Naar wie woont waarGeolocaties     Naar de Whisky evenementen-kalender op de hulp-pagina Evenementen kalender      onze startpagina hulp-Index      Literatuur pagina     Naar de hulp-pagina van Het Whisky forum Welkom & quick start!         Naar het Contactformulier op de hulp-pagina van Het Whisky forum

Whisky Weetje van de Week, klik de titel om te tonen/verbergen. Wordt vóór elk weekeinde vernieuwd. Whisky Weetje van de Week  (Tonen/verbergen: klik de titel. Wordt elke vrijdag om 24:00 uur vernieuwd).              Gebruik een standaard Atom-feed (RSS) voorziening om Het Whisky forum te volgen.   Het Whisky forum op Twitter   Naar Het WWWhisky Design Award   Naar Index of Twitter Whisk(e)y Accounts   Bookmark and Share

Ardbeg Cadenhead's Authentic Collection 15yo & 16yo

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.

Ardbeg Cadenhead's Authentic Collection 15yo & 16yo

Ongelezen berichtdoor Kay » 23 dec 2011, 22:21

Twee Ardbegs uit Cadenhead's Authentic Collection 'head-to-head', omdat ik ze net als een eeneiige tweeling los van elkaar toch niet uit elkaar kan houden:
15 jaar, 56%, oplage 268
16 jaar, 57%, oplage 270
Allebei gedistilleerd in 1994 (in de tijd dat Ardbeg officieel dicht was dus) en gerijpt in bourbon vaten. In de fles valt meteen de lichtheid van de vloeistof op.

Reuk: Ligt heel dicht bij elkaar. Natuurlijk de turf en het medicinale karakter, maar niet eens zo heel veel voor een Ardbeg. De groene appels vallen wel op, vooral bij de 15-jarige. Wat ook opvalt is dat de 15-jarige subtieler ruikt dan de 18-jarige. Maar hij heeft ook een procentje minder alcohol, dus helemaal onmogelijk is het niet. Maar als je door de alcoholdamp heen bent komt ook bij de 16-jarige heel wat zoetheid naar boven. Iets tussen toffee en pruimen in zou ik zeggen.

Smaak: Beide iets minder geturfd en vettig, maar wel zuriger dan je verwacht van Ardbeg/ Behoorlijk peperig ook. Net als in de neus komt de 15-jarige iets zachter over. De 16-jarige bevat ondanks zijn stevigheid de nodige zoete tonen en is iets kruidiger. Ze zitten heel dicht bij elkaar, maar doordat ik ze naast elkaar heb staan proef ik bij de 15-jarige iets meer groene appels en bij de 16-jarige meer toffee en butterscotch en vanille. Nu proef ik ze zonder bijgaande smaakprofielen, maar als ik niet eens de fles gezien had durf ik niet met zekerheid te zeggen dat ik er geld op zou durven te zetten dat dit Ardbegs zijn, zeker bij de 15-jarige. Als iemand me deze had voorgezet met de mededeling dat het nieuwe Caol Ila's waren, zou ik hem ongetwijfeld geloven. Van alle bottelingen onder de vlag van Ardbeg zelf die ik ken komt dit, puur op mijn herinnering af gaande, nog het dichtst in de buurt van de Blasda.

Afdronk: Uiteraard turfrook, maar bij lange na niet van dien aard dat je het de dag erna nog proeft zoals bij bv. een Supernova. De appeltjes resp. toffee blijven op de achtergrond aanwezig.

Al met al beide fijne whisky's. Puur op de smaak afgaande overtreffen ze de Blasda en kunnen ze zich zelfs meten met de Uigedeadail, maar de Corryvreckan en Supernova blijven hen toch echt een streepje voor. Resp. 87 en 88 punten, omdat ik liever toffee dan appeltjes heb.
Afbeelding
Kay
Top bijdrager
Top bijdrager

Keer terug naar Schotse single malt (Scottish Single Malt)