Naar wie woont waarGeolocaties     Naar de Whisky evenementen-kalender op de hulp-pagina Evenementen kalender      onze startpagina hulp-Index      Literatuur pagina     Naar de hulp-pagina van Het Whisky forum Welkom & quick start!         Naar het Contactformulier op de hulp-pagina van Het Whisky forum

Whisky Weetje van de Week, klik de titel om te tonen/verbergen. Wordt vóór elk weekeinde vernieuwd. Whisky Weetje van de Week  (Tonen/verbergen: klik de titel. Wordt elke vrijdag om 24:00 uur vernieuwd).              Gebruik een standaard Atom-feed (RSS) voorziening om Het Whisky forum te volgen.   Het Whisky forum op Twitter   Naar Het WWWhisky Design Award   Naar Index of Twitter Whisk(e)y Accounts   Bookmark and Share

Bruichladdich The Laddie Ten 46%

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
0
Geen stemmen
Afbeelding - 61-65
0
Geen stemmen
Afbeelding - 66-70
0
Geen stemmen
Afbeelding - 71-75
0
Geen stemmen
Afbeelding - 76-80
0
Geen stemmen
Afbeelding - 81-85
0
Geen stemmen
Afbeelding - 86-90
5
50%
Afbeelding - 91-95
5
50%
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen : 10

Bruichladdich The Laddie Ten 46%

Ongelezen berichtdoor Matti » 06 mei 2012, 23:09

Na ruim een halve fles voel ik eindelijk genoeg afstand om deze 'definitieve 10yo op american oak' van Bruichladdich van een notitie te voorzien.

Voor ik begin aan de beschrijving is het belangrijk op te merken dat deze whisky (zeker als de fles nog relatief nieuw is, met meer dan 50% vulniveau) tijd nodig heeft om los te komen. In eerste instantie was mijn reactie dan ook: 'wat is dit voor bitter bocht?!?', maar na ongeveer 10 minuten in het glas (of, zoals ik zonet merkte bij het herproeven, na een paar maanden in de fles) verandert de smaak vrij radicaal van bitter en scherp naar zoet en kruidig. Het volgen van die transformatie is erg interessant en zorgt voor een paar bonuspuntjes (maar daarover zo meer).

Onderstaande notitie is van toepassing op de tot rust gekomen dram, dus na een tijdje in het glas:

Neus: De eerste impressie is romig en boterig met caramel. Daarna volgen kruiden en na een flink tijdje toch een klein beetje rook (ondanks de 'unpeated' claim op het label).

Smaak: Zilt zeewier en kruiden verweven met caramel, vanille, anijs en zoethout. Licht bitter en drogend met een klein beetje rook en turf. Ook proef ik een licht prikkelende alcohol sensatie die ik associeer met goede wodka, en dat bedoel ik positief! Met water wordt de smaak krachtiger en kruidiger en iets minder zoet. Verrassend voor een whisky op 46% kan hij veel water hebben, tot 30% toegevoegd water vind ik hem nog erg goed smaken...

Afdronk: Medium lang met anijs en lichte rook. Dan bijenwas en aan het einde ineens een heel klein beetje sherryinvloed: rozijnen (10% van de gebruikte vaten zijn sherryvaten).

Oordeel: Een triomf voor Bruichladdich, anders kan ik het niet omschrijven. De ontdekkingstocht die je beleeft van net ingeschonken tot 15 minuten later is een eye-opener en daarna heb je een prima gebalanceerde kruidige en zoete whisky met duidelijke maritieme invloeden. Voor de prijs is dit simpelweg de beste whisky die ik ken en hij kan zich meten met whiskies die een veelvoud kosten.

Punten: 92 (toppertje)
Matthijs

Vatted - Blog over het zelf blenden van whisky
DrankVinder - Prijsvergelijker Nederlandse webslijters
Matti
Moderator
Moderator

Re: Bruichladdich The Laddie Ten 46%

Ongelezen berichtdoor JayDie » 07 mei 2012, 09:25

Matti schreef:Neus: De eerste impressie is romig en boterig met caramel. Daarna volgen kruiden en na een flink tijdje toch een klein beetje rook (ondanks de 'unpeated' claim op het label).

Confirm! Ik heb hem bij Jock geproefd tijdens de Mitra WX 2011 in Duiven. Toegegeven, was aan het eind van de tasting, maar ook ik proefde dat. Jock wees me toen ook op "unpeated" op het label, maar kon het niet verklaren. Ik had daarvoor een Islay Barley geproefd, die zeker totally unpeated was!

Ik vond hem zeker lekker!
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Twitter: JayDieNL
JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 07 mei 2012, 10:34

Tijdens een Bruichladdich tasting werd verteld dat de standaard range wordt gemaakt met mout die tot zo'n 5-8 PPM (uit mijn hoofd, weet het exacte getal niet meer) peated is. Tijdens die tasting proefde ik ook een spoortje rook in de afdronk.
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)
turfsmurf
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor JayDie » 07 mei 2012, 11:45

Dan rijst natuurlijk de vraag wat "Unpeated" inhoudt op het label :Scratch Ook al zou (zoals elders op het forum te lezen) de ppm peat niet in verhouding zijn met het werkelijke level. Als er peated barley gebruikt is, kan het m.i. nooit unpeated zijn...

Zou wat zijn voor mensen met een noten-allergie; ja, die 0,0001% nootjes die erin zit... zet er maar "zonder noten" op!
Laatst bijgewerkt door JayDie op 07 mei 2012, 11:47, in totaal 1 keer bewerkt.
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Twitter: JayDieNL
JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 07 mei 2012, 11:47

JayDie schreef:Dan rijst natuurlijk de vraag wat "Unpeated" inhoudt op het label :Scratch

Marketingtaal voor 'niet zo peated als jullie verwachten bij een Islay'? :)
Matthijs

Vatted - Blog over het zelf blenden van whisky
DrankVinder - Prijsvergelijker Nederlandse webslijters
Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Jock » 07 mei 2012, 17:05

Matti schreef:
JayDie schreef:Dan rijst natuurlijk de vraag wat "Unpeated" inhoudt op het label :Scratch

Marketingtaal voor 'niet zo peated als jullie verwachten bij een Islay'? :)

De mouter blaast een beetje turf doorheen aan het eind. Is goed voor 3PPM. Heb Dave gevraagd en dat was zijn antwoord
Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor BartGlim » 25 jul 2012, 22:14

Als beginner wilde ik toch eens proberen te schrijven wat ik ruik en proef bij deze whisky.
Hou er rekening mee is mijn eerste poging

Neus: honing, bananen schuimpjes, water meloen, hazelnoot pasta, grapefruit en de werkplaats van opa (timmerman)

Smaak: Weer de honing en grapefruit die er voor mij uitspringen, maar heeft ook iets zilts, de rook zo als ik die eerder hier las ben ik nog niet tegen gekomen maar is iets om naar te blijven zoeken.

Ik blijf deze voorlopig nog wel even drinken want vind hem geweldig en mocht ik nog meer smaken en geuren in mijn glas ontdekken dan zal ik deze ook toevoegen :Slainte
BartGlim
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 jul 2012, 23:18

Niks mis mee :goedgedaan
BartGlim schreef: ...en de werkplaats van opa (timmerman)

Zal dan vast onder de noemer "hout" vallen (ik ken deze zelf niet recent)... Of meer specifiek "eiken" ... maar ook dat is er in varianten (oud, nieuw, schaafsel, nat,...) en zelfs "Muffig" in Whisky (oud leer, leertje, hout).

BartGlim schreef:de rook zo als ik die eerder hier las ben ik nog niet tegen gekomen maar is iets om naar te blijven zoeken.

Kan soms pas in het lege glas na een tijdje naar voren komen... of met een beetje water.

En uh ...dan is er natuurlijk nog het uiterlijk...o.a. Het Whisky forum kleurenkaart !
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin en het bijbehorende dagboek.
Laat je stem gelden op WWWhisky Design Award en op World Whisky dot Org.

Tip: Geef even aan in welk regio je woont.
Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor BartGlim » 26 jul 2012, 11:19

Hoi Piet,

bedankt voor de tips, ik zal de betreffende pagina's eens doornemen en bij de volgende review zal ik ook zeker de kleur niet vergeten. Zag ook dat ik de afdronk vergeten was. Beginnersfoutjes

maar zo doende leert men
BartGlim
Actief lid
Actief lid

Keer terug naar Schotse single malt (Scottish Single Malt)