Welke Rye whisk(e)y is representatief?

Verenigde Staten van Amerika en Canada verdienen een eigen plek.
Gebruikersavatar
KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 653
Lid geworden op: 30 Sep 2009, 11:18
Locatie: Den Bosch

Re: Welke Rye whisk(e)y is representatief?

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 22 Mar 2013, 00:01

Soundwave schreef:De Stagg die ik heb (2011) is 71,3% en als ik daar wat van inschenk neem ik altijd even 1 mini nipje (druppel ofzo) neat wat ik echt geweldig vind en daarna doe ik er wat water bij. Te sterk, zoals je zegt vind ik wat dat betreft wat vreemd, je kunt het toch zelf wat verdunnen tot je het punt hebt bereikt hoe je het wel lekker vindt?


Dat is het vreemde van whisky ... sommige whiskies zijn ´sterk´ bij 60 of 70 % en sommige hebben dat al bij 50%.
Die EBRA botteling van 85% had ik daarentegen helemaal geen moeite mee. Maar verdunnen doe ik eigenlijk nooit , ik drink de whisky zoals de bottelaar hem bedacht heeft dat ie het beste zou smaken en oordeel daar ook naar.
Dat is in mijn ogen ´het produkt´. Als ik hem zou verdunnen maak ik er wat anders van.
Sommigen verdunnen zover dat ze onder de 40% uitkomen, dan proef je eigenlijk niet eens meer whisky volgens de regels maar, een slap aftreksel daarvan.
Maargoed dat is mijn mening.
0 x

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: Welke Rye whisk(e)y is representatief?

Ongelezen berichtdoor Yapi » 22 Mar 2013, 07:41

KSB66 schreef:
Soundwave schreef:De Stagg die ik heb (2011) is 71,3% en als ik daar wat van inschenk neem ik altijd even 1 mini nipje (druppel ofzo) neat wat ik echt geweldig vind en daarna doe ik er wat water bij. Te sterk, zoals je zegt vind ik wat dat betreft wat vreemd, je kunt het toch zelf wat verdunnen tot je het punt hebt bereikt hoe je het wel lekker vindt?


Dat is het vreemde van whisky ... sommige whiskies zijn ´sterk´ bij 60 of 70 % en sommige hebben dat al bij 50%.
Die EBRA botteling van 85% had ik daarentegen helemaal geen moeite mee. Maar verdunnen doe ik eigenlijk nooit , ik drink de whisky zoals de bottelaar hem bedacht heeft dat ie het beste zou smaken en oordeel daar ook naar.
Dat is in mijn ogen ´het produkt´. Als ik hem zou verdunnen maak ik er wat anders van.
Sommigen verdunnen zover dat ze onder de 40% uitkomen, dan proef je eigenlijk niet eens meer whisky volgens de regels maar, een slap aftreksel daarvan.
Maargoed dat is mijn mening.


wel, ik heb er geen probleem mee dat je de whisky liever drinkt zoals de bottelaar het heeft bedoeld, maar eh... ik ken bottelaars die bottelen wat zij denken dat de klant wil... zonder dat zij deze zo 'bedoelen'. Cask Strenght is nu eenmaal iets wat velen aantrekt, klanten dan, omdat ze er net zelf de whisky van kunnen maken die zij willen. Of zie ik iets over het hoofd?
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 653
Lid geworden op: 30 Sep 2009, 11:18
Locatie: Den Bosch

Re: Welke Rye whisk(e)y is representatief?

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 23 Mar 2013, 00:51

Yapi schreef: Of zie ik iets over het hoofd?


Nee, daar heb je ook gelijk in
0 x

Gebruikersavatar
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1657
Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Welke Rye whisk(e)y is representatief?

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 24 Mar 2013, 16:31

Opzich mee eens hoor, ik wil meestal ook iets drinken of consumeren zoals de maker het bedoeld heeft. (Haat het als mensen in een goed restaurant iets bestellen en dan alles willen aanpassen). Maarrrrrr regelmatig benoemen distilleerders/bottelaars ook expliciet "drink het zo of voeg een paar druppels water toe, etc". Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar het zou mij niets verbazen als de belangrijkste mannen bij Buffalo Trace zelf ook wel eens water toevoegen en dat zelfs prefereren en aanraden aan anderen.
0 x

Gebruikersavatar
OpiumX
Senior
Senior
Berichten: 482
Lid geworden op: 11 Feb 2013, 08:15
Locatie: Dordrecht

Re: Welke Rye whisk(e)y is representatief?

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 08 Apr 2013, 19:17

Zuidam/Millstone heeft ook een 100 Rye, is een andere dan de 5 year Rye. Belangrijker nog: 100% Rye!!!

Frank
0 x

Gebruikersavatar
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1657
Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Welke Rye whisk(e)y is representatief?

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 21 Apr 2013, 14:10

OpiumX schreef:Zuidam/Millstone heeft ook een 100 Rye, is een andere dan de 5 year Rye. Belangrijker nog: 100% Rye!!!

Frank


Heb hem gisteren geproefd op het Whisky Festival Leiden, was verdomd lekker! Leuke bijkomstigheid is trouwens dat het 100% Rye, 100 proof en 100 maanden oud is :)
0 x

Gebruikersavatar
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1657
Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Welke Rye whisk(e)y is representatief?

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 14 Jun 2013, 10:12

Hoort misschien in een ander topic (cocktails?) en zal voor sommigen een doodzonde zijn, maar gisteren een geinig experimentje uitgevoerd dat verbazingwekkend uitpakte.
Ik zat op de bank en had een pakje kokoswater nog voor mijn neus op tafel staan die ik nog niet had opgedronken en een tijd later een dram Millstone 100 ingeschonken. Ik wilde hem toch wat verdunnen, maar had geen zin om weer een glas water te pakken, pipetje, etc dus toen dacht ik, waarom doe ik er niet gewoon een héél klein beetje kokoswater bij? En ja hoor, right on the spot! (in ieder geval met de combi Rye).

Let op, het gaat niet om kokosmelk of andere geconcentreerde zooi, maar (bijna) puur kokoswater. In dit geval die van Vitacoco. Ben sowieso redelijk verslaafd aan het spul, ondanks de wel wat absurde prijs. Voor degene die het wil proberen, het is bij de meeste AH's gewoon verkrijgbaar (ook met smaakjes, maar dat vind ik echt 10x niks).
0 x

Gebruikersavatar
Otje
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 934
Lid geworden op: 05 Jan 2013, 20:13
Locatie: Veendam

Re: Welke Rye whisk(e)y is representatief?

Ongelezen berichtdoor Otje » 14 Jun 2013, 10:22

Heerlijke whisky, die Millstone 100 Rye. Blijft ook prima overeind met een mooie sigaar ernaast, maar dat vind ik van de meeste bourbons ook wel. :goedgedaan
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...


Terug naar “Noord Amerikaanse Whiskey en Whisky”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast