Ballechin 12yo 2004 cask 349 (part) The Flemish Tour 2016

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.

Score?

minder dan 56
0
Geen stemmen
56 - 60
0
Geen stemmen
61 - 65
0
Geen stemmen
66 - 70
0
Geen stemmen
71 - 75
1
9%
76 - 80
1
9%
81 - 85
1
9%
86 - 90
8
73%
91 - 95
0
Geen stemmen
96 - 100
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 11

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Ballechin 12yo 2004 cask 349 (part) The Flemish Tour 2016

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 16 Dec 2016, 00:08

De geturfde versie van Edradour. Met mijn beperkte ervaring van Edradour ga ik toch een poging wagen om deze te proeven. Ik heb hem eigenlijk aangeschaft naar aanleiding van de review van Bishlouk en omdat ik nog steeds een boontje heb voor geturfde en op sherry gerijpte whisky's.

Neus: Net na het openen van de fles ruik ik instant verbrand rubber, geen schitterend begin. Het is echt overweldigend. Ik vrees even dat ik de verkeerde fles gekocht heb. Na enkele minuten in mijn glas is die verbrande geur weg en is er plaats gemaakt voor turf, turf, turf en heel veel sherry. WTF is me dit, zeg? EN, belangrijk, bij het ruiken is alles zeer gladjes en worden je neusharen niet weggebrand door de alcohol. Ineens is alles veel rustiger geworden en komt de sherry meer naar voren. De turf blijft wel dominant, maar in combinatie met de sherry ... Love it. Dit doet me gelijk denken aan de Bowmore 17yo 1991 DR cask 2060.

Smaak: Verrassend zacht is dit, zeg! De turf is nog steeds even heftig als in de neus, maar de sherry vlakt de ruwe kantjes af. Hij is zo zacht dat er eigenlijk helemaal geen water in hoeft. Dit is enorm drinkbaar op vatsterkte. De zachte invloed van de sherry, dat zoete fruitige met die stevige turf is gewoon beestig lekker.

Afdronk: Pittig, heel geturfd met de sherry nu iets meer op de achtergrond en vooral lang.

Deze krijgt van mij (nu al) een dikke 90.
Deze fles zal ik ergens moeten weg zetten of die is binnen een paar weken leeg. Wat een topper. Peated Edradour, here I come.
7 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2550
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 17:21
Locatie: Rotterdram

Re: Ballechin 12yo 2004 cask 349 (part) The Flemish Tour 2016

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 16 Dec 2016, 18:19

johan brugge schreef:De geturfde versie van Edradour. Met mijn beperkte ervaring van Edradour ga ik toch een poging wagen om deze te proeven. Ik heb hem eigenlijk aangeschaft naar aanleiding van de review van Bishlouk en omdat ik nog steeds een boontje heb voor geturfde en op sherry gerijpte whisky's.

Neus: Net na het openen van de fles ruik ik instant verbrand rubber, geen schitterend begin. Het is echt overweldigend. Ik vrees even dat ik de verkeerde fles gekocht heb. Na enkele minuten in mijn glas is die verbrande geur weg en is er plaats gemaakt voor turf, turf, turf en heel veel sherry. WTF is me dit, zeg? EN, belangrijk, bij het ruiken is alles zeer gladjes en worden je neusharen niet weggebrand door de alcohol. Ineens is alles veel rustiger geworden en komt de sherry meer naar voren. De turf blijft wel dominant, maar in combinatie met de sherry ... Love it. Dit doet me gelijk denken aan de Bowmore 17yo 1991 DR cask 2060.

Smaak: Verrassend zacht is dit, zeg! De turf is nog steeds even heftig als in de neus, maar de sherry vlakt de ruwe kantjes af. Hij is zo zacht dat er eigenlijk helemaal geen water in hoeft. Dit is enorm drinkbaar op vatsterkte. De zachte invloed van de sherry, dat zoete fruitige met die stevige turf is gewoon beestig lekker.

Afdronk: Pittig, heel geturfd met de sherry nu iets meer op de achtergrond en vooral lang.

Deze krijgt van mij (nu al) een dikke 90.
Deze fles zal ik ergens moeten weg zetten of die is binnen een paar weken leeg. Wat een topper. Peated Edradour, here I come.


Nou m'n Beste Vriend,

Dat lijkt mij een fantastische ervaring, hoor! Zo zie je maar, dat er op dit gebied nog zo ontzettend veel aanbod is :duimop

Ik wens je ontzettend veel plezier met deze fles, m'n beste Johannes!!! :goedgedaan
1 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Gebruikersavatar
Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2156
Lid geworden op: 02 Dec 2014, 18:39
Locatie: Turnhout

Re: Ballechin 12yo 2004 cask 349 (part) The Flemish Tour 2016

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 16 Dec 2016, 23:03

Deze is zeker niet verkeerd, heb hem geproefd op de "openflessendag" van Dims Dram,
Voor mij (op basis van 1 dram) geen 90 plus, maar toch wel ergens tussen de 86 en 88.
Ik versta volledig wat Johan zegt over het wegzetten in de kast, anders loopt hij inderdaad een vrij groot risico om snel leeg te zijn.
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: Ballechin 12yo 2004 cask 349 (part) The Flemish Tour 2016

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 16 Dec 2016, 23:17

Hij deed mij in eerste instantie wat denken aan die Ledaig 1998 Cooper's Choice en een Bowmore Laimrig, maar deze is veel beter in balans.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: Ballechin 12yo 2004 cask 349 (part) The Flemish Tour 2016

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 17 Dec 2016, 08:13

Wel, ik denk dat Edradour niet alleen op basis van deze fles onterecht - nog steeds - wordt weggezet in het kleinste koude vieze hoekje. Hoewel (en dat kan volgens mij ook amper als je zo klein bent) hun kwaliteit zeker niet constant is, zitten er goede uitschieters tussen.

Waar het op neer komt is de guts om de fles te (laten) bottelen (keuze van de retailer) en de fles te kopen en proberen (koper). Daar helpt een open flessen-dag zeker bij, zoals Tom beschrijft. Goed dat deze actie wordt ondernomen, zo kun je toch mooi verrast worden.

Zo proefde ik op een whiskyfestival wat Tomintouls en moet zeggen dat ik er ook positief verrast door was. Geen hôrs categorie, maar toch plezierige whisky.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3944
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: Ballechin 12yo 2004 cask 349 (part) The Flemish Tour 2016

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 17 Dec 2016, 11:19

:domdom Ben erg benieuwd, een flesje of 2 is onderweg. Heb enkele hele goede Edradours op (jong, heavy sherry Van Weesjes), maar ook enkele smekkers (rare zeep-neus). Combi peat-sherry + een andere Ballechin (tijdje geleden genipt) + recentie's, hebben mij doen besluiten om de gok te wagen :bigsmile .
Laatst gewijzigd door squaadgras op 25 Dec 2016, 01:14, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
2 ∞ & →

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1706
Lid geworden op: 30 Okt 2013, 16:32

Re: Ballechin 12yo 2004 cask 349 (part) The Flemish Tour 2016

Ongelezen berichtdoor Harrie » 17 Dec 2016, 12:17

Klinkt veelbelovend, de combi peat/sherry/tikje dirty wordt hier bijzonder gewaardeerd (Ledaig op sherry... :duimop ) dus denk dat ik me hier ook maar eens aan moet wagen.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3944
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: Ballechin 12yo 2004 cask 349 (part) The Flemish Tour 2016

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 24 Dec 2016, 23:10

BAM! Dit is bijzonder spul hoor.. en dat van het verdomde hoekje 'Edradour'.. klap in de bek, poffert op de neus! Zeer mooi spul! Verwacht geen overtollige complexiteit. Gewoon een full-pull sherry tabakkige asbak over de smaakpapillen. Werkelijk waar een prachtige afdronk. Lang, heavy. Als je deze voor een eurootje of €90 hebt weten binnen te schuiven ben je de spekkoper van Kerst 2016. :sst

Edit... uitverkocht! Goddaaaaaammmitttt!
1 x
2 ∞ & →

yambox
Actief lid
Actief lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 20 Sep 2016, 22:32
Locatie: Wetteren, België

Re: Ballechin 12yo 2004 cask 349 (part) The Flemish Tour 2016

Ongelezen berichtdoor yambox » 14 Jan 2017, 23:24

squaadgras schreef:BAM! Dit is bijzonder spul hoor.. en dat van het verdomde hoekje 'Edradour'.. klap in de bek, poffert op de neus! Zeer mooi spul! Verwacht geen overtollige complexiteit. Gewoon een full-pull sherry tabakkige asbak over de smaakpapillen. Werkelijk waar een prachtige afdronk. Lang, heavy. Als je deze voor een eurootje of €90 hebt weten binnen te schuiven ben je de spekkoper van Kerst 2016. :sst

Edit... uitverkocht! Goddaaaaaammmitttt!


Nee hoor ... gisteren flesje gescoord bij Proof in Gent, België. Mss eens informeren bij the bonding dram ...?
0 x
SGP 546 - that's the way I like it ...

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: Ballechin 12yo 2004 cask 349 (part) The Flemish Tour 2016

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 14 Jan 2017, 23:36

Azijnpisser als ik ben vond ik 'm echt zwaar tegenvallen. Enerzijds aromatische turfrook (heide), maar voor de rest overheersend door vanilline van planken. Daarnaast wel vlezig, maar meer a la rookworst dan a la rookspek... Het is echt een kwestie van smaak, maar deze was wat mij betreft te weinig geïntegreerd... Nog maar 64 cl te gaan :gnif
2 x
Affirmanti incumbit probatio

yambox
Actief lid
Actief lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 20 Sep 2016, 22:32
Locatie: Wetteren, België

Re: Ballechin 12yo 2004 cask 349 (part) The Flemish Tour 2016

Ongelezen berichtdoor yambox » 15 Jan 2017, 00:34

Ik laat het wel even weten hier als ik hem open trek wat de bevindingen zijn...
Nog even laten rusten in de fles ...
0 x
SGP 546 - that's the way I like it ...

Joost van Dijk
Actief lid
Actief lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 Sep 2016, 08:15

Re: Ballechin 12yo 2004 cask 349 (part) The Flemish Tour 2016

Ongelezen berichtdoor Joost van Dijk » 24 Feb 2017, 20:49

caskstrength schreef:Azijnpisser als ik ben vond ik 'm echt zwaar tegenvallen. Enerzijds aromatische turfrook (heide), maar voor de rest overheersend door vanilline van planken. Daarnaast wel vlezig, maar meer a la rookworst dan a la rookspek... Het is echt een kwestie van smaak, maar deze was wat mij betreft te weinig geïntegreerd... Nog maar 64 cl te gaan :gnif


Als je hem wil lozen dan wil ik m wel overnemen
0 x

Gebruikersavatar
henri
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 5375
Lid geworden op: 10 Apr 2013, 17:02
Locatie: Rotterdam

Re: Ballechin 12yo 2004 cask 349 (part) The Flemish Tour 2016

Ongelezen berichtdoor henri » 24 Feb 2017, 23:09

Joost van Dijk schreef:
caskstrength schreef:Azijnpisser als ik ben vond ik 'm echt zwaar tegenvallen. Enerzijds aromatische turfrook (heide), maar voor de rest overheersend door vanilline van planken. Daarnaast wel vlezig, maar meer a la rookworst dan a la rookspek... Het is echt een kwestie van smaak, maar deze was wat mij betreft te weinig geïntegreerd... Nog maar 64 cl te gaan :gnif


Als je hem wil lozen dan wil ik m wel overnemen


joost.. ed heeft ze nog: viewtopic.php?f=160&t=13445
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: Ballechin 12yo 2004 cask 349 (part) The Flemish Tour 2016

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 25 Feb 2017, 08:41

Joost van Dijk schreef:
caskstrength schreef:Azijnpisser als ik ben vond ik 'm echt zwaar tegenvallen. Enerzijds aromatische turfrook (heide), maar voor de rest overheersend door vanilline van planken. Daarnaast wel vlezig, maar meer a la rookworst dan a la rookspek... Het is echt een kwestie van smaak, maar deze was wat mij betreft te weinig geïntegreerd... Nog maar 64 cl te gaan :gnif


Als je hem wil lozen dan wil ik m wel overnemen


PB
0 x
Affirmanti incumbit probatio


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten