HWF-VBT 11: Sample 6 - Inleverdatum 23 Maart

De elfde "blinde" forum-proeverij.

Moderators: Joris, Rien68, Freezeroz

Welke score geef je het sample? (Stemmen NA de publicatie van de Notities)

Peiling eindigde op 22 Apr 2020, 23:31

Ik doe niet aan Scoren
3
11%
Lager dan 70
0
Geen stemmen
70 - 74
1
4%
75 - 79
0
Geen stemmen
80 - 84
8
30%
85 - 89
14
52%
90 - 94
1
4%
95 of Hoger
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 27

Gebruikersavatar
Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2955
Lid geworden op: 20 Dec 2014, 01:39
Locatie: Fryslân

Re: HWF-VBT 11: Sample 6 - Inleverdatum 23 Maart

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 24 Mar 2020, 12:53

Lunch hint:

Het was een dram van ‘The Prince of the Islays’
0 x

Gebruikersavatar
Erik Elixir
Senior
Senior
Berichten: 416
Lid geworden op: 23 Mei 2011, 21:31
Locatie: Bunschoten-Spakenburg

Re: HWF-VBT 11: Sample 6 - Inleverdatum 23 Maart

Ongelezen berichtdoor Erik Elixir » 24 Mar 2020, 14:14

Rien68 schreef:Lunch hint:

Het was een dram van ‘The Prince of the Islays’


Grappig! Geen moment bij me opgekomen.

Misschien een 10 CS. Ik vond het iig een erg lekkere dram! Onafhankelijk kan natuurlijk ook altijd nog.
Geen whisky voor iedereen en daarom wel verklaarbaar waarom meerdere geen fan zijn.
We zullen zien vanavond. Ben benieuwd.
0 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: HWF-VBT 11: Sample 6 - Inleverdatum 23 Maart

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 24 Mar 2020, 14:47

Casketje schreef:Ik heb geen notes ingestuurd. Na aan het sampleflesje geroken te hebben wist ik al genoeg. :zwijg

Wel al gemerkt dat defeatless en mezelf een zeer vergelijkbaar smaakprofiel hebben. :lol:


:bigsmile
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 623
Lid geworden op: 02 Jan 2018, 12:51
Locatie: Gent

Re: HWF-VBT 11: Sample 6 - Inleverdatum 23 Maart

Ongelezen berichtdoor Casketje » 24 Mar 2020, 15:21

Oogadal schreef:
Casketje schreef:Ik heb geen notes ingestuurd. Na aan het sampleflesje geroken te hebben wist ik al genoeg. :zwijg

Wel al gemerkt dat defeatless en mezelf een zeer vergelijkbaar smaakprofiel hebben. :lol:


:bigsmile

Dan heb ik ooit eens samples bij mezelf gekocht. :Scratch
1 x

Gebruikersavatar
Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2955
Lid geworden op: 20 Dec 2014, 01:39
Locatie: Fryslân

Re: HWF-VBT 11: Sample 6 - Inleverdatum 23 Maart

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 24 Mar 2020, 19:32

Demasqué in de openingspost
2 x

Gebruikersavatar
gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1729
Lid geworden op: 06 Sep 2014, 21:32

Re: HWF-VBT 11: Sample 6 - Inleverdatum 23 Maart

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 24 Mar 2020, 19:54

Zo ver heb ik er nog nooit naast gezeten :Cry
0 x

jonker8011
Senior
Senior
Berichten: 153
Lid geworden op: 29 Aug 2011, 21:12

Re: HWF-VBT 11: Sample 6 - Inleverdatum 23 Maart

Ongelezen berichtdoor jonker8011 » 24 Mar 2020, 19:56

Erik Elixir én Drinkingshisky hadden hem goed toch?

Maar deze moet je echt al eens gehad hebben om hem te kunnen classificeren als Lagavulin, want daar smaakt hij totaal niet naar, toch? Ik ga hem eens naast de 16 en de 8 proeven die ik heb staan, maar ik houd vol dat deze meer Caol Ila karakter heeft dan lagavulin :-?

Machtig mooie dram voor de VBT, jongens
1 x

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: HWF-VBT 11: Sample 6 - Inleverdatum 23 Maart

Ongelezen berichtdoor Dre » 24 Mar 2020, 20:00

Ik mag me er als buitenstaander eigenlijk niet mee bemoeien, maar doe het toch een beetje: Er zijn toch echt TWEE eervolle vermeldingen die exact de juiste whisky hebben benoemd... :hoedaf

edwinedje schreef:De eervolle vermelding is deze week voor Erik Elixir, hij wist de juiste whisky te benoemen.
...

...
Van: DrinkingWhisky

Hett mooie aan dit evenement is dat het ondanks alle coronamaatregelen "gewoon" door kan gaan . Mooie afleiding tijdens deze weken van thuis-isolatie. Sample #6 inmiddels alweer!
-----------------------------------
HWF Virtuele Blind Tasting-11: Sample 6
Uiterlijk: 1 - stro-geel (0.2 - pale straw)
Geur: Zoete entree, en "vlezig", vergezeld door een grassige, beetje vegetale rokerigheid. Ontbijtgranen (cereals), en als ie wat langer open staat komt er wat boterigheid naar voren. Aangename neus.
Smaak: Ja, peaty it is! Komt een beetje scherp binnen; de alcohol voel je hier wel. Ook weer zoet, bijna caramel fudge. Kuilgras, peer, gele appel, witte peper, en een tinteling van knettersnoep. Toch nog een hintje citroen (is het dan toch een Caol Ila?), en ook hier komt wat boterigheid naar voren.
Afdronk: Witte peper en nog steeds een fijne tinteling van de knettersnoep; lijkt wel een soort champagne. Droge rokerigheid, wat meer assig dan de grassige rokerigheid in de neus en smaak blijft mooi lang hangen.
Samenvattend: Behoorlijk hoog in de alcohol, rond de 55%, maar mooie gebalanceerde rokerige dram, zonder uitschieters. Op m'n shortlist staan Lagavulin, Caol Ila, Ledaig, en toch ook Laphroaig. Ik had de vegetale rook nooit zo geassocieerd met Lagavulin tot ik de Special Release 2019 proefde, en dat is wat nu ook in me opkwam - maar die zit boven het budget van de VBT lijkt me. Hij heeft ook wel iets van het "boersige" Ledaig-profiel, en het zou ook nog een Caol Ila kunnen zijn (maar niet genoeg citrus denk ik), dus ik hou het bij de Laga 12yo op 56.5%.
Score: 85
0 x

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: HWF-VBT 11: Sample 6 - Inleverdatum 23 Maart

Ongelezen berichtdoor Dre » 24 Mar 2020, 20:01

jonker8011 schreef:Erik Elixir én Drinkingshisky hadden hem goed toch?

Ha, je bleek me nèt voor te zijn :bigsmile
Maar dat dus.
1 x

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1628
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: HWF-VBT 11: Sample 6 - Inleverdatum 23 Maart

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 24 Mar 2020, 20:05

Lagavulin 12 CS, wtf :Scratch

Ik heb een paar jaar terug nog een fles van de 12 CS 2014 geledigd en in het verleden ook wel her en der een drammetje van andere batches geproefd, maar deze was echt behoorlijk anders dan dat ik me deze Laga's herinner. De rokerigheid was eerder echt veel meer uitgesproken en het mondgevoel veel minder peperig dan bij dit sample. Ik zou deze behoorlijk eendimensionaal willen noemen. En dan te bedenken dat ik nog getwijfeld heb deze aan te schaffen.

Ik zal 'm nog binnenkort nog eens herproeven wellicht dat enige oxidatie in het flesje 'm nog wat omhoog stuwt, maar voor een fles van meer dan 100 euro vind ik 'm echt ondermaats.
1 x

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 893
Lid geworden op: 30 Apr 2016, 23:30

Re: HWF-VBT 11: Sample 6 - Inleverdatum 23 Maart

Ongelezen berichtdoor JvR » 24 Mar 2020, 20:16

Zo, dat is even een mooie om te proeven! Vond t tijdens het proeven al een goede whisky, maar had niet verwacht dat dit een Islay, laat staan een laga was. De rest even voor een goed moment bewaren, en even kijken of ik nog wat vergelijkingsmateriaal heb.

Wederom bedankt organisatie!

PS: Ook mooi om te zien dat het alcoholpercentage vrij hoog is, terwijl ik dacht dat deze rond de 46% zou zitten. Zegt ook wel iets over de kwaliteit imo.
Laatst gewijzigd door JvR op 24 Mar 2020, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
Erik Elixir
Senior
Senior
Berichten: 416
Lid geworden op: 23 Mei 2011, 21:31
Locatie: Bunschoten-Spakenburg

Re: HWF-VBT 11: Sample 6 - Inleverdatum 23 Maart

Ongelezen berichtdoor Erik Elixir » 24 Mar 2020, 20:18

jonker8011 schreef:Erik Elixir én Drinkingshisky hadden hem goed toch?

Maar deze moet je echt al eens gehad hebben om hem te kunnen classificeren als Lagavulin, want daar smaakt hij totaal niet naar, toch? Ik ga hem eens naast de 16 en de 8 proeven die ik heb staan, maar ik houd vol dat deze meer Caol Ila karakter heeft dan lagavulin :-?

Machtig mooie dram voor de VBT, jongens


Piep, ook goed gedaan jonguh :goedgedaan

Interessant om te lezen dat mensen het geen typische Laga vinden. Voor mij nl. wel. Een typische 12 CS Laga. Natuurlijk totaal niet te vergelijken met een 16 of een DE. Dat is inderdaad een heel ander profiel.

Ik snap alleen de 'prince of Islay' hint niet. Dacht dat dat Laphroaig was . Dit omdat Charles er nog wel eens komt :Scratch
Laatst gewijzigd door Erik Elixir op 24 Mar 2020, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 893
Lid geworden op: 30 Apr 2016, 23:30

Re: HWF-VBT 11: Sample 6 - Inleverdatum 23 Maart

Ongelezen berichtdoor JvR » 24 Mar 2020, 20:20

Erik Elixir schreef:
jonker8011 schreef:Erik Elixir én Drinkingshisky hadden hem goed toch?

Maar deze moet je echt al eens gehad hebben om hem te kunnen classificeren als Lagavulin, want daar smaakt hij totaal niet naar, toch? Ik ga hem eens naast de 16 en de 8 proeven die ik heb staan, maar ik houd vol dat deze meer Caol Ila karakter heeft dan lagavulin :-?

Machtig mooie dram voor de VBT, jongens


Piep, ook goed gedaan jonguh :goedgedaan

Interessant om te lezen dat mensen het geen typische Laga vinden. Voor mij nl. wel. Een typische 12 CS Laga. Natuurlijk totaal niet te vergelijken met een 16 of een DE. Dat is inderdaad een heel ander profiel.

Ik snap alleen de 'prince of Islay' hint niet. Dacht dat dat Laphroaig was . Dit omdat Charles er nog wel een komt :Scratch


Zoveel Laga's zijn er niet te drinken voor de gemiddelde hobbyist, dus je komt als snel bij een 16 uit. Hoe zou jij de verschillen dan karakteriseren?
0 x

Gebruikersavatar
Erik Elixir
Senior
Senior
Berichten: 416
Lid geworden op: 23 Mei 2011, 21:31
Locatie: Bunschoten-Spakenburg

Re: HWF-VBT 11: Sample 6 - Inleverdatum 23 Maart

Ongelezen berichtdoor Erik Elixir » 24 Mar 2020, 20:34

JvR schreef:
Erik Elixir schreef:
jonker8011 schreef:Erik Elixir én Drinkingshisky hadden hem goed toch?

Maar deze moet je echt al eens gehad hebben om hem te kunnen classificeren als Lagavulin, want daar smaakt hij totaal niet naar, toch? Ik ga hem eens naast de 16 en de 8 proeven die ik heb staan, maar ik houd vol dat deze meer Caol Ila karakter heeft dan lagavulin :-?

Machtig mooie dram voor de VBT, jongens


Piep, ook goed gedaan jonguh :goedgedaan

Interessant om te lezen dat mensen het geen typische Laga vinden. Voor mij nl. wel. Een typische 12 CS Laga. Natuurlijk totaal niet te vergelijken met een 16 of een DE. Dat is inderdaad een heel ander profiel.

Ik snap alleen de 'prince of Islay' hint niet. Dacht dat dat Laphroaig was . Dit omdat Charles er nog wel een komt :Scratch


Zoveel Laga's zijn er niet te drinken voor de gemiddelde hobbyist, dus je komt als snel bij een 16 uit. Hoe zou jij de verschillen dan karakteriseren?


De verschillen zijn groot. De 16 heeft bij mijn weten veel sherryvaten geraakt en is veel zoeter. Ook is de 16 wat mij betreft een stuk 'rijper'. De 12 dus meer bourbon casks en een veel hoger abv.
De smaak van de 12 zit veel zwaarder in de turf, rook en/of peper. Wat mij betreft een turf bom met lagen. Maar daar verschillen de meningen ook over zoals je hebt kunnen lezen en zelf heb kunnen proeven.
2 x

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2660
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: HWF-VBT 11: Sample 6 - Inleverdatum 23 Maart

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 24 Mar 2020, 20:43

Dre schreef:
jonker8011 schreef:Erik Elixir én Drinkingshisky hadden hem goed toch?

Ha, je bleek me nèt voor te zijn :bigsmile
Maar dat dus.


Uiteraard ... gelijk even erbij gezet ...
Beide goed gedaan heren ... :goedgedaan
2 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}


Terug naar “HWF Virtual Blind Tasting-11”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast