'bunadh.


Mijn woorden sherry bom waren misschien inderdaad wat overdreven, zeker omdat ook de bourbon vaten een flinke invloed op deze whisky hebben gehad. Maar een sherry bom hoeft wat mij betreft zeker niet hoog in de alcohol te zitten voordat het een bom genoemd mag worden. Denk bijvoorbeeld aan de heerlijke OB's van Glendronach en Glenfarclas die voor mij toch echt bom genoemd mogen worden.
Mijn voorkeur gaat, als ik moet kiezen zeker naar een volwassen/rijpe whisky laag in de alcohol ten opzichte van een NAS hoog in de alcohol.
Ik begrijp de negatieve houding hier op het forum tov OBers die laag in de alcohol zitten ook niet zo goed eerlijk gezegd.
Ik kan juist erg genieten van de uitgebreide en diverse keus in whisky die er is. Een rating of waardering hangt zeer zeker niet alleen af van de ABV wat mij betreft.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3944
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: Aberlour 18yo 43%

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 23 Mei 2018, 10:42

Denk niet dat er moedwillig een negatieve houding t.o.v. core-range OBs (laag in %abv) wordt aangenomen. Dit komt naar mijn mening dan ook omdat deze expressies over het algemeen consequent minder scoren dan die van bekendere IBs en/of met hoger %abv. Wellicht voor iedereen beter om recomendaties in dit soort topics als positief te beschouwen, anders dan ‘zij kraken mijn flesje af’. Een Aberlour 18 staat bij mij te boek als een luxe instapwhisky; is het daarom slechte whisky? Nee, vast niet. Is het daarom geniaal spul? Nee, zeker niet. Iets met de waarheid ligt in het midden en smaak is subjectief t.o.v. het niveau van de proever.
3 x
2 ∞ & →

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: Aberlour 18yo 43%

Ongelezen berichtdoor Dre » 23 Mei 2018, 10:56

Freezeroz schreef:Maar een sherry bom hoeft wat mij betreft zeker niet hoog in de alcohol te zitten voordat het een bom genoemd mag worden. Denk bijvoorbeeld aan de heerlijke OB's van Glendronach en Glenfarclas die voor mij toch echt bom genoemd mogen worden.

Zeker hóeft het niet persé hoog in de Abv te zitten nee. Maar onder een bom (of het nou sherrybom, fruitbom of peatbom of wat dan ook is) versta ik een zéér intense whisky. En dat gaat dan gewoon al heel snel gepaard met een hoger Abv.

Freezeroz schreef:Ik begrijp de negatieve houding hier op het forum tov OBers die laag in de alcohol zitten ook niet zo goed eerlijk gezegd.
Ik kan juist erg genieten van de uitgebreide en diverse keus in whisky die er is. Een rating of waardering hangt zeer zeker niet alleen af van de ABV wat mij betreft.

Wat Sören hierboven ook al zegt, als ik het in ieder geval op mijn eigen opmerking betrek is dat zeker niet negatief bedoeld. Zet mij een Aberlour 18 voor en ik zal hem zeker opdrinken en ik zal er ook van genieten. Hooguit niet zo intens als dat je me een A'Bunadh voorzet. Kwestie van: Lekker of lekkerder, oké of goed, goed of waanzinnig, enz. enz.
En nee een rating hangt zéker ook niet af van de Abv, daar gaat het volgens mij ook helemaal niet om. Een niet zo heel smaakvolle whisky maar wel op 60% zal ik ook echt niet heel hoog raten hoor.
Verder ben ik wel benieuwd hoe je over pak 'm beet een jaar of twee jaar hierover denkt, als je ondertussen mogelijk heel veel andere whisky's hebt geproefd, veel OB's én IB's, naar 40% verdunde whisky én cask strengths... :bigsmile
0 x

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Aberlour 18yo 43%

Ongelezen berichtdoor FGG » 23 Mei 2018, 11:07

Ik loop hier even met Sören mee.
Onder andere Glendronach heeft mooie sherrybommen in haar standaard OB's, de 18yo, de 21yo, noem maar op. Maar als ik de GD CS inschenk geniet ik meer van de afzonderlijke tonen dan de bottelingen die op 40-46% zitten. Het zijn persoonlijke voorkeuren. Maar de standaard OB's van GD, Glenfarclas, Springbank, ABerlour en nog wel een paar meer vind ik prima whisky's. Maar bij merken als Edradour of Auchentoshan voel ik me toch vaak aangewezen op een IB.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast