HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-5 (10 t/m 16 februari)

De zesde "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je dit sample?

Peiling eindigde op 23 Feb 2015, 20:00

Afbeelding - Minder dan 55
0
Geen stemmen
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
0
Geen stemmen
Afbeelding - 65-69
1
5%
Afbeelding - 70-74
0
Geen stemmen
Afbeelding - 75-79
1
5%
Afbeelding - 80-84
4
18%
Afbeelding - 85-89
15
68%
Afbeelding - 90-94
1
5%
Afbeelding - 95-100
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 22

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-5 (10 t/m 16 februari)

Ongelezen berichtdoor Matti » 07 Jan 2015, 15:38

De identiteit van het sample is bekend! Het is:

Bowmore 12yo TWA Liquid Library
2001-2013
52.9% - Refill Butt


BTC2014_Flessen-2.jpg
BTC2014_Flessen-2.jpg (136.29 KiB) 2808 keer bekeken


Whiskybase link


Blogger Tasting Notes

Whiskyfun
Colour: gold. Nose: same as the Maltbarn, more or less, and guess what, we won't complain. Maybe the truffles/leather are a tad less obvious, maybe not. Mouth: fantastically identical. Brilliant whisky. Maybe I do seem to detect added touches of licorice, but other than that both are just the same whisky. Finish: ditto, Beth. Maybe this one is a tiny-wee-bit more roasted/fudgy? Comments: nah, great whisky. It wouldn't be surprising that both whiskies came from the very same Butt, or at least from sister butts. Coming up with a different score and SGP would be totally insane. SGP:557 - 90 points.

Serge refereert aan deze note van hemzelf:

Bowmore 11 yo 2001/2012 (53.6%, Maltbarn, sherry, 175 bottles)
Colour: full gold. Nose: a good example of a dram where spent matches and even notes of truffles - and maybe even a little mercaptan - work very well. They complement the briny and smoky profile perfectly and the whole really makes me think of some old motor oil for vintage cars (say old Motul ;-)). Yeah, or of some old fisherman's boat. Mouth: some sherried Bowmore are 'too much' in my opinion, but this one's quite perfect. Creamy bitter orange liqueur, crystallized ginger, brine, lemon and lime, salt… Very oily mouthfeel, you'd almost need a spoon. Quite. Finish: very long, with a perfect mix of limoncello and seawater. I'll have to try that one day ;-). Some tropical fruits as well, hinting at the glorious 1960s. Comments: perfect, I think you can't do much better with some eleven year old malt whisky. This little session starts well. SGP:557 - 90 points.

Malt Fascination

Sniff: Lightly peated, but a lot heavier in other areas. There’s some lemon curd in there, but also nuts, dried lemon, some damp earth. Maybe even mushrooms. Some oak, but not overly so.

Sip: The palate is crisp, and rather sharp. Lemony, some oak but also quite some spices. Some cinnamon and ginger, lemon, lime even. There’s also a bit of a cocktail like bitterness. Luckily the lime bit doesn’t go into the cleaning liquid spectrum.

Swallow: The finish mellows out quickly. It’s fairly short even. More malty than I expected, but pretty good.

Although I don’t care for the finish (absolutly not bad, but rather uninteresting) the palate is great. Unlike most Scotches, in which I prefer the nise above all) in this case the palate is the best part. A really good dram, and I think I remember it was nicely priced too!


Tasting Notes Sample #5

=====
turfsmurf

Geur: dirty peat. Misschien niet van Islay? Ledaig?. Na een tijdje komen er wat frissere geuren door: beetje eucalyptus en mint. Ook een rubbertje/nieuwe leren schoenen. Interessante geur. Nog wat later nieuwe gymschoenen en aardbeienmatten (huh?).

Smaak: vettig, olieachtig. Een bek vol turfrook natuurlijk, maar ook graanbiscuitjes en citroenkwarktaart en sinaasappeluurtjes. Met wat water wordt het rubbertje in de geur ook in de smaak merkbaar, maar niet storend, past wel bij de rest.

Afdronk: kolenrook, crème brûlée, leren riem. Er blijft een aardig zoete laag in de mond over, alsof je een zoet dropje hebt gesabbeld. Op het laatst wordt hij lekker medicinaal, iets met jodiumtinctuur. Toch Islay peat? Water geeft ook de finish een rubberen randje, maar de jodium blijft op het eind.

Cijfer: 87.

Opmerkingen: een boeiende peater. Zeker niet zo eendimensionaal als sommige (jonge) bommetjes. Ik meen eens een keer iets soortgelijks blind geproefd te hebben en het kwam van Islay. Het was een jonge, sherried, Caol Ila van Gordon & MacPhail. Ik dacht dat die te dirty was om een Caol Ila te kunnen zijn. Was wel een goeie. Ik gok het erop.

Distillery: Caol Ila
Vatsoort: volgens mij is hier (refill) sherry aan te pas gekomen.
Percentage: 55%
Leeftijd: 10
=====

=====
BWhisky

Referentiedram : Laphroaig 2000-2011 vW (zachtere, fruitigere sherry)
C: Vol/donker goud
N: Koffie. Zeer veel koffie(bonen). Rook. Sherry. Turf. Kilchoman. Dit doet me meteen denken aan de Kilchoman 2009-2014 voor LMDW die ik op WhiskyLiveParis proefde. Toch even een Laphroaig op sherry naast gezet. Vooral die koffie-sherry-rook combinatie zorgt er voor dat Kilchoman het enige is wat in mn hoofd blijft spoken. Licht peperig. Munt/eucalyptus (zeer zacht).
T: Sherry, rook, aards, koffie maar ook fruit. Zoete rijpe vruchten. Heerlijk! Dit lijkt evenwel niet op CS en alle Kilchoman single casks zijn dat wel.. naar mijn weten… en voor de Loch Gorm lijkt hij me iets té goed (is ook al weer +6m geleden dat ik die proefde denk ik)… licht drogend.
F: Zalige finish op alweer Koffie, zoete sherry, zeer rijpe banaan, rook en turf. Niets drogend.
Conclusie: Yeah, turf op sherry. Alweer in de range 88-89pts.
Gok: Kilchoman. Talisker. Caol Ila. Veel verder geraak ik niet. Ik blijf, ook al lijkt het mij quasi onmogelijk gelet op de niet-cask strength, toch het meest overtuigd van mn Kilchoman gok!

Toevoeging: bij nader inzien kan dit wel eens een lagavulin distillers edition 2013 of 2014 zijn. Abv lijkt te kloppen , er is sherry + turf én de reviews van de laatste versie zijn zéér goed. De talisker en caol ila gok mogen geschrapt worden :)
=====

=====
-Roy-

Kleur: net iets donkerder dan de 'typische Speyside'. Er lijkt een beetje een 'rode tint' in te zitten.

Geur: eerste reactie: "goeiendag", wat een vreemde neus weer. Als hij even staat, vind ik de neus minder geslaagd worden. Hij is behoorlijk zuur en het zoetige (sherry) zit wat op de achtergrond. Het lijkt me geen blend/graan zuur. Net als bij de Yamazaki komt de geur me vaag bekend voor, maar ik kan het opnieuw niet plaatsen. Met water wordt de geur meer moutig en het zoetige gaat het zure overheersen. Water komt de neus duidelijk ten goede.

Smaak: poe! Dat alcoholpercentage had ik niet aan zien komen. Scherp en alcoholisch dus. Met een klets water erin krijg ik een sherry-bom associatie. Behoorlijk vies, een beetje zoals ik me de standaard Mortlach herinner.

Afdronk: lang, prikkelend, sherry. Er moet ook een bittere smaak in zitten, want de afdronk blijft ver achter in mijn mond hangen, maar het is toch vooral de sherry die blijft hangen.

Nee, doe mij die Yamazaki maar.
=====

=====
Peter87

Neus: turf rook, lijm, appels, kaneel, eigenlijk appelmoes, zoethout

Smaak: turf, fruit, klein bittertje, Drop/salmiak,

Afdronk: drogend, met turf, klein dropje, zoethout, weer salmiak, niet zo heftig

87 punten

Lijkt me een Islay al weet je het bij deze VTB maar nooit. Geen hele heftige maar wel een lekkere. bij de afdronk slaat hij een beetje dicht. Ik ben bekend met Bowmore, Ardbeg, Lagavulin en Laphraoigh en dit is volgens mij none of the above.
Kilchoman?
=====

=====
defeatless

Neus: Ja hoor hier was ik al bang voor, gelukkig niet zo erg als een Ardbeg. Maar toch: ROOK! en daaronder sherry. Eerste gedachte is gelijk HP. Muf hummus (aarde). De peat is zo overheersend, dat ik de rest allemaal niet meer ruik. Dit gaat het niet worden met mij en deze whisky.

Smaak: Gatveredamme. Alsof je uit de sloot drinkt. Hap gedroogde veen ja. Met water wordt het iets beter en krijg je meer fruit en sherry invloeden.

Body: weet ik veel, alles is kapot nu qua gevoel in m'n mond. Maar d'r zit wat olie-achtigs aan.

Finish: nog erger dan gehoopt: lang en alles verdovend. Met water word de ballans wat beter, met wat meer vruchten en rood fruit.

Commentaar: De geur kwam bij mij het beste overeen met een Talisker. Maar dat is het dus niet. Is dit de Ardbeg Uigeadail? Ik kan proeven dat het een kwaliteitswhisky is, hoger alcoholpercentage heeft en wat sherry heeft. Dus ik gok het er maar op.

Ik wilde hierna gaan genieten van het restant van het vorige sample, maar dat is nu voorbij voor vandaag en morgen. Serieus ik boer dit de komende 24 uur op.
65 punten (ongeveer elke %ABV één punt plus 10 punten omdat het wel een leuke ontdekking en bevestiging is).
=====

=====
henri

ik ga het deze keer vrij kort houden...

het heeft een beetje van alles wat, het heeft zoet, maar ook zout, ook iets zurigs en en ook iets bitters, iets assigs en iets wrangs, iets hooiigs en toch een licht vetrandje..ofwel neus/mond vliegen een andere kant op, qua balans daardoor een puntje minder, maar de rest is helemaal niet vervelend

ik vermoed ( ook al zou het wellicht te voor de hand liggend kunnen zijn ) dat we hier te maken hebben met een bowmore. rond 52-53% ? score.. 86-87 is een respectabele score hiervoor denk ik.

kort maar krachtig :bigsmile
=====

=====
Tomh

Kleur: goudgeel
Geur: Turf (jeej!), flink wat houtinvloed, nat hout. Sinaasappel, vijgen & vanille. Zout, welke ik het best kan omschrijven als schelpen op het strand. Bij het tweede proefmoment ruik ik meer rood fruit,
Smaak: Komt erg overeen met de geuren, turf, gezouten karamel, citrus (sinaasappel) mint,vanille op de achtergrond.
Tweede proefmoment wat fruitiger, (rood fruit, sherry?) creamy.
Afdronk: Lang, turf naar de achtergrond, iets nootachtigs (incl. zout).

Gokjes:
Alcoholpercentage : 50% (kan wat water hebben maar is niet nodig naar mijn mening)
Vattype: Sherry cask
Leeftijd : 12-15 jaar (absoluut geen jonge smaak!)
Destilleerderij: ja doei, heb heel Islay hier gezet en weer weg gehaald.
Bowmore zal te voor de hand liggend zijn denk ik he, met de inbreng van Little Clybow. Lagavulin in in mijn beleving nog 'voller'/complexer. Caol ila & Kilchoman heb ik te weinig ervaring mee, zou het leuk vinden als het een van deze twee zou zijn.
Ardbeg en Laphroaig zijn meer medicinaal, vallen wel af wat mij betreft.
Bunnahabhain blinkt toch uit in z'n minder geturfde whiskies in mijn beleving (tot nu toe?)

Score: 88 punten. Met name gebaseerd op het feit dat dit een whisky is die past binnen mijn smaakprofiel. Mooi gebalanceerde whisky die de geuren waar maakt in de smaak. Ik dacht nog snel eens inschenken voordat ik m'n notes in stuur. Wel wat verkouden geweest. Tweede proefmoment haalde ik wel totaal nieuwe smaken en geuren eruit. Voller, fruitiger (en lekkerder..--> score puntje omhoog gezet, vattype bijgesteld & en m'n Port Charlotte weg gehaald..) totaal gedesillusioneerd achter gebleven..
=====

=====
Zeddicus

Uiterlijk: Goudgeel
Geur: Tabak, cigaren, zelfde geur hangt bij de tabakswinkel, menthol
Smaak: rokerig, verbrand rubber, een klein beetje vanille, tabak
Afdronk: Even zoetig, dan klein pepertje, blijft wel even hangen in de mond
Score: 78
Beoordeling: Eerste keer proeven: eerste geur zonderwater stinkt, met water blijft hij niet prettig ruiken. Geen idee wat het zou kunnen zijn. Highlandpark dan maar weer? Mijn ervaring met de svein was volgens mijn notes ook ziets als dit. Kan mij helaas niet bekoren, de smaak zou nog gaan maar die geur, geeft bij elke snifje weer rillingen.
Tweede proefsessie: Ik ruik meer dan de eerste keer, whisky heeft wel even nodig om op gang te komen denk ik. Smaakt ook iets beter dan de eerste keer, maar gaat geen favoriet worden voor mij helaas.
=====

=====
jonker8011

Neus is een combinatie van rood fruit, passend bij een sherry vat, en rokerige ondertonen. Doet denken aan een lichtere versie van Port Ruighe.

Ik proef een mooi samenspel tussen turf en kersen, met een stroperige zoetheid op de achtergrond. Geen overheersende smaken, wat nog best een prestatie is in de combi turf/sherry. Achter op de tong proef ik wat bittere smaken en ik ruik nu ook wat leer. Naarmate je meer proeft komen er nog veel meer rode vruchten langs, en laat de dram een kaneel smaak achter.

De finish is uitstekend, het fruitige met de rook blijft lekker lang hangen. Ik kan hier wel wat mee :-) Zou snel gaan zo'n fles hier.

Ik denk dat het een redelijk jonge geturfde sherryfinish is. Het doet me denken aan de importanticus fumosus, maar dan zeg maar net iets minder fumosus. Score 90/100
=====

=====
Roland...

Uiterlijk: Licht mahonie

Geur: Eerst lekker veel rook & turf, I like it already! Hier ga ik eens even goed voor zitten. Vervolgens de (voor mij) bekende sherry geur, I like it a little less... Pure chocolade, krenten/rozijnen, sinaasappelschil en zoet rood fruit.

Smaak: Zware, droge Oloroso sherry. Turf, in mindere mate aanwezig vergeleken met de sherry. Pure bittere chocolade, krenten/ rozijnen, specerijen, 'n hint van kruidnagel gevolgd 'n ziltige smaak.

Afdronk: Lange tot zeer lange afdronk met natuurlijk sherry, rood fruit gevolgd door 'n droge en ziltig mondgevoel.

In één zin: Dit is voor mij 'n lastige (sherry) whisky om te beoordelen want het is zeker mijn smaak niet, maar ik moet 'm beoordelen zonder mijn eigen voorkeuren. Er is veel door de neus en smaak te ontdekken en de afdronk is lekker lang. Dus het is gewoon 'n goede whisky. Aan de geur en de ziltige afdronk doet de whisky me aan 'n Bowmore, tussen de 50% en 55%, denken...
=====

=====
Kay

N: Rather meaty sherry. Blueberry, earthy peat, toffee, orange, peanut, mango, papaya, raisin and peach.
T: Orange, earthy peat, toffee, roasted almond and a touch of tooth paste. A little sulphur.
F: Peat, orange and toffee.

Eerste ingeving was een Port Charlotte, maar uiteindelijk komen in de neus wat Campbeltown-achtige tonen door. In tweede instantie denk ik daarom eerder aan een Kilkerran op sherry. Lijkt me in ieder geval een OB en geen single cask. Score: 85
=====

=====
Ruud

Interessant, dit is er eentje die wat tijd nodig heeft om 'los' te komen. Mooi complex.

In eerste instantie is de alcohol aardig aanwezig, maar die wordt steeds verder naar de achtergrond verdrongen door iets fruitigs (marmelade). Ook veel houtinvloed in het begin (vloeibaar zaagsel), maar ook die verdwijnt snel.
Steeds meer fruit in smaak en geur, citrus, marmelade, maar ook karamel en fudge.
Een bittertje in de afdronk die lang blijft hangen.

Leeftijd is lastig, maar gezien de complexiteit geloof ik niet dat dit een hele jonge is. Tussen 15 en 18?
Alcohol schat ik op 54%
=====

=====
Mermur

Kleur: goudgeel

Geur: ex-bourbon, salmiak, rook

Smaak:
Arrival: crèmig, ziltig
Development: zoute salmiak, later vermengd met pepermunt (anta flu, schoolkrijtjes), bitterheid van rook (verbrand hout)
Finish: salmiak, rook

Bij de eerste keer proeven nam ik ook duidelijk melkchocolade waar, maar op dat moment was ik nog verkouden, dus die waarneming is minder betrouwbaar. De eerste keer moest ik aan Laphroaig 18 y.o. denken, de tweede keer aan Laphroaig Quarter Cask. Die zullen het niet zijn, maar dat waren wel mijn associaties.
=====

=====
Harrie

Zo, de eerste geturfde whisky uit de line-up van dit jaar. Maar het is niet een enorme peat-bom, er zitten nog wel genoeg andere geuren in die de sample wat zachter en interessanter maken.

Geur: Beetje fruit, snufje citrus, iets gebrands oid, een aangenaam ‘frisje’. Prima neus!
Smaak: peaty, maar niet tè. Hier hou ik van! Tikkeltje zoetigs, zoet dropje, weer een klein beetje citrus.
Afdronk: het frisse van de neus is in de afdronk afwezig. Nasmaak van een bitter dropje, Bowmore-style.

Conclusie: Lastig hoor… Ik ben aan het afstrepen wat het niet is om te kijken wat er over blijft, haha. Doet me in eerste instantie een beetje denken aan Highland Park, alleen daar is hij iets te rokerig voor. Niet kruidig genoeg voor een Talisker dus ik ga voor een Islay. Het is in elk geval geen ‘peat-overdose’ dus voor mij vallen Ardbeg, Lagavulin, Kilchoman en Laphroaig af.
Ik gok op een van de Port Charlottes of wellicht toch een Bowmore, een van de batches van de Tempest bijvoorbeeld? Doet hij me een beetje aan denken. Ik heb volgens mij drie van de (inmiddels) vijf batches geproefd maar in mijn beleving was daar altijd meer citrus te ontdekken. Helaas net twee weken geleden mijn Tempest batch 3 leeggetrokken, anders had ik hem er even naast gezet. Zou het batch 5 zijn?

ABV tussen de 50% (volgens mijn zintuigen) en de 55% (volgens de bellentest). Ik gok ook op een vrij actief bourbon-vat. In elk geval een erg lekkere whisky, komt zeker op het verlanglijstje. Hopelijk niet te duur.
=====

=====
Soundwave

kruidig, sinaasappel/grapefruit, lichte turfrook, caramel, witte chocolade, geroosterde (hazel)noten peper, beetje Campbeltown of Bowmore associaties in eerste instantie. Vind het een lekkere neus, maar mist een punch. Of het ligt aan mij, maar dan moet de volgende VBT maar weer eens in de zomer zijn ofzo.
De witte chocolade vind ik wel erg lekker hoor, beetje zoals die repen met van die gepofte rijst.
smaak: behoorlijk speekselopwekkend, peperig en zilt, maar ook een lekker taartje. Beetje ijzerachtig Redelijk ABV denk ik, ga voor >50%. Ietwat bittere finish die best wel even blijft hangen, maar niet in heel positieve zin, behalve dan dat ik snel trek krijg in nog een sip van het sample.
Wat het is? Geen idee, ik hou het voor de afwisseling maar op een Campbeltown. Niet super oud, re-fill sherry.
Vond hem wel leuk naast een Benromach 10yo en Kilkerran. Voor mij persoonlijk een goed voorbeeld van hoe rokerig lekker kan zijn zonder meteen de extreme Ardbeg tour op te gaan.
=====

=====
Emalt

Neus; coalsmoke, sigarenkistje, zwavel, zure/rode appel, farmy, verbrand ijzer van slijptol, menthol/tandpasta

Smaak; vloeibaar zoethout, zwart/wit snoepjes, ontploft vuurwerk, witte peper, houtskool,

Afdronk; verbrande heide, veel zwavel, as, tannines van het hout, erg dirty, droog, en erg lang.

Overall; Vooral op de neus gebeurd er van alles, wat leuk is, de smaak en afdronk zijn echter te dirty/zwavelig om deze dram echt lekker te kunnen vinden naar mijn smaak. Het lijk geen Islay, en/of highland peat te zijn. De smaken sturen me naar een van de Islands maar het meeste nog naar Campbeltown. Verder doen de smaken me denken aan een (niet te best) refill sherry cask. Ik geef hier 82 punten voor.

Distillery: Na erg lang aan Glen Scotia gedacht te hebben, ga ik toch voor Springbank.
lft; 22 jaar
abv; 57%
=====

=====
WhiskyclubSpakenburg

Geproefd: zaterdagavond en zondagmiddag in het bos

neus: gun powder, zoete turf, rook, pruimen, peper, drop - zoethout, iets zwavel, leer, citrus, zelf exotisch fruit en droge veevoer korrels
smaak: kruiden - kruidnagel en nootmuskaat, zwavel, oily en peper
finish: erg droog, turf, rook, gebrand hout, iets fudge, drop en lapsang thee

Score 83/84

Niet verkeerd maar toch voor mij de minste van de VBT. Vol van smaak maar alles behalve complex.
Met water 'gebeurd' er niks. De neus is goed maar smaak en afdronk wat minder.
Ik denk aan een hoog ABV van +55%, relatief jonge whisky en ga voor een Bowmore.

In de neus wat gunpowder wat meestal voor mij een Laphroaig is. De peper en drop hebben mij toch doen beslissen voor een Bowmore te gaan.
=====

=====
whiksy

Kleur: Strogeel
Neus: vanille, honing, zaagsel... Rook? Turf? Ja, denk het wel.
Smaak: Zoet, perzik. En wat 'farmy', wat is daar een treffende vertaling voor?
Afdronk: droog en ...iets turferigs?

Lekker, weer subtiel en veel in te ontdekken. Waar ik deze dagen helaas geen rust voor had. Ik denk iets ouds (want de turf zit in de achtergrond) en op refill-bourbongerijpt (vanille en nauwelijks kruidigheid).

Geen flauw idee wat het is. Ik gok op een oude (+/-20yo) Coal Ila.
=====

=====
Dram The Man

Kleur : Goud.

Geur : De rook komt je onmiddellijk tegemoet, daarna zoete rook.

Smaak : Ook hier onmiddellijk rook, daarna zoet (sherry en/of bourbon invloed), citrusfruit.

Finish : Halflang, veel rook en peper.

Mijn gok : Doet me denken aan een Ardbeg Uigeadail maar dan op 43%.
=====

=====
johan brugge

Neus:
1ste keer: BAM! Full blown vanilla. Ik denk onmiddellijk aan bananen/vanille likeur. Daarna rook, turf ... Hey, is dit een Islay?? Na de turf komt ... verbrand plastiek. Yuk! Yep, dit doet mij heel sterk aan iets denken. Later daarover meer.
2de keer: Zwaardere rook en turf, minder zoet ook dan de eerste keer. Met een heel klein beetje water (3 druppels) verdwijnt de zware rook en wordt hij wel wat zoeter en fruitiger zelfs.

Smaak
1ste keer: Hoho, de turf en rook zetten zich gewoon door in de mond. Het verbrand plastiek ook, soms toch. Na een tijdje krijg ik meer en meer de indruk dat er sherry mee gemoeid is (refill sherry?). De combo rook/turf/sherry ligt mij na aan het hart.
2de keer: Pretty much the same als de vorige keer. Met wat water: weer dat zoete dat de bovenhand begint te krijgen. Samen met de turf en rook vormt dit een aangename combinatie, maar van mij mocht nog er iets meer sherry te bespeuren zijn.

Afdronk
1ste keer: Redelijk rokerig, middellang en licht zilt
2de keer: Na toevoeging van wat water is de afdronk veel langer en zilter.

Ik twijfel nog steeds of dit wel een refill sherry is. Ik kon de eerste keer duidelijk enorm veel vanille en bananen ruiken. Nadien was dat veel minder het geval. Het enige dat constant door mijn hoofd blijft schieten is: Bowmore, Bowmore, Bowmore. De geur en smaak van die rook, turf, dat zoete en het verbrande plastiek doen mij enorm veel denken aan mijn Bowmore 1991flessen (17yo en 14yo) van Dewar Rattray en de Bowmore 2001 Liquid Sun. Hoewel al die versies merkelijk zoeter zijn dan dit sample. Ik hou het op een jonge Bowmore gerijpt in een refill sherry (of hogshead). Mogelijk van Dewar Rattray. Vind ik dit lekker? Mwajaa, nogal. Maar het mocht een tikje meer in het genre van de Laimrig of die Bowmore 2001 Liquid Sun (refill sherry butt) zijn.
=====

=====
MBC

Dit wordt de eerste keer dat ik een gokje (wat er waarschijnlijk een halve wereldbol naast zal zitten) zou willen doen aangezien deze erg lijkt op een Speyside whisky en zelfs iets van een Cardhu weg heeft.

Uiterlijk: honinggeel
Geur: meloen, sherry, appel, noten, nat stro, mout, kandij en soms een klein beetje rook
Smaak/Afdronk: vanille, honing, toffee, gember, as

In één zin: Lekkere whisky met zoete tonen onder een scherpere eerste indruk met impressie van gebrand hout.

Score: 80/100
=====

=====
JayDie

Vanwege carnaval niet geproefd maar hier mijn geurnotitie:

Likoreus, rokerig, Ardmore schiet me te binnen. Ruikt ook naar de Ardbeg chocolade die ik ooit maakte. Op de hand ruikje doppindas.

...en toch nog in het glas. In het glas een zoet rokerige geur, subtiel. Minder dan vanuit het flesje. Honing. Een slok.... f#ck, bier kwam minder aan afgelopen carnavalsdagen! Onderschat. Begint zijde zacht, wordt wrang aan de wangen... hoog abv! Rokerigheid blijft lang in de afdronk.

Met wat water, olieachtig mondgevoel.

Kleur: goud
Abv: 55+%
=====

=====
thijs100

Nose: Campfire, wood smoke and ashy. Salty with wood spices, cinnamon maybe. Then a layer of fruitiness, mostly yellow fruits (banana) and maybe some tropical influence as well. Also creamy vanilla. The nose gets more sugary with time.
Taste: Creamy and mouthcoating with pepper and peat. More wood smoke and drying as well, but also very fresh at the same time. Not a lot of fruit here, maybe some citrus notes.
Finish: Mostly peat and ash. Both linger for quite some time.

Rating: 85

Geturfde whiskies zijn niet bepaald mijn sterke kant. Bowmore dan maar?
=====

=====
Willem vd K

Kleur: Amber
Neus: Enorm opvallende neus. Komt me direct erg bekend voor. Maar geen enkele naam die in mij opkomt helaas. Wat opvalt is een mooie integratie van diepe, zoete fruitigheid met turfrook. Appelmoes en overrijpe ananas. Witte wijn. Honing, heel veel honing. New make, vuurwerk (zwaveldamp? zwavel?), ozon (kopieermachine/laserprinter), compost, heide, smeulend houtvuurtje. Na verloop van tijd en een drupje water komt er ook anijs en wat eucalyptus tevoorschijn.
Smaak: In de mond toch zeer moutig, veel new make. Droogt ook snel de mond, minder zoet dan de neus doet vermoeden. Het lijkt allemaal wat rechtlijniger dan de neus; minder complex. Na toevoegen van een drupje (1 a 1,5ml) water is er weinig meer van over. Afdronk is droog, behoorlijk rokerig en niet erg lang.

Ik vind dit heel erg lekker! Mooie balans tussen fruitige new make, turf en (een klein beetje) houtinvloed. Niks schreeuwt er bovenuit, dus je moet wel een beetje je best doen. Ik zeg 86/100

Sja, en nu moet ik gaan zeggen wat het is. Het komt me allemaal enorm bekend voor maar ik kan er niet opkomen. Het karakter van de turfrook doet met erg aan Longrow denken, maar ik vind de rest van het profiel daar weer niet bepaald bij passen. Ik denk dat het een vatting is van een aantal first en second fill bourbon vaten, middelmatige leeftijd (12 - 16 jaar). ABV rond de 54%. Bowmore Tempest? Of 100 Degrees Proof? Beiden heb ik al wel eens op, dus dat zou de herkenning dan verklaren.
=====

=====
andre8x8

Geur:
Roomboter babbelaars, fris fruitig, groene appels, met een paar druppels water zoeter en vanille

Smaak:
Die kan wel wat water gebruiken, hoog in de alcohol.
Zout en peper, salmiak en blijft zelfs met behoorlijk wat water vrij scherp.

Afdronk:
Het zout en de peper maken langzaam plaats voor de vanille en andere voor mij nog onbenoembare smaken. Heerlijk !

Score:
87

Alcohol percentage: >55 %
Leeftijd: 20yo

Wat een mooie geur en afdronk heeft deze whisky !
=====

=====
Appie

Daar gaan we weer :)
Na vorige week lijkt de neus het weer prima te doen, de smaakpapillen laten nog wat te wensen over als het om verfijnde zaken gaat maar dit smaakte weer prima.
Blijft toch een top ervaring de VBT!

Kleur: Goud Geel
Geur: Karamel, leer, pruim, appel, kolen vuur, vuurwerkdamp
Smaak: kolen rook, pepertje met een olieachtig mond gevoel. Er mist nog wat nuance in mijn smaak als ik dit proef, er is nog iets dat ik zo niet kan benoemen.
Afdronk: bitter, droog, pruim, peperig met kolen rook
=====

=====
gerritbakker57

Weer een erg mooie whisky en wederom geen idee welke het zou kunnen zijn. Ik ben inmiddels helaas ook enigszins verkouden maar heb toch wel wat kunnen noteren.

Kleur; droge sherry
Neus; pruimen, krenten en rozijnen, eikenhout, leer en boenwas. Mooi complex.
Smaak; leer, eikenhout, rozijnen en karamel
Afdronk; honing, licht pepertje, boenwas en karamel

Ik verwacht dat het een middeloude whisky, 16 jaar, is en dat deze vrij hoog in de alcohol zit.
Met mijn beperkte kennis zou het een highlander kunnen zijn.
Ik laat me verrassen.

Complimenten voor de hele serie tot nog toe
=====

Wordcloud van de termen die minstens 3x voorkomen (grotere termen komen vaker voor):

vbt6_sample5_wordcloud.gif
vbt6_sample5_wordcloud.gif (44.81 KiB) 2907 keer bekeken
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1271
Lid geworden op: 16 Mar 2014, 12:45
Locatie: Nijmegen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-5 (10 t/m 16 februari)

Ongelezen berichtdoor Tomh » 08 Feb 2015, 16:23

Nu in het glas :goedgedaan. Ik ga me aan een vrij specifieke gok wagen, waarschijnlijk vollédig mis :cool: ...
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 Jan 2011, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-5 (10 t/m 16 februari)

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 08 Feb 2015, 16:32

Tomh schreef:Nu in het glas :goedgedaan. Ik ga me aan een vrij specifieke gok wagen, waarschijnlijk vollédig mis :cool: ...

Ik heb deze gisteren geproefd en heb ook een behoorlijk specifieke gok gewaagd.
1 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-5 (10 t/m 16 februari)

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 10 Feb 2015, 21:28

Nou 5 zit in het glas en ik heb al een redelijke eerste notitie gemaakt. Morgen nog een keer proeven om hem bij te schaven.
Ik ga weer een gokje wagen.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1706
Lid geworden op: 30 Okt 2013, 16:32

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-5 (10 t/m 16 februari)

Ongelezen berichtdoor Harrie » 11 Feb 2015, 08:39

Gister voor de eerste keer geproefd. Waar ik bij de vorige sample (Yamazaki) vooral zeer benieuwd was naar de notes/scores van anderen, ben ik bij deze vooral heel erg benieuwd wat het is...
0 x
Afbeelding

Zeddicus
Senior
Senior
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 Jan 2014, 20:04

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-5 (10 t/m 16 februari)

Ongelezen berichtdoor Zeddicus » 11 Feb 2015, 09:46

Gisteren ook voor het eerst geproeft... wel een ervaring hoor :Scratch
0 x

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-5 (10 t/m 16 februari)

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 11 Feb 2015, 21:13

Voilà. Notities zijn weer ingestuurd :)
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3203
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-5 (10 t/m 16 februari)

Ongelezen berichtdoor defeatless » 11 Feb 2015, 21:30

mijn notities ook.
Ik mag denk ik wel zeggen dat ik een uitgesproken mening heb over deze whisky toch?
[thanks Matti]

Ik heb een uitgesproken mening over deze whisky.
0 x

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-5 (10 t/m 16 februari)

Ongelezen berichtdoor Matti » 11 Feb 2015, 21:37

Ik heb niet echt een uitgesproken mening over het feit dat jij een uitgesproken mening hebt over deze whisky.

:duimop
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1729
Lid geworden op: 06 Sep 2014, 21:32

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-5 (10 t/m 16 februari)

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 11 Feb 2015, 21:44

ik heb vooral geen uitgesproken mening over dit sample behalve dan dat ik het *CENSUUR* vind na de #3 en #4 :cool: Heb vanavond een eerste proef ingeschonken en ik vind het een *CENSUUR* proevertje
Laatst gewijzigd door Matti op 11 Feb 2015, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: You have been censored.
1 x

Gebruikersavatar
Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1271
Lid geworden op: 16 Mar 2014, 12:45
Locatie: Nijmegen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-5 (10 t/m 16 februari)

Ongelezen berichtdoor Tomh » 12 Feb 2015, 22:42

Tomh schreef:Nu in het glas :goedgedaan. Ik ga me aan een vrij specifieke gok wagen, waarschijnlijk vollédig mis :cool: ...


Oke volledig gedesillusioneerd op de bank nu. :Tongue Dacht 'm nog even snel te proeven, totaal andere geuren/smaken opgepikt ! Mijn eigen specifieke gok ontkracht...
Pfff! ;)

Ik ga m'n notes nu wel insturen en in spanning afwachten wat er in hemelsnaam in flesje 5 zit!
0 x
Afbeelding

Zeddicus
Senior
Senior
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 Jan 2014, 20:04

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-5 (10 t/m 16 februari)

Ongelezen berichtdoor Zeddicus » 13 Feb 2015, 22:09

Nu weer in het glas... tweede proefsessie ietsjes *CENSUUR*.
Laatst gewijzigd door Matti op 13 Feb 2015, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Waardeoordeeltje gecensureerd :)
0 x

Gebruikersavatar
Ter veld
Senior
Senior
Berichten: 360
Lid geworden op: 09 Feb 2014, 13:28
Locatie: Drenthe

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-5 (10 t/m 16 februari)

Ongelezen berichtdoor Ter veld » 14 Feb 2015, 22:41

na bijna 1,5 verkouden en grieperig hoop ik morgen nog even te kunnen nippen aan sample 5. Om nog notities in te kunnen sturen
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-5 (10 t/m 16 februari)

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 14 Feb 2015, 23:07

In tegenstelling tot het vorige sample is dit een springertje. Ik ga van de ene naar de andere impressie. Niks werken en zwoegen. Alles komt zonder blikken of blozen op je af. Maar ik denk wel te weten over welke distilleerderij het gaat. Er is iets in de neus dat ik ook al bij andere versies geroken heb. Iets typisch haast.
Laatst gewijzigd door johan brugge op 15 Feb 2015, 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-5 (10 t/m 16 februari)

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 14 Feb 2015, 23:24

Jaah, als die niet is wat ik denk dat het is dan trek ik een roze tutu aan met een plumeau in mijn ... Ah nee, wacht. Dat heeft iemand al eens gedaan vorige keer. :lol:
4 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-6”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten