HWF VBT-9: Sample 5 (19 t/m 26 juni)

De negende "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je het sample?

Peiling eindigde op 06 Jul 2017, 16:05

t/m 54
0
Geen stemmen
55 - 59
0
Geen stemmen
60 - 64
1
4%
65 - 69
0
Geen stemmen
70 - 74
0
Geen stemmen
75 - 79
3
13%
80 - 84
7
29%
85 - 89
13
54%
90 - 94
0
Geen stemmen
95 of meer
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 24

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

HWF VBT-9: Sample 5 (19 t/m 26 juni)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 14 Jun 2017, 08:38

Dit is het startonderwerp van sample 5. In de lijn met het eerder aangekondigde:

- Het onderwerp over het sample is gedurende de proefweek in een met wachtwoord beschermde locatie (HWF VBT-9: Sample 5 (19 t/m 26 juni) ww protected), maar wordt vanaf het moment van bekendmaking geheel openbaar. Zo kunnen degenen die geproefd hebben, alvast discussiëren. Dit voorkomt dat er door deelnemers of niet-deelnemers spoilers worden verstuurd.
- Het wachtwoord krijg je na het indienen van de proefnotitie van het desbetreffende sample
- Wil je eerder het wachtwoord ontvangen, dan kun je dit per PB aanvragen. Let wel: eigenlijk staat dit het principe van blindproeven in de weg, maar we willen niemand iets verbieden.

Verder is het organisatorisch soms lastig om laat ingezonden notities nog op handige wijze te verwerken (ivm thuiskomen, eten en dergelijke). Daarom worden in bij het eerste keer publiceren van de notities alleen de notities meegenomen, die voor maandag om 12:00 uur zijn ingediend.Overige notities worden dan later bijgevoegd.

In het kort:

Inzending notities: graag voor maandag, 12:00 uur
Bekendmaking notities: maandag, ca. 20:00 uur
Demasqué: dinsdag, ca. 20:00 uur

Demasqué

Veel mensen hadden in de gaten dat we dit keer te maken hadden met een “aparte” dram. Met apart bedoelen we hier niet-alledaagse, niet-Schotse whisky/whiskey. So far so good. Maar toen?

Qua notities zaten de meesten aardig bij elkaar in de buurt, met gedroogd fruit, rozijnen, wat nagellakremover of verwante tonen, sinaasappel, en kruiden. Enkelen herkenden ook leer, zwavel, en dergelijke. Sherryrijping kwam veel naar voren, en dat klopt ook.

Enkelen zaten op het spoor van een grain, heel veel anderen vermoedden een Millstone. Zou het komen door het typische velpon-luchtje dat door sommigen werd waargenomen? Of zou het zijn dat we de vorige edities al vaker Millstones hebben gedronken?
Helaas dames en heren, geen Millstone (en ook geen grain). Na de vorige keer twee Millstones te hebben gehad, leek het de organisatie ook leuk om andere drams te proeven. En wat voor een dram…

Onze welgemeende hulde voor Mardo voor het noemen van een Kavalan. Deze zat er het dichtst bij in de buurt, geografisch gezien. Want we hebben het kleine broertje van Kavalan geproefd, eveneens afkomstig van Taiwan: De Omar Sherry Type van Nantou.

Say what? Yep, het is dat.

Nantou is een relatief jonge distilleerderij op het gebied van whisky. De distilleerderij is in handen van Taiwan Tobacco & Liquor Corporation, een staatsbedrijf. De distilleerderij bestaat al sinds 1978, maar startte met het produceren van spirit voor whisky in 2008. Ze ligt in de bergen van Taiwan.
De mash en de wort werd in het begin door een nabij gelegen brouwerij gemaakt. In 2010 werden een mash tun en washbacks geïnstalleerd om eigen wash te maken. De capaciteit is 15.000 liter, en vergisting duurt 60 tot 72 uur.

Er worden 4 pot stills van Forsyths gebruikt, met een capaciteit van 7.000 liter, twee van 5.000 liter, en één van 2.000 liter. Er wordt gekoeld met shell and tube condensers. De periode van distillatie is oktober tot maart.
Er is een racked warehouse, waar voornamelijk ex-bourbon en –whiskyvaten van 180 tot 225 liter worden gebruikt. Door het vochtige klimaat is de angels’ share ca. 5% per jaar.

De distilleerderij heeft met z’n cask strength whiskies recent een aantal awards gewonnen bij de Malt Maniac Awards, dus wellicht zit er veel potentieel in deze distilleerderij. Deze whiskies zijn helaas niet verkrijgbaar in Europa, maar wel de Omar-bottelingen. Omar betekent amber in gaelic, vandaar dat deze naam is gekozen. Er is een variant met rijping op bourbon-vat, en een variant met een rijping op sherry vat. Deze hebben we geproefd.

Proefnotities

Andre8x8

Geur
Vreemde geuren, olie, rubber, zwavel, hout, vanille, zeker niet vervelend !

Smaak
Vettig, zout, peper, scherp heeft water nodig.
Met water, minder scherp en zoeter, vanille en hout

Afdronk
Redelijk lang, vettig, zoet, vanille.

ABV
58%

Punten
88

Springbank
Berrysaki
Geur: Koekjesdeeg met een lichte geur van mandarijntjes, het zoete van zuurstok
Smaak/Afdronk: Fluweelzacht op de tong, hele matte tonen van mandarijntjes, lichte honing, eikenhout en roomboter. Beetje vettige en waterige afdronk met een rauw randje van de alcohol.

Gokje: Tsja...bij de eerste 4 samples zat ik er flink naast. Ik denk wel dat het een Schot is. Iets richting Glen Elgin?

Score: 84/100
Caskstrength
K: deep copper
N: Lijm, hars, dennennaalden, ongemouten gerst, gist, brood, en een licht zwaveltje met runderbouillon. Daarna tonen van sinaasappelschil, gedroogd fruit (met name dadel), alcohol en nata hout.
S: Vriendelijker dan de neus suggereert, en een goede balans tussen (geassocieerd) zoet en zuur. De sinaas komt duidelijker naar voren, net als de dadel en nu ook rozijn. Daarna nog steeds een lichte bouillonsmaak, tezamen met caramel, toffee, mout en deeg.
F: Middellang, terugkerend met een mooi zuurtje van sinaasappel. Daarnaast wederom gedroogd fruit, toffee, licht peper en een milde houtsmaak.
Balans: Een zwaarder distillaat, met sherryrijping. Gaat dat goed? In dit geval is het experiment prima gelukt. De lichte hint van zwavel is wat mij betreft prima te hebben. Niet overdreven spannend verder, wel lekker.
Daveen
Lastig, lastig. Wat ruik ik.... Appelsap, rood fruit, beetje winy en caramel. Tja, ik merk dat ik deze lastig vind.
In de mond is hij veel minder zoet dan verwacht. Volle boterige smaak. Licht zuurtje. Zal niet te hoge ABV zijn.
Defeatless
Stro, zaagsel, houtsnippers, wat citrus en een geurtje wat ik associeer met witte wijn / witte druivensap.
Helemaal geen slechte neus! Heel in de verte ruik ik ook nog wat peat. Met water komt er meer karamel en toffee naar voren.

Smaak:
Zoet-zuur begin. Wat 'pittig'. daarna een bittertje. Hier moet water bij om het goed te openen. Verder bespeur ik salmiak en zoethout. Met water wordt het geheel wat zoeter, maar meer richting een Franse rum.

Body:
Vol en vet

Finish:
Oei dat stort wat in. De finish is wat kort, met wat hout, een zoetje, en iets van peer. Daarna licht bitter. Water veranderd niet veel aan de finish.

Commentaar:
Een prima whisky, goede neus, prima smaak, maar de finish doet um de das om. Ik vermoed bijgekleurd gezien de kleur en het feit dat dit niet heel erg 'gefinished' is. Daarnaast is de finish kort. Daardoor concludeer ik een blend. Wel een goede, alleen geen idee welke het zou zijn. Toch 85 punten.
Dre
Kleur: Burnished

Geur:
Eerste ingeving: iets rubberachtigs, alcohol prikkelt de neus behoorlijk. Fruitig en zoet, (overrijpe) sinaasappel, perzik, honing. Kruidig ook, kaneel. Na een tijdje wordt de geur ietwat muffig, ik krijg visioenen van een excursie door een chocolade fabriek.

Smaak:
Zoet, honing, zacht, sinaasappel. Meen heel even wat mint te proeven. Nu ook wat toffee/karamel, die smaak wordt na verloop steeds sterker. Het prikkelende van de alcohol in de geur is in de smaak geheel verdwenen.

Finish:
Nu een licht pepertje, zoet, honing, wat vanille. Wat cappuccino in de nasmaak. Vrij lange finish.

Oordeel:
Het is zeker wel een lekkere whisky, niet héél uitgesproken.
Ondanks het prikkelende in de geur denk ik toch een niet al te hoog Abv, zo rond de 46%. Niet al te jong, denk zo >= 14 jaar. Bourbon casks. Distillery gok: Ik moest al bij het ruiken (en daarna ook bij het proeven) direct aan The Arran denken.
Score: zo 85-86 punten
edwinedje
Samen proeven dus samen noteren.

Sample 5 heeft een mooie oranje kleur waar sample 6 heel licht geel is.

Sample 5 heeft een lichte lijmgeur en een neus die ik wel herken, maar geen idee aan welke eerder geproefde dram te koppelen.
Het zou me niets verbazen als dit een hele reguliere dram is [Dalwhinnie of zo] of een exoot ala The Belgian Owl.

Sample 5 blijft lang en dik aan het glas hangen met trage tranen.
Bij sample 6 duurt het heel lang voor de tranen komen en deze zijn dan ook vrij smal, waar die van samplpe 5 wat breder zijn.

De smaak van sample 5 heeft een wat scherp randje. Als dit komt door een jonge Whisky ligt dat wel weer in lijn met The Belgian Owl. Sample 6 heeft ook een scherp randje maar ook iets waardoor hij tegen mij tegen staat.

Hoewel sample 5 wat aangenamer blijft hangen dan sample 6 vind ik beide geen drams die in mijn normale straatje liggen.
Ben wel benieuwd naar sample 5, iets minder naar sample 6.

Overall conclusie onder voorbehoud
Sample 5 Maybe vs. Sample 6 - Nay
Emalt
N: Sherry, rozijnen, overrijpe banaan, oosterse spices, wat velpon, vol, zoet, verwarmend, en mooi clean.
S: Oei, zoet, sherry, sinaasappel schil, peper, fikse alcohol bite, wat simpeler/dunner dan beloofd op de neus.
A: Zoet, Sherry, drogend (alcohol), sinaasappel schil, wat bitter wegtrekkend, lang

Op zich mooie cleane sherry (PX gok ik) dram dit, de neus was het beste maar op zich is hij wel in balans, goed gemaakt. Van mij mag het echter wel wat complexer, ik denk dan ook dat dit niet al te oud is, jaartje of 10 (of is dat al wel oud tegenwoordig?). Nu het moeilijkste: To Scotch or not to Scotch? Ik 'zit' een beetje met de dunnige/drogende smaak, dat lijken me geen potstills, maar een ander type still, en/of ander type graan ipv gerst. Voorgaande gedachtenspinsels, leiden me naar een Millstone (zou er echt weer een inzitten?), 8yr, eu eik, en PX vat op 58%, en 84 puntjes.
FGG
Kleur : Tawny
Neus : Sherry. Vanille, amandel. Fris fruit, appel. En een pepertje. zeer fijne neus - 94
Smaak : Nog steeds vanille en appel. Duidelijk kruidig. Peper. Iets hogere ABV die de neus niet verraadt. - 88
Body : Romig, vol. - 86
Finish : Medium finish. - 86
ABV : Ca. 58 %

Ik vind dit een heerlijke dram. Mooi in balans, rijke neus, rijke smaak. Ik gok op een Speyside.

Score : 89
fjharms
eerste indruk: kruidig
N: kruidig hout (specerijen) en rozijnen. Ook wat kruidnagel. Even later ook sinaasappelschil. De rozijnen verdwijnen vrij snel, maar dat kan aan het suboptimale glas liggen...
S: Sinaasappelschillen met hout. Verse rozijnen. Best wat alcohol voor op de tong (licht prikkelend)
F: relatief korte finish, vooral wat hout, met een sinaasappelschil bittertje, dat wat drogend wegtrekt
ABV: 48-50%
Opm: geproefd in een tumbler, bij gebrek aan glencairn glazen in ons vakantiehuis.
Gok: Op basis van de initiële rozijnen gok ik PX-vat, maar geen top-distillery. Ik denk dat deze nog vrij jong is. Aangename geur, maar licht teleurstellend op de finish. Maar het glas verpest veel, dus misschien is de finish beter dan ik nu denk. Ga thuis nog naproeven in een glencairn
Gerritbakker57
Kleur: warm cognac, veel belovende kleur
Neus: rozijnen, hout, tabak, boenwas maar ook kauwgom en rozijnen. Geen verkeerd begin
Smaak: leer en wax, zoet met een pepertje. Daarna tabac en chocola.
Finish: pitting met cacao.
ABV volgens mij 50%
Overall 86 punten. Geen whisky die ik direct ga kopen maar ook een die ik graag nog eens drink.
Ik zou het op een Highlander willen houden maar zou ook niet verbaasd zijn wanneer het een echte exoot is
Henri
sample 5 en 6 lijkt me een rondje whisky dat zegt: "wij zijn nog niet helemaal af"
weer jong, weer actief vaatje, dun van smaak en geur qua alcohol/ beetje anijs, wat droog
vrij éentonige smaak, maar zeker niet vies, gaat wel een beetje tegenstaan na verloop van tijd
ik verwacht dat dit weer een projectje is van buiten de UK
welke? geen idee
laten we het dan nederlands houden en millstone zeggen, maar das puur voor de vorm dat ik toch iets noem
Joris
Nose: Zoet met iets bitters in de verte. Rozenblaadjes, oud leer, gras. Eiken na een tijdje pas aanwezig.
Taste: Zoet, niet te scherp. Kruidig, koriander, appel, chocola.
Finish: Zoete chocola, redelijk lang.

Conclusie: Ik ben hier wel een fan van. Niet mega complext, maar hij drinkt soepeltjes weg. Krijgt van mij 88/100
MacErik
1e indruk, mooi van kleur, goud geel.
Geur: fruit, bourbon, zwavel, scherpe alcohol lucht, lijm (als een oudere grain)
Smaak: Bitter, hout…eigen nergens naar!
Finish: kort / alcoholpercentage 46-48%
Conclusie: …op naar de volgende 60/61 pnt
MaltMuppet
Kleur: goud geel
Neus: kaneel, vanille, zoet, honing. Verder niet veel uit te halen vanwege de lichte geur. Veel dingen die ik niet echt kan benoemen hierdoor.
Smaak: hout, muffig, graan, later wat fruit en een bitter kantje.

Naast de geur is ook de smaak aan de lichte kant. Erg jammer want volgens mij zit er veel meer in. Ik vermoed dat deze toch wat ouder is dan we tot nu toe geproefd hebben, gok een jaartje of 20.
Helaas niet echt mijn ding vanwege het muffige, maar hij is ook niet vies.
Vermoed dat deze 43% is. Geef hem 81 pt.
Mardo
kleur is licht bruin, alcohol 43%?
reuk: lijm, alcohol, aangenaam, citrus en iets heel bekends....rozijnen
smaak: zoet, sherry invloeden, zacht karakter, zoethout, caramel.Drinkt heerlijk weg. ( komt ook naast sherry, virgin oak bij me op)
afdronk: zoet en zacht, maar niet overdreven zoet.
Wilde gok gezien de vorige 4 samples denk ik niet aan een schot.
Een Kavalan? in ieder geval erg lekker. 86pnt
MBC
Uiterlijk: honinggeel
Geur: vlak, citrus, meloen, amandel, suiker, meloen, groene appel, hazelnoten
SmaakAfdronk: karamel, vanille, cake, groene appel, karamel, borstplaat, laurier
Alcohol percentage: 46%

Distiteerderij of zelfs land gokken is nog steeds een stap te ver voor mij. Maar vooruit, aangezien we een rondje Europa aan het doen zijn... zou dit iets Nederlands kunnen zijn?

Score: 84/100
mermur
A: romig mondgevoel, donkere suikersiroop, krent, later zuurder (blauwe bes)

D: zwarte peper, gemalen koffie, espresso

F: koffiebitter, bittere chocolade, geroosterde noten

Van de 6 samples tot nu toe beviel dit sample me verreweg het beste. Mijn proefnotities voor dit sample lijken erg op de proefnotities die ik eerder heb gemaakt van een aantal ex-sherry bottelingen van Benrinnes.
MikerG
Neus: zoete neus vol koekjes, onmiddellijk een PX gedachte. vanille, nectarines.
De smaak is redelijk oily en creamie en ook weer redelijk zoet.
De finish laat hout zien, bittertje komt er achter aan, maar wederom koekjes en zacht zoet op de achter grond.

Bittere finish komt onverwacht de dram is redelijk zoet. 86/87 puntjes.

Gok qua whisky: Deanston, PX vat
Nino
N: lijm, leer, pruim, alcohol, kauwgomballen, aarbeien. Prachtige lucht geeft hij direct! Hout en vanille.

T: wil eigenlijk direct zeggen dat dit een oude grain is... scherp en grainy maar wel mooi gebalanceerde smaak. Zurig en een tikkeltje wrang maar niet verkeerd. Rode bessen, aardbeien, pruimen.

F: je bent hem ff kwijt en dan ineens is ie weer terug.

Ik zet hem ff weg, deze kan nog mooier worden denk ik.

Ptn: 90
Abv: 56.4%
Leeftijd: 28yo

Mooie en veelzijdige dram! Dit zou wel een aanwinst zijn voor in de kast.
roylubbers
HWF VBT9 #5: Nose: rozijnen, rood fruit. Redelijk alcoholisch. Taste: hoog ABV wordt bevestigd. Weer rozijnen en rood fruit, lijkt op een sherry achtige finish. Finish: blijft lekker lang hangen, beetje wrang (op een positieve manier) gokje: iets van 55-60%ABV, 10 jaar oud, enkel op sherry gelegen. Gezien de vorige 4 samples zal het wel geen schot zijn. Duitsland-USA, Ierland-Zweden. F*ck it, ik zeg wel een glendronach 12yo CS! Hij bevalt me in elk geval erg goed.
RvdB
N: een friszuur begin met zurige rode besjes en kaapse kruisbessen, american cookie, wat 'vegetal' aroma's (Longrow stijl) en iets eucalyptus (?).
T: smooth arrival, de bessen zijn nu zachtzoet en in gezelschap van wat honing en wat bittere kruidigheid, cacao poeder, sinaasappelschil.
F: eindigt weer wat zurig en ook zacht bitter.
Te bitter eigenlijk.
C: persoonlijk vond ik deze dram wat eenzijdig ondanks z'n lange tijd in het glas. Het zurige fruit, de bittere hout tonen deden het niet voor mij. Met name de finish kon mij niet bekoren.
Squaadgras
Nose: 87/88
Initial Taste: 86/87
Body: 87
Finish: 86
Grainy-achtige eerste indruk, inieminie-vleugje lijm wat na verloop van tijd vervliegt, taartbodem, appel, sinaasappel, rood fruit, pruimen, karamel, melkchocolade, aardbeien. Heel zacht, al denk ik dat het %abv hoger is dan verwacht. Botervette neus, kom niet af van gesmolten chocolade/chocoladefondue. Millstone?
Toontje
Kleur: amber
Geur: oehh lekker; rood fruit, zoetig, weinig prikkelend van de alcohol. Een laag ABV en/of lang in het vat gezeten? Lijkt me een (refill) sherryvat. Subtiele sherrytonen.
Smaak: zoet, sherry, peperig. Ook wat hout.
Afdronk: verwarmend, blijft lang hangen. Ook weer zoetig (sherry?), aan het einde ietwat wrang.
86/100. Wilde gok: Ben Nevis, rond 18yo.
Willum
Aansprekende neus; fijne zoete geur die stevig is maar niet zwaar. Ik ruik hazelnoot, gember, banaan, rozijnen (in rum) en soms een beetje chocola. De smaak is wat zachter en vlakker dan ik na het ruiken had gehoopt. Ook weer duidelijk hazelnoot en wat meer het zoet-bittere van grapefruit en wat munt. Het mondgevoel is waxy en de afdronk medium (gedroogde vruchten).
Mooie dram 85 punten; denk dat er rogge is gebruikt voor het produceren van deze whiskey.
Wouter1981
Geur: Kruidig en zoet. Bittere sinaasappel, dan denk ik aan grapefruit, maar die eet ik nooit, dus dat slaat misschien nergens op. De kruidigheid doet me direct even denken aan Millstone Menage a Trois. Was ik geen fan van en heb mijn aangebroken fles via het forum verkocht. Mag naar aanleiding van bovenstaande duidelijk zijn dat ik niet direct heel enthousiast word van de geur.

Smaak: Binnenkomst is erg lekker, maar ook wel erg makkelijk. Zoet, zacht en vol. Daarna weer dat Millstone Ma3 dingetje. Is dat de rogge die mij stoort?

Afdronk: zacht, verwarmend. Dat warme met wat hout blijft wel even hangen, maar qua pure smaak is de afdronk erg kort.

Oordeel: Nee, dit kan mij niet bekoren. 82-83 pnt. Ik vergelijk hem dus steeds met de Millstone Menage a Trois, gewoon omdat hij me daaraan doet denken. Ik vind hem wel net wat beter dan die.
Gokje is dan ook dat dit de jaarlijkse Millstone is. Past ook wel in het rijtje tot nu toe, NL hadden we nog niet gehad.
Wouterk
Nose:
Rijp fruit (rood), zachte aangename geur. Zoet. Deed me herinneren aan een boswandeling in de lente na een hevige regenbui. Noten, amandelen, ver weg een ziltje.

Taste:
Anders dan ik had verwacht op basis van de neus. Olieachtig. Toffee. pure chocola. Koffie met caramel. Zoete marmelade. Beetje hout. Een klein slokje smelt heerlijk weg.

Finish:
Bittertje, van het zoete. Koffie. Blijft goed hangen, zilt toontje komt terug als ik m nog "proef" met de neus.

Conclusie: ik vermoed dat deze whisky op een wijn-gerelateerd vat is gelagerd. Hoger ABV, ik denk 52+%.
wrc1
Neus : zoet op de neus. Denk direct aan rozijn, geconfijt fruit, vijgen, pruimen, banaan met candijsuiker, vanille, karamel. Hoe langer je deze laat staan hoe beter hij wordt !!!

Mond : volle romige aanzet. Alles wat ik vond in de neus komt terug in de mond. Heel rond met een toets van hout, Pruimen, banaan, candijsuiker, vijgen,.. (kruidnagel ??) Een kleine toets van peper kan ik ook terug vinden.

Afdronk : lekkere lange afdronk waar ik vooral de zoete toetsen in herken uit de neus en een kleine pit.

I like this sample.

Ik denk een jonge Sherry rijping. Spontaan denk ik aan een glendronach 15. Dit zal het niet zijn maar deze komt voor mij wel in hetzelfde smaak profiel ! Il
Zjoske
Qua kleur ziet ie al uit als sherryvat en ook in de geur komen die typische zaken als rode vruchten, kers en leer tevoorschijn. Lekker hoor. Ik ontdek ook nog iets dat wat bitterder en zuurder ruikt. Ik associeer het met passievrucht. Ook in de smaak komen die sherrysmaken terug. Hij is wat droog en plakt lekker tegen het gehemelte. Iets van pure chocolade en weer dat heel licht bittere vruchtje. De finish is heerlijk lang.

Hij doet mij denken aan een oude Tomatin sherry butt die ik heb staan. Die heeft ook dat leer en plakkerige.

WhiskyclubSpakenburg
Deze ronde maar 1 keer snel kunnen proeven en ook niet echt weer voor malt whisky.
Voor mij met dit weer bier of bourbon ;)

Sample 5 - auburn - 46%
n - veel houtinvloed, hars, fudge en molasse (rum)
t - chocolade en fruitig - bos fruit en sinaasappel
f - herbal, iets peper en vanilla

We zijn nog niet aangekomen bij de Schotten. Als ik nou Millstone blijf roepen heb ik het vast een keer goed :cool:
Prima whisky. Aleen de smaak is wat dun. 83/100

Laurens
Geur:
Rubber, Vanille en chocolade.

Smaak:
Zoet, sherry, mout, munt, vol en kruidig.

Afdronk:
Bloemen, basterdsuiker

Dit lijkt me een bourbon die sherryvat heeft gezien. Ik ben meestal niet zo een fan van bourbon maar ik vond deze wel aardig. Millstone maakt ook heel veel verschillende dingen en om een of andere reden moet ik aan hen denken.

Drinkingwhisky
Soort whisk(e)y: Single malt
Alcohol percentage: 57,2%
Land / regio: Schotland
Distilleerderij / merk: Benrinnes
Leeftijd / jaar van distillatie: 13
Gebruikt vat-type, finishing(s), ...: Sherry finish

Uiterlijk: 2 - goud-geel (1.1 - burnished)
Geur: Quite woody, and nail polish remover - glue-ish as well. Some fruity hints on the background: very ripe prunes, dried yellow raisins. Some custard coming forward as well. Its nose starts off pretty sour, but becomes sweeter later on.
Smaak: Full and rounded; oily mouthfeel once swallowed. Very peppery and lots of other spiciness (cinnamon, nutmeg), prickly sourness of overripe nectarines. The wood from the nose is gone - the taste is something different alltogether but still has the sourness of the nose.
Afdronk: White pepper continuing, bit drying, medium-long finish. Ripe prunes are back again.

In één zin: It has something "off" for me: a bit too sour, but still ok to drink - not a great dram though.
Score: 81

Len
Deze komt nogal aan in de neus, ik schat hem hoog in de alcohol. Even laten staan! Nogal scherp, maar ik verwacht er veel goeds van.
Na 15 minuten meen ik munt waar te nemen, en citroen? Zal wel aan mij liggen Zware jongen dit, misschien wat water bij doen.PX? Highlander?
Bijlagen
omar.jpg
omar.jpg (326.44 KiB) 2451 keer bekeken
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: HWF VBT-9: Sample 5 (19 t/m 26 juni) ww protected

Ongelezen berichtdoor FGG » 21 Jun 2017, 08:52

Zo, nummer 5 zit erop. En dit vond ik dus écht een lekkere dram! Mooie neus, goede smaak. Top!
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

RvdB
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 852
Lid geworden op: 08 Apr 2015, 10:39

Re: HWF VBT-9: Sample 5 (19 t/m 26 juni) ww protected

Ongelezen berichtdoor RvdB » 24 Jun 2017, 09:58

FGG schreef:Zo, nummer 5 zit erop. En dit vond ik dus écht een lekkere dram! Mooie neus, goede smaak. Top!


Wat vond jij er mooi aan dan? Ik vond deze wat tegenvallen namelijk. Zurig op de nose, te snel bitter op de taste en de finish viel me ook wat tegen.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: HWF VBT-9: Sample 5 (19 t/m 26 juni) ww protected

Ongelezen berichtdoor FGG » 25 Jun 2017, 20:31

RvdB schreef:
FGG schreef:Zo, nummer 5 zit erop. En dit vond ik dus écht een lekkere dram! Mooie neus, goede smaak. Top!


Wat vond jij er mooi aan dan? Ik vond deze wat tegenvallen namelijk. Zurig op de nose, te snel bitter op de taste en de finish viel me ook wat tegen.

Ik vond het een erg fijne neus. Sherry,vanille, noten. Lekker. Ook de smaak beviel me wel.Niks mis mee. Ook weer vanille, fruitig, kruidig. Ook lekker.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1875
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: HWF VBT-9: Sample 5 (19 t/m 26 juni) ww protected

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 26 Jun 2017, 10:32

Ik vond hem ook tegenvallen.
Kruidig inderdaad, maar niet het soort dat ik kan waarderen.

Ik gok op de traditionele sponsor dram van een bepaalde distilleerderij.

Mogen jullie raden welke ik bedoel
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding

Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3943
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: HWF VBT-9: Sample 5 (19 t/m 26 juni) ww protected

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 26 Jun 2017, 11:00

Millstone.. heb ik mijn geld ook op ingezet.

Vond het best een aardig drammetje om eerlijk te zijn, puntje of 86. Had een flinke mix van taartbodem, sherry-achtige fruitsoorten (rood) en melkchocolade. Lekker dik in de bek, dronk toch makkelijk weg. Niet een ultieme hoogvlieger, gewoon goed gemaakt spul.. :goedgedaan
Laatst gewijzigd door squaadgras op 26 Jun 2017, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
2 ∞ & →

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: HWF VBT-9: Sample 5 (19 t/m 26 juni) ww protected

Ongelezen berichtdoor Dre » 26 Jun 2017, 11:10

Als dit een Millstone is, zou dat voor mij gelijk de lekkerste Millstone zijn... Ik vond hem ook 'gewoon' lekker, niet buitengewoon. Moest zelf gelijk aan een Arran denken.
0 x

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1875
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: HWF VBT-9: Sample 5 (19 t/m 26 juni) ww protected

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 26 Jun 2017, 11:19

Millstone indeed.
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding

Gebruikersavatar
Willum
Senior
Senior
Berichten: 295
Lid geworden op: 29 Dec 2016, 09:22
Locatie: Strijen

Re: HWF VBT-9: Sample 5 (19 t/m 26 juni) ww protected

Ongelezen berichtdoor Willum » 26 Jun 2017, 11:23

Nog nooit een Millstone geproefd. Als dit er eentje Is, smaakt dat naar meer.
0 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: HWF VBT-9: Sample 5 (19 t/m 26 juni) ww protected

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 26 Jun 2017, 11:42

squaadgras schreef:Millstone.. heb ik mijn geld ook op ingezet.


Hmm. Veel geld Soren...? :gnif
4 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3943
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: HWF VBT-9: Sample 5 (19 t/m 26 juni) ww protected

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 26 Jun 2017, 11:48

Muhahaha, nu ineens een stuk minder :lol:
1 x
2 ∞ & →

andre8x8
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 Mar 2012, 17:01

Re: HWF VBT-9: Sample 5 (19 t/m 26 juni) ww protected

Ongelezen berichtdoor andre8x8 » 26 Jun 2017, 12:17

Heb ik soms een ander sample in mijn glas gehad?
De eerste notities van mij waren:
Vreemde geuren, olie, rubber, zwavel, hout, vanille.
Of kan dat aan mijn manier van tasten liggen?
    Het nog dichte flesje flink schudden,
    het flesje snel openen,
    direct je neus erboven en de geuren opsnuiven.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2021
Lid geworden op: 09 Feb 2014, 18:28
Locatie: Nijmegen
Contact:

Re: HWF VBT-9: Sample 5 (19 t/m 26 juni)

Ongelezen berichtdoor Mermur » 26 Jun 2017, 15:13

Sample 5 paste helemaal in mijn straatje. Dit sample deed me denken aan een aantal bottelingen van Benrinnes die ik recent heb gehad.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: HWF VBT-9: Sample 5 (19 t/m 26 juni) ww protected

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 26 Jun 2017, 15:15

andre8x8 schreef:Heb ik soms een ander sample in mijn glas gehad?
De eerste notities van mij waren:
Vreemde geuren, olie, rubber, zwavel, hout, vanille.
Of kan dat aan mijn manier van tasten liggen?
    Het nog dichte flesje flink schudden,
    het flesje snel openen,
    direct je neus erboven en de geuren opsnuiven.


Ik denk dat het aan je manier van tasten ligt... Het beste kun je de Defeated Defeatless methode gebruiken:
1. niet schudden
2. niet ruiken
3. snel slokje direct uit de fles nemen
4. door de mond laten gaan
5. terug het flesje in
6. aanbieden in het 'Samples aangeboden/gevraagd' gedeelte.... :P
6 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Len
Senior
Senior
Berichten: 366
Lid geworden op: 21 Jul 2016, 00:20
Locatie: Blankenberge

Re: HWF VBT-9: Sample 5 (19 t/m 26 juni)

Ongelezen berichtdoor Len » 26 Jun 2017, 19:43

Ai was te laat met mijn notities in te zenden, excuses. Eindwerk is eindelijk voorbij. Geslaagd als bachelor elektromechanica.
Heb ze nog vlug geproefd vooraleer ik ook maar iets gelezen had.
0 x


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten