Lagavulin 12yo CS ltd edition 2010 / 56.5%

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.

Welk aantal punten geef je deze Whisky ?

Minder dan 56
0
Geen stemmen
56-60
0
Geen stemmen
61-65
0
Geen stemmen
66-70
0
Geen stemmen
71-75
0
Geen stemmen
76-80
0
Geen stemmen
81-85
0
Geen stemmen
86-90
0
Geen stemmen
91-95
1
100%
96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 1

MoreBowmore
Senior
Senior

Lagavulin 12yo CS ltd edition 2010 / 56.5%

Ongelezen berichtdoor MoreBowmore » 23 Okt 2010, 00:35

Ok; laat ik eens kijken wat ik van deze whisky opgeschreven krijg :

Geproeft met als glas Spiegelau Whisky Snifter premium.

Uiterlijk: Een zeer licht stro-geel ( doet me denken aan de Ardbeg Corryvreckan en de Port Askaig 17 ) en de whisky kruipt naar beneden in het glas via kleine legs.
Geur: Een flinke dosis turf met een zeer duidelijke geur van (natte) aarde zonder de geur van planten daarin. Daaronder zoete appel en vanille
Smaak: De appels en vanille vind ik ook terug in de smaak met een vleugje van (acacia)honing terwijl de turf meer een zeekarakter meekrijgt. ( dit wordt versterkt door het toevoegen van een paar druppels water ) Alsof een nader te bepalen soort vis ( mischien een meerval ? ) door de whisky heeft gezwommen en wat smaaksporen na heeft gelaten. in ieder geval eentje die met zijn neus in de grond zit te vroeten om z'n eten te zoeken..... :lol:
Afdronk: Deze is lang met een prettige scherpe sensatie van de turf op het gehemelte die lang aanhoud. Ik heb sterk de indruk dat ik dit morgen bij het opstaan nog zal ervaren.. 8-)

Zeker een whisky die mij goed bevalt zo met de koudere temperaturen en die ik zeker nog eens zal kopen ( ter vergelijking dan wel van een ander jaar denk ik ). Ik geef hem nu rond de 90 punten.

Muziek geluisterd tijdens het proeven : Porcupine Tree - Up The Downstair remastered 2005 ( spychedelische spacerock uit begin jaren 90); een prima combinatie!!

:Slainte
0 x
Afbeelding

MoreBowmore
Senior
Senior

Re: Lagavulin 12yo CS ltd edition 2010 / 56.5%

Ongelezen berichtdoor MoreBowmore » 10 Nov 2010, 18:31

Prachtig hoe een malt soms wordt omschreven op Whiskyfun; zie hieronder. Ik zal nog veel moeten proeven en tasting notes schrijven voordat ik zoveel herken denk ik....

Lagavulin 12 yo 'Special Release 2010' (56.5%, OB) These are always great and the ‘2009’ was no exception, peated malt at its purest (WF91). Colour: white wine. Nose: you’re on Islay. Sea breeze, seaweed, a bonfire on the beach, some coal somewhere, juicy apples, a little lemon, some soot, wet sand (always on the beach) a little mercurochrome… With water: it got drier and more medicinal. Also flintier… Well in the ‘Riesling malt’ category. Oh well… Mouth (neat): bang! Stunning combination of gentian eau de vie with straight peat, earth, ashes and smoked ‘stuff’ (ham? Salmon?) and always that Lagavulin sweetness, fructose, apple liqueur, lemon… With water: more gentian! Yes! Also eucalyptus sweets. Finish: long, sweet and very earthy. Lemon drops in the aftertaste. Comments: it may be sweeter than last year’s version, and probably a tad ‘wider’ and less zingy. What’s sure is that its still one of the greatest 12yos out there – in my humble opinion as they say on the Web. SGP:448 – 91 points.
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 10 Nov 2010, 19:19

Heel mooi! Dit geeft mij veel zin om mijn 2009 versie te openen. :smullen
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 10 Nov 2010, 21:14

MoreBowmore schreef:..........
Zeker een whisky die mij goed bevalt zo met de koudere temperaturen en die ik zeker nog eens zal kopen ( ter vergelijking dan wel van een ander jaar denk ik ). Ik geef hem nu rond de 90 punten.

Tja, deze zal(lees: moet :Tongue ) ik toch ook 'ns toevoegen, in de zeer nabije toekomst! ;) Als hij nog te krijgen is.
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”