Geproeft met als glas Spiegelau Whisky Snifter premium.
Uiterlijk: Een zeer licht stro-geel ( doet me denken aan de Ardbeg Corryvreckan en de Port Askaig 17 ) en de whisky kruipt naar beneden in het glas via kleine legs.
Geur: Een flinke dosis turf met een zeer duidelijke geur van (natte) aarde zonder de geur van planten daarin. Daaronder zoete appel en vanille
Smaak: De appels en vanille vind ik ook terug in de smaak met een vleugje van (acacia)honing terwijl de turf meer een zeekarakter meekrijgt. ( dit wordt versterkt door het toevoegen van een paar druppels water ) Alsof een nader te bepalen soort vis ( mischien een meerval ? ) door de whisky heeft gezwommen en wat smaaksporen na heeft gelaten. in ieder geval eentje die met zijn neus in de grond zit te vroeten om z'n eten te zoeken.....
Afdronk: Deze is lang met een prettige scherpe sensatie van de turf op het gehemelte die lang aanhoud. Ik heb sterk de indruk dat ik dit morgen bij het opstaan nog zal ervaren..
Zeker een whisky die mij goed bevalt zo met de koudere temperaturen en die ik zeker nog eens zal kopen ( ter vergelijking dan wel van een ander jaar denk ik ). Ik geef hem nu rond de 90 punten.
Muziek geluisterd tijdens het proeven : Porcupine Tree - Up The Downstair remastered 2005 ( spychedelische spacerock uit begin jaren 90); een prima combinatie!!

) ik toch ook 'ns toevoegen, in de zeer nabije toekomst!