Denemarken

Whisky uit overige landen, dus niet onder te brengen in een land- of regio-specifiek forum.
mvdh
Actief lid
Actief lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 Mar 2015, 22:17

Denemarken

Ongelezen berichtdoor mvdh » 26 Mar 2015, 10:49

Om dat er een paar mensen gevraagt hebben of ik iets over whisky uit denemarken zou willen schrijven, ga ik dat hier proberen. Er zijn 8 whisky distilerijen in Denemarken die whisky maken. Ik ga ze niet allemaal beschrijven want een paar maken zo weining whisky dat het niet in een winkel te koop is, ook niet in Denemarken je kunt er alleen een vaatje kopen als je aan team building doet, dat is dus voor mij niet interesant.

Zo als ik al eerder geschreven heb, als je moeite met mijn taal hebt, dan heb je nog niet genoeg whisky gedronken.
Ik spreek Deens, Engels, Duits, Chinees, en een klein beetje Nederlands. Maar ik zal proberen mijn best te doen.

-------
Braunstein
De grootste Brouwerij en distilerij in Denemarken ( die whisky maakt ) is de braunstein Brouwerij.
De brouwerij ligt ongeveer 30 Km van Kopenhagen in Køge, en elke eerste zaterdag van de maand is er open huis en kun je er ook whisky proeven
Naast whisky maken ze ook Bier, Snaps, Likeur, Gin, Vodka en nog heel veel andre dingen.
Een groot deel van de produktie is voor andre bedrijven, OA mikkeller ( die onder de beste bier makers in de wereld hoort ) Braunstein maak al zijn sterke dranken ( white dog, ezv ).
De parade paartjes van Braunstein is hun Whisky en Gin, De afgelopen maand hebben ze in China dubbel goud gewonnen voor de Whisky en Gin bij de CWSA, en ook de european spirit of the year ( ook in China ) Vorige week alle grote prijzen van spirit of the year simply the best , en afgelopen weekend silver en dubbel goud in San Fransisco.

twee keer per jaar komt de library collection uit
in het voorjaar non peated en die zijn genummerd naar het jaar dus 14:1 is 2014 library collection nummer 1
in het najaar peated en die zijn op de zelfde manier genummerd dus 14:2 is peated van 2014
soms als ze een heel goed vat tegen komen dan is er een 3 zo als bijvoor beeld mijn favoriet 10:3
van de library collection worden er maar ongeveer 1000 flessen gemaakt.
Daarnaast is er ook de cask collection natuurlijk cask sterkte en ongveer 300 flessen.
Dan is er ook de Danica whisky ( peated en Non peated ) die voor de export gemaakt word ( erg lekker :)
Deze whisky word onder anderen naar china gexporteerd ( vandaar dat ze meedoen aan de CWSA)
Binnenkort kun je ook deze whisky ( en anderen ) in Belgien kopen daar is een verdeler gevonden, en die gaat ook nederland dekken, totdat er een verdeler in Nederland is gevonden. ( dus over een paar maandjes kun je die gewoon online in NL kopen. of bij de betere slijterij)

Whisky festival, een keer per jaar is er een whisky festival "Braunstein and friends" Daar kun je ongeveer 400 whiskys proeven en naast de grote internationale merken zijn er ook veel van de lokale vrienden uit Denemarken, Zweden te proeven ( ik geloof dat bijna alles wat er te koop is in winkels in scandinavien, er te proeven is ) Dit jaar komen de volgende gast sprekers Charles Maclean (Whisky Bible), Martin Markvardsen ( highland park en macallan) Jens Tholstrup ( Balvanie en Glenfiddich ) Dit jaar is het festival 10 oktober.

Kvaliteit , Claus Poulsen de brewmaster gaat er op in wat voor produkten hij gebruikt om de Whisky en Gin mee te maken, Dat betekend dat het water voor de whisky, smelt water van de isbergen uit Groenland is ( 180.000 jaar oud, van voor de lucht vervuiling ) Het graan is vaak økologisk en lokaal , maar voor Claus is het belangrijker dat het goed is en als Fries graan beter is dan Deens, dan word er Fries graan gebruikt. Persoonlijk ben ik hier heel blij mee, bij ons in Denemarken is Nordic food ( lokale produkten een beetje te ver gegaan ik weet wel dat wij het beste restaurant in de wereld hebben ) maar een maaltijd van over 1000 euro voor een lokale koe is een beetje duur en voor veel minder kun je Kobe vlees eten :)

Tastings notes : van mijn krijgen jullie geen tasting notes en wel hierom ik help een aantal Deense bedrijven met export naar china en ook naar wat andre taal gebieden die ik beheers, Dit zijn oa Braunstein, 69N, Isfjord . en dus vind ik het niet passend om tasting notes te maken voor die bedrijven , maar ik zag vanmorgen dat de 14:1 87 punten heeft gekregen op whiskybase en ik kan mij hier wel bij aansluiten.

groetjes Mvdh

Volgende week krijgen jullie er weer een
12 x

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: Denemarken

Ongelezen berichtdoor Matti » 26 Mar 2015, 11:39

Dank hiervoor Michael, erg leuk om te lezen!
1 x
Matthijs, whiskynerd.

edwin1973
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1245
Lid geworden op: 12 Feb 2012, 18:05
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Denemarken

Ongelezen berichtdoor edwin1973 » 26 Mar 2015, 19:55

Heb via een Deense kennis hier eens iets van op :bigsmile

Was op sherry en zeker niet slecht.

Leuk om er wat over te lezen

:Pipersmile
1 x

Gebruikersavatar
KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 653
Lid geworden op: 30 Sep 2009, 11:18
Locatie: Den Bosch

Re: Denemarken

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 27 Mar 2015, 13:57

Leuk artikel. Zag laatst wat flessen van Stauning op een veiling verschijnen en ben toen verder gaan neuzen. Ik wist niet dat er zoveel distilleerderijen in Scandinavië waren. Dus alle info is welkom. Op vakantie in Denemarken eens bij Mac Y geweest en daar heel goed ontvangen. Vond vanmorgen een voor mij nieuwe distilleerderij , Myken in Noorwegen Nordland.
1 x

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1706
Lid geworden op: 30 Okt 2013, 16:32

Re: Denemarken

Ongelezen berichtdoor Harrie » 27 Mar 2015, 14:34

Michael, weet je toevallig ook of de Braunstein ook ergens in Nederland te koop is? Of alleen via de website van Braunstein/Whiskydirect? Wil wel een flesje (13:1 bijvoorbeeld) maar het is niet goedkoop (110 euro voor 0,5 liter) en als er dan ook nog eens verzendkosten overheen komen...
Dank alvast!
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 653
Lid geworden op: 30 Sep 2009, 11:18
Locatie: Den Bosch

Re: Denemarken

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 27 Mar 2015, 16:42

Bedoel je trouwens met Fries graan, het graan uit Ost Friesland(Noord Duitsland) ?
0 x

mvdh
Actief lid
Actief lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 Mar 2015, 22:17

Re: Denemarken

Ongelezen berichtdoor mvdh » 27 Mar 2015, 22:59

Harrie schreef:Michael, weet je toevallig ook of de Braunstein ook ergens in Nederland te koop is? Of alleen via de website van Braunstein/Whiskydirect? Wil wel een flesje (13:1 bijvoorbeeld) maar het is niet goedkoop (110 euro voor 0,5 liter) en als er dan ook nog eens verzendkosten overheen komen...
Dank alvast!


Hi Harrie op het moment nog niet , maar er word hard aan gewerkt , De braunstein jongens hebben een distribiteur gevonden in Belgie en de bedoeling is dat die ook aan nederlandse online butikken gaat leveren en natuurlijk ook aan slijters die daar zin in hebben.

Ik zou zeggen wacht nog even een paar weekjes, dan zou het wel goed zitten en anders dan neem ik er wel een mee als ik mijn zus ga bezoeken die woont in nederland. en als het niet te ver weg is kom ik die gewoon even brengen

groetjes Michael
1 x

mvdh
Actief lid
Actief lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 Mar 2015, 22:17

Re: Denemarken

Ongelezen berichtdoor mvdh » 27 Mar 2015, 23:12

KSB66 schreef:Bedoel je trouwens met Fries graan, het graan uit Ost Friesland(Noord Duitsland) ?


Braunstein kopen waar het kan lokale produkten, maar altijd de beste kvaliteit en dus sommige van de dingen in de Gin word in England gekocht andre dingen in India al waar de kvaliteit het best is.

Ik ga zondag naar het kasteel ( waar de vaten liggen ) met een chineese klant en dan vraag ik het even

Groetjes Michael
1 x

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1706
Lid geworden op: 30 Okt 2013, 16:32

Re: Denemarken

Ongelezen berichtdoor Harrie » 28 Mar 2015, 00:03

Prima, hou me op de hoogte!
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Freddy
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1201
Lid geworden op: 18 Nov 2014, 21:17
Locatie: Friesland.
Contact:

Re: Denemarken

Ongelezen berichtdoor Freddy » 29 Mar 2015, 17:30

Bedankt michael :duimop
Tot nu toe hield mij alleen bezig met schotse whisky en 1 keer een Japanse.
Maar mijn interesse is gewekt.
zodra het hier in Nederland gewoon te verkrijgen is ga ik het zeker een keer proberen.
Op naar het volgende verhaal :hoedaf
1 x
Afbeelding

Ruil of verkoop samples van mijn open flessen behoort altijd tot de mogelijkheid.

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2659
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: Denemarken

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 29 Apr 2015, 22:09

mvdh schreef:---8<---
Braunstein
---8<---
twee keer per jaar komt de library collection uit
in het voorjaar non peated en die zijn genummerd naar het jaar dus 14:1 is 2014 library collection nummer 1
in het najaar peated en die zijn op de zelfde manier genummerd dus 14:2 is peated van 2014


Twee van deze (ik geloof 13.1 en 14.2) waren te proeven en te koop op de DFDS Ferry (King) tussen Ijmuiden en Newcastle.
De ene was een Sherry/Port en de andere een Bourbon/Rum uitvoering.
De Bourbon/Rum was goed te doen, maar het budget was al enigzins overschreden die week ;)

:Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Erdogan
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 Mei 2015, 21:17

Re: Denemarken

Ongelezen berichtdoor Erdogan » 09 Jul 2015, 20:44

Vandaag zijn de whisky's van de Braunstein Distillery eindelijk in Nederland gearriveerd... :hoera
1 x

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1706
Lid geworden op: 30 Okt 2013, 16:32

Re: Denemarken

Ongelezen berichtdoor Harrie » 04 Nov 2015, 16:27

Beetje een late reactie, maar waar zijn ze te koop?
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
hfos
Senior
Senior
Berichten: 217
Lid geworden op: 11 Nov 2013, 14:38
Locatie: Eindhoven

Re: Denemarken

Ongelezen berichtdoor hfos » 19 Aug 2016, 10:16

Heb gisteren een tour met proeverij gehad bij Stauning. Leuke, (nu nog) kleine distilleerderij met een relatief piepklein warehouse. Ik vond het aardig dat het niet eerst een tour en toen proeven was, maar eerst een glaasje (Rye whisky), toen een rondje distilleerderij, nog een glaasje ('traditional'), even naar de opslag, en nog een glaasje (peated). Whiskies vielen me niet tegen, tourtje was onderhoudend met een van oorsprong Schotse gids.

Nadeel was dat omdat ze zo klein zijn ze een beperkt aanbod hebben, en in de winkel was alleen een 25 cl flesje 'distillery shop only' whisky te koop. En t-shirts.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
3 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
hfos
Senior
Senior
Berichten: 217
Lid geworden op: 11 Nov 2013, 14:38
Locatie: Eindhoven

Re: Denemarken

Ongelezen berichtdoor hfos » 27 Aug 2016, 12:14

Ook nog bij Fary Lochan langs geweest, ik was er toch in de buurt (letterlijk tien minuten vandaan):

Afbeelding
Aankomst, in de bossen.

Ik was helaas net een week te laat hier om aan een tour deel te kunnen nemen, gelukkig was het niet druk (lees: er was niemand) dus ik heb een soort van 'privé mini-tourtje' gehad. Daardoor helaas ook mindere foto's dan ik graag had gewild.

Afbeelding
Alle gebouwen zijn specifiek voor de distileerderij gebouwd.

Het is wederom een kleine distileerderij, dat is altijd het beeld geweest van de oprichter die helaas afgelopen lente is overleden. De hele distilleerderij was zijn droom, zijn idee, zijn passie. Fary Lochan wordt nu gerund door zijn weduwe en kinderen.

Afbeelding
Het huidige aanbod in de winkel, en de entree naar de still room.

Afbeelding
Een paar stills; links de 'oude', rechts de nieuwe. In deze ruime lag de gerst te drogen.

Afhankelijk van de expressie (ze gebruiken nu de jaargetijden) wordt de gerst gerookt. De zwaarst gerookte, 'winter', heeft een pppm van 15 (zomer 0). Pppm is trouwens niet helemaal correct want ze gebruiken hier geen turf, maar brandnetels om te roken.

Afbeelding
Een deel van de opslag, hier onder de grond(!) Had ik nog niet eerder ergens gezien.

Er was wel meer maar niet veel meer. Dit maakt ze kleiner dan bijvoorbeeld Stauning, ondanks dat ze zich breder inzetten: zo hebben ze ook verschillende likeuren en waren ze ten tijde van mijn bezoek bezig met het maken van gin. Ik werd er hartelijk ontvangen ondanks dat ik er op een produktiedag binnenviel! :duimop
1 x
Afbeelding


Terug naar “Whisky uit overige landen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten