HWF VBT-9: Sample 8 (26 juni t/m 3 juli)

De negende "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je het sample?

Peiling eindigde op 13 Jul 2017, 16:42

t/m 54
0
Geen stemmen
55 - 59
0
Geen stemmen
60 - 64
0
Geen stemmen
65 - 69
0
Geen stemmen
70 - 74
0
Geen stemmen
75 - 79
2
11%
80 - 84
5
26%
85 - 89
12
63%
90 - 94
0
Geen stemmen
95 of meer
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 19

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

HWF VBT-9: Sample 8 (26 juni t/m 3 juli)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 14 Jun 2017, 08:40

Dit is het startonderwerp van sample 8. In de lijn met het eerder aangekondigde:

- Het onderwerp over het sample is gedurende de proefweek in een met wachtwoord beschermde locatie (HWF VBT-9: Sample 8 (26 juni t/m 3 juli) ww protected), maar wordt vanaf het moment van bekendmaking geheel openbaar. Zo kunnen degenen die geproefd hebben, alvast discussiëren. Dit voorkomt dat er door deelnemers of niet-deelnemers spoilers worden verstuurd.
- Het wachtwoord krijg je na het indienen van de proefnotitie van het desbetreffende sample
- Wil je eerder het wachtwoord ontvangen, dan kun je dit per PB aanvragen. Let wel: eigenlijk staat dit het principe van blindproeven in de weg, maar we willen niemand iets verbieden.

Verder is het organisatorisch soms lastig om laat ingezonden notities nog op handige wijze te verwerken (ivm thuiskomen, eten en dergelijke). Daarom worden in bij het eerste keer publiceren van de notities alleen de notities meegenomen, die voor maandag om 12:00 uur zijn ingediend.Overige notities worden dan later bijgevoegd.

In het kort:

Inzending notities: graag voor maandag, 12:00 uur
Bekendmaking notities: maandag, ca. 20:00 uur
Demasqué: dinsdag, ca. 20:00 uur

Demasqué

Er uit gaan met een knaller, dat was één van de gedachten. Qua krachtigheid van het sample is dit hopelijk gelukt, zeker gezien het feit dat dit een geturfde whisky betrof.

Het geturfde werd door velen onderkend. Turf in whisky is voor velen een mooie combinatie, maar niet voor iedereen weggelegd. Dat bleek ook hier, want de beoordeling in “lekker of niet” varieerden.
Daarbij werd een aantal keer een medicinale turf-variant genoemd (jodium, pleister, etc.), maar ook wel meer rook van de takjes in turf (of houtrook) en as. Daarnaast ook wel wat verbrand rubber (zowel in negatieve als positieve zin).

En de rijping? Er is een enkele keer bourbon gesuggereerd, maar dat was het niet. Daarnaast zijn Madeira, sherry (PX) en wijn (van de Longrow Red) genoemd. Er werd even kort over gediscussieerd (iets dat best nog wel langer had mogen duren). Het was namelijk geen van de drie ;). De rijping vond plaats in portvaten! Hierdoor is een zachte, frisse maar niet al te zurige toon van rood fruit te bespeuren (althans dat vond de organisatie).

De whisky komt van de Bruichladdich-distilleerderij. Dan kan het een Octomore of een Port Charlotte zijn. Aangezien het turfgehalte niet dermate hoog is, moge het duidelijk zijn dat het om een Port Charlotte gaat. Preciezer: het is deze Port Charlotte 2005 DL Port Cask. De whisky van dit merk wordt met een gehalte van ca. 40 ppm turf gedistilleerd. De turf is – zoals op meer plekken op Islay – relatief mossig (als tegenhanger van heideachtig). Hierdoor ontstaat de geur en smaak die velen aan zee, maar ook aan medicinale geuren doet denken. Daarnaast is er ook regelmatig een associatie met gerookt vlees (bacon).

De whisky is uitgezocht door onafhankelijk bottelaar Douglas Laing. Dit is een onafhankelijk bottelaar, die in 1948 is gestart. Douglas Laing is de bottelaar die achter merken als Big Peat, Timorous Beastie, Scallywag, en Rock Oyster staat.

Hiermee zijn we aan het einde gekomen van het proef-gedeelte van het VBT. Deze editie heeft ons veel gebracht, waarmee mensen nog niet bekend waren. We hopen dat dit voor enkelen de horizon heeft verbreed, of dat de kennismaking met whiskies uit andere landen op zijn minst interessant is geweest.

Wij danken eenieder die op positieve en constructieve wijze heeft bijgedragen, en hopen jullie bij een volgende keer weer te mogen begroeten!

Proefnotities

Berrysaki
"Geur: Zoete peat, gedroogd gras, pinda en iets ‘donkers’ wat ik niet zo goed thuis kan brengen. Het is dezelfde aardse geur die ik ook ruik bij plakjes lever voor op brood.
Smaak/Afdronk:
lekkere peat, citrus en iets muffigs van nat karton.

Ik ben doorgaans niet zo van de peated whiskies en vind het lastig te benoemen wat ik ruik en/of proef. Geen idee ook uit welke distilleerderij deze whisky komt.

Score: 85/100
"
Caskstrength
"K: pale gold, maar met een licht roze gloed
N: Een combinatie van turf- en houtrook, met licht grassige ondertoon. Hij heeft daarnaast ook wel het mineralige, ziltige, dat staat me wel aan. Daarnaast een hoop rood fruit, met besjes, framboos en pruim. Een tikkie leer, tabak, en aarde. Na verloop van tijd wordt het hout duidelijker merkbaar, met vanille en planken. Tenslotte een licht kruidige toets van kaneel.
S: De rook (combinatie van turf en kampvuur) is duidelijker aanwezig dan in de neus. De rode vruchten blijven, met een lekker zuurtje, naast nu ook wat sinaasappel, kruiden, deeg en pure chocolade.
F: Blijft lang hangen, met een prettige, niet te zoete (zelfs iets zurige) fruitige toon. Daarnaast de volle smaak van turfrook en as. Daarnaast nog een fijne ziltige nasmaak met ansjovis, kaneel en een heel licht pepertje.
Conclusie: Een zeer geslaagde dram. Er is een goede balans tussen het rokerige, het fruitige, en het hout (wat romigheid en kruidigheid met zich mee brengt).
88 p.
"
Defeatless
"Neus:
Peat..... juist ja. Zat er dik in natuurlijk. Maar dit is niet echt mijn ding.... Moeras luchtjes, verbrande fietsbanden, aangelopen remblokjes e.d..

Smaak:
Geen idee, kan er niks beters van maken dan verbrande fietsband. En ergens in de verte is er een zuurtje

Body:
Ik haak af

Finish:
Verbrande fietsband. Asbak. Helemaal op het einde nog wat vanille.

Comments:
Absoluut niet mijn ding, niet vanwege het destillaat, want de spirit is goed (jong, wat ruw, maar goed). 75 punten
Schot voor de boeg: Port Charlotte
"
Dre
"Kleur: Koperkleurig

Geur:
Ah, eindelijk toch nog een peated! Yeahhh! Overigens wel erg zoetige turf(rook), en leer, rubber, vanille. Alcohol redelijk, maar niet overheersend. (2e sessie toch iets meer). Ook fruitig, citrus, sinaasappel.

Smaak:
Zo, dit is verrassend zacht! licht salmiak/lakrisal. Later wordt ie dan iets peperiger. Zoet, honing. Ook wat sherryvat invloeden lijkt het. En karameltonen.

Finish:
Nog iets peperiger nu, salmiak/lakrisal weer. En zoet, honing. Redelijk lang, ietwat (sigaar)tabaksrook, en houttonen.

Oordeel:
Oké, dit is peated, maar mist wel het karakter van bijvoorbeeld een Islay. Gezien het Free Your Mind thema denk ik dan ook dat helemaal geen Schot is. Gezien de zoetige tonen en ook wat sherry invloeden denk ik dat dit goedje op verschillende soorten vaten gelegen heeft. Redelijk alcohol, zo rond 46%.
Gokje: Westland Peated American Single Malt Whiskey
Score: Miste wat punch, maar best goed te doen, aparte dram. Goeie 85 punten.
"
Drinkingwhisky
"Deelnemer: DrinkingWhisky

Soort whisk(e)y: Single malt
Alcohol percentage: 57,2%
Land / regio: France
Distilleerderij / merk: Glann ar Mor (Kornog)
Leeftijd / jaar van distillatie: 7
Gebruikt vat-type, finishing(s), ...: Bourbon

Uiterlijk: 2 - goud-geel (1.1 - burnished)
Geur: Wood. Freshly sawn wood. That's it - I don't get anything else for now…
Smaak: First sip: out of balance, feisty, lots of wood (sharp; like wood splinters in your mouth). Second sip is better: light fruit, vanilla. Third sip: taste becomes ""darker"", with darker fruit tones. Hint of eucalyptus and a bit of spiciness.
Afdronk: Wood comes back again. The finish dissipates quite fast and it turns a tad sour at the end.

In één zin: Very woody; its taste feels a bit forced upon. If you like wood: this is your dram. If not: well, sorry. In other words: very woody - too much for my liking.
Score: 75
"
Emalt
"N: Peat, jodium, pleisters, kolen, sherry, zeewier,
S: zoet, sherry, teer, peat, verbrande heide, stro/kartonnetje, houterig
F: peat, kolen, teer, plastic, rubbertje, zoet, weeig, tannine, droog

Jonge (denk ik) Peat op (PX) Sherry niet mijn favoriete combo. Peat, plus sherry, 20 jaar plus kan ik overigens vaak wel waarderen, kwestie van lange tijd nodig om te integreren denk ik en/of om het fruitige erin te krijgen. Dit is, net zoals nummer 7, een functionele maar niet complexe bar dram.

Ik denk zo'n 54%, leeftijd is moeilijk te schatten bij deze, 12 jaar? Zouden we te maken hebben met de Flemish Ballechin (heb hem niet geproefd), zou wel lache zijn, 7 een Edradour en 8 een Ballechin, of toch een Ledaig (maar dat zou niet echt open mind zijn gezien alle Ledaig fans op dit forum)? In ieder geval geen hoogvlieger, 82 pts.
"
FGG
"Kleur : Burnished
Neus : Rook. Turf. Daar achter wat frisse fruittonen. De turfgeur is niet te zwaar. - 88
Smaak : Zacht en romig. Uiteraard turf.Ook hier een fruitige achtergrond. - 88
Body : Vol en romig. De turf is niet te overheersend. - 88
Finish : Medium tot lang. - 86
ABV: 46%

k kan een turfige whisky wel waarderen. Fijne dram, niet te sterk, daar hou ik wel van. Ik vind het lastig om een turf-whisky thuis te brengen. Hij heeft niet het medicinale van Ardbeg, Coal Ila. Hij neigt meer naar bv een Ledaig, Kilchoman. Dus ik hou ’t daar even op. Ik ken geen niet-Schotse peated whisky's, behalve Millstone.

Score : 88
"
fjharms
"eerste indruk (aan het flesje): rokerige peated barley
N: verbrande turf, verbrand rubber, daarna kruidnagel, vanille en wat verser hout
S: eerst vers hout, dan peat, dan een brandertje, dan een rokerige afdronk.
F: middellang, met peatsmoke, ook een licht bittertje
ABV: 46%
Opm: ook deze weerstaat de tumbler redelijk
Gok: ondanks de peatsmoke denk ik toch dat dit geen Islay is. Wel een Distillery die flink met turf in de weer is gegaan. Komt redelijk jong over, het vat lijkt wel vrij actief. Is dit een Millstone?
"
Gerritbakker57
"De whisky zit nog in mijn glas en ik vind hem zeker niet verkeerd. Ik proef wel wat tonen die ik niet kan thuis brengen maar overall zeker een leuke whisky.
Kleur: cognac
Neus: sherry, stro met een beetje zwavel en turf, leer en zoete snoep.
Smaak: overweldigend zoet, vers stro en hout, beetje salmiak en wat verbrand rubber.
Finish: een peertje met een zoete nasmaak met opnieuw dat zilte van salmiak
Geen verkeerde whisky maar en die ik niet kan plaatsen. Voelt ook nog erg jong maar ook wel een die ik in mijn kast zou willen hebben.
ABV 50+ en een score van 86 punten
"
Henri
"peat drop, rubber, vettig, zelfs ver op de achtergrond wat fris als van een muntblad
Volle bek!
doet me gelijk denken aan ledaig, maarja dan zal je altijd zien dat dat de instinker is..
( nog heel even aan PC gedacht, maar zelfs ook ardbeg, hoe dan? geen idee.. )
ach we houden het kort, lekker! 10-11 yo 55-60% Ledaig
"
Hoogheid2015
"islay op een sherry vat

nose: paardenstal, rood fruit echt lekker!!!
taste: ook hier een cake
finish: ietsje droog , maar ik vind dit wel kloppen hoor


ik ben eigenlijk helemaal niet zo van de islay dus zou het wel leuk zijn als het iets anders is. ik gok een bowmore op 43% abv, dit is wel erg lekker 89 punten ga ik deze geven.
"
Laurens
"Geur:
Peat, rubber.

Smaak:
Rubber. Na een tijdje open te staan meer houtskool.

Afdronk:
-

Ik vind deze wel lekker maar moeilijk te benoemen. Hij doet me denken aan een laphroaig quarter cask en een longrow C.V.
"
MacErik
"1e indruk: Mooie goudbruine kleur, beetje zurig/ziltig luchtje
Geur: strand, zee. Tikkeltje zwavel en rokerig
Smaak: Rokerig. Peated (niet te…!), wat sherry invloeden en zoet/vanille aan het einde
Finish: aangenaam en middellang alcohol: 46%
Conclusie: mooie dram voor winters zondagmiddag (Oban?) 80 pnt
"
MaltMuppet
"Kleur: goud geel
Neus: Rook, openhaard, bladeren, klein vleugje kaneel
Smaak: Rook, zoetig, hout.

Heerlijk lange nasmaak. Vrij zeker dat het een Islay is, denk iets van Lagavulin of Caol ila. Hij is erg zacht, daarom denk ik 40%. 84 pt
"
Mardo
"kleur: koper, lichtbruin. alcohol 48%?
reuk: peat, dus..... niet overderven, maar toch te overheersend voor mij.
smaak: zoet en peat....helaas haal ik er niet meer uit.
afdronk: asbak, nog steeds niet mijn ding dit soort whiskies. Niet verkeerd hoor, maar dat peat is gewoon niet mijn ding. Rook en asbak overheersen mijn smaak.
Wat het is? De asbak afdronk doet me aan bowmore denken.
"
MBC
"Deelnemer: MBC

Uiterlijk: geelgoud
Geur: turf, rook, zwafelig, weeig, asbak, bbq, leer, zaagsel
SmaakAfdronk: verbrand vlees, turf, jodium, kersen, leer, rook, hout, olieachtig, laurier
Alcohol percentage: 45-48%

Hopelijk in ieder geavl een Islay, wellicht iets van Kilchoman?

Score: 82/100
"
mermur
"A: zoet: suikersiroop, donkere honing, Haagse Hopjes

D: lichte wood spices (peper, kaneel, nootmuskaat), thee, citrus

F: kort: citroensiroop
"
MikerG
"Neus: Zacht zoete neus, melk chocolade, perzik, hout, tabak
Taste: erg creamie, melk chocolade, lichte peat, koekjes.
finish: peat blijft zachtjes langer door gaan, wederom de melkchoclade in de achtergrond.

Toen ik deze proefde moest ik meteen aan de Ledaig teaspoon denken van vorige VBT. Lijkt er verdacht veel op, Alleen deze abv is niet zo hoog. Gok rond de 49%.
Op zich best lekkere dram. 88 punten.
Gok voor de boeg: Ledaig
"
Nino
"N: rubber/leer, kaneel, sinaasappel

T: vreemde smaak.. net alsof er wat mist.
Heel subtiel allemaal. Verwacht een beetje punch die maar niet komt bij elke slok.

F: hout, pure chocolade, en bitter.

Abv: 43% max.
Leeftijd: geen idee, is het een oudje die heel wat verloren is?
"
roylubbers
"Nose: peat, drop Taste: komt heel zoet binnen, maar het blijft me opvallen dat ik het erg lastig vind om door de rook/peat heen te ruiken/proeven. gokje: Nose doet me denken aan Bowmore, usual suspect Ledaig zal het wel niet zijn. 50% ABV ongeveer.
"
RvdB
"N: BOOM! Industrieel, olie, 'vegetal' en peat, krenten en roos fruit. Dit riekt naar Ledaig.
T: op de smaak gaat het echt lekker los met zoete aroma's van krenten, iets te ver doorgebrande karamel, chocolade en iets 'sirupy', een bak rood fruit, 'bonfire'.
F: blijft lekker doorzagen op smokey krenten, verbrande koffie (uigeadail'ish..), olie en 'vegetal' aroma's. Nice whisky!
C: Sherry'd Ledaig? Peated Tobermory? We sluiten in elk geval af met een bang!!
"
Squaadgras
"Nose: 88/89
Initial Taste: 89/90
Body: 90
Finish: 88/89
Barbecue, bacon & bier → daar krijg ik trek in als ik hieraan ruik. Zou de organisatie het gewoon flikken om het peat&sherry project er opnieuw in te donderen.. maar dit keer de P.X. variant i.p.v. de Madeira? Let's find out. Krenten en rozijnen weten het neusje ook te bereiken. Verder ziltig, turf, witte peper, gras/hooi, kampvuur, zeewier (nori), soja-crackers, benzine, motorolie, mineraal/leisteen, krenten/rozijnen, winey-notes (die na verloop van tijd toch meer P.X.-sherry aan doen)... en cocktailsaus., say what! Ik zou bijna paâhrdenzweet willen noemen, maar dat heb ik bij nader inzien nog nooit geroken. Finish is zacht (%Abv lijkt al ingezakt? ± Procentje of 46?), en heel licht drogend met eikenhout en melkchocolade en rozijnen/krenten. Uiteraard is hier ook het ziltige grassige zeewierachtige en de turf weer te herkennen. Initieel zwaar in dubio, Islay of... Ledaig? Geloof niet dat dit de P.X. variant van het P&S-project zal zijn, daarvoor lijkt 'íe te laag in alcohol te zitten, maar de distilleerderij (kleine twijfel met Port Charlotte)? Daar durf ik wel op in te zetten. Winner, winner, chicken dinner: Ledaig! Jaartje 1997 of 1999?
"
Ter Veld
"Kleur: pale gold

Geur: af geblust hout, houtskool, as,

Smaak: rijp en stevig met rook, as

Finish: kort
"
WhiskyclubSpakenburg
"Burnished - 52%

Neus - turf, vlezig, peper, zout als in bacon, butter scotch, lychees, appel compote en iets fruits siroop

Smaak - zout, gerookte ham, licht kersen, peper en iets turf

Afdronk - peper en iets kruiden

Was na een slokje proeven 'tunnelvisie aan' op Longrow. Gewoon lekker slokje.
Blij toch weer het vertrouwde 'Scotch' in mijn glas te hebben ;)
86/100

Op speciaal verzoek van Henri; Springbank distillery... en dan ga ik voor een Longrow 12 jaar 'Red'
"
Willum
"Voor mij één van de lastigere om te vangen. Ik ruik sinaasappel, sterke thee, iets muffigs/rubber, wax en een klein beetje granny smith. Bij het drinken komen daar ook lichte rook, iets zoetigs (bramen?), rubber en vooral ook leer bij. De afdronk is drogend en medium.
De neus is minder aansprekend dan de smaak. Geen idee over herkomst. Wat mij betreft 84 punten.
"
Wouter1981
"Lichte turf. Beetje zurig wat me in eerste instantie direct aan campbeltown doet denken.
Later wordt het wat zoeter en voller, kruidiger ook. Richting India. Peated Amrut of Paul John?

Smaak:
Zachte binnenkomst door de peat. Volle smaak en mondgevoel. Zoete rokerigheid, maar verder kan ik weinig pinpointen (wat is de Nederlandse term daarvoor?)

Afdronk:
Zoete coating blijft aangenaam plakken aan mijn gehemelte. En de rokerigheid blijft natuurlijk lekker lang in de mond hangen.

Prettige whisky, geen hoogvlieger, maar een comfort whisky. Dat zei Jock Shaw overigens ook over de Paul John Classic Select Cask die hij tijdens een proeverij schonk....
82-84 pnt, maar mijn peated days are over, dus ik kan me goed voorstellen dat anderen hem hoger scoren.
"
wrc1
"Neus : Mmm rook. Met dit types van whisky heb ik weinig ervaring. Geconfijt fruit, pruim, gedroogd fruit, bruine suiker, dadels

Mond : peper, kruiden, kandijsuiker, toets van donker fruit, rook, lichte bittere toets van noten, chocolade (??)

Afdronk : rook blijft lang hangen, kruidig, sherry toets, hout

Deze is lekker. Free your mind maar we hebben nog geen schot gehad. Ik zal bij de laatse een gokje wagen. Een bowmore ??
"
Zjoske
"Daar is die turf dan eindelijk! Uiteraard overheerst deze in de geur. Ik vind 'm wel heel muf ruiken, beetje oude sportschoen. Achter de turf zitten nog wat rode vruchten en rozijntjes verstopt. In de smaak natuurlijk weer de turf, maar hier komt de zoetheid van de rozijnen en rode vruchten veel sterker naar voren. In de finish veranderen de smaken nauwelijks en blijven deze fijn lang hangen.

Zonder verdere context zou ik denken dat dit een Caol Ila uit een PX vat is, maar gezien deze tasting zal de onthulling wel opleveren dat het één of andere wijn of port finish is van een distillery uit Verweggistan waar ik nooit eerder van gehoord heb. Waarvoor nu alvast hulde, want ik vind deze zeer interessant.

WillemvdK
K: goud
N: Natte turf, mos, yoghurt, champignon, ham, kippenbouillon, aromat, klinkt als een lekker recept haha!
S: Weinig zoet, veel rook! Licht metalig en aards. Er zit een heel klein fruitig boventoontje aan van ingemaakt rood fruit. (wijnvat finishing?)
F: Lang, mooi droog en rokerig. Prima in orde.
Dit voelt in alles als een goede Campbeltown. Kilkerran of Longrow. Echt een snuffelwhisky, zeer goede neus. Smaak is in lijn, mooie balans. Ik zou alleen een klein beetje meer fruit missen.

ABV 50%, +/- 10 YO, bourbon vat met wijnvat finish; 87/100
Bijlagen
pc.jpg
pc.jpg (550.72 KiB) 2481 keer bekeken
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: HWF VBT-9: Sample 8 (26 juni t/m 3 juli) ww protected

Ongelezen berichtdoor FGG » 29 Jun 2017, 10:11

Zo te zien ben ik de eerste hier.

Die nummer 8 vond ik een mooie afsluiter, na de nodige lijm en sherry is een scheutje turf in je neus ook wel een keer lekker. :lekker
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
Zjoske
Senior
Senior
Berichten: 172
Lid geworden op: 01 Jun 2016, 16:58
Locatie: Odijk

Re: HWF VBT-9: Sample 8 (26 juni t/m 3 juli) ww protected

Ongelezen berichtdoor Zjoske » 30 Jun 2017, 11:17

FGG schreef:Die nummer 8 vond ik een mooie afsluiter, na de nodige lijm en sherry is een scheutje turf in je neus ook wel een keer lekker. :lekker


Zekers! Ik vond 'm heerlijk. Ik zou het na 7 turfloze samples ook wel heel verrassend hebben gevonden de VBT af te ronden zonder turf. Aan de andere kant was het wel "Free your mind" natuurlijk ;)
1 x

MikerG
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 829
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 13:31

Re: HWF VBT-9: Sample 8 (26 juni t/m 3 juli) ww protected

Ongelezen berichtdoor MikerG » 01 Jul 2017, 08:40

Ik vond hem erg veel weg hebben van een sample die we in de vorige VBT geproefd hebben... :o
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: HWF VBT-9: Sample 8 (26 juni t/m 3 juli) ww protected

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 01 Jul 2017, 09:18

Hahaha dat was toch echt iets anders...
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: HWF VBT-9: Sample 8 (26 juni t/m 3 juli) ww protected

Ongelezen berichtdoor Dre » 01 Jul 2017, 10:28

FGG schreef:Zo te zien ben ik de eerste hier.

Die nummer 8 vond ik een mooie afsluiter, na de nodige lijm en sherry is een scheutje turf in je neus ook wel een keer lekker. :lekker

Eens, al meende ik in #8 naast de (zoetige) turf toch ook hier wat sherrycask invloeden te ontwaren...
0 x

Gebruikersavatar
Erik Elixir
Senior
Senior
Berichten: 416
Lid geworden op: 23 Mei 2011, 21:31
Locatie: Bunschoten-Spakenburg

Re: HWF VBT-9: Sample 8 (26 juni t/m 3 juli) ww protected

Ongelezen berichtdoor Erik Elixir » 01 Jul 2017, 12:47

Heren, leuk om te lezen over de vermeende sherry invloed.

Zelf denk ik dat we te maken hebben met een bourbon/wijn vat rijping.

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Ik heb nl. een heel duidelijke mening over deze whisky.
Hier stel ik ook even de vraag; denken jullie dat het een Schot is?
0 x

Gebruikersavatar
Zjoske
Senior
Senior
Berichten: 172
Lid geworden op: 01 Jun 2016, 16:58
Locatie: Odijk

Re: HWF VBT-9: Sample 8 (26 juni t/m 3 juli) ww protected

Ongelezen berichtdoor Zjoske » 01 Jul 2017, 21:41

Ik heb in mijn ingezonden notities staan dat ik 'm zonder context als Caol Ila op PX vat zou gokken. Maar in de context van deze rij samples als 'één of andere wijn of port finish van een distillery uit Verweggistan waar ik nooit eerder van gehoord heb'.
0 x

Gebruikersavatar
Erik Elixir
Senior
Senior
Berichten: 416
Lid geworden op: 23 Mei 2011, 21:31
Locatie: Bunschoten-Spakenburg

Re: HWF VBT-9: Sample 8 (26 juni t/m 3 juli) ww protected

Ongelezen berichtdoor Erik Elixir » 02 Jul 2017, 10:04

Ik ga voor een Longrow en denk daarbij aan zo'n 12/13 jaar oude met een wijn finish (merlot/malbec).
0 x

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: HWF VBT-9: Sample 8 (26 juni t/m 3 juli) ww protected

Ongelezen berichtdoor Dre » 03 Jul 2017, 08:38

WhiskyclubSpakenburg schreef:Hier stel ik ook even de vraag; denken jullie dat het een Schot is?

Nee, ik proefde hier een heel ander soort geturfdheid dan ik doorgaans van Schotse whisky's gewend ben. Ook erg zoet en dus die sherry invloeden, ben ik met die profielkenmerken eens op zoek gegaan naar niet-Schotse peated whisky's en uiteindelijk bij de Westland Peated uitgekomen...
Overigens wel grappig dat je Longrow noemt, want dáár heb ik toch ook even aan zitten denken, heb daarom na deze sample #8 gelijk een Longrow Peated ingeschonken maar vond het toch zóver afwijken dat ik die gedachte daarna weer heb laten varen.
0 x

Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3943
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: HWF VBT-9: Sample 8 (26 juni t/m 3 juli)

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 03 Jul 2017, 16:59

Als dit voor een leuk prijsje te halen is ga ik inslaan :lekker
1 x
2 ∞ & →

Gebruikersavatar
hoogheid2015
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1102
Lid geworden op: 28 Okt 2015, 09:39
Locatie: Den Haag

Re: HWF VBT-9: Sample 8 (26 juni t/m 3 juli)

Ongelezen berichtdoor hoogheid2015 » 03 Jul 2017, 17:03

ik ook :hoera
0 x

Laurens
Senior
Senior
Berichten: 255
Lid geworden op: 06 Mar 2016, 14:53

Re: HWF VBT-9: Sample 8 (26 juni t/m 3 juli)

Ongelezen berichtdoor Laurens » 03 Jul 2017, 17:33

Me three.
0 x

Gebruikersavatar
Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2021
Lid geworden op: 09 Feb 2014, 18:28
Locatie: Nijmegen
Contact:

Re: HWF VBT-9: Sample 8 (26 juni t/m 3 juli)

Ongelezen berichtdoor Mermur » 03 Jul 2017, 17:56

Moet toch eens vragen of mijn vrouw verkouden is o.i.d. Omdat ik zelf praktisch niets ruik, ben ik voor het detecteren van turf/rook afhankelijk van de neus van mijn vrouw. Over het algemeen haalt ze er ook maar het geringste spoortje rook uit en trekt ze gelijk haar neus op, maar bij dit sample heeft ze de peat toch gemist. :Tongue
0 x
Afbeelding

MikerG
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 829
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 13:31

Re: HWF VBT-9: Sample 8 (26 juni t/m 3 juli)

Ongelezen berichtdoor MikerG » 03 Jul 2017, 17:57

Me 4.
1 x
Afbeelding


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast