Ronde 5: Irish Whiskey CWC

Een aparte ruimte waarin het (toekomstige) HWF tasting panel zich voorstelt, waarin proefnotities van flessen staan, en waar deze flessen van commentaar en discussie worden voorzien.

Moderator: defeatless

Forumregels
HWF Tasting Panel is in principe een vaste groep mensen die proeven en discussiëren. De discussie is open voor iedereen, graag zelfs. Het enige dat we aan "gasten" vragen is om niet te hard in te breken (zoals bijv. eigen notities te plaatsen). Vragen stellen en/of een opinie of bespiegeling plaatsen is natuurlijk toegestaan en wordt zelfs aangemoedigd!
Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3204
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Ronde 5: Irish Whiskey CWC

Ongelezen berichtdoor defeatless » 07 Jun 2019, 14:10

Hier kan worden gediscussieerd en proefnotities worden geplaatst over:

Irish Single Malt Whiskey CWC.

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... y-2002-cwc
0 x

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3204
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Ronde 5: Irish Whiskey CWC

Ongelezen berichtdoor defeatless » 26 Jun 2019, 23:17

Zo mijn bevindingen van deze whisky:

Neus:
Erg krachtige neus. Veel fruit, beetje een tropisch fruit mengsel uit blik. Wat rijpe mango's en dat soort geurtjes. Ik bespeur ook wat rood fruit in de achtergrond. Met wat water erbij merk ik toch wat meer kruiden zoals five spice en koriander.
88 punten

Smaak:
Stevig, kom mooi binnen. Erg volle fruitsmaken, weer dat fruit in blik, perzik en wat papaja. Verder mooie olieachtig. Met water blijft het vettige gelukkig overeind. Er komt wat meer zoetheid naar voren en de smaakt wordt wat meer een 'traditionele' Ier.
88 punten

Finish:
Medium lengte. Hier ook weer tropisch fruit, na verloop van tijd komt er wel wat meer hout naar boven. Klein beetje tannines in de achtergrond. Met water veranderd er niet heel veel eigenlijk.
87 punten.

Commentaar:
Een meer dan prima Ier. Goed gerijpt en prima diepgang qua smaak. Hier kan menig SM uit Schotland niet aan tippen.
0 x

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2662
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: Ronde 5: Irish Whiskey CWC

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 29 Jun 2019, 12:18

Gisteren zou ik een flesje open trekken ter viering van mijn verjaardag.
Echter mijn drink maatje had avonddienst dus die fles gaat nog even on-hold.

Dus is het deze geworden..

Deze neus is aangenamer dan de Red Breast van de dag ervoor.
De smaak is vol, dik, vettig....

Aan het einde van de dram (half flesje) was er zomaar een uur voorbij :Scratch
Aangenaam vermaakt met deze, zal hem zeker niet afslaan als hij aangeboden wordt.
Maar hij gaat niet op de whiskybase wishlist. Er is voor mij genoeg ander lekkers te kopen voor die 90 tientjes (volgens WB)

:ier
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Gebruikersavatar
MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 693
Lid geworden op: 27 Jul 2015, 17:45
Locatie: Amersfoort

Re: Ronde 5: Irish Whiskey CWC

Ongelezen berichtdoor MacErik » 29 Jun 2019, 22:07

De eerste Ier uit de serie:

Nose: in eerste instantie wat scherop op de alcohol. Daarna citrus-tropisch fruit, banaan, vanille

Taste: krachtig, veel fruit, zoet, peren

Finish: redelijk (middel) lang. Tikkie droog aan het einde.....

Algemeen: prima whisky. Met paar druppies water wordt ie nog beter en zoeter...ook tijd doet hem goed.Geeft em 87-88 punten. Aanrader! :Pipersmile
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2956
Lid geworden op: 20 Dec 2014, 01:39
Locatie: Fryslân

Re: Ronde 5: Irish Whiskey CWC

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 06 Jul 2019, 17:39

Ook bij mij is dit de eerste van de serie.

N; eerst de nodige alcohol, gevolgd door mango, perzik en wat vanille

S; stevige bite en fruitig. Had bij mij wat water nodig om m toegankelijker te maken, fruit komt nog meer terug en is aardig zoeter met een bijna gele room achtige smaak

F; blijft best lang hangen, vol fruitig met wat hout een een licht zoutje
0 x

Nickolaas
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1930
Lid geworden op: 11 Mar 2014, 22:29
Locatie: Midden-Limburg

Re: Ronde 5: Irish Whiskey CWC

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 18 Aug 2019, 00:31

Na drie weken whiskyloos i.v.m. vakantie had ik vanavond deze in het glas. Om 'm niet helemaal rauw op m'n dak te laten vallen opgewarmd met een Imperial '95 (yep, afzien, hard werken..). Onderstaand de bevindingen:

N: Zoet. Rijp tropisch fruit (mango) en citrusfruit (sinaasappel), kauwgomballen, gebrande suiker, wat notigs, iets hartigs/ spoortje zwavel, een zuurtje dat voor mij een offnote is. Toch 86 van de 100.

T: mooie volle, vette bek. Veel gebrande suiker, gekonfijte kers. Tropisch fruit, maar niet überfris. Echt een goed mondgevoel dat ik typisch vind aan fijne Ieren (had ik bijvoorbeeld ook bij de Redbreast 12 CS uit 2013). (88/100)

F: Lang, zoet, rond, lekker. (88/100)

Overall 87/100 voor mij. Als de neus niet die offnote had, was ie zeker op 88 uitgekomen. Niets complex, maar gewoon een mooie zoete Ier.
0 x
Afbeelding


Terug naar “HWF Tasting Panel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast