Welke score geef je deze Whisky ?

Afbeelding - Minder dan 55
0
Geen stemmen
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
0
Geen stemmen
Afbeelding - 65-69
0
Geen stemmen
Afbeelding - 70-74
0
Geen stemmen
Afbeelding - 75-79
0
Geen stemmen
Afbeelding - 80-84
0
Geen stemmen
Afbeelding - 85-89
2
100%
Afbeelding - 90-94
0
Geen stemmen
Afbeelding - 95-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen : 2

Dailuaine 27yo 1983/2011, 50% for Asta Morris

12 nov 2011, 21:32

Dailuaine 27yo 1983/2011, 50% for Asta Morris. Refill sherry hogshead AM004, fles 60 van 248.

Uiterlijk: Donker messing kleurig met een amber tint. Hij plakt dik aan en het duurt lang voordat er zich smalle traantjes beginnen te vormen.
Geur: In eerste instantie een ingetogen neus en vrij delicaat. Blijft door ontvouwen ook met enkele druppels water. Zowel floraal als fruitig. Diverse bloemen geuren, bittere sinaasappel (marmelade)/mandarijn, was en vernis, citrus, honing en ook wat kruidigheid. Subtiel hout en leer.
Smaak: Olie-achtig en eerst iets zoet en heel filmend om dan te ontvouwen als sappig fruit en zacht peperig maar niet scherp (gember). Sinaasappel, met wat koffie, hout en laurier.
Afdronk: Wat zilt en een bittertje dat zich vreemd genoeg lang in de hele mondholte manifesteert. Gemiddeld lang.
Complexe whisky met een fijn parfum. Een aantal aroma's kan ik nog niet goed thuisbrengen. Ik ben benieuwd hoe en of deze nog ontwikkeld nu de fles geopend is. Ik denk het namelijk wel.
Score 89. Toch wel een topper met een heel eigen signatuur. Met 50° heeft deze geen water nodig.

Dit is een van die drams waardoor ik besloten heb toch af te stappen van mijn cognacglas ! Het geeft dan té veel luchtjes zoals vernis, viltstift. Niet onplezierig maar wel té overheersend terwijl dat in b.v. een Portglas of Glencairn glas allemaal veel milder is en aangenamer geuren de boventoon voeren.

Re: Dailuaine 27yo 1983/2011, 50% for Asta Morris

17 dec 2011, 12:19

Piet,

Bedankt voor je mooie commentaren, leuk dat je van de Dailuaine genoten hebt. Voor mij is 't een whisky die RECHT in 't smaakprofiel zit waar ik van houd.

't Is vooral leuk te lezen dat je vindt dat hij bij 50% geen water nodig heeft, want ikzelf vond 'm op 50% op zijn beste. Met meer alcohol was hij IETS te 'spicy', en met minder krijgt hij vrij snel een te hoog 'fruitsap'-gehalte ;-).

Gr.,
B. !!!

21 dec 2011, 19:08

Hallo Bert, leuk dat je het forum ook gevonden hebt ;)

Ik heb ook nog een Glenburgie 1997/2011 G&M voor Asta Morris staan ... maar die moet nog even wachten.

21 nov 2013, 00:02

3e en laatste sample van Piet: Dailuaine 27yo Asta Morris
havermoutpap met honing (de bekende oatmeal/honey combo), lichte fruitsoorten, klein beetje grastonen van een sauvignon, wat meer hout en beetje stoffig karton (toevallig net wat oude verhuisdozen weggewerkt, vandaar). Inmiddels wel zo'n beetje alles wat ik verwacht te proeven bij dit type whisky. Door een paar flessen die ik zelf heb en dingen die ik heb mogen proeven o.a. in de VBT's denk ik bij dit profiel snel aan het hoekje Teaninich, Dailuaine en een klein beetje Clynelish. wat scherper dan de Teaninich DR. Oow en lekker dik ook! Wederom heerlijk!

21 nov 2013, 18:16

Piet schreef:...Complexe whisky met een fijn parfum. Een aantal aroma's kan ik nog niet goed thuisbrengen. Ik ben benieuwd hoe en of deze nog ontwikkeld nu de fles geopend is. Ik denk het namelijk wel.
Score 89. Toch wel een topper met een heel eigen signatuur. Met 50° heeft deze geen water nodig.

Lijkt me een uiterst aantrekkelijke whisky, Piet! Swappen? ;)

22 nov 2013, 01:09

Moet deze ook nog steeds een keertje openmaken, staat nu nog ongeopend en ongeproefd in de kast. Heb de laatste tijd toch wel heel wat Dailuaines geproefd en een teleurstellende zat er nog niet tussen. Een 20-jarige van Whiskybroker heb ik zelfs 88 punten gegeven, dus ik ben wel benieuwd of deze daar nog overheen gaat.