Week 4: Sherry wood baby #5 [16-18Feb]

Moderator: Bram84

Gebruikersavatar
Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2281
Lid geworden op: 14 Jul 2015, 18:51
Locatie: Hierendaar

Week 4: Sherry wood baby #5 [16-18Feb]

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 04 Dec 2017, 17:34

Grain en sherry gaan heel dikwijls zeer goed samen. Volgens mij is het deze keer niet anders. Mijn favoriete graindistillery brengt een 30yo beauty op sherry en dan ook nog eens van m'n geboortejaar :hoera

Deze Invergordon 1984 WM kunnen jullie beoordelen in het weekend 17/18 februari

Nomnomnom....
0 x

Gebruikersavatar
fjharms
Moderator
Moderator
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Mar 2016, 11:56
Locatie: regio Eindhoven

Re: Week 4: Sherry wood baby #5

Ongelezen berichtdoor fjharms » 17 Feb 2018, 10:04

Nog niemand?
Dan geef ik maar de aftrap...

N na 0 min: velpon met puntenslijpsel, maar ook al iets van caramel.
N na 30min: vers hout, vanilla, een fruitige ondertoon (zomerfruit, maar ik kan even niet goed herkennen wat voor fruit). Ook iets fris (munt?) en iets romigs (boterbabbelaars?)
N na 60 min: De boterbabbelaars zijn verdwenen, het frisse van munt zit er nog wel, naast het verse hout en de vanille.
Na nog meer tijd en warmte: ook basterdsuiker en melkchocolade, cappuccino. Het frisse van de munt lijkt te verdwijnen.

S na 60 min: de 57& is duidelijk merkbaar – prikkelend, licht drogend, ook een bittertje, maar ook weer vanilla en specerijen. Gember en peper. Met een drupje water: nogsteeds licht prikkelend, maar minder bitters, en meer specerijen. Nootmuskaat en gember. Ook iets van koffie.

F: redelijk wat bitters achter het prikkelende gevoel dat heel lang aanhoudt. Met water nogsteeds een lange finish, maar wel iets prettiger.

Naar mijn smaak...Iets teveel bitters. Met water vind ik deze net wat fijner, maar ik heb toch liever de Invergordon 1974…
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 Jan 2011, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Week 4: Sherry wood baby #5

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 18 Feb 2018, 16:56

Doorgaans vind ik grain en sherry niet echt bij elkaar passen. Het is makkelijk om de subtiele grainsmaken door de sherry verpletterd te zien worden. Eens even kijken of deze grain anders is.

De geur is eerst zoals verwacht lijm. Pas later ook lichte sherryvatinvloed. Ik ben niet altijd gecharmeerd van grain op sherry, maar hier is de sherry-invloed subtiel aanwezig. Dus geen zwavel of soepachtige geuren en smaken. Dat valt goed mee dus.

De smaak is wat minder zoet dan bij een bourbongelagerde grain. Er zit een kruidigheid in die denk ik door het sherryvat wordt bijgedragen. De whisky is een beetje drogend, maar de smaak is mooi gelaagd.

Score: 88pt. Ik plaats deze qua proefgenot in hetzelfde rijtje als de twee voorgaande grains. Ik denk dat ik mijn vooroordeel jegens sherrygelagerde grains een beetje mag bijstellen. Deze smaakte mij goed.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Gebruikersavatar
MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 693
Lid geworden op: 27 Jul 2015, 17:45
Locatie: Amersfoort

Re: Week 4: Sherry wood baby #5

Ongelezen berichtdoor MacErik » 18 Feb 2018, 17:12

Zoals de naam al doet vermoeden: grain & Sherry

Bijzonder weinig ervaring mee, toch vaak en bourbonvat. Ben heel benieuwd......

N; gebruikelijke lijm en waarempel ook sherry met wat vanille
N na 60 min. Snuifje lijm, banaan, zoethout subtiel vleugje sherry en vanille

T : Notig, banaan, rood fruit sherry en caramel: Lekker! :goedgedaan

F: best lang, gelijkmatig met iets houtigs/droogs

Mooi grain met mooie sherry invloeden. Echt leuke ervaring! 88-89 punten.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Willum
Senior
Senior
Berichten: 295
Lid geworden op: 29 Dec 2016, 09:22
Locatie: Strijen

Re: Week 4: Sherry wood baby #5

Ongelezen berichtdoor Willum » 18 Feb 2018, 19:10

Na het openen wat lijm, vanille en hout.
En ik kan het niet laten om vaak te checken of dat al veranderd is.

Een uurtje later ruik ik gember, vanille, peper en licht bitter hout.
Deze geuren komen in de kruidige smaak stevig door. Ook met wat water blijft deze whisky behoorlijk prikkelen op de tong.
Afdronk is lang; bitter en licht drogend.

Wat mij betreft is deze wat aan de kruidige/bittere kant; iets zoetere varianten hebben mijn voorkeur.
0 x

Gebruikersavatar
MaltMuppet
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 540
Lid geworden op: 03 Feb 2017, 23:28
Locatie: Krimpen aan de Lek

Re: Week 4: Sherry wood baby #5

Ongelezen berichtdoor MaltMuppet » 18 Feb 2018, 22:01

Neus: Direct na inschenken een lichte lijmgeur, maar ook de sherrytonen komen al door. Na 5 minuten is de lijmgeur al verdwenen. Hout, vanille, gedroogd fruit.

Smaak: Lekker vettig mondgevoel. Boterbabbelaar. Klein beetje hout. Chocolade. Minder zoet dan de typische grain op bourbon vat. Persoonlijk vind ik dit wel lekker eigenlijk. Na 30 min ook rozijnen. Na een uur een drupje water toegevoegd, hier wordt hij nog beter van!

Finish: Fruit! Licht drogend, klein bittertje. Na drupje water wordt de finish iets zoeter.

Deze whisky lijkt in geen enkel opzicht (behalve de initiele lijmgeur) op een grain. Het is dat het erbij staat, maar anders had deze ook door kunnen gaan voor een malt. Erg lekkere whisky! :smullen

89 punten.
0 x
The answer may not lie at the bottom of a glass of whisky. But you should at least check!

Afbeelding

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Week 4: Sherry wood baby #5

Ongelezen berichtdoor FGG » 19 Feb 2018, 07:58

En weer een verkoudheid! Zaterdagavond een paar whisky's gehad op een verjaardag,o.a. een Jack Daniëls SIngle Barrel, maar totaal niets ruiken en proeven! :domdom

Dus ik laat deze nog even wachten tot het midden van de week of zo.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3203
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Week 4: Sherry wood baby #5

Ongelezen berichtdoor defeatless » 21 Feb 2018, 21:16

Een goed uur de boel laten luchten:

Neus:
Ja duidelijk hartige sherry tonen. Er zit wel nog het initiële en welbekende lijmluchtje aan. Maar je vind wat leer en ook wat donkere kruiden in de neus. Verder is deze puur niet heel bijzonder op de neus, maar ik vermoed dat water wel de boel open maakt.
Met water: Dan komt de boel inderdaad wat losser. Het 'zware' is er vanaf en er is meer stro invloed. Nog steeds wel duidelijk sherry invloeden.

Smaak:
Inderdaad lekker hoog in de alcohol. Verder is dit zoet als roomboterbabbelaars, maar er zit ook een duidelijk sherry smaakje aan. Lijkt wel een beetje Tamdhu invloeden te hebben. Het is zoet en hartig van de sherry. Het is alleen wat oppervlakkig.
Met water: Het wordt allemaal wat milder, maar het idee blijft het zelfde

Body:
Vol en vettig

Finish:
Medium lengte. Vrij abrupt einde eigenlijk. Trekt ietwat bitter weg. Met water wordt het meer en meer een sherry bom explosie en wordt de finish ook wat langer. Maar nog steeds stort het een beetje in.

Commentaar:
Prima spul. Beetje een afwijkende grain. Als dit blind was geweest, zou je qua stokerijen alles tegenkomen (bunna, glenfarclas, blair athol, tamdhu etc) En qua leeftijd zou je ook alles kunnen krijgen tussen 8 en 40 jaar, maar ik denk niet dat mensen voor een grain zouden gaan. Al met al een prima sappie met goede sherry invloeden 88 punten.
0 x

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Week 4: Sherry wood baby #5 [16-18Feb]

Ongelezen berichtdoor FGG » 23 Feb 2018, 23:30

Op de valreep:

Halve sample geschonken en direct maar de neus:
Lichte lijmlucht, maar ook een duidelijke sherry-neus: notig, gedroogd fruit. Heel ver weg een zoetje.

En nu maar even laten staan.

Neus: De lijm verdwijnt vrij vlot naar de achtergrond. De typische sherry blijft over: zoetig, gedroogd fruit, maar ook de aardsheid van noten en hout.
Smaak: Pittige dram, niet verwacht dat op deze leeftijd die ABV er nog zo zou in hakken. Een bittere, aardse smaak. Veel noten. Even wachten en het zoete fruit komt naar voren.
Body: Scherp, bitter en iets romig.
Finish: Medium tot lang, maar ook het branderige van de alcohol blijft hangen.

86-86-89-88=87

Een straffe dram door het ABV, voor mij zo hier en daar net ff te veel. Maar ook een grain die naar een single malt op sherry neigt. Wel herkenbaar als grain, maar bijna een hybride.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst


Terug naar “Grain Tasting 2018”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast