Bourbon trail Part 3: Een bezoekje aan de Willet distillery in Bardstown, Kentucky!

Verenigde Staten van Amerika en Canada verdienen een eigen plek.
Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Bourbon trail Part 3: Een bezoekje aan de Willet distillery in Bardstown, Kentucky!

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 03 Jun 2023, 04:39

Na het geslaagde bezoek aan Maker’s Mark was het tijd om door te rijden naar Bardstown voor de Willet distillery. Hier een standaard tourtje.
Afbeelding

In de vroege jaren ‘30, vlak na het opheffen van de drooglegging ontstond bij Thompson Willet het idee om een distillery te starten. Aangezien het stoppen van de drooglegging een feit was, was whiskey maken een gat in de markt. Zijn familie had al een rijke historie in de industrie dus de zo gezegd zo gedaan. In 1936 stroomde de eerste white dog uit de ketels. Na een reeks succesjaren klapte de bourbon industrie volledig in. Voor Thompson een moment om er na meer dan 40 jaar mee op te houden. Hij verhuurde het terrein aan een ethanol producent die op zijn beurt werkelijk alles gesloopt heeft aan uitrusting wat er maar stond. Na er een zwijnenstal van gemaakt te hebben ging dat bedrijf failliet. Deze periode noemen ze de lost years van de Willet distillery. Thompson besloot dat het terrein alleen nog aan directe familie beschikbaar werd gesteld. Martha Willet trouwde met een Kulsveen en zij herbouwden de distillery. Van 1984 tot 2012 werd de willet spirit op andere locaties gemaakt. Ook werd er geld verdiend aan het opslaan van vaten voor andere distilleries. Iets wat in Amerika veel gebeurd. Er zijn hier in de buurt veel onafhankelijke opslag terreinen te vinden. Sinds 2012 wordt er 24-7 gedistilleerd in de Willet distillery. Alles ouder dan 11 jaar is dus ergens anders gemaakt. Alles jonger dan dat hier.
Afbeelding

Ook hier weer een progressive tasting. Waardoor ik behoorlijk verrast werd. Het blijkt dat Willet de distillery is achter een hele reeks merken, waar ik ze eerder eigenlijk alleen maar aan de zo mooie flessen van Willet’s potstill reserve koppelde. Dit was overigens gelijk de welkomstwhisky. 1 die ik al jaar en dag in huis heb en me bijzonder goed bevalt. Daarna kon ik kiezen uit 3 varianten van Old Bardstown waarbij ik ging voor de 6yo Estate Bottles versie met 50.5% alcohol. Nooit geweten dat dit ook hun merk is. Een mooie dram met een zachte neus, vanille, fudge en zachte kruiden. Een tikkie floraal zelfs. In de Old Bardstown is er ook nog een 4yo bottled in Bond en een 2yo instapper op 45%

Milling en mashing gebeurd hier niet zoveel bijzonders mee. We konden niet naar de fermentatietanks omdat deze hoog in de nok stonden en het echt pleuris heet was (39 graden Celsius). Nouja prima, die dingen heb ik al wel eens gezien :lol: hun mashbill was wel bijzonder… bijzonder geheim want dat mocht ze niet delen :P Nouja even googelen dan maar: 65% corn, 20% wheat, and 15% malted barley voor de pot still reserve dus. Maareh… niet verder vertellen hoor :bigsmile
Mashen gebeurd in 2 Mash cookers van ruim 6000 gallon en 2500 gallon. Hun fermentatie duurt 3 dagen en gebeurd in 7 stainless steel washbacks van elk 10.000 gallons (pakweg 38.000 liter dus).

Affijn, wat ik dus niet wist: Voor de eerste distillatie gebruiken ze een column still en daarna voor de 2e keer een potstill die eigenlijk veel weg heeft van een Lomond still. Want van onder is het idd een traditionele pot still, maar erboven op zit een hele smalle neck van een column still met verstelbare platen. Een erg ongebruikelijke manier van distilleren maar het helpt hen een heel zacht resultaat te krijgen. Deze still draait nagenoeg 24-7 door en werkt 24.000 gallon per dag weg, een slordige 91.000 liter dus. Door de unieke opstelling met column still en de Lomond-achtige still, kunnen ze hier dus veel verschillende stijlen maken.
Wat wel leuk is is dat deze cosmetisch mooie pot still erg op zichzelf midden in een grote hal staat zonder poespas er omheen. Dat maakt het een leuke eye catcher.
Afbeelding
Afbeelding

Bij het filling station was het tijd om onze glazen te fillen. Hierbij kwamen wederom 2 voor mij onbekende expressies tevoorschijn, de Johnny Drum private stock op 50.5% en een Kentucky vintage op 45%. Hierbij eerstgenoemde genomen aangezien hier een vrij hoog percentage rye in zou zitten ik daar wel fan van ben. En ja hoor, een fijne kruidige dram die zich vrij toegankelijk opstelt en een heerlijk zoetje geeft.


Door naar de warehouses. Momenteel hebben ze er zelf 8 op hun terrein staan waar ongeveer 8000 vaten per stuk in kunnend. In Springfield, Kentucky worden momenteel nieuwe racked warehouses gebouwd die elk 25.000 vaten kwijt kunnen.
Afbeelding

In het warehouse kwamen 2 bekende rakkers tevoorschijn: Rowan’s Creek en Pure Kentucky. Beiden ook van Willet joh? Jep, ook van Willet! Ik ging voor de Rowans Creek omdat ik de Pure Kentucky wel ken. RC is genoemd naar de beek die willet en Heaven hill scheidt. Het is de meest aardse variant bourbon die ze maken. Ik vind het een lekkere soepele dram. Easy en toegankelijk, inderdaad aards en vooral wat snoepachtige geuren en smaken. Prima doordrinkertje!
In Kentucky verliezen ze het eerste jaar 10% per jaar tijdens rijpen, de jaren daarna daalt dit naar 4%. Dorstige engelen dus, maar de devils cut is gelukkig altijd nog groter.
Afbeelding

Aan het einde kon ik nog kiezen tussen een Noah’s Mill of hun batch strength Rye whiskey. Ik ben voor de laatste gegaan omdat ik de eerste wel ken. Een lekkere rye maar m.i. bood deze niet iets heel speciaals. Onderaan de streep nog een flesje Old Bardstown 6yo Estate Bottled gescoord om tijdens de trip leeg te kunnen drinken. Het was een leuk bezoekje die wederom nieuwe inzichten heeft gegeven! Geen fles mee, uiteraard wel weer een dram glas voor de collectie!
Afbeelding
21 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 503
Lid geworden op: 15 Nov 2020, 15:45
Locatie: Den Haag

Re: Bourbon trail Part 3: Een bezoekje aan de Willet distillery in Bardstown, Kentucky!

Ongelezen berichtdoor Koning » 03 Jun 2023, 14:25

Prachtig verslag weer, Arthur! Nu al benieuwd naar nummer 4 uit je bourbon trail!
Vanuit Schots perspectief vind ik het wel opvallend onder hoeveel verschillende merknamen Willet zijn spirit blijkbaar uitbrengt. Zijn dat soms ook blends?
Al zijn die vele verschillende merknamen die op één plek worden gedestilleerd in Ierland volgens mij ook heel gebruikelijk.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Bourbon trail Part 3: Een bezoekje aan de Willet distillery in Bardstown, Kentucky!

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 03 Jun 2023, 19:16

Koning schreef:Prachtig verslag weer, Arthur! Nu al benieuwd naar nummer 4 uit je bourbon trail!
Vanuit Schots perspectief vind ik het wel opvallend onder hoeveel verschillende merknamen Willet zijn spirit blijkbaar uitbrengt. Zijn dat soms ook blends?
Al zijn die vele verschillende merknamen die op één plek worden gedestilleerd in Ierland volgens mij ook heel gebruikelijk.

Thnx :goedgedaan

Vergelijk het met Loch Lomond of Idd Ierse whisky. Ze gebruiken een andere mashbill of zelfs een combi van Mash Bills. Voeg daar ander gebruik van stills en vatenbeleid aan toe en voila.

De verschillende Mash Bills:
Pure Kentucky, Blend van 2 Mash Bills:
- 1: 72% Corn, 13% rye, 15%, Malted Barley
- 2: 52% Corn, 38% Rye, 10% Malted Barley
Rowan’s creek, blend van liefst 4 Mash Bills:
- 1: 72% corn, 17% rye, 15% malted barley.
- 2: 79% corn, 7% rye, 15% malted barley.
- 3: 52% corn, 38% rye, 10% malted barley.
- 4: wheated recipe, 65% corn, 20% wheat, 15% malted barley.
Noah’s mill: 72% corn, 13% rye, and 15% malted barley. zelfde als originele willet maar dan alleen column distilled en batch strength
Old bardstown: 72% corn, 17% rye, 15% malted barley
Willet Rye, blend van 2 rye mash bills:
- 1: high rye mashbill 74% rye, 11% corn, 15% malted barley
- 2: low rye mashbill 51% rye, 34% corn, 15% malted barley
Johnny drum: onbekend
Kentucky vintage: onbekend
1 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

bodevami
Senior
Senior
Berichten: 389
Lid geworden op: 28 Feb 2021, 22:49

Re: Bourbon trail Part 3: Een bezoekje aan de Willet distillery in Bardstown, Kentucky!

Ongelezen berichtdoor bodevami » 04 Jun 2023, 22:27

Koning schreef:Prachtig verslag weer, Arthur! Nu al benieuwd naar nummer 4 uit je bourbon trail!
Vanuit Schots perspectief vind ik het wel opvallend onder hoeveel verschillende merknamen Willet zijn spirit blijkbaar uitbrengt. Zijn dat soms ook blends?
Al zijn die vele verschillende merknamen die op één plek worden gedestilleerd in Ierland volgens mij ook heel gebruikelijk.


Dit dacht ik dus ook, 1 distillery en zo veel verschillende whisky's!
Nu zie je wel aan de verschillende mash-bills dat er qua spirit (of noem je het hier white dog?) wel veel verschil in zal zitten?
0 x

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Bourbon trail Part 3: Een bezoekje aan de Willet distillery in Bardstown, Kentucky!

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 05 Jun 2023, 02:41

bodevami schreef:Dit dacht ik dus ook, 1 distillery en zo veel verschillende whisky's!
Nu zie je wel aan de verschillende mash-bills dat er qua spirit (of noem je het hier white dog?) wel veel verschil in zal zitten?

Ja new make heet hier white dog. Als je new make spirit zegt, kijkt de tourguide je verdwaasd aan. 1tje van de 4 distilleries was zo ontwikkeld dat ie zei ‘jij drinkt zeker veel Schots?’ Neeeeeeee hoor sir :bigsmile

Maar inderdaad. Je proeft veel verschillen. Zeker als je ze zo naast of vlak na elkaar hebt. En nogmaals het is dan niet alleen de mash bill maar ook het gebruik van de ketels, leeftijd en wat hier in Kentucky ook enorm veel uitmaakt is de plaats in het warehouse. De vaten voor Rowan’s creek b.v. liggen alleen onderin het warehouse, terwijl de vaten voor Kentucky vintage weer bovenin liggen en de vaten voor old bardstown 6yo eerst een tijdje boven en daarna op pakweg 1/3e. De temperatuursverschillen zijn hier enorm.
2 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

bodevami
Senior
Senior
Berichten: 389
Lid geworden op: 28 Feb 2021, 22:49

Re: Bourbon trail Part 3: Een bezoekje aan de Willet distillery in Bardstown, Kentucky!

Ongelezen berichtdoor bodevami » 05 Jun 2023, 14:41

Cask1988 schreef:Ja new make heet hier white dog. Als je new make spirit zegt, kijkt de tourguide je verdwaasd aan. 1tje van de 4 distilleries was zo ontwikkeld dat ie zei ‘jij drinkt zeker veel Schots?’ Neeeeeeee hoor sir :bigsmile

Maar inderdaad. Je proeft veel verschillen. Zeker als je ze zo naast of vlak na elkaar hebt. En nogmaals het is dan niet alleen de mash bill maar ook het gebruik van de ketels, leeftijd en wat hier in Kentucky ook enorm veel uitmaakt is de plaats in het warehouse. De vaten voor Rowan’s creek b.v. liggen alleen onderin het warehouse, terwijl de vaten voor Kentucky vintage weer bovenin liggen en de vaten voor old bardstown 6yo eerst een tijdje boven en daarna op pakweg 1/3e. De temperatuursverschillen zijn hier enorm.


Hahaha Schotse whisky?? Nooit van gehoord :P
Wel super interessant dat het allemaal zo verschillend kan zijn. En nu je zelf het 1 en ander geproefd hebt, krijg je dan ergens een voorkeur voor of is het allemaal lekker, maar elke keer een beetje anders?
1 x

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3980
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Bourbon trail Part 3: Een bezoekje aan de Willet distillery in Bardstown, Kentucky!

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 05 Jun 2023, 19:17

Maar inderdaad. Je proeft veel verschillen. Zeker als je ze zo naast of vlak na elkaar hebt. En nogmaals het is dan niet alleen de mash bill maar ook het gebruik van de ketels, leeftijd en wat hier in Kentucky ook enorm veel uitmaakt is de plaats in het warehouse.
Ik heb ook de indruk dat ze in de bourbon wereld ook meer doen met de gist. Bij die 'criminele familie' is dat blijkbaar een ding, bij Four Roses gebruiken ze ook meerdere giststammen om een bepaald effect te krijgen.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Bourbon trail Part 3: Een bezoekje aan de Willet distillery in Bardstown, Kentucky!

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 05 Jun 2023, 21:48

Reichenbach schreef:
Maar inderdaad. Je proeft veel verschillen. Zeker als je ze zo naast of vlak na elkaar hebt. En nogmaals het is dan niet alleen de mash bill maar ook het gebruik van de ketels, leeftijd en wat hier in Kentucky ook enorm veel uitmaakt is de plaats in het warehouse.
Ik heb ook de indruk dat ze in de bourbon wereld ook meer doen met de gist. Bij die 'criminele familie' is dat blijkbaar een ding, bij Four Roses gebruiken ze ook meerdere giststammen om een bepaald effect te krijgen.

Ja en nee. Bij de grote jongens zijn het ook gewoon zakken industriële gist alleen dan andere fabrikanten dan de Schotse. De kleinere lokale spelers experimenteren er lustig op los met eigen of ongewone gist stammen maar das helaas alleen lokaal.
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Bourbon trail Part 3: Een bezoekje aan de Willet distillery in Bardstown, Kentucky!

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 05 Jun 2023, 22:37

bodevami schreef:Hahaha Schotse whisky?? Nooit van gehoord :P
Wel super interessant dat het allemaal zo verschillend kan zijn. En nu je zelf het 1 en ander geproefd hebt, krijg je dan ergens een voorkeur voor of is het allemaal lekker, maar elke keer een beetje anders?

Ja ik merk dat ik een hoger rye gehalte van pakweg 20-25% in de mashbill erg fijn vind werken. Ook de higher proofs dus minimaal en liefst ruim boven de 50%, biedt veel extra complexiteit wat fijn is. Het gebruik van wheat ipv rye geeft ook een interessant (zacht maar minder zoet) resultaat. Onderaan de streep is m’n smaak ook hier best wel breed, net als bij Malts :bigsmile

Wat ook leuk is om te zien is dat de markt hier enorm is. Ontelbaar veel merken, varianten maar ook de ‘sourced bourbons en whiskey’s’ is behoorlijk groot hier. Er zijn tal van distilleries die geen eigen Whiskey op de markt zetten maar hun productie volledig beschikbaar stellen aan mensen die onder eigen Mash Bill en rijping bourbon willen maken maar niet over een eigen distillery beschikken. Zo liep ik in Atlanta tegen een shop exclusive aan van Red Line. Een sourced bourbon gedistilleerd door MGP distillery in Indiana, op een Mash bill van Red Line zelf en vervolgens gebotteld door de Silent Brigade Distillery. Leuk detail: deze bourbon heeft een 2e rijping gehad op Virgin Mongolian oak. Een zeer beschermde soort eik die nagenoeg niet gekapt mag worden. De bomen moeten sowieso minimaal 200 jaar oud zijn voordat dit mag en het hout geeft een bijzondere smaak aan de rijpendr spirit.
Het is best typerend voor hoe het soms (samen)werkt hier. Als er een distillery vandaag of morgen z’n productie stil moet leggen vanwege materiaalproblemen, zijn er in de directe omgeving eigenlijk altijd direct distilleries die hun productiecapaciteit beschikbaar stellen om de concurrent te laten distilleren. Nagenoeg elke distillery hier heeft aardig wat overcapaciteit waardoor dit relatief makkelijk kan. Ze helpen elkaar in dat soort situaties dus eigenlijk altijd wel. In bijzonder geldt dit overigens voor de kleinere lokale distilleries. In Schotland is dit toch meer eilandjespolitiek als ik me niet vergis.

Erg leuk om te ontdekken wat er meer schuil gaat achter bourbon. Wat mij betreft verdiend het wel wat meer aandacht in Europa.
2 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

bodevami
Senior
Senior
Berichten: 389
Lid geworden op: 28 Feb 2021, 22:49

Re: Bourbon trail Part 3: Een bezoekje aan de Willet distillery in Bardstown, Kentucky!

Ongelezen berichtdoor bodevami » 06 Jun 2023, 16:30

Cask1988 schreef:
bodevami schreef:Hahaha Schotse whisky?? Nooit van gehoord :P
Wel super interessant dat het allemaal zo verschillend kan zijn. En nu je zelf het 1 en ander geproefd hebt, krijg je dan ergens een voorkeur voor of is het allemaal lekker, maar elke keer een beetje anders?

Ja ik merk dat ik een hoger rye gehalte van pakweg 20-25% in de mashbill erg fijn vind werken. Ook de higher proofs dus minimaal en liefst ruim boven de 50%, biedt veel extra complexiteit wat fijn is. Het gebruik van wheat ipv rye geeft ook een interessant (zacht maar minder zoet) resultaat. Onderaan de streep is m’n smaak ook hier best wel breed, net als bij Malts :bigsmile

Wat ook leuk is om te zien is dat de markt hier enorm is. Ontelbaar veel merken, varianten maar ook de ‘sourced bourbons en whiskey’s’ is behoorlijk groot hier. Er zijn tal van distilleries die geen eigen Whiskey op de markt zetten maar hun productie volledig beschikbaar stellen aan mensen die onder eigen Mash Bill en rijping bourbon willen maken maar niet over een eigen distillery beschikken. Zo liep ik in Atlanta tegen een shop exclusive aan van Red Line. Een sourced bourbon gedistilleerd door MGP distillery in Indiana, op een Mash bill van Red Line zelf en vervolgens gebotteld door de Silent Brigade Distillery. Leuk detail: deze bourbon heeft een 2e rijping gehad op Virgin Mongolian oak. Een zeer beschermde soort eik die nagenoeg niet gekapt mag worden. De bomen moeten sowieso minimaal 200 jaar oud zijn voordat dit mag en het hout geeft een bijzondere smaak aan de rijpendr spirit.
Het is best typerend voor hoe het soms (samen)werkt hier. Als er een distillery vandaag of morgen z’n productie stil moet leggen vanwege materiaalproblemen, zijn er in de directe omgeving eigenlijk altijd direct distilleries die hun productiecapaciteit beschikbaar stellen om de concurrent te laten distilleren. Nagenoeg elke distillery hier heeft aardig wat overcapaciteit waardoor dit relatief makkelijk kan. Ze helpen elkaar in dat soort situaties dus eigenlijk altijd wel. In bijzonder geldt dit overigens voor de kleinere lokale distilleries. In Schotland is dit toch meer eilandjespolitiek als ik me niet vergis.

Erg leuk om te ontdekken wat er meer schuil gaat achter bourbon. Wat mij betreft verdiend het wel wat meer aandacht in Europa.


Super interessant allemaal, snap nu nog meer het enthousiasme van o.a. Norbert. Er schuilt zoveel meer achter al die Amerikaanse whisky's wat ik eigenlijk niet weet. En de manier hoe het gaat, de vele verschillen, fantastisch om dat ook allemaal te kunnen en mogen ontdekken.
Het blijft een ontdekkingstocht zonder eind, je vindt elke keer wel weer wat nieuws.
Ik heb nog dat stukje uit jouw bourbon-samplepakketje tegoed, dan kan ik voor mezelf ook eens echt ontdekken wat het duidelijke verschil tussen een Rye en een Bourbon is. Misschien keer voorstellen bij de club om een Amerikaanse proeverij te doen. En dan hopen dat de niet-Amerikaanse liefhebbers ook geprikkeld worden en aan hun trekken komen.
1 x

Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 Sep 2012, 15:02
Locatie: omgeving Breda

Re: Bourbon trail Part 3: Een bezoekje aan de Willet distillery in Bardstown, Kentucky!

Ongelezen berichtdoor Roland... » 06 Jun 2023, 18:00

Ik denk dat ook veel mensen denken dat bourbon niets voor hun is, omdat ze vaak de "bottom shelf" varianten gedronken hebben.
Wat je kunt vergelijken met mensen die zeggen dat ze geen (Schotse) whisky lusten, omdat ze ooit 'n Red Label :vies is voor geschoteld...
Mijn advies luid dan ook, probeer een wat duurdere "high proof" bourbon die dus lekker hoog in de alcohol zit, zoals bv een Elijah Craig Barrel Proof.
Die zijn zo rond de €80 de fles te vinden, wat dus qua prijs momenteel heel netjes is vergeleken met 'n fles Schotse whisky :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 503
Lid geworden op: 15 Nov 2020, 15:45
Locatie: Den Haag

Re: Bourbon trail Part 3: Een bezoekje aan de Willet distillery in Bardstown, Kentucky!

Ongelezen berichtdoor Koning » 07 Jun 2023, 15:21

Roland... schreef:Ik denk dat ook veel mensen denken dat bourbon niets voor hun is, omdat ze vaak de "bottom shelf" varianten gedronken hebben.
Wat je kunt vergelijken met mensen die zeggen dat ze geen (Schotse) whisky lusten, omdat ze ooit 'n Red Label :vies is voor geschoteld...
Mijn advies luid dan ook, probeer een wat duurdere "high proof" bourbon die dus lekker hoog in de alcohol zit, zoals bv een Elijah Craig Barrel Proof.
Die zijn zo rond de €80 de fles te vinden, wat dus qua prijs momenteel heel netjes is vergeleken met 'n fles Schotse whisky :goedgedaan


Dat is herkenbaar Roland... Aan het begin van mijn whiskyreis heb ik het gelaten bij een Sjakie Daniëls en een Four Roses (de simpele yellow label). Ik vond het mierzoet spul, en geconcludeerd dat bourbon niks voor mij was. Daarna heb ik het jaren bij een mash bill van 100% malted barley gelaten, om het maar in bourbon termen uit te drukken. De laatste jaren ben ik achtergekomen dat wel degelijk lekker spul uit Kentucky komt! En dan doel ik uiteraard niet op dat gefrituurde kippenslachtafval.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Bourbon trail Part 3: Een bezoekje aan de Willet distillery in Bardstown, Kentucky!

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 07 Jun 2023, 15:29

En niet alleen uit Kentucky :bigsmile ook in o.a. Indiana, Georgia, Tennessee en zelfs in Nevada wordt geweldige bourbon gemaakt. Diverse dingen van kunnen proeven en met name de Smoke Wagon uit Las Vegas is er 1 om naar uit te kijken. Helaas worden hun bourbons niet overzees verkocht :( maar ook eerder genoemde Indiana sourced Red line vond ik zéér de moeite waard.
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
francken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 18 Jan 2010, 10:23

Re: Bourbon trail Part 3: Een bezoekje aan de Willet distillery in Bardstown, Kentucky!

Ongelezen berichtdoor francken » 07 Aug 2023, 23:13

Bedankt weer Arthur voor de wijze lessen, voor de voor mij onbekende wereld van Amerikaanse whisky's.

Net zoals Pascal, ben ik ook verkeerd begonnen met (natuurlijk) de goedkoopste versie van Four Roses.
Heeeeeel lang geleden dus.
Daarna nooit meer een Amerikaanse Whisky geprobeerd.
Onterecht door mij ondergewaardeerd.

Het was McKeesie, die mij toch weer een zetje naar de juiste kant stuurde, nadat hij en Alex, een Balcones inschonk tijdens een whiskydiner.
Mjammie.

Daarna toch maar Norbert opgezocht, tijdens een festival en ook dit beviel goed.

Binnenkort een online-tje van hem. Amerikaans uiteraard!

Ik denk dat ik nog heel veel te leren en ontdekken kan, zowel de theorie als de praktijk.

Ik verheug mij er nu al op, jippie. :nat

Groetjes,

Tonny
2 x


Terug naar “Noord Amerikaanse Whiskey en Whisky”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten