Glencadam 10yo 46%

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Afbeelding - Minder dan 55
0
Geen stemmen
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
0
Geen stemmen
Afbeelding - 65-69
0
Geen stemmen
Afbeelding - 70-74
0
Geen stemmen
Afbeelding - 75-79
0
Geen stemmen
Afbeelding - 80-84
0
Geen stemmen
Afbeelding - 85-89
4
100%
Afbeelding - 90-94
0
Geen stemmen
Afbeelding - 95-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 4

OpiumX
Senior
Senior

Glencadam 10yo 46%

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 09 Mei 2013, 16:47

Het is toch eens tijd geworden voor mijn eerste proefnotities. Wat is beter om mee te beginnen dan een van mijn nieuwste aanwinsten: Glencadam 10 years old.

Presentatie:
De whisky zit in een vrij standaard fles van doorzichtig glas en een kartonnen koker. Zowel de koker als de labels op de fles geven duidelijke informatie over de whisky met een paar belangrijke details. De whisky is non-chill filtered, er is geen kleurstof toegevoegd en de whisky is gebotteld op 46% vol. Een prima begin!
13/15 punten

Kleur: heel lichtgeel, zo ongeveer de kleur die de urine heeft van iemand die keurig 2 liter water per dag consumeert. Maar die vergelijking moet ieder maar voor zich maken...
8/10 punten

Geur: in het glas doet deze whisky mij qua neus denken aan groene appeltjes en citrus. Op de achtergrond ook een geur die me in China vaak overviel, namelijk die van bloeiende pruimbloesem. Helemaal niet verkeerd, erg lekker zelfs!
24/25 punten

Smaak: een combinatie van wederom appeltjes en citrus, met later een ondertoon van graan/koren. Doet me denken aan Clontarf (Ierse whiskey) en Tomintoul. Een zachte en aangename whisky!
44/50 punten

Dit is dan wel mijn eerste kennismaking met Glencadam, maar ik heb het gevoel dat dit een nieuwe favoriet kan worden. Qua punten kom ik uit op 89/100. Niet de 95 die een bekende whiskyproever ervoor gaf, maar zeer smakelijk!

Ik ben benieuwd wat jullie van mijn proefnotities vinden. Op- en aanmerkingen zijn welkom!

Frank
Laatst gewijzigd door OpiumX op 09 Mei 2013, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Glencadam expressies

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 09 Mei 2013, 17:37

OpiumX schreef:Ik ben benieuwd wat jullie van mijn proefnotities vinden.

Ziet er goed uit. Die Glencadam 10 staat nu weer wat hoger op mijn longlist. Het lijkt mij een lekkere mooi-weer-dram.

OpiumX schreef:Op- en aanmerkingen zijn welkom!

Heb je presentatie en kleur voor 50 van de 100 punten laten meetellen? Lijkt mij een beetje zwaar. Kleur en presentatie lijkt mij meer iets om in een voorwoord te noemen. Hoe scoor je dan bij blind tastings?
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

OpiumX
Senior
Senior

Re: Glencadam 10yo 46%

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 09 Mei 2013, 18:34

turfsmurf schreef:Heb je presentatie en kleur voor 50 van de 100 punten laten meetellen? Lijkt mij een beetje zwaar. Kleur en presentatie lijkt mij meer iets om in een voorwoord te noemen. Hoe scoor je dan bij blind tastings?

Ja, daar heb je wel gelijk in. Zal ik de volgende keer aanpassen...

Frank
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Mei 2013, 19:38

Leuke notitie Frank.
OpiumX schreef:Kleur: heel lichtgeel, zo ongeveer de kleur die de urine heeft van iemand die keurig 2 liter water per dag consumeert. Maar die vergelijking moet ieder maar voor zich maken..

Die vergelijking maak ik liever niet zo, en bovendien wat objectiever :lol:

Om ook de kleur beschrijving wat smakelijker en minder persoongebonden te maken zou je eens naar de Het Whisky forum kleurenkaart kunnen kijken. Voor een template in Aanwijzingen voor het maken van proefnotities.

Overigens is het niet alleen de kleur maar meer het gehele uiterlijk, met name helderheid en viscositeit ! Vandaar staat er in de template: Uiterlijk (maar dat gaat alleen over de whisky).
Verder vind ik presentatie leuk en het vermelden waard, maaaar zie ik de presentatie m.b.t. een proefnotitie-score helemaal niet zitten :? (ook niet eerder gezien als onderdeel van een proefnotitie)

OpiumX schreef:Ja, daar heb je wel gelijk in. Zal ik de volgende keer aanpassen...

Kun je nu ook nog even doen hoor (maar up-to-you)!
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

OpiumX
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 09 Mei 2013, 20:04

OpiumX schreef:
turfsmurf schreef:Heb je presentatie en kleur voor 50 van de 100 punten laten meetellen? Lijkt mij een beetje zwaar. Kleur en presentatie lijkt mij meer iets om in een voorwoord te noemen. Hoe scoor je dan bij blind tastings?

Ja, daar heb je wel gelijk in. Zal ik de volgende keer aanpassen...

Is inmiddels aangepast.

Frank
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”