Bowmore Tempest, 10yo Batch 1, 2009

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.

Welk aantal punten geef je deze Whisky ?

Minder dan 56
0
Geen stemmen
56-60
0
Geen stemmen
61-65
0
Geen stemmen
66-70
0
Geen stemmen
71-75
0
Geen stemmen
76-80
3
38%
81-85
1
13%
86-90
4
50%
91-95
0
Geen stemmen
96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 8

André
Senior
Senior

Bowmore Tempest, 10yo Batch 1, 2009

Ongelezen berichtdoor André » 10 Okt 2010, 00:51

Bowmore Tempest.
10 jaar oud. Cask strenght op 55,3 %.
Uit de Smallbatch release (OB).
Batch 1 2009. Gelimiteerde oplage van 12.000 flessen.

Kleur: Hoewel de schrijver van het etiket van mening is dat het een lichte zomerse gouden kleur heeft, ben ik zelf van mening dat het toch eerder wat donkerder naar een volgouden kleur neigt. Tenminste ik zou de kleur in de fles niet als licht willen typeren. Als je hem in het glas (een brede tulp van bowmore.... :D , dat een half jaar geleden bij een miniatuurtje, welke verstrekt werd door een tamelijk grote slijtersketen) schenkt, kleurt hij overigens wel iets lichter, maar nog steeds neig ik naar een vol gouden kleur.
Neus: Geen sterke geur. Hij moet blijkbaar even los komen. Een lichte jodium geur, wel wat zilter dan mijn andere bowmores ( legend en de normale 12 jaar oude). Naar verluidt hebben de vaten vlak bij het water gelegen en dat schijnt extra invloed te hebben. Verder ook een beetje sinasappel. Een zeer prettige geur.
Smaak: Vrij fruitig, maar dan eerder ergens in de buurt van een sinasappel (alweer) dan bij een citroen. Toch wel gewoon turf en zout zoals een islay (verwacht wordt te zijn) doorgaans is, maar dan wel iets gemoedelijker en rollender en minder hakkend in de mond. Hij smaakt gekgenoeg wel om door te drinken en dat heb ik niet zo heel vaak met whisky`s met dit alcoholvolume.
Afdronk: Intens, aanhoudend en warmmakend.

Overige opmerkingen: Volgens mij is deze gelimiteerde oplage van 12.000 flessen eigenlijk wel een fors aantal :lekker )
Ik kreeg hem van collega`s voor mijn verjaardag en ze kozen hem uit, omdat hij (bij de plaatselijke slijter) nieuw was. Hoewel het een botteling van eind 2009 schijnt te zijn, had ik hem zelf ook nog nooit eerder gezien. Maar goed, bowmore heeft natuurlijk wel meer op de markt gezet (zoals de meeste islay-distillers doen tegenwoordig).
Het is een hele aardige doordrinker en hij komt heel licht en toegankelijk over.
Ik heb wel eens mindere verjaarskadotjes gekregen :bigsmile

Nou moet ik geloof ik ook een score toekennen. Ik geef hem een ruime 8.
Dat klinkt (gezien de gemiddeld uitgedeelde cijfers) misschien wat laag, maar ik hoop in de toekomst nog veel betere en mooiere drammetjes te mogen proeven. :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Re: Bowmore Tempest

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Okt 2010, 09:13

Mooie notitie André. Ik ken deze nog niet. Ik heb twee opmerkingen.
André schreef:Naar verluidt hebben de vaten vlak bij het water gelegen en dat schijnt extra invloed te hebben.

Ik weet dat dit vaak gezegd en geschreven wordt m.b.t. zout, zilt, zee, maar ik ben er van overtuigd dat dit een fabeltje en marketing verhaal is.
Lees vooral ook even het eerste bericht in Zilt, zoutig of umami van glutamaat (MSG) ?, het stukje wat Robin Brilleman er over zegt. Ik denk ook wel dat de geleerden het hier over eens zijn. De gemiddelde verkoper en marketeer nog niet.

André schreef:Nou moet ik geloof ik ook een score toekennen. Ik geef hem een ruime 8.

Moeten ? Over het toekennen van scores zijn de meningen verdeeld hoor. Het is vooral een relatief middel om de waardering van Whiskies te vergelijken (zie Nut en interpretatie van scores )
Als we scoren gebruiken we meestal het 100 punten systeem. I.v.m. de poll wordt er vaak in ranges gedacht de 76-80 of
81-85 range.

Hoe dan ook ik heb een poll toegevoegd (geen punt hoor). Daarin zou 8 vertalen naar 80. Kun je nog even aanklikken ?

Zie hierover ook Aanwijzingen voor het maken van proefnotities.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

André
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor André » 10 Okt 2010, 10:28

Piet,

Ik las het op het etiketje van die zeeinvloeden, maar ik heb er een opmerking over gemaakt, met de bedoeling er een zekere ironie in te leggen.
Trouwens er moet redelijk poreus materiaal gebruikt worden bij de bouw van het gebouw en de vaten. :bigsmile
maar dan loopt de whisky er harder uit, dan dat de zilte zeelucht naar binnen waait...

Inderdaad, die cijferlijst staat boven de meeste andere proefnotities.
Maar een cijfer is eigenlijk een momentopname.
Mijn smaakpapillen zijn wat dat betreft (hoop ik) nog in ontwikkeling, waardoor ik op den duur meer tonen ga herkennen.

Voor me zelf beoordeel ik een nieuwe fles eigenlijk of ik hem lekker vindt en of ik het het geld waard vond.
Maar aangezien dit een kado was, ben je natuurlijk al snel positief. :duimop
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 10 Okt 2010, 10:35

Mooie notitie, Andre :goedgedaan

In het algemeen herken ik me wel in je notitie als ik aan de door mij gedronken Bowmore's denk. Heeft toch wel iets typisch...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

André
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor André » 16 Okt 2010, 01:39

Ach, bowmore heeft natuurlijk wel een eigen karakter.
En dat nemen ze denk ik in al hun bottelingen toch wel mee.

Overigens is deze al redelijk ver gevorderd. :goedgedaan
Maar volgens mij hoef ik me eerst nog geen zorgen te maken.
Als hij binnenkort leeg is, zijn er nog wel andere te vinden.

:Party
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 18 Nov 2010, 20:50

Heb deze in Leiden geproefd. Moet toegeven... het was vrij aan het einde van de dag, maar... hij was lekker!!! :duimop

Kwam wel aan, vrij heftig, maar heerlijk! Ik vond er iets van olijven in...

Staat op m'n lijstje!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

MoreBowmore
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MoreBowmore » 18 Nov 2010, 21:35

Voor mij een heerlijke whisky maar ik wil hem nogmaals geproefd hebben voordat ik stem. Zit al gauw rond de 90 voor mij echter.

Ik vond hem trouwens zeer goed en vrij gemakkelijk drinbaar ondanks de 55.3% maar dat heb ik toch met ( in belangrijke mate ) de bourbon matured cask strength whisky's ( Ardbeg Corryvreckan; Lagavulin 12, Glenlivet Nadurra )

Met de Aberlour Abunadh of Ardbeg Uigedail b.v. heb ik dan meer moeite.
0 x
Afbeelding

André
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor André » 25 Nov 2010, 21:02

Morebowmore,
hij is inderdaad heel fijn te drinken, heel anders dan andere cask strenghts...
Momenteel (niet op het moment, maar je snapt het idee wel, denk ik) ben ik bezig met de cask strenght van Macallan, maar die komt veel harder en zwaarder (onbeschaafder was het eerste woord dat me te binnenschoot) aan dan deze fijne bowmore. :?
0 x
Afbeelding

pim
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pim » 18 Okt 2011, 13:47

Zelf had ik deze fles enkele jaren geleden bij Bowmore meegenomen, had hem al die tijd in de kast staan, pas geopend voor een sampleruil, een klein glaasje geproefd en was niet onaardig, een typische bowmore, smaakvol, met paar druppels water komt ie net wat beter uit. al met al een lekkere whisky.
pim
0 x
Afbeelding Pascal's PROOF, N&T in midden en west-Brabant.

André
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor André » 24 Okt 2011, 23:21

nou toevallig heb ik de 2e editie ook al een poosje achter de kiezen. lijkt iets minder voorhanden te zijn dan de eerste.
want die vind men nog wel in de slijterij......
Ik zal eens proberen een diepe analyse van de verschillen te geven.
0 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”