HWF-VBT 11: Sponsor Ronde 3: Eaglesburn Distillery

De elfde "blinde" forum-proeverij.

Moderators: Joris, Rien68, Freezeroz

Gebruikersavatar
Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2022
Lid geworden op: 05 Apr 2018, 14:51
Locatie: (N-H)

HWF-VBT 11: Sponsor Ronde 3: Eaglesburn Distillery

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 03 Mar 2020, 21:06

Een 6-tal jaar geleden ben ik (Bart Joosten) begonnen met het finaal uit de hand laten lopen van mijn whisky hobby. Tot die tijd was het voor mij iets wat velen van jullie bekend zal voorkomen: whisky drinken, whisky kopen, een keer naar Schotland gaan, meer whisky kopen, jaarlijks naar Schotland gaan om uiteindelijk te constateren dat je zoveel flessen whisky in huis hebt dat je het tot aan je oude dag zou kunnen uitzingen.

Toen ik zes jaar geleden voor de derde keer de tour bij Balvenie deed, kwam het idee bij me op om zelf whisky te gaan maken.
Zo gezegd, zo gedaan en een half jaar later waren de eerste plannen gesmeed en ben ik met de eerste trainingen begonnen om me het vak me eigen te maken.

Halverwege 2015 startte ik dan met Eaglesburn Distillery, gewoon thuis in de schuur.
Een jaar later besloot ik de zaak te professionaliseren en me toch maar in een bedrijfspand te vestigen, het werd een rustieke kelder in Doesburg.

Afbeelding

Maar na daar drie jaar met zakken graan e.d. de trap op en af te hebben gelopen werd het wederom tijd voor een verdere professionalisering. Daarom ben ik in juli 2019 neergestreken in een bedrijfshal in Ede.

Wat jullie als derde VBT sample in het glas hebben mogen proeven is onze Distillery Exclusive 2016, speciaal gemaakt voor beurzen en distillery tastings.
Gedistilleerd op 24-4-2016 en gebotteld op 2-10-2019. Deze whisky heeft eerst een jaar lang op Hongaars virgin oak gelegen en daarna nog 2,5 jaar in een sherry seasoned 30L vat.
De spirit is gemaakt met 15ppm peated mout en is op 63,5% op vat gegaan. Bij botteling was daar nog ongeveer 4ppm en 50,5% ABV van over.

Naast whisky maken we ook hele mooie andere producten zoals gin, rum en vodka. Onze gins zijn drie jaar op rij bekroond met gouden en zilveren medailles. Onze vodka is in 2018 bij de Spirit Masters zelfs uitgeroepen tot beste vodka ter wereld.

Afbeelding

Eigen whisky hebben we helaas op dit moment niet gebotteld staan, maar in oktober komt onze batch 4 op de markt. Dit is een 3Y first-fill bourbon met cognac finish.
Hou onze site http://www.eaglesburn.com en onze Facebookpagina in de gaten voor updates.

Geïnteresseerden ontvangen we graag in Ede voor een distillery tour met tasting. Naast onze eigen distillery producten kan er ook geproefd worden van onze whisky collectie die bestaat uit meer dan 400 open flessen. Waaronder meer dan 100 Balvenie.

Afbeelding

Speciaal voor het whisky forum hebben we een kortingsactie op de site gezet. Mocht je eens wat anders dan whisky in je glas willen proberen, of wil je wat uit onze open whisky collectie proeven, vul dan de code VBT11 in voor 10% korting op alle Eaglesburn producten en/of samples.

Tot slot wil ik graag de VBT organisatie bedanken voor de mooie kans om jullie deze Eaglesburn whisky te mogen laten proeven. Hulde voor hun inspanningen en jullie bedankt voor de deelname aan VBT-11, want zonder deelnemers geen geslaagde tasting.

http://www.eaglesburn.com
16 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1627
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: HWF-VBT 11: Sponsor Ronde 3: Eaglesburn Distillery

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 03 Mar 2020, 21:17

De spirit is gemaakt met 15ppm peated mout en is op 63,5% op vat gegaan. Bij botteling was daar nog ongeveer 4ppm en 50,5% ABV van over.


Kijk, dat had ik er dus helemaal niet uitgehaald. Blijkbaar is 4 ppm in je glas voor mij niet meer te detecteren als je regelmatig stevige Islay's drinkt. Wel een erg interessante sample en zeer smakelijk wat mij betreft. Jammer dat er geen flessen van beschikbaar zijn.

Nu woont mijn broertje momenteel toevallig in Ede. Ik zal 'm eens voorstellen gezamenlijk bij jullie langs te gaan.
1 x

Gebruikersavatar
MaltMuppet
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 540
Lid geworden op: 03 Feb 2017, 23:28
Locatie: Krimpen aan de Lek

Re: HWF-VBT 11: Sponsor Ronde 3: Eaglesburn Distillery

Ongelezen berichtdoor MaltMuppet » 03 Mar 2020, 21:33

Heel erg bedankt voor de sponsoring!

Werken jullie alleen met peated, of hebben jullie ook non peated varianten? Dezelfde whisky als bij de tasting, maar dan op basis van non peated zou volgens mij echt dicht bij Glendronach en Kavalan in de buurt komen :smullen
1 x
The answer may not lie at the bottom of a glass of whisky. But you should at least check!

Afbeelding

Eaglesburn
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 46
Lid geworden op: 10 Mei 2015, 17:53
Contact:

Re: HWF-VBT 11: Sponsor Ronde 3: Eaglesburn Distillery

Ongelezen berichtdoor Eaglesburn » 03 Mar 2020, 22:29

HammerHead schreef:
Jammer dat er geen flessen van beschikbaar zijn.


Flessen niet, ik heb wel voor 10 gegadigden nog een sample pakket met batch 1, 2 & 3 in 3cl samples ik zal deze morgen op de site plaatsen ook daar natuurlijk de VBT11 bij te gebruiken.

Gr
Bart
4 x

Eaglesburn
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 46
Lid geworden op: 10 Mei 2015, 17:53
Contact:

Re: HWF-VBT 11: Sponsor Ronde 3: Eaglesburn Distillery

Ongelezen berichtdoor Eaglesburn » 03 Mar 2020, 22:32

MaltMuppet schreef:Heel erg bedankt voor de sponsoring!

Werken jullie alleen met peated, of hebben jullie ook non peated varianten? Dezelfde whisky als bij de tasting, maar dan op basis van non peated zou volgens mij echt dicht bij Glendronach en Kavalan in de buurt komen :smullen


Batch 1 is peated Bourbon
Batch 2 Virgin oak non peated
Batch 3 sherry peated
Batch 4 komt aankomende oktober, wordt een peated ex Bourbon die een jaar op cognac heeft gelegen

Peated is wel een beetje het dingetje, maar een semi lokale peat/veen uit de Ardennen

Batch 2 is nog te koop bij wijnhuis Sonsbeek in Arnhem
Laatst gewijzigd door Eaglesburn op 03 Mar 2020, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x

Gebruikersavatar
Tijnsel
Actief lid
Actief lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 Feb 2014, 19:35

Re: HWF-VBT 11: Sponsor Ronde 3: Eaglesburn Distillery

Ongelezen berichtdoor Tijnsel » 03 Mar 2020, 22:34

Gaaf dat je whisky hobby zo uit de klauwen is gelopen Bart! Ik vond het een fijne whisky. En geinig om te lezen dat er wel degelijk een minuscule hoeveelheid peat in zat. In hoeverre verschilt Hongaars eikenhout van Frans eikenhouten vaten?
1 x

Eaglesburn
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 46
Lid geworden op: 10 Mei 2015, 17:53
Contact:

Re: HWF-VBT 11: Sponsor Ronde 3: Eaglesburn Distillery

Ongelezen berichtdoor Eaglesburn » 03 Mar 2020, 22:40

Tijnsel schreef:Gaaf dat je whisky hobby zo uit de klauwen is gelopen Bart! Ik vond het een fijne whisky. En geinig om te lezen dat er wel degelijk een minuscule hoeveelheid peat in zat. In hoeverre verschilt Hongaars eikenhout van Frans eikenhouten vaten?


Dank dank, het is idd niet heel veel peat, bijna onmerkbaar in sherry vat, bij de Bourbon springt het er wel uit.

Hongaars eiken ligt tussen Frans en Amerikaans in, veel tanine zoals de Franse gecombineerd met vanillin zoals bij american oak, side note, de Hongaarse eiken is de afgelopen 100 niet gebruikt, omdat de Duitsers alle bomen gekapt hadden tijdens WW1 om daar onderstellen voor kanonnen van te maken.
2 x

Eaglesburn
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 46
Lid geworden op: 10 Mei 2015, 17:53
Contact:

Re: HWF-VBT 11: Sponsor Ronde 3: Eaglesburn Distillery

Ongelezen berichtdoor Eaglesburn » 04 Mar 2020, 07:48

Sample sets staan in het vraag en aanbod gedeelte, het zijn 8 sets met samples van 5cl geworden
5 x

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3203
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: HWF-VBT 11: Sponsor Ronde 3: Eaglesburn Distillery

Ongelezen berichtdoor defeatless » 04 Mar 2020, 11:05

Super gaaf Bram!
Ik wist helemaal niet dat je nu in hartje centrum Ede zit! Ik kom binnenkort zeker even langs met wat vrienden. Gewoon om even te kijken en een leuk verslagje hier op t forum te maken.
1 x

Gebruikersavatar
gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1729
Lid geworden op: 06 Sep 2014, 21:32

Re: HWF-VBT 11: Sponsor Ronde 3: Eaglesburn Distillery

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 04 Mar 2020, 20:55

Beste Bart, wat een mooi avontuur :goedgedaan Succes met het vervolg. Ik zal zeker eens naar jullie distillery gaan. Bedankt voor de bijdrage.
1 x

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: HWF-VBT 11: Sponsor Ronde 3: Eaglesburn Distillery

Ongelezen berichtdoor FGG » 05 Mar 2020, 07:48

Prachtig om te lezen hoe het uit de hand kan lopen. Mooi verhaal en een mooi product. Website ziet er tof uit en als ik een keer in de buurt ben dan zal ik zeker even aan komen waaien. Ook de gin's hebben m'n aandacht.

En uiteraard dank voor de sponsoring! :hoedaf
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Joerihoste
Actief lid
Actief lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 Mar 2019, 19:19
Locatie: Amsterdam

Re: HWF-VBT 11: Sponsor Ronde 3: Eaglesburn Distillery

Ongelezen berichtdoor Joerihoste » 05 Mar 2020, 11:50

Hartelijk dank voor het sponsoren en het toelichten Bart - ik hou jullie zeker in de gaten. Zoals m'n proefnotitie laat vermoeden was ik niet ondersteboven van de smaak (persoonlijk niet mijn ding) - de neus daarentegen was ongelooflijk, maar vooral...je doet duidelijk interessante dingen en ik kijk er naar uit nog veel van te proeven naarmate jij en je spirit ontwikkelt en rijpt. Hartelijk dank nogmaals!
1 x
Afbeelding

jonker8011
Senior
Senior
Berichten: 153
Lid geworden op: 29 Aug 2011, 21:12

Re: HWF-VBT 11: Sponsor Ronde 3: Eaglesburn Distillery

Ongelezen berichtdoor jonker8011 » 06 Mar 2020, 22:47

Leuk man, ik heb inmiddels een setje besteld, ben benieuwd naar de eerste drie batches.

Hebben we nou je batch drie geproefd?
0 x

Gebruikersavatar
Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2022
Lid geworden op: 05 Apr 2018, 14:51
Locatie: (N-H)

Re: HWF-VBT 11: Sponsor Ronde 3: Eaglesburn Distillery

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 06 Mar 2020, 22:58

jonker8011 schreef:Leuk man, ik heb inmiddels een setje besteld, ben benieuwd naar de eerste drie batches.

Hebben we nou je batch drie geproefd?


Ja..We hebben batch 3 (distillery exclusive) gehad.
0 x
Afbeelding

Eaglesburn
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 46
Lid geworden op: 10 Mei 2015, 17:53
Contact:

Re: HWF-VBT 11: Sponsor Ronde 3: Eaglesburn Distillery

Ongelezen berichtdoor Eaglesburn » 19 Mar 2020, 08:46

Beste Eaglesburn drinkers & fans, vrienden,

vanwege de Corona crisis hebben ook wij natuurlijk minder omzet vanuit de horeca en detailhandel.

In de hoop dat jullie ons hiermee willen helpen en willen zorgen dat we over 10/20 jaar nog steeds van Eaglesburn producten kunnen genieten willen wij het volgende aanbieden:

In oktober wordt ons volgende vat van 50L whisky, dit gaat een ex bourbon vat zijn wat eind vorig jaar overgezet is op een ex cognac vat voor een double cask rijping.

Dit vat word eind oktober gebotteled, op 47% in de gebruikelijke 20cl flesjes, ons voorstel is dat we deze vanaf nu in de voorverkoop gaan doen, we hebben er 100 beschikbaar en wie het eerst komt wie het eerst maalt natuurlijk.

Ze gaan € 35,- kosten ex verzending, ze zullen in oktober verzonden worden direct na botteling en julle helpen ons hiermee de aankomende maanden in ieder geval de huur te kunnen betalen.

bestellen kan via de volgende link https://www.eaglesburn.com/product-page ... urn-whisky en je kunt gewoon met Ideal of PayPal betalen.

Bedankt alvast en Slainthe!

Bart Joosten
Eaglesburn Distillery
2 x


Terug naar “HWF Virtual Blind Tasting-11”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast