Van een kennis kreeg ik een sample van deze Amerikaanse single malt van 4 maanden oud 48%.
Neus:moutig en wee-ig zoet.
Smaak:zoete smaak,veel vanille,bloemig,scherp alcoholisch,hint van rubber,lichte houttonen,strak.
De zoete smaak is nog lang waarneembaar.
Als whisky nu veel te jong,zoals zoveel whiskies van micro-distilleries maar de vakkundigheid is aanwezig.Ook hier hoop ik dat ze genoeg financien hebben om een oudere versie te kunnen maken.
Eric.
Wasmund`s
Wasmund`s
0 x
Re: Wasmund`s
Eric schreef:Amerikaanse single malt van 4 maanden oud 48%.
In Schotse termen mag dit nog geen Whisky heten (minimaal 3 jaar gerijpt op een eiken houten vat) Weet eigenlijk niet hoe dat in Amerika is? Bij Bourbon is dat na 2 jaar?
0 x
- macoffringa
- Whiskyschrijver

Copper Fox ¬– In 2000 bezocht Rick Wasmund Schotland met het idee om bij terugkeer in Virginia zijn eigen micro distilleerderij te beginnen. Hij werkte zes weken bij Bowmore en kocht daarna een bestaande distilleerderij in Virginia om in 2003 Copper Fox Whisky te lanceren. Wasmund mout de gerst op de traditionele Schotse wijze op een moutvloer en droogt de mout daarna zonder het gebruik van turf maar door infusie met appel-, kersen- en eikenhout. Er wordt twee keer gedistilleerd, één barrel per batch. Wasmund heeft een uniek “chip and barrel ageing process” ontwikkeld, waarbij zakken met stukjes houtskool van appel-, kersen- en eikenhout in de spirit worden neergelaten tijdens het rijpen in het vat. Daardoor wordt de rijping exponentieel versneld en de whisky wordt doorgaans al na vier maanden gebotteld. In 2005 verhuisde Copper Fox naar een nieuwe plek in Sperryville. In 2006 verscheen de eerste single malt die door Wasmund was gemaakt met zijn innovatieve mout- en rijpingsmethoden.
In de VS moet "white dog" minimaal 2 jaar en 1 dag rijpen voordat het whiskey genoemd mag worden, bourbon of tennessee.
Tegenwoordig wordt er op de Amerikaanse markt druk geexperimenteerd met verschillende vatrijpingen. Buffalo Trace doet dat bijvoorbeeld. Andere vaten dan virgin american oak gebruiken betekent bij de huidige regelgeving in de VS dat deze whiskeys geen bourbon mogen heten. Wat Wasmund doet is "enhancing of flavours" en strikt genomen mag die whiskey geen single malt heten. Maar .... een paar honderd jaar geleden smeten de Schotten allerlei kruiden e.d. in hun net gedistilleerde whisky. Met de toename van de macht van de SWA is de definitie steeds nauwer geworden.
Zelf hanteer ik een ruime definitie als het om whisk(e)y gaat, een definitie die allesomvattend is en als gevolg daarvan ook de nuance mist: "whisk(e)y is een distillaat van graan dat een aantal jaren in eikenhouten vaten rijpt alvorens gebotteld te worden".
Smaaknotitie Wasmund's:
Wasmund’s Single Malt Whisky 48% – Een geur van honing, vanille, leder en watermeloen. De smaak is evenwichtig, met zoete en droge aroma’s en tonen van rook, noten, kruiden en vanille.
In de VS moet "white dog" minimaal 2 jaar en 1 dag rijpen voordat het whiskey genoemd mag worden, bourbon of tennessee.
Tegenwoordig wordt er op de Amerikaanse markt druk geexperimenteerd met verschillende vatrijpingen. Buffalo Trace doet dat bijvoorbeeld. Andere vaten dan virgin american oak gebruiken betekent bij de huidige regelgeving in de VS dat deze whiskeys geen bourbon mogen heten. Wat Wasmund doet is "enhancing of flavours" en strikt genomen mag die whiskey geen single malt heten. Maar .... een paar honderd jaar geleden smeten de Schotten allerlei kruiden e.d. in hun net gedistilleerde whisky. Met de toename van de macht van de SWA is de definitie steeds nauwer geworden.
Zelf hanteer ik een ruime definitie als het om whisk(e)y gaat, een definitie die allesomvattend is en als gevolg daarvan ook de nuance mist: "whisk(e)y is een distillaat van graan dat een aantal jaren in eikenhouten vaten rijpt alvorens gebotteld te worden".
Smaaknotitie Wasmund's:
Wasmund’s Single Malt Whisky 48% – Een geur van honing, vanille, leder en watermeloen. De smaak is evenwichtig, met zoete en droge aroma’s en tonen van rook, noten, kruiden en vanille.
0 x
Iets meer dan een jaar geleden was dit een door de MaltManiacs veel besproken whisky. Zie ook: http://www.whiskyfun.com/archiveapril08-1.html#010408
0 x
Life is too short to drink bad whisky
Gemiddeld scoort hij in de monitor 34 punten, waarvan 3 scores onder de 10 en zelfs een 1. Hans, dat haal ik uit jou notities niet...
0 x
4 maanden oud......Ik viel al van mijn stoel bij de eerste blik op het WhiskyFun review.
Michelin 3-star crème brûlee...... Mouton 1928 blended with Latour 1945 ... Dacht al zouden ze deze wijnen echt gedronken hebben ??
absolutely mesmerizing .... Dit laatste woord moest ik opzoeken.
....a whisky by which all other whiskies will be judged from now on. SGP:987 – 99 points. (Update: today was April's Fool day. We got quite some requests and questions regarding this whisky, so let's be clear, these tasting notes were a joke.
Michelin 3-star crème brûlee...... Mouton 1928 blended with Latour 1945 ... Dacht al zouden ze deze wijnen echt gedronken hebben ??
absolutely mesmerizing .... Dit laatste woord moest ik opzoeken.
....a whisky by which all other whiskies will be judged from now on. SGP:987 – 99 points. (Update: today was April's Fool day. We got quite some requests and questions regarding this whisky, so let's be clear, these tasting notes were a joke.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Note: de topic over "Wanneer mag men new spirit whisky noemen" en dan ook nog afhankelijk van verschillende regels en landen is elders voortgezet
Zie: viewtopic.php?f=9&t=308
0 x
- macoffringa
- Whiskyschrijver

Ter verduidelijking voor p.froes: de smaaknotitie bij Wasmund's komt van de distilleerderij zelf en is door mij vertaald.
Ik geef hier feitelijke informatie en onthoud me in het geplaatste stuk van persoonlijk commentaar.
Zelf heb ik Wasmund's geproefd en gearchiveerd onder "eens maar niet weer".
Slainte,
MacOffringa
Ik geef hier feitelijke informatie en onthoud me in het geplaatste stuk van persoonlijk commentaar.
Zelf heb ik Wasmund's geproefd en gearchiveerd onder "eens maar niet weer".
Slainte,
MacOffringa
0 x
macoffringa schreef:Ter verduidelijking voor p.froes: de smaaknotitie bij Wasmund's komt van de distilleerderij zelf en is door mij vertaald.
Ah ok! My mistake.
macoffringa schreef:Zelf heb ik Wasmund's geproefd en gearchiveerd onder "eens maar niet weer".
Hehehehe, duidelijk!
0 x
0 x
Terug naar “Noord Amerikaanse Whiskey en Whisky”