Isle of Arran 10yo 46% OB

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.

Wat vond je van deze whisky? (xx/100)

Minder dan 56
0
Geen stemmen
56-60
0
Geen stemmen
61-65
0
Geen stemmen
66-70
0
Geen stemmen
71-75
1
13%
76-80
1
13%
81-85
5
63%
86-90
1
13%
91-95
0
Geen stemmen
96-100
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 8

Jim Beam
Actief lid
Actief lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 16 Feb 2010, 11:06

Isle of Arran 10yo 46% OB

Ongelezen berichtdoor Jim Beam » 19 Apr 2010, 18:00

Ik heb hier alleen een miniatuur van gedronken, maar weer met het duidelijke doel om zoveel mogelijk van de smaak in kaart te brengen.

neus: zoetig, fruitig, fleurig, licht moutig, citroen, toffee, vanille, turf?
smaak: moutig, zurig citrusfruit, heel licht ziltig, licht bitter
finish: lang, licht rokerig, vanille, iets van banaan, tikje eik, fluisterende sherry?, beetje honing

Moeilijk en complex. Ik weet dat de connaisseurs deze whisky fantastisch vinden, misschien is de subtiliteit niet besteed aan mijn onderontwikkelde smaakpapillen, ik vind hem heel gewoon. Maar wel lekker.

Score: 75/100
0 x
Fortune! if thou'll but gie me still
Hale breeks, a scone, an' whisky gill,
An' rowth o' rhyme to rave at will,
Take a' the rest,
An' deal't about as thy blind skill
Directs thee best.

Gebruikersavatar
GJR
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 720
Lid geworden op: 01 Aug 2010, 10:47
Locatie: Zierikzee
Contact:

Re: Isle of Arran 10yo 46% OB

Ongelezen berichtdoor GJR » 05 Okt 2010, 18:17

Ik heb de Arran nu een paar keer gedronken. Herken wel een aantal dingen van jouw notitie, vooral als het de neus aangaat. Smaak en Finish vond ik ook nogal complex en voor mij als beginner erg moeilijk. Wat me wel opviel bij deze whisky is dat hoelanger hij staat en na het toevoegen van redelijk wat water (minstens 2 x de normale hoeveelheid die ik vanuit een rietje toevoeg (denk ca 8 druppels)) komt hij veel meer los en wordt behoorlijk aangenaam. Blijft voor mij nog geen hoogvlieger, maar is zeker geen slechte whisky. Punten geef ik niet, heb daar nog te weinig vergelijkingsmateriaal voor, maar zou ik hem opnieuw kopen, mwah denk het eigenlijk niet.
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: Isle of Arran 10yo 46% OB

Ongelezen berichtdoor Matti » 23 Nov 2011, 19:01

Heb hier net mijn eerste kennismaking mee gehad via een miniatuur. De twee belangrijkste dingen die ik kan onderscheiden maar die ik nergens terugvind in proefnotities van anderen zijn zoethout in de Smaak en Finish en een specifieke nasmaak aan het uiterste einde van de finish die ik associeer met de nasmaak van een dikke (milde) cigaar. Zijn er meer mensen die dit proeven, of is mijn smaak nog te slecht ontwikkeld, zodat ik de subtielere smaken niet kan proeven?

Verder wat meer algemene geuren zoals karamel en citrus, en smaken als citrus en kruiden (o.a. kaneel).

Even afgezien van het benoemen van de smaken vind ik hem wel erg lekker. 85/100 voor mij, vooral door neus en finish.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
Job
Actief lid
Actief lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 19 Okt 2014, 16:05

Re: Isle of Arran 10yo 46% OB

Ongelezen berichtdoor Job » 22 Feb 2015, 20:45

Gisteren kennis gemaakt met deze whisky.

Over het algemeen vond ik deze als startende proever lastig te duiden. Toch weer eens het smaakwiel opsnorren.

Neus; zoet, nogal licht, wat drop.
Smaak; Drop zet door in salmiak en zoethout, tikje zeezout. Vettig mondgevoel
Afdronk; smooth, zanderig, en vrij snel verdwenen ondanks de 46%.

Waardering; prima maritieme whisky, maar niet opvallend op een bepaald front. (77/100)
0 x


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten