HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-3 (27 januari t/m 2 februari)

De zesde "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je dit sample?

Peiling eindigde op 09 Feb 2015, 20:00

Afbeelding - Minder dan 55
0
Geen stemmen
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
0
Geen stemmen
Afbeelding - 65-69
1
4%
Afbeelding - 70-74
0
Geen stemmen
Afbeelding - 75-79
3
12%
Afbeelding - 80-84
4
16%
Afbeelding - 85-89
17
68%
Afbeelding - 90-94
0
Geen stemmen
Afbeelding - 95-100
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 25

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-3 (27 januari t/m 2 februari)

Ongelezen berichtdoor Matti » 07 Jan 2015, 15:38

De identiteit van het sample is bekend! Het is:

Auchentoshan 22yo whiskybroker.co.uk
Refill bourbon barrel #5433 - 50.7%
16.09.1992 - 26-09-2014


BTC2014_Flessen-3.jpg
BTC2014_Flessen-3.jpg (141.13 KiB) 3037 keer bekeken


Whiskybase link

Deze fles is nog te koop bij whiskybroker zelf. Hou wel rekening met de verzendkosten (20 pond voor 1-6 flessen) :) Mochten er overigens mensen geïnteresseerd zijn in de fles dan kunnen ze zonder problemen met mij mee bestellen (ik heb al weer een half vol doosje staan ;))... Inclusief herverdeling in Nederland via DHL/PostNL vaak alsnog goedkoper :)

Tasting notes (bloggers)
Géén blogger notes te vinden over deze fles, maar wel een note van onze eigen Kay op whiskybase:

Kay
Nose
Grass, malt, straw, lime, vanilla, hazelnut and a little caramel. The prototype nose of a good Lowlander.

Taste
Grass, malt, almond, citrus, hazelnut, celery, white pepper and caramel.

Finish
Toffee, hazelnut, malt, straw and a whiff of smoke.

Ik vind hem zelf vooral een prototype lowlander (zoals Kay hierboven ook al opmerkt), met bakken grasachtigen (van vers gemaaid via hooi tot kuilgras) en een subtiele, zurige fruitigheid die nooit helemaal doorkomt. Ook krijg ik wat hazelnootpasta in de neus en meer notige en drogende trekjes in de smaak. Een typische, wat afwijkende, voor een Auchentoshan behoorlijk uitgesproken whisky. En dat, samen met het feit dat je niet al te veel IB Auchentoshans ziet leek me een goede reden om hem op te nemen :)


Tasting Notes Sample #3

=====
WhiskyclubSpakenburg

neus: fruit - tropisch fruit, anijs, schuimblokken (roze/geel snoep), witte peper, citrus, oude kranten/karton en later iets stroop
smaak: fruit, schuimblokken, karton, beetje droog en iets gekookte groenten - boontjes met nootmuskaat
finish: bitter fruit, weer iets droog en later chocolade en mint

Score 87/100

Zou een Littlemill kunnen zijn door vooral de kranten/karton. Maar voor Littlemill zitten er ook wel weer wat offnotes in zoals de anijs en schuimblokken. Mooie bourbon cask, ik gok een jaartje of 20 oud en rond de 48% CS.
=====

=====
jonker8011

De neus doet vermoeden dat dit geen reguliere malt whisky is. Te veel geuren die ik thuis breng bij jenever/rum/graanwhisky. Vanille en fruit komen naar voren.

De smaak is interessant. Doet me denken aan een rum finish, of misschien een zeer jonge whisky. De aroma's van gras, alcohol, graan en appel ben ik ook wel tegen gekomen in new makes van nieuwe distillerderijen. Misschien niet Schots, maar Europees? En jong?

De finish valt me alleszins mee. Ik had een korte finish verwacht, maar de whisky laat me achter met een aangename appel-vanille smaak.

Ik denk 6-10 yo, niet schots.
Score 65/100
=====

=====
Harrie

Kleur: witte wijn, erg licht. Het is zeker geen Islay (vaak ook licht van kleur) dus ik vermoed hier een jonge whisky waar het vat niet al te veel kans heeft gezien kleur mee te geven.

Geur: sterk alcoholisch, hoog abv? Beetje lijmig, zoals Japanse whiskies dat wel regelmatig hebben.
De lijm verdwijnt snel, daarna komt het fruit, en hoe! Wit fruit, druiven, beetje citrus, vanille, een of ander zoetje. Mooie neus! Ruikt 'ouder' dan de kleur mij deed vermoeden. Beetje Littlemill-stijl, alleen dan iets minder gecompliceerd.

Smaak: de alcohol overheerst sterk, hoog abv, hoog in de 50, misschien zelfs rond de 60%. Maar zeker niet onaangenaam. Vergeleken bij de neus haal ik niet veel meer uit de smaak, hier blijft ie een beetje achter.

Afdronk: lang en warm. Een of ander bittertje dat een beetje uit de toon valt.

Prima whisky, komt op mn wishlist. Echter totaal geen idee wat het is. Als ik dan toch iets moet roepen: Vanwege de mix tussen wit fruit en vanille, Balblair misschien..?
=====

=====
MBC

Deze ronde al een week van tevoren ingestuurd aangezien we 9 daagjes op Curacao zitten en het geen goed idee leek om de VBT samples mee te sjouwen en bij ruim 30 graden te tasten :). Deze "beginnende" whisky drinkers houden het voorlopig nog bij geur en smaak omschrijvingen en laten de "educated guesses" aan de experts over. We genieten nog steeds gewelding van deze VBT en dan met name van alle commentaren en smaak impressies van iedereen (erg leerzaam).

Uiterlijk: stogeel, bleekgeel
Geur: sherry, meloen, rozijnen
Smaak/Afdronk: citrus, zoethout, mokka, pruim

In één zin: Wat vluchtige whisky die in smaak sterk aan zoethout doet denken, maar een gek zurig element in de geur heeft.

Score: 79/100
=====

=====
Zeddicus

Uiterlijk: Stro, en dun
Geur: Nat hooi, perzik, turf, muf, verbrand rubber
Smaak: Zoet,vanille, hout, gras
Afdronk: Vettig, Kruidig en Peper blijft even hangen
Score: 79
Beoordeling: 40%, highland park 12yo? Niet mijn ding. Er zit een apart smaakje aan.
=====

=====
Willem vd K

Kleur: stro, vrij licht
Neus: zeer subtiele neus, onrijpe appel, komkommer, kalk/gips, peer en frisse zeelucht. Allemaal heel fris en subtiel. Geen zware zoetigheid.
Smaak: inderdaad niet erg zoet. Lekker moutig met een beetje vegetale fruitigheid. Gek genoeg proef ik heel even weer die kattenbak die ik vaker proef bij dit soort whisky's. Het verdwijnt snel. Blijft een fijne, vrij minerale (gips?) afdronk over.
Lekker. Goede balans en geen gekkigheden. Wel iets té subtiel naar mijn smaak. 84/100

Qua stijl kan dit haast niet anders dan een Lowlander zijn. Single cask, second fill bourbon, jaar of 18 oud, 46% ABV. M'n gevoel zegt Littlemill, maar zou dat niet teveel voor de hand liggen? Ik gok "gewoon" een Auchentoshan.
=====

=====
defeatless

Neus: Fruit, bloemen en meer van die vrolijke lente dingen. Buiten is het grijs en grauw, alle kleur en geur zin in mijn glas :D. pfhoe hoe moet je dit omschrijven. Zoetigheid, kauwgomballen en spekkies? Er zit ook een wat vettig achtigs aan. Kan m'n vinger er niet goed op leggen. [update] iets vlezigs....

Smaak: Tja, dit is wat ik me voorstel bij een bos bloemen in de blender en dan opdrinken. Kan wel wat water gebruiken. Met wat water komt er de smaak van spekkies (snoep) naar boven en wat zuurtjes. Rozenblaadjes en Kirsch. Het smaakt wat jong deze whisky.

Body: medium-dik.

Finish: medium-lang: Een zuurtje blijft wat hangen. En ook dat vlezige komt wat terug.

Comments: 85 punten. Het is een goede whisky, wat apart, niet helemaal in mijn straatje. Een wilde gok, zal er volkomen naar zitten: iets van Dufftown distillery.
Maar als dit voor 4 tientjes te krijgen is, is de fles de mijne ;)

Toevoeging:

Er zit in de whiksy iets wat ik dan omschrijf als vlezig, soort rauw rood vlees ofzo. Klinkt gek maar er zoemt zoiets vaags door mijn hoofd.
In verband met het vloeibare boeket bloemen, dacht ik Dufftown distillery. Maar dat vlezige is weer Mortlach ten voete uit.

Dus ik zou naast Dufftown ook Mortlach neer willen zetten.
Hoewel ik er nu uiteraard mijlenver naast zit waarschijnlijk :duimop
=====

=====
henri

oke deze keer ben ik dus verkouden.. balen..
heb 1cl ingeschonken, wat geprobeerd met de neus, 2 sipjes
10 minuutjes laten luchten, weer geprobeerd of een verkouden neus iets ruikt
en toen de laatste 2 sipjes genomen

dit wordt niets met een verkoudheid, toch probeer ik het maar gewoon, wie niet waagt..
dacht eerst met wat zoet fruit richting glen keith of imperial, maar toen ging mijn neus heel even open leek het..
daarop was de eerste gedachte.. kan dit een littlemill zijn..? wel pas na die 10 minuten rust
ook de smaakpapillen zullen vergald zijn, maar toch ook daar lijkt een herkenning te zijn.
het kan door een opgezette tong zijn, maar deze geeft me prikkelige tong zoals bij 7-up, daarna trekt het
bitter en prikkelend weg.. grapefruit-achtig.
helaas kan ik er op dit moment niet veel uithalen buiten dat de neus wat boterig, licht floraals en witfruit met kruiden aandoet.. qua smaak kan ik m even niet pakken.

ik houd het dus toch maar op een littlemill
het zal aan mijn verkoudheid liggen, maar ik zou nu zeggen niet 1 van mijn beste in dat geval
wellicht een iets goedkopere in de lijn van berry's wellicht
voor nu geef ik het 85-86 punten, maar ik zal het nog eens proeven na de onthulling en nadat ik helemaal van de verkoudheid af ben, want die staat me nu toch wel in de weg...
=====

=====
Peter87

Neus: hout, citrus, zit ver weg iets muffigs een Aziatische thee die ik weleens drink. heel aards, en toch is ie fris.
Ik pik ook wat vanille op

Smaak: het lijkt wel een tonic!, bittertje tanine, citrus, hout, fruitig

Afdronk: tanine, Heeft echt iets van een tonic met dat frisse fruitige citrus, citroenschil, iets zoets wat ik niet kan plaatsten beetje fruitig heel bekend, blijft lang hangen

Dit smaakprofiel is mij totaal onbekend maar damn wat vind ik dit lekker! Japans?
46% abv denk ik

89 punten :goedgedaan
=====

=====
-Roy-

Kleur: licht
Geur: dit vind ik meer een sherry geur dan het houterige van de Kavalan. Hij heeft ook wat zurigs, toch wel aardig wat hout en wat mout.
Smaak: sherry, behoorlijk scherp.
Nasmaak: het scherpe blijft irritant lang hangen, na een tijdje komt er een mij te sterke sherry-smaak naar boven en die blijft helemaal lang hangen.
Net als de voorgangers niet mijn whisky.
=====

=====
johan brugge

Neus: Dit ruikt meteen redelijk bekend. De eerste dingen dien door mijn hoofd razen zijn: Campbelltown, Longrow, Springbank?, Hazelburn??, ow nee ... Ardmore. Kortom: mineralen, kruiden, gember, witte chocolade, granen, lichte turf, nat mos. Heel interessant vind ik dit sample.

Smaak: Behoorlijk hetzelfde. Het enige dat meer naar voren komt zijn de kruiden en de gember. Ik schat dat het alcoholpercentage rond de 46 % ligt. Ik heb er zelfs geen water aan moeten toevoegen. Zo zacht drinkt hij weg.

Afdronk: Licht drogend, middellang, meer gember ook.

Niet slecht, helemaal niet slecht. Dit is het beste sample tot nu toe. Maar zou ik er een fles van kopen? Hmm, ik denk van niet. Daarvoor is hij niet iets te licht. Pas op, ik zou zeker niet ontgoocheld of geambeteerd zijn moest ik van iemand zo'n fles cadeau krijgen voor één of andere gelegenheid.
Ik hou het op een Campbelltown. In de vorige tastings hebben we al een Longrow en een Springbank gehad. Dus ga ik deze keer voor een Hazelburn. Welke? Al sla je me dood.
=====

=====
thijs100

Neus: Heel veel citrus, aangevuld met vanille en kokos. Een erg fruitige neus: citroen, grapefruit, meloen, ananas, banaan, groene appels. Op het eind een klein beetje mint.
Smaak: Een mond vol grapefruit, lekker bitter dus. Een beetje droog met citroen en ook behoorlijk houterig. Niet heel spannend.
Finish: Appels, banaan, witte peper en drogend. Aan de korte kant.

Rating: 83

Lekker, maar niet spannend. De neus is uitstekend, de rest gewoon okay. Ik had tijdens het proeven totaal geen herkenningsmoment, dus aan een gokje waag ik me niet :)
=====

=====
Emalt

Neus; Banaan, vanille, ex-bourbon hout, citrus, chemish, leeg sigaretten pakje, visolie?, zware geuren.

Smaak; banaan, gele schuimpjes, vanille, gesuikerde boter, ook weer iets wat ik omschrijf als chemisch, erg vol allemaal.

Afdronk; In het verlengde van de geur en smaak, boter, zoet, vol, licht bitter en droog wegtrekkend, lang.

Overall;
Ik heb heel even gedacht aan Ben Nevis of Mortlach omdat het 'zware' smaken zijn, maar ik ga toch vol voor een Littlemill. Helaas (naar mijn smaak) niet een van de beste, ik mis het tropische fruit en de afdronk is wat wrang. Heb er toch 86 pts voor over.

lft;21
abv%;54,5%
=====

=====
Otje

Strogeel, dikke tranen.

Neus is als een fruitcocktail, banaan, perzik, grapefruit. Mineralig, een klein pepertje, toch komkommer of meloen en wat grassig.

Smaakt fruitig, licht fruit, banaan, meloen, wat citrus, dan chocola en koffie. Mooi moutje er in hoor. Redelijk zoet.

Op het eind meer grassig, chocola, weer die meloen en middellang.

Mag een biet zijn als dit geen lowlander is, lees Littlemill. Maar vind hem eigenlijk wat dun voor een Littlemill, misschien een Bladnoch? Nah, Littlemill 18yo, 46% abv.
=====

=====
turfsmurf

Geur: houtschaafsel, marsepein, beetje ananas. Vleugje wierookhars. Vrij fruitig en met water dennenappels en zwarte thee.

Smaak: beetje scherp zo puur, licht granig, zoet, vanillevla, klein bittertje. Met water citroentjes in de smaak erbij.

Afdronk: geschaafd hout, witte peper. Water versterkt de zoetigheid in de afdronk.

Cijfer: 86

Opmerkingen: een prima bourbongerijpte(?) whisky die wel wat vatinvloed prijsgeeft in de smaak maar het blijft binnen de perken. Maar wat is het dan? Ergens doet dit mij aan Littlemill denken, de fruitigeid heeft eenzelfde karakter, maar als dat zo is, dan is dit wel de meest subtiele Littlemill die ik ooit geproefd heb. Twijfels! Ik denk dat ik maar voor een andere Lowlander ga. Ik proef geen flinke houtkick die op een Bladnoch zou kunnen wijzen. Auchentoshan dan maar.

-- nog wat ontverantwoord gokwerk --
Distillery: Auchentoshan
Vatsoort: (refill?) bourbon
Percentage: 54%
Leeftijd: 20
=====

=====
Mermur

Kleur: lichtgeel

Geur: friszoet

Smaak:
fris (zoet)zuur, citrus (limoen, grapefruit), ‘fizzy’ mondgevoel (7 Up)

Finish: minder zoet, meer zuur, met bittere tonen (citroenschil)

Oordeel: Wat een lekker frisse whisky, ideaal voor de zomer.
=====

=====
Roland...

Uiterlijk: licht helder stro
Geur: in 't begin weinig geur, later komt het los. Europees eikenhout, drogend gras/ hooi, roomboter koekjes, koeienstal, geen mest maar volgens mij wat de dames te eten krijgen
Smaak: Zacht en licht zoet, Europees eikenhout, graan, toffee
Afdronk: kort tot middellang, de smaak wordt doorgetrokken in de afdronk

In één zin: Dit is 'n zeer toegankelijke whisky, zoet en met 'n niet te uitgesproken smaak, ik zit te denken aan 'n single grain, 43-46%
Score: Dit is geen whisky uit mijn profiel maar ik zou er toch blij zijn als deze wordt geschonken bij restaurants ipv de bekende bocht...
80 punten
=====

=====
Tomh

Kleur: strogeel
Geur: bloesem, vanille, was, eikenhout, abrikoos, appel, nectarine, marsepein.
Heerlijke zoete, fruitige neus.. Dat belooft wat!
Smaak: zoet , romig/wassig (lekker, vanille roomijs!!) fruit uit de neus (appel, abrikoos, nectarine). Doet me denken aan de lente, fris, bloemig en het fruitige is nog geen rijp fruit.
Afdronk: middellang, achterin een bittertje.

Vergeleken met een Glen Keith 1992 vW, echter is deze nog fruitiger & zoeter (met name richting het rijpe fruit)

Gokjes:
Alcoholpercentage : 50% (NB: knapt in mijn ogen niet op van wat water)
Vattype: bourbon
Leeftijd : 16 jaar
Destilleerderij: Het enige wat me tot nu toe te binnen schiet is The Glenlivet Nadùrra.
In dat geval drinkt hij voor z'n ABV goed weg.

Score: 88 punten
Dit spul is lekker, de lekkerste (sample 1 tm 3) tot nu toe wat mijn betreft. Als deze betaalbaar is komt hij op mijn wenslijstje.
Als dit bijvoorbeeld een Amerikaanse bourbon is.. Dan gaat er een wereld voor me open!
=====

=====
Kay

N: A heavy bourbon impact: Apple, sawn wood, vanilla, apricot, lemon, green banana and mint. Initially quite prickly as well. But then the balance shifts towards typical Lowlands notes: straw, malt, grass, grain and grapefruit. In the background something slightly fudgy.
T: Dry oak. Malt, straw, grapefruit, lemon, orange, banana and pepper. A little caramel and vanilla.
F: Orange, lemon, apple, wooden planks and a little malt. Remains very dry.

Heeft heel wat Littlemill-achtige trekjes maar haalt het niveau van de meeste Littlemills toch niet. Moet echter haast wel een Lowlander zijn, want daarbuiten heb ik alleen een keer een Lochside geproefd die zo'n profiel had.
Het is zeker kwaliteit, maar iets te droog voor mijn smaak en ook deze bourbon invloed is niet echt mijn stijl. Kopen zou ik dit dus niet gauw, al kan ik hem wel waarderen. Score: 87/88.
Gok... distilleerderij: toch maar Littlemill. Vat: First fill bourbon. Leeftijd: 24 jaar (het is geen '92'er volgens mij, daar is ie niet fudgy genoeg voor). ABV: 55%.
=====

=====
JayDie

Glas: Libbey tasting glass
Referentie: geen. Nja, er staat hier een Baxbier Koud Vuur (Smoked Porter)
Abv: 50%+
Kleur: vaal goud, tranen vallen snel.

N: het eerste wat me binnenschiet: Iers? Granig, vanille, romig, metalig, gebrande suiker

T: zacht, crème brûlée, mondvullend, bij langer in de mond houden begint wat scherper te worden

A: peperig, zoet, dessert wijn, fulltime body. Laat een bittertje

Comment: lekker zeg!

Een leuke toevoeging : het lege glas ruikt naar venkel/anijs
=====

=====
edwinedje

Proefmoment(en)
Zondag 01-02 - ca.20:00

Uiterlijk:
Opnieuw een lichte kleur.

Geur:
Weer Sherry?

Smaak: & Nasmaak:
Deze is verwarrend. Aan de ene kant vind ik hem te (onaangenaam) aawezig en brand hij in de mond...aan de andere kant zit er een bekend (na)smaakje aan. Karamel/Butterscotch.
We hebben al een buitenlander gehad, maar The Belgian owl?

In één zin: Gaat hem niet worden
Score: Deze gaat niet op de shortlist
=====

=====
Soundwave

Compleet verzadigd en verkouden aan dit sample begonnen dus geen uitgebreid verslag zoals vorige week.
neus: menthol,eucalyptus,’spirity’ (korenwijn), jong hout, bloemen, FWP, vanille, jonge graanwhisky?
smaak: eerst scherp en peperig, daarna ook wel een vetje en een beetje rook.
Nee, ik weet niet of het de alcohol van de afgelopen dagen, al het eten van vandaag of die licht verstopte neus is, maar op dit moment word ik hier totaal niet enthousiast van. Zal de rest nog wel even bewaren voor na de onthulling of misschien morgenavond al. Na een tijdje in het glas ruik ik eigenlijk niks anders meer dan vanille en bloemetjes :(
=====

=====
Tomcat

Glas: Glencairn
Kleur: Licht goudgeel / strogeel
ABV: ik zat er met sample 2 flink naast met het interpreteren van de bellentest. Hernieuwde poging voor #3: 50-55%.
Neus: Zeer rijke neus. Je blijft snuffelen en nieuwe dingen eruit halen, dit is veelbelovend! Heel veel fris fruit, een klein zuur randje (citroentje / citrus), een vegetale noot, aardbei, vanille en dito koekjes, hazelnoot en zelfs iets mineraligs. Na wat water toegevoegd te hebben komt er sinaasappel nadrukkelijk op de voorgrond. Het is nogal wat. We gaan proeven!
Smaak: Een treinlading vanille, zoet en sprankelend tropisch fruit zoals grapefruit en behoorlijk prominente houtinvloeden. Is dit een new oak whisky of vaten ervan in de batch? Qua kleur zou het kunnen. Helaas blijft het hierbij qua notities die ik eruit heb kunnen halen. Misschien mis ik de helft of meer maar ik vind het palet achterblijven op de rijke neus. Smakelijk? Dat zeker wel.
Afdronk: Wederom fruit deze loopt mooi door uit de smaak. Lichtjes drogend met een klein bittertje (van mango?), mooi lang. Hij tintelt en blijft dat vrij lang doen. Voor mij is dit een goede zwemmer, wat water temt hem maar doet geen afbreuk aan het sprankelende. Houtinvloeden passeren wat later opnieuw de revue.
Score: 86/100, met name gescoord door de neus. Een echte snuffelwhisky.
Gokken maar: Ik heb werkelijk geen idee maar leeglaten is geen optie. Voila; Glenlivet of Deanston op vatsterkte. Hij heeft het voorkomen van een niet heel erg oude whisky.
=====

=====
Dram The Man

Kleur : Licht goud.

Geur : Fris en licht, hout, menthol.

Smaak : Hetgeen dat ik ruik proef ik ook. Dus een 'frisse' whisky, redelijk wat hout (eik), citrus, licht zoet, vanille.

Finish : De smaak van het hout blijft aangenaam lang hangen.

Mijn gok : Ik denk een Highlander gerijpt op bourbon vaten, Amerikaanse eik, +/-48%. Doet me denken aan een Glenmorangie Astar of een Glenlivet Nàdurra.
=====

=====
whiksy

Sh*t, helemaal vergeten mijn notities in te leveren en ik ben pas laat thuis...
Wat ik me herinner:
Sterk in de alcohol (+/- 55%). Neus: lichtzoet, moeilijk om iets te benoemen.
Smaak zacht maar vol, vanille overheerst. Bourbonvat gerijpt.
Mijn eerste indruk was een (heerlijke) Auchentoshan Valinch.
Maar bij de tweede keer proeven was ik minder overtuigd... En had ik graag een derde poging gedaan dit weekend, maar dat is er helaas niet van gekomen.
Dus hou ik het bij mijn eerste indruk: Auchentoshan Valinch.
=====

=====
Appie

Kleur: Stro Geel
Geur: Zoethout, Stro/Nat hooi. Na verloop van tijd meer zoethout, vrij scherp vleugje citrus.
Smaak: Scherp, zoethout vleugje citrus
Afdronk: Bittere zoethout smaak blijft redelijk lang hangen.

ABV: 63%

Ik krijg hier Bruichladdich associaties bij, ondanks dat ik er nog geen een gehad heb die zo ruikt en smaakt :?
=====

=====
andre8x8

Met het losschroeven van het dopje van het sampleflesje lijkt het wel of je zo bij Jamin binnenstapt.

Geur:
Wat is dit zoet, amandel, roomboter babbelaars, als dit geen bourbon is, dan weet ik het niet meer.
Vandaag, een dag later, nogmaals geroken, de zoetheid is veel minder, en dit sample lijkt opeens geen bourbon meer.

Smaak:
Heeft toch wel een bite, zal dus een wat hoger alcohol percentage hebben, de zoetheid overheerst.
Vandaag met de 2e tasting, peper en pas later het zoetje.

Afdronk:
Lange zeer Jamin zoete afdronk
Vandaag merk ik in de afdronk nu ook zoethout op.

Score:
85

Alcohol percentage: 46%
Leeftijd: .. yo

Enkel afgaand op de 1e tasting: Woodford Reserve
=====

=====
gerritbakker57

neus; wit fruit, eikenhout, granig, licht in alcohol
smaak; biscuit, karamel, koekjes en rozijnen, een beetje vettig en licht spicy
afdronk; citrusfruit met een vettigheid
overall; complexe whisky, misschien van de highlands?
=====

=====
BWhisky

Referentiedram : Glencadam 10 (stuk zoeter, minder fris, meer ananas minder appelsien & citroen.
Ik ben de hele week ‘out’ geweest met een zware verkoudheid. Vóór aanvang van de VBT had ik echter al enkele indrukken (vanuit de sampleflesjes) op post its bij de whisky’s geschreven. Bij deze vermeldde ik : Lowland ? Blend? Littlemill? Ik vermeld dit omdat ik niet weet of ik wel 100% hersteld ben en m’n waarnemingen dus nog niet volledig vertrouw.
C: Bleek goud.
N: Granig, koekjes, appelsien, zeer veel zoete appelsien, vanille. Citrus. Malty. Leuke frisse neus. Misschien ook wat granny Smith appel. Houdt het midden tussen zoet en frisse citrusvruchten. Dit zou wel eens een lowland whisky kunnen zijn. Ik vind dit wel een zéér aangename neus. Na verloop van tijd begint het granige toch wat de overhand te halen, dat vind ik dan weer minder positief. Blend?
T: Granig, licht houtig, zeer delicaat, veel citrus en zoete appelsien weer. Na verloop van tijd zéér zoet zelfs, licht plakkerig ooK. Zou dit bladnoch kunnen zijn? Doet zelfs wat denken aan de Bladnoch ’91 TBD. Lekker.
F: Amper drogend, er blijft zoete citrus en wat hout, licht peperig. Na verloop van tijd even iets exotisch fruit zelfs.
Conclusie: Lekker sapje. Redelijk fris, mooie smaken en geuren. Amper houtig. 87pts.
Gok: Bladnoch? Maar dit hadden we al eens in een VBT. Auchentoshan? Ik durf ook Littlemill wel te noemen… dan hebben we alle courante Lowlanders wel gehad zeker… . In ieder geval op 50% of meer + bourbon vat.
=====

Wordcloud met alle termen die tenminste 3 keer voorkomen in bovenstaande notes (groter == komt vaker voor):

vbt6_sample3_wordcloud.gif
vbt6_sample3_wordcloud.gif (47.93 KiB) 3176 keer bekeken
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 759
Lid geworden op: 22 Sep 2012, 15:02
Locatie: omgeving Breda

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-3 (27 januari t/m 2 februari)

Ongelezen berichtdoor Roland... » 25 Jan 2015, 14:17

#3 in 't glas tijdens Ajax-Feyenoord...
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-3 (27 januari t/m 2 februari)

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 25 Jan 2015, 15:05

Roland... schreef:#3 in 't glas tijdens Ajax-Feyenoord...


Hondenleven he. :gnif
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-3 (27 januari t/m 2 februari)

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 27 Jan 2015, 22:53

Sample #3 in m'n glas. *CENSUUR* *CENSUUR* *CENSUUR*
Heb geen enkel idee wat het is hoor maar ik word er *CENSUUR* van.


Edit: :zwijg :zwijg :zwijg :P
Laatst gewijzigd door Matti op 27 Jan 2015, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Zelf al drie keer censureren en er dan nog eentje missen :D
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-3 (27 januari t/m 2 februari)

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 28 Jan 2015, 22:41

Zo! De notities zijn verstuurd. Ik ben heeeeel erg benieuwd wat dit is......
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1304
Lid geworden op: 23 Jan 2013, 15:34
Locatie: Leusden

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-3 (27 januari t/m 2 februari)

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 28 Jan 2015, 23:19

Peter87 schreef:Zo! De notities zijn verstuurd. Ik ben heeeeel erg benieuwd wat dit is......

Geloof me, dat is bij elke sample! Het is altijd spannend wat het nou is en of je notities in lijn zijn met de rest. Alhoewel ik 3 weer minder "moeilijk" vond dan 2. En 4 vind ik dan wél weer een moeilijke. Snapt u het nog? ;)
0 x
BAM! - ook op Facebook

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-3 (27 januari t/m 2 februari)

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 28 Jan 2015, 23:26

Ja ik snap het precies: Blind proeven!

Ik vond 2 weer redelijk duidelijk, 3 heb ik geen flauw idee van.
Ik denk dat ik m'n notities redelijk goed heb gedaan maar voor hetzelfde geld zit ik er ki-lo-meters naast.
We zullen zien :)
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1063
Lid geworden op: 23 Sep 2014, 11:54
Locatie: limburg
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-3 (27 januari t/m 2 februari)

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 28 Jan 2015, 23:28

Peter87 schreef:Ja ik snap het precies: Blind proeven!

Ik vond 2 weer redelijk duidelijk, 3 heb ik geen flauw idee van.
Ik denk dat ik m'n notities redelijk goed heb gedaan maar voor hetzelfde geld zit ik er ki-lo-meters naast.
We zullen zien :)

sample 2 niet mijn smaak sample 3 wel :goedgedaan
0 x
Afbeelding
Sometimes its better asking for Forgiveness then permission.

Gebruikersavatar
BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Apr 2010, 17:58

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-3 (27 januari t/m 2 februari)

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 29 Jan 2015, 10:33

Ik zit met een zeer zware verkoudheid, ik hoop voor maandag toch nog te kunnen proeven maar vrees er voor.

Ik ruik voor de start van de VBT wel altijd aan alle flesjes en noteer dan m'n eerste indrukken op kleine post-it's die ik aan de flesjes hang... Ik ga dus wel iets kunnen insturen, twee woorden ofzo :) ...
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 839
Lid geworden op: 26 Jun 2013, 20:05

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-3 (27 januari t/m 2 februari)

Ongelezen berichtdoor whiksy » 29 Jan 2015, 10:38

Mijn eerste indruk van dit sample was van herkenning... Maar bij de tweede proef was dat eigenlijk weer weg.
Ga in het weekend een 3e poging wagen.
1 x

Gebruikersavatar
I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2550
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 17:21
Locatie: Rotterdram

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-3 (27 januari t/m 2 februari)

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 29 Jan 2015, 13:00

daytona955 schreef:
Peter87 schreef:Ja ik snap het precies: Blind proeven!

Ik vond 2 weer redelijk duidelijk, 3 heb ik geen flauw idee van.
Ik denk dat ik m'n notities redelijk goed heb gedaan maar voor hetzelfde geld zit ik er ki-lo-meters naast.
We zullen zien :)

sample 2 niet mijn smaak sample 3 wel :goedgedaan


Hey Peter en Daytona,

Gisteren nog even sample gepolst: sample 3 absoluut niet mijn smaak, sample 2 is dat wel :)
Smaak(sample 3) is *CENSUUR*!

Zoveel mensen, zoveel smaken, hè!
Laatst gewijzigd door Matti op 29 Jan 2015, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: *bzzzt* censuurBOT activated *bzzzt*
1 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-3 (27 januari t/m 2 februari)

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 29 Jan 2015, 13:18

@ I_spey. Idd smaken kunnen enorm verschillen. Ik denk trouwens wel dat jouw post niet langs de cencuurcommissie komt :zwijg :lol:

Edit: zie je
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2550
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 17:21
Locatie: Rotterdram

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-3 (27 januari t/m 2 februari)

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 29 Jan 2015, 13:31

Peter87 schreef:@ I_spey. Idd smaken kunnen enorm verschillen. Ik denk trouwens wel dat jouw post niet langs de cencuurcommissie komt :zwijg :lol:

Edit: zie je


Ik was er al enigszins op voorbereid ;)
2 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Gebruikersavatar
-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 748
Lid geworden op: 14 Okt 2013, 08:09

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-3 (27 januari t/m 2 februari)

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 29 Jan 2015, 14:37

Notities verstuurd.
0 x

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3189
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-3 (27 januari t/m 2 februari)

Ongelezen berichtdoor defeatless » 29 Jan 2015, 15:21

kan ik mijn gok voor de whisky (of is dat ook al censuur?) die erin zit nog wijzigen?
D'r schoot me gisteravond wat door m'n kop waarvan ik denk dat het aan het profiel voldoet.
0 x


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-6”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten