HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-1 (±18 t/m 23 sep)

De vierde "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Afbeelding - Minder dan 55
0
Geen stemmen
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
0
Geen stemmen
Afbeelding - 65-69
1
3%
Afbeelding - 70-74
1
3%
Afbeelding - 75-79
2
7%
Afbeelding - 80-84
13
45%
Afbeelding - 85-89
10
34%
Afbeelding - 90-94
2
7%
Afbeelding - 95-100
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 29

Gebruikersavatar
Peat
Site Admin
Site Admin
Berichten: 128
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51

HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-1 (±18 t/m 23 sep)

Ongelezen berichtdoor Peat » 23 Aug 2013, 09:59

#1 - Yoichi 15yo (Nikka), 45%.

yoichi-15yo-vbt4-1-IMG_0746.jpg
yoichi-15yo-vbt4-1-IMG_0746.jpg (190.67 KiB) 3408 keer bekeken

Zo'n beetje alle tekst op de fles in het Japans dus dat heb ik maar niet hier ingeklopt.
Omdat het moeilijk te vinden is hier wat achtergrondinformatie uit Japanese Whisky - Facts, Figures and Taste by Ulf Buxrud (en daarin staat heel veel):

Yoich (Hokkaido. Let wel dit gaat niet specifiek over de 15yo maar over de distilleerderij)
...malted barley needed for production is since the early 1960s imported, mainly from Scotland. This barley has been malted according to set parameters ranging from nearly un-peated to 10ppm phenols. The climate, almost Nordic/arctic, means that the maturation is slower here than for whisky matured in southern Honshu's warmer, more humid environment.
A signature of Yoichi's distillery is rich, Highland-like, peaty, perhaps slightly sulphury and very potent, almost masculine malts....
Another contribution to the house style is the use of new wood, unseasoned virgin casks. The casks are charred, not toasted. using distillers yeast from own production...
The casks mix is 98% American white oak barrels and 2% is a mix of sherry butts and Japanese oak barrels. 50% of the American white oak barrels are hogsheads remade from bourbon barrels and 50% are new American oak barrels charred on the premises. Angels share is a normal 2%...

Nose: Pears and peaches. Brazil nuts. Tobacco and dark chocolate. Meadow flowers and dried grass.
Palate: Oily and soft. Dried fruits. Spearmint in the background. Some common spices such as anis, and black pepper. Dark bitter chocolat.
Finish Fresh, fruity and elegant. Less peaty then the 10 year old.



Serge Valantin
Nikka 15 yo 'Yoichi' (45%, OB, Japan, circa 2006) I really liked the Yoichi 15 yo the first time I had it, a few years ago (86). Let’s try this newer batch. Nose: very elegant, starting on walnut cake and hints of gingerbread. Goes on with quite some vanilla and cinnamon, pollen, tobacco… Rather beautiful oakiness. Also fresh strawberries.

Mouth: creamy but nervous, with a smoky start, quite powerful and concentrated. Walnut liqueur, speculoos again like in the Miyagikyo, candy sugar. Slightly minty. Gets spicy (cloves), gingery… Long finish, faint cardboardiness, lots of spices, bitter chocolate, a little salt and various nuts. Bold and complex – different (very ‘Japanese’) but beautiful.
87 points for this recent version.

WhiskyBase score 87 (95 beoordelingen).

Ralfy: een score van 88 in whisky review 304 - Yoichi 15yo Japanese Malt

Hier staat mijn notitie met destijds een score van 87: Nikka Yoichi 15yo, 45%

vbt4-1-IMG_0763wg.jpg
vbt4-1-IMG_0763wg.jpg (26.79 KiB) 3509 keer bekeken

____________________________________________________________________________________________________
Wordcloud van de meest (ten minste 3 keer) gebruikte smaak- en geurbeschrijvende termen in onderstaande notities.

vbt4-1.gif
vbt4-1.gif (40.67 KiB) 3497 keer bekeken


Onderstaand de ongewijzigde blind geproefde panel-proefnotities (zonder de specifiek aan mij gerichte opmerkingen) in volgorde van binnenkomst.

turfsmurf

Uiterlijk: fraai amber, met dunne, trage tranen.

Geur: vochtige bosgrond, cederhouten sigarenkistjes, bosbessen. Ook meen ik iets licht rokerigs te ruiken. Na de eerste nip ook een beetje gebrande suiker. Beetje kruidnagel/sinaasappel. Deze snuffelt heerlijk weg!

Smaak: dun en zoetig. Verder niet zo veel. Hoewel... Ho, wacht. Ja, na het doorslikken komt er ineens een smaakwolk vrij. Dat rokerige dat ik meende te ruiken zit er toch echt in. Tabaksblad ook. Iets leerachtigs, volgens mij heet dat ook wel rancio. Nog een sigarenkistje. Een aangename zoetheid die aan de zijkanten van je tong blijft zitten.

Met wat water smaakt hij wat dunner en iets bitterder. Volgens mij heeft dit drankje een aardig percentage, maar ik vind er niets scherps aan. Sterker nog: hier vind ik water niet eens echt nodig, of hoogstens een paar druppels.

Afdronk: weer die sigarenkistjes. Lichte rook. Crème brûlée. Licht drogend. De afdronk vind ik helaas wel wat aan de korte kant, op het rokerige na vervaagt de smaak vrij snel.

Opmerkingen: wat mij betreft een topdram! Licht rokerig, bos en tabak, niet scherp. Hij ruikt echt heerlijk, de smaak vind ik in vergelijking iets minder en de afdronk vind ik een beetje aan de korte kant. Het vat is erg beschaafd te werk gegaan. Ik denk dat het een sherryvat was, maar het is geen droogtrekkende sherrybom geworden.

Cijfer: oei, ik twijfel. 90 punten voor de geur, 89 punten totaal. Wat mij betreft een zeer geslaagd openingsnummer van deze VBT.

-- gokjes --
Distillery: Highland Park, vanwege de sigarenkistjes.
Vatsoort: (refill) sherry
Percentage: 54%
Leeftijd: 23 jaar.


Tipo33

Geur: Vanille, leer & klein beetje medicinaal
Smaak: Moutig, vanille, houtinvloeden
Afdronk: Middellang, maar kan er geen specifieke smaak aan hangen...


Kay

Neus: Fruitig met perzik, appel, citrus en pruimen. Daarnaast vanille, boenwas, eiken en marshmallows. Ook wat floraal en licht kruidig. Helaas ook een lijmlucht die wat tijd nodig heeft om weg te trekken.

Smaak: Een bijtend en zurig mondgevoel overheerst aanvankelijk. Met een paar druppels water komen daar meer fruitige (perzik, pruimen) en eiken tonen doorheen zetten.

Afdronk: Fruitig en kruidig, maar nog steeds hard.

Oordeel: Te agressief voor mijn smaak, d.w.z. waarschijnlijk te jong. Ook niet echt een uitgesproken karakter. Als ik hem wat tijd geef, kan ik hem uiteindelijk echter nog wel waarderen. Score: 83.

Vermoedens: Een jonge IB cask strength, vermoedelijk een Speysider. Op een specifieke distilleerderij durf ik niet te gokken.


whiksy

Glas: Royal Leerdam Tasting glas
Kleur: Goud, dunne trage lopers
Neus: Vleugje turf, heel fruitig, rijpe appels. Met een paar druppels water verdwijnt het vleugje turf en komt meer fruit naar boven (banaan).
Smaak: Lichte body, maar erg scherp. Fruitig (appel). Met water lijkt de body nog fragieler te worden. Scherp randje neemt wel af.
Afdronk: Kort. Beetje vanille blijft hangen.

Ik gok op Bourbon vaten en weinig kust invloed.
Cijfer: 6. 't Is gewoon niet mijn ding. Ik hou (momenteel) van meer uitgesproken smaken in een whisky.

In één woord: luchtig.

Schot voor de boeg: 't is geen whisky die ik eerder heb geproefd, dus aan het bladeren geweest in de Whisky Classified... En gok ik op een Bladnoch.


Matti

Uiterlijk: Amber, veel kleine belletjes bij schudden.
Geur: Zoet. Gestoofd fruit, gebrande suiker, kaneel. Bijna weeïg, vrij zwaar. Ik denk gelijk aan een finish of een jonge whisky op een px-vat, ook omdat hij na een tijdje behoorlijk verandert in het glas. Hij wordt kruidiger, wat zurig en er komt melkchocolade bij. Ik ruik ook een hint van nat karton, wat mij doet denken aan Campbeltown en specifiek aan Kilkerran.
Smaak/Afdronk: De allereerste impressie van de smaak is een golf van zoetigheid. Geparfumeerd fruit en een pepertje. Het zoetige verdwijnt erg snel, maar het pepertje blijft, samen met een heel lichte zweem van melkchocolade. Al met al een erg zwakke smaak die ook niet erg lang blijft hangen.
Overall: Interessante, maar wat wispelturige neus die niet wordt doorgetrokken in de ronduit zwakke smaak. Wat dit ook is, hij gaat op mijn 'beslist niet aanschaffen'-lijstje.

Score: 78 (neus: 83, smaak: 73)

Dan de voorspellingen: ik denk aan een jonge whisky op een zoet vat (px sherry / sauternes / madeira) of met een dergelijke finish. Percentage van 43-46%. De neus doet mij in de verte denken aan Kilkerran en hoewel ik hoop dat het deze niet is (want hij staat op mijn lijstje om te kopen) moet ik dan gokken op de Kilkerran WIP V sherry wood.


Willem vd K

Uiterlijk: Goudkleurig, trekt redelijk drunne tranen
Neus zonder water: oplosmiddel/velpon, meubelwas (antieke kast), hout/zaagsel, rood fruit. Erg spirity, lijkt erg jong.
Mondgevoel vrij dun. Lijkt sterker dan 40%, 43 - 46%?
Smaak zonder water: lekker zoet, rood fruit, rozijnen, zeer licht rookje. Lange, zoete en zachte afdronk.
Neus met water: Veel meer zoetigheid. Marsepein of amandelspijs. Honing en vanille. Speculaaskruiden. Wat een verschil! Heel levendig en complex. Rood fruit maar dan donkerder, als amarene kersen. Biscuitjes. Houttonen zijn een beetje naar de achtergrond.
Smaak met water begint zoet en ontwikkelt naar kruidig (speculaas? chocolade?). Afdronk weer heel zacht en lang met een klein beetje tanines (droog in de mond), maar zeker niet storend.
Ondanks de in eerste instantie wat jonge, scherpe neus een erg mooie whisky. Prachtig complexiteit en heel prettige afdronk. Ik heb hier weinig ervaring mee maar dit komt op mij over als een heel erg "gemaakte" whisky. Alsof hij echt zo ontworpen is. Prachtig.

Door mijn gebrek aan ervaring vind ik het erg moeilijk om te gokken wat voor whisky dit is. Als ik toch moet gokken dan doet mij het smaakprofiel (door de zoetheid icm klein beetje niet-medicinale turfrook) het meest denken aan Highland Park. Ik ken de 12 en 15, en in mijn herinnering lijkt het daar een beetje op. Mogelijk is deze toch wat ouder ondanks de in eerste instantie scherpe neus? Of misschien is het wel helemaal niet Schots? Ik heb nog nooit Japans gedronken maar als ik me voor zou stellen hoe goede Japanse whisky smaakt dan is dat zo als deze eigenlijk.

Voor een score die echt iets zegt moet ik toch echt vaker geproefd hebben. Meestal doe ik dat voor mezelf pas na 3 of 4 keer. Ik zeg voor nu 90/100


thijs100

Kleur: amber
Neus: in eerste instantie indringend, wat witte druif en misschien appel. Daarna krijg ik toch ook een lichte rookgeur binnen. Ook nog wat hooi, zaagsel en een beetje karamel. Erg lekker!
Smaak: aanvankelijk erg ziltig, maar daarna wat milder. Ook wat kruidig en redelijk warm. Niet helemaal mijn smaak.
Afdronk: middellang, misschien zelfs aan de korte kant. Na een paar druppels water nog wat medicinale tonen, maar echt veel kon ik er niet van maken.

Eindoordeel: niet een al te oude whisky, op een alcoholpercentage van 48/50 procent. Lekkere whisky maar niet geniaal. Als score geef ik een 81. Door de rook in de neus en medicinale tonen in de afdronk denk ik aan een Highland Park. Ben benieuwd of ik een beetje in de buurt kom.


WhiskyclubSpakenburg

Kleur: orange/goud
Neus: drop, kruiden en specerijen, graan - volkoren brood, bourbon, lijm, advocaat, later rozijnen en vanille, gesuikerde walnoten en peper
Smaak: peper, orange, bitter, smaak als een zalf.... heel bijzonder, later iets bitter en weer kruiden en specerijen
Afdronk: kruidig, houttonen en later bloemig

Ideeën: ik denk geen Schotse malt whisky, heeeel misschien een Ben Nevis. Mijn idee is een Japanse whisky of misschien zelfs Taiwan van ongeveer een 12-15 jaar en op CS. Scoort 85 punten op mijn schaal van Whiskybase.


Jorrit

Kleur: amber
Alcohol percentage: hoog in de 50% (schudtest), na proeven gok ik op +/- 55% abv.
Body: medium.
Leeftijd: +/- 20 jaar (gok vanwege het 'houterige' in de afdronk).
Distilleerderij: ik gok Glendronach i.v.m. de overeenkomsten die ik proef met de Glendronach 15 Revival. Dit sample doet mij echter ouder aan.

Neus: zware sherry (Oloroso?), geur van rozijnen, appelcider, vanille. Ik vind de neus immens machtig en heel complex. Met water wordt de neus nog voller.
Smaak: pruimen, appels, kaneel, peper, laurier.
Afdronk: na de eerste slok trokken mijn kaakspieren bijeen door een aangename zuurbittere en droge afdronk. In de afdronk valt me pas de aanwezigheid van een lichte houtsmaak op (die me niet stoort). De duur van de afdronk vind ik medium tot lang.

Conclusie: ik vind dit een lekkere whisky, vooral de neus bevalt me goed. Wel vind ik dat de smaak ietwat achter blijft op wat de neus ‘belooft’. Vooral de ietwat zure afdronk is interessant, dat ben ik nog niet eerder zo tegengekomen in een whisky.
Punten: 87


Irpel

Neus: hoog alcohol niveau, moet even een tijdje staan. Daarna groene appels,citrus. Ook ruik ik iets van chocolade en rozijnen.

Smaak: alcohol en pittig. Gevolgd door citrus en sinaasappel (zuur) en rozijnen. Het zure van de groene appels overheerst toch.

Afdronk: lang met toch weer dat zure, maar ook rozijnen en chocolade.
Lekker maar heeft een tijdje in het glas nodig en eventueel een beetje water.


Banzai

kleur: donker goud

neus: ik ruik duidelijke sherry invloeden, redelijk waxy ook, dan krijg ik tonen van citrusfruit en vanille en karamel.

smaak: ik proef rode vruchten, karamel, kruiden, dan wat zoethout, licht prikkelend op de tong (zachte peper)

finish: redelijk lang, de smaak verdwijnt langzaam naar een droge, lichte bitterheid

conclusie: een lekkere whisky met duidelijke sherry invloeden. Ik vermoed op cask strength rond de 50% ABV en een leeftijd van rond 15 jaar. Ik gok op een Springbank.

Score: 86/100


Peathead

kleur: donker goud
neus: honing-caramel-sherry
smaak: op de tong peper
finish: blijft lang op de tong
voor mij een aperitief whisky
score: 82/100
gok: bowmore


jonker8011

Op zicht: geen abnormale kleur, in ieder geval geen rare finishes of hevige sherry gehad. Zeer, zeer trage en brede tranen.

Neus: direct rietsuiker, zeer kenmerkend voor een cachaca liefhebber. Lichte rook, en een zekere citruszoetheid er onder.

Smaak: sinaasappel, met een aarde-achtige achtergrond, hazelnoten en een mengsel van turf en iets peperigs. Een zoete laag van miischien honing, maar de geur van rietsuiker maakt me hier iets in de war.

Finish: Zeer onderscheidend, allerlei kruidige elementen komen op met de sinaasappel nadat de lichte turf wegtrekt. Zeer complex.

Conclusie: Een ijzersterke start voor HWF4. Ik denk een highland whisky die ergens een stukje turf heeft gezien. Wellicht een Islay cask in de verte? Of een coastal die van zichzelf wat turf heeft? Of een Bruichladdich ofzo? Het is geen cask strength, ik denk 46%, en zo'n 18-21 jaar oud.

Shot in the dark: Een 21 jaar oude Benriach IB. Ik hoop niet al te duur en nog makkelijk verkrijgbaar :-)

Score 90/100

W-key
Met zijn tweetjes geproefd.
Zoetig, caramel, scherpe geur is het eerste wat er in ons opkwam.
We vinden dit geen uitgesproken whisky; Niet bordevol rook of turf, maar hij is ook zeker niet zacht. Flink wat alcohol denken we. Al met al valt deze whisky bij ons goed in de smaak dus we zijn uiteraard erg benieuwd....


JayDie

HWF-VBT-4#1 vs. Glenmorangie "The Original" 10yo

Glas: Glencairn; vette tears en legs, tears vallen snel. Bubbeltest: Snel veel bubbels die lang blijven. 50+% ABV?
Kleur: Donkergoud
Neus: Lampenolie. spoor rook, Ardmore'ish, banaan, vettig, nagellak, gezaagd hout, vanille / bourbon, metaalzaagsel / slijpsel. Later rood fruit, aardbei
Smaak: Droog, soft, lijkt geen hoog ABV, bitter, laurierdrop
Afdronk: Bitter, spoor rook, laurierdrop, snoeppapier (droog / zoet), lampenolie
Comment: Kleur suggereert ex-sherry (of wijn) vat, kan dit er niet uit halen. Smaak / afdronk zou ik zeggen 40% ABV, vreemd; dat is tegenstrijdig met de vele bubbels!
Ik vind hem wel lekker, ben benieuwd wat het is.


Dutch-Drammer

Uiterlijk: Kleur tussen Goudgeel en Amber, de tranen zijn smal en geven een licht vettige/olieachtige indruk en zakken matig tot redelijk snel.

Geur: mout, vanille en heide later ook kleine bloemetjes

Smaak: vooral vanille en zoetig maar niet overdreven ook een indruk van mooi verweven achtergrond smaken die ik niet kan thuisbrengen, Body is subtiel maar toch fijn in evenwicht. Toevoegen van wat druppeltjes water maken voor mij niets nieuws los maar verdrinken deze whisky al snel.

Mondgevoel: aangenaam heel licht olieachtig

Afdronk: van vanille en bloemen is kort en geeft een licht bittertje achter in de keel.
Blijft onverwacht kort hangen.

Deze whisky is een echte whisky voor liefhebbers, de geuren en smaak zijn zo subtiel en het alcohol gevoel is zo laag dat een whisky drinker hem zonder nadenken zo achteroverslaat en er nog een besteld.

Deze whisky wordt voor mij groot deels bepaald door dingen die ik Niet proef.
Geen indruk van veel houtinvloeden en nog herkenbare moutigheid doet mij denken aan een jonge whisky.
Aan de andere hand de evenwichtigheid en de niet erg aanwezige invloed van Alcohol smaak en geur doet mij weer vermoeden dat deze whisky toch al een tijdje in het vat heeft gezeten.

Juist vanwege het olieachtige had ik een wat langere afdronk verwacht.

Een subtiele gebalanceerde whisky dus, voor liefhebbers. ik gok op een lowlander of op een whisky met groot potentieel welke in een refill Bourbon vat heeft gezeten.

Laat echter nu geen diepe nadronk/indruk achter na het proeven.

Goed maar niet memorabel: Drie sterren ( ergens tussen 75 en 80 )


Miss_Jline

Uiterlijk: goudkleurig, donker geel, lange benen.
Geur: zoet, vanille, rozijnen, hele kleine hint van turf/rook, citrusschil, eiken.
Smaak: zacht, bourbon cask, vanille, cirtuschil, bloemig
Afdronk: blijft niet lang hangen, snel weg.
Percentage: 40%
Leeftijd: 10 jaar
Gokje: Gragganmore?
In 1 zin: prima te drinken.

Het zou een whisky kunnen zijn van een bourbon vat met een sherry finish


edwinedje

Uiterlijk: Mooie goudgele kleur.
Blijft dik aan het glas hangen met hele langzame tranen.

Geur: Aangenaam aan de neus.

Smaak: Lekker, maar heeft een druppeltje water nodig.
De tweede keer toch minder.

Nasmaak: Redelijk.

In één zin: Prima te doen... lijkt wel of ik hem ken.
Score: Mogelijke kandidaat voor in de kast.


MarcelE

Uiterlijk: Donkergoud richting bruin
Geur: Meteen sherry, veel sherry. Maar er zit ook wat licht zoets in, bijna sinaasappel/mandarijn-achtigs.
Smaak/Afdronk: Ook hier proef ik overduidelijk de sherry, heerlijk. Noterig, pittig.
De geur, smaak en afdronk zijn vrij consistent.
Middellange afdronk.

In één zin: We beginnen meteen met een (wat ik denk) lekkere sherried whisky a la Macallan. Daar vond ik hem nog het meeste op lijken. Aangezien ik hier een Macallan 12Y Sherry Oak heb staan heb ik die meteen daarna gedronken om te kijken of deze vergelijkbaar was. Die 12Y was wat zachter waardoor ik denk dat sample 1 iets hoger dan de 40% zit. Een whisky die zeker voor herhaling vatbaar is.

Score: 88


Soundwave (Pieter)

Helaas licht aangetast reukvermogen door speciale oogdruppels die ik nu gebruik, maar toch maar een poging wagen. in het flesje wat rokerigs en erg zoet. in het glas:
De rook vervliegt vrij snel. Wat over blijft is mierzoet. Tropisch fruit, ananas, appelcider, witte dessertwijn, in de verte lemoncake, beetje vanille, oatmeal/honing. De rook gaat in golven door het glas heen. Gemengde gevoelens, maar over het algemeen wel positief gestemd.
Smaak/afdronk: Dun, ietwat waterig mondgevoel met drogend effect. Blijft zoet en eindigt iets bitterder. Roept wat associaties op van een Littlemill, Clynelish, maar dan met wat rokerigs (Highland Park?). ABV gok ik op iets van 43% en het is ook nog vrij jong denk ik. Ga voor 10yo. Vat zou zomaar een een refill bourbon kunnen zijn of Sauternes finish ofzo.


Ton (via Soundwave)

geur was wat zoetig en rokerig en beloofde veel goeds voor de smaak; echter viel de smaak eigenlijk een beetje tegen tov de geur. Hij was zeker niet onaardig, maar puur afgaande op de geur had ik een iets gecompliceerdere smaak verwacht
crap, nog niet klaar... nu weer verder:
Deze was wat gewoontjes, en bleef niet zo lang hangen.
Ga vanavond de 2de helft drinken dus wellicht kom ik nog tot nieuwe inzichten!


brebe

Uiterlijk: niet al te licht, enige invloed van leeftijd of vat
Geur: Als ik het flesje opendoe ruik ik sherry. In het glas ruik ik het minder. Daar komt zoet en bloemen naar boven. En iets van zuivel: boter, kaas en eieren. Na het toevoegen van water (probleem, zie onder) ruik ik bourbon, en komt er een geur van honing op. En nog meer, ik ruik iets bekends. Maar wat?
Smaak/afdronk: Een pittige whisky. Ik proef vanille en krokus. En ik proef iets hartigs dat ik niet kan plaatsen
Percentage: eerste indruk dacht ik aan hoog in de 50. Vervolgens teveel water toegevoegd. Mijn tweede indruk is dus dat het eerder 50% is dan hoog in de 50. Nu kan je best een CS hebben van 50%, maar die is dan toch wel wat ouder. Ik ben er nog niet uit
Afkomst: Ik ga voor een Speyside. Glenmorangie.


C C K

Kleur: Roodgoud

Neus: in het begin lijm en daarna iets zoets. Iets van bosbessenjam? Daarna sinaasappel. Boter en wat vanille. Toen ik aan het sampleflesje rook durfde ik te zweren dat ik turf rook, alleen dat vind ik nu niet echt terug in het glas...Ik denk wel rook te ruiken

Smaak: Gelijk erg zoet bij binnenkomst, rozijnen en rood fruit, weer sinaasappel. Daarna gebrande pinda's.

Afdronk: beetje droog en met wat chocolade, best lang.

Conclusie: Lijkt me een whisky gerijpt op een sherryvat op een 'lage' sterkte (43-46%%?). Leeftijd geen idee. Best lekker, deed me een beetje aan Bunnahabhain denken? Maar de rook doet me ook denken aan HIghland Park.
Cijfer: 84 punten


postdear

Uiterlijk: warm goud, middenkleur
Geur: eerste indruk teer, kruidig, hout en ik dacht iets van caramel te ruiken maar in tweede instantie neig ik toch meer naar fruit
Smaak/afdronk: Kruidig & fruitig en in begin wat scherp. De geur van teer kan ik in de smaak niet terugvinden.
Percentage: ca 50%
Leeftijd: Gezien de scherpte denk ik dat ie niet te oud is, 10 jaar
Regio: Speyside?


I_SPEY

Whisky van Peijnenburg?
Kleur: helder goud
Neus: licht prikkelend, met tonen van sherry, fruit, beetje banaan, appel(heel duidelijk), rozijnen, beetje abrikoos en noten.
Smaak: prikkelend met direkt de smaak van kruid-/ontbijtkoek(kaneel, nootmuskaat, foelie en kruidnagel), dan gember, amandel(=bitter!), roggebloem, honing, zoethout en noten/rozijnen en wat specerijen!
Afdronk: beetje bitter, maar toch wel lekker, licht gembertje en dan het zoute zeewater!(wat je dus in het begin niet merkt-'n beetje turf dus, uit het zeewater.
Kommentaar: ik vind deze whisky dus wel 'n bijzondere smaak hebben!
Een whisky, die zich onderscheidt. Ik denk aan 'n Tobermory 10yo.
Pnt.: 88


QPO-80-03 Marleen en (Martin)

Ruikt naar Caramel/honing
ruikt qua alcohol niet sterk
qua smaak wel sterk, brand een beetje
nasmaak rokerig, maar ook het weeïge/zoete van een brandy (jakkes)

is misschien een oudere whisky....


Deunemans

Glas: Glen Cairn
Kleur: Donkergoud, mooie tranentrekker
Alcohol percentage: Geen bubbeltest gedaan, maar mondgevoel zegt tussen de 45 en 50 %
Neus: Zachte neus, zoet. Vanille, kruidig, rijpe vruchten, ietwat citrus.
Smaak: Het zoete en het rijpe fruit komt direct naar voren. De citrus wat in de achtergrond. Creamy. Heerlijke dram!
Met water: Gezien de drinkbaarheid weinig water nodig. Wel wat meer citrus nu
Afdronk: Middellang, vanille, fruity fruity fruity, lekker plakkend aan het gehemelte.

Distillery: mijn gevoel zegt dat dit een Speyside whisky is. Ik neig naar een Glenrothes
Vat: Gebaseerd op de vanille en kruidigheid, een Bourbon refill

Door tijdgebrek deze vanmiddag pas kunnen drinken. Bevalt best goed.


Perplex


Uiterlijk: Mooie kleur, niet te donker en niet te licht.
Geur: Ruikt erg lekker, beetje zoetig (caramel/honing) en in de verte een beetje hout.
Smaak/Afdronk: Heerlijke afdronk, vooral de caramel smaak die achter blijft. Helaas is de smaak wel snel verdwenen.

In één zin: Een heerlijke whisky, zou er wel een flesje van willen hebben
Score: 85

Wat voor een soort whisky het is durf ik niet te zeggen. Het alcohol percentage is denk ik rond de 42%. Stiekem denk ik dat dit een whisky is uit het oosten.


Otje

Uitzicht: Goudgeel +1

Neus: Nogal gecompliceerd, citrus vooral sinas, mocca, wat caramel, vanille, bourbon- en sherrycask volgens mij en heerlijk fruitig.

Smaak: Fruitig en behoorlijk kruidig, behoorlijk wat cask invloed.

Afdronk: Middenlang, butterscotch, licht monddrogend en bitterig.

Lekkere whisky, maar heb geen idee wat.
Gokje, een lowlander, 10yo, 46%. Een Bladnoch wellicht?
86pnt.


Centi83

zachte zoete geur, lijm, laag in alcohol gehalte vermoed ik, rond de 46%

kruidige smaak met een zoete hint, doch weinig smaakevolutie
met water weinig verandering voor de geur nog voor de smaak.

korte krachtige afdronk.
lekkere goede aperitief, doet me denken aan een Glenmorangie nectar d'or.


Qtinn (John)

Lastig zo voor de eerste keer. Heb wel het idee, vooral op de neus dat ik deze distilleerderij al eens geproefd heb. Individuele smaken en geuren herkennen vraagt nog wel meer ooefening.

In het begin een heerlijke dram, maar de afdronk, vooral na een uur in het glas werd me toch te maltig. Deed me denken aan de Arran Bere Barly, maar dan wel ouder en complexer. Is het de 16yr?

84 pnt


BWhisky

C: Vol goud

N: Rokerig. Niet agressief, geen turfbom. De lichte rook is in balans met woodspice, licht aardse en zoete tonen. Iets doet me aan Highland Park denken. Plots iets zepig in de neus, later wordt het aangenamer op zoete bessen.
Later> Het rokerige wat meteen opviel bij het ruiken aan het flesje en bij het inschenken verdwijnt.. . het fruit neemt de overhand, met water blijft quasi enkel mooi zoet fruit over. De neus is een stuk verbeterd nu. Geen grote complexiteit, wel aangename neus.

T: Rokerig? vooral iets wrang en zeer drogend. Spicy. Hout. Vreemde ervaring, vrij bitter en drogend. Iets violet en bessig ook zoals in neus. Water > vrij sappig fruit, bessen weer en licht sherryzoet. Jammer van die wrange/bittere smaak die telkens blijft hangen.

F: Sherry/zoet blijft hangen, vrij drogend. Woodspices.

Gok: Bowmore op sherry was mijn eerste gedacht. Maar die rook die initieel opviel trekt weg, met water blijft enkel nog maar een aangename fruitigheid over.. Highland Park ?
Ik ga het bij deze 2 houden, verder kom ik niet, vind niet meteen een aanknopingspunt.

Punten : Mits tijd en water, 84 punten waard.


xlrider
Dames, Heren, mijn eerste proef-notitie ooit !

Geur
in het flesje een lichte turf-geur. Deed me direct denken aan mijn Yoichi 10yo.
In het glas verdwijnt die geur en komt iets naar voor dat me doet denken aan 'velpon lijm'.
Let wel, positief bedoeld.

Smaak
De eerste zip doet me denken aan mijn Jura 10yo.
De volgende brengen wat scherpte naar voor, zowel direct op de tong als de afdronk.

Ik ga echt geen poging doen om te raden wat dit is.
Niet zo heel hoog in ABV denk ik.
Niet direct het smaak-profiel dat ik gewoon ben, maar wel lekker.


Yapi

Even voor het eten een half sampletje ingeschonken. Ik wist dat dat kon, door er nog maar 1 keer m’n neus in te steken. Fruitig en romig, maar dan in het kwadraat in de neus. Tropisch fruit ook, geel fruit, beetje citrus, mango, passievrucht, naast het klassieke wit fruit als appel en ook wel een vleugje banaan. Kaneel ook? Beetje rozijnen. Ik denk onmiddellijk aan een lowlander en een heel erg goed bourbonvat – eigenlijk al direct aan een littlemill hoor, maar dit terzijde. Bladnoch kan ook perfect, of iets van Saint Magdalene. Wat er ook van zij, deze neus nodigt uit om te proeven!

Smaak is romig, moutig, ook wel bloemig, op het randje van die o zo beruchte FWP bij binnenkomst. Je weet wel, dat overdreven parfumachtige (de waarheid gebied mij te zeggen dat we wel net uit stad met een karrenvracht parfum zijn thuisgekomen). Maar het is okee ☺. Heerlijk fruit dat de neus doorzet in de smaak. Glen Keith komt nu ook in mijn gedachten.
Werelddram is een groot woord, maar dit is een goeie; mooi boven de 85 voor mij. Kan best wel eens wat van Kintra zijn, nu ik er aan denk. Toch al een paar gelijkaardige bottelingen op van die mannen. Die glen Keith bv. of die Bunna? Dat weet ik niet meer. Prachtige selectie in elk geval, en afhankelijk van de prijs grijpklaar voor aanschaf... of reeds hopeloos uitverkocht uiteraard boehoe! Evenwaardige gok is een Asta Morris van niveau. Zo hoog schat ik deze in... straks eens naast die Strathmill zetten.

2de proeving. Hm, houtlijm op de neus ook. Nu vind ik zelfs wat kiwi in de afdronk. Tufje appelsien, ook, amandelen. Toch echt goed fruitig in mijn ogen. Gokjes? Littemill, lochside, bladnoch, glen keith? 86-87. Als het geen lowlander is, dan Strathmill of glen keith.


andre8x8

Kleur: Goud geel

Geur: Fris fruitig, appel, toch ook wat vanille

Smaak: Bitter, salmiak

Afdronk: Redelijk lang, de salmiak blijft hangen

Score: 80 Alcohol percentage: >45%

Deze is echt moeilijk te ontleden. Voor mij blijft de bitterheid overheersen, waardoor sample 1
wat vlak overkomt.


totalatool
...Ik moet het dus houden bij wat ik zondag met m'n verbrande tong kon noteren, wat niet heel veel is.

Glas: glencairn

Uiterlijk: mooie kleur (tawny); vrij wijd gespatieerde, olieachtige tranen

Geur: (zw) zuurtje, frambozensnoepjes; leer/hout; caramel
(mw) zoetige ondertoon blijft, maar nog steeds hout

Smaak: (zw) hout, bitter, zout
(mw) blijf denken dat hij houtig is

Afdronk: (zw) zout en bitter
(mw) bitter

Conclusie: Bovenstaand lezend denk ik dat ik van alles gemist heb en dat whisky proeven met een verbrande tong geen briljant plan is. Ik vond de geur ook veel beter dan de smaak.

Afgaand op wat ik toch waarnam denk ik dat het om een behoorlijk hoog alcoholpercentage gaat: laten we zeggen 58%. Dat zou erop kunnen wijzen dat de whisky nog vrij jong is, minder dan 10? Alleen dat verklaart die houtinvloed en kleur maar moeilijk. Een oudere whisky die zijn alcoholpercentage goed heeft weten te behouden? Past ook beter bij de tears en legs.
Alternatieve verklaring voor de kleur en de houtinvloed die ik proefde is bijvoorbeeld dat het een virgin oak expressie was, maar welke is er dan op cask strength? En wat moet ik dan met die sherrynoot die ik eronder meende te herkennen? Toch een wat oudere sherry CS dan dus? Maar dan wel refill sherry.
I'm lost. Note to self: lees de waarschuwing op de beker van Starbucks.


liefmans

Eerst een schudden met het flesje, voor zover ik het trucje met het schuim beheers zou ik zeggen 50-55%, een gewaarschuwd man telt voor twee.

Geur, voorzichtig beginnen, idd alcohol, iets nootachtig wat ik altijd associeer met moderne sherry, na even wachten meer kruidig, iets fruitig. Ik merk dat ik onbewust deze al in de moderne sherry heb geplaatst en er ook niet echt iets anders meer uithaal, nu maar hopen dat het ook effectief zo is.
Smaak, bevestiging van de geur, geen oude stijl olorosso en/of PX, eerder sherry treated american oak cask.
Nasmaak, idem.

Hier ga ik geen punten voor geven aangezien dit iets is wat erg ver ligt van wat ik normaal zou drinken
Ook geen gok naar distillery aangezien ik vermoed dat ik alleen maar de invloed van het vat proef.


Liquid_Gold

1. Kleur : Amber Goud
2. Bubbeltest : Bubbels blijven lang, dus 50+ %
3. Neus : Appel, lijm, oud leer, heel klein beetje turf ?
4. Smaak : granig, hout, waxy, peper
5. Finish : Bitter, lang, kruidig.

Na een tijdje (30min) in het glas wordt hij veel zoeter op neus en smaak en ook een klein beetje vlezig.

Gokje : Mortlach of Bladnoch 12-15y 52%

Punten : 84/100
0 x

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-1 (±18 t/m 23 sep)

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 Sep 2013, 19:09

Sorry, Vlamingen, maar de eerste notitie is al binnen.

turfsmurf :goedgedaan
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1304
Lid geworden op: 23 Jan 2013, 15:34
Locatie: Leusden

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-1 (±18 t/m 23 sep)

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 17 Sep 2013, 19:14

Oh ik wist niet dat het al mocht ;) Dan ga ik er ook vaart achter zetten :D
0 x
BAM! - ook op Facebook

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-1 (±18 t/m 23 sep)

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 Sep 2013, 19:24

Willem vd K schreef:Oh ik wist niet dat het al mocht ;) Dan ga ik er ook vaart achter zetten :D

Op zich kun je nooit té vroeg zijn met inzenden.
Het kan echter zijn dat we nog schuiven met de publicatie en de rest maar dat maakt op zich niet uit.

Punt is wel dat het de (je) discussie na publicatie en het demasqué ten goede komt als het nog vers in je geheugen zit. Dat is persoonlijk en voor een beginner wellicht meer van belang dan voor een oud(whisky)gediende.
.... en denk aan de radiostilte tot ná de publicatie :zwijg
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1136
Lid geworden op: 27 Apr 2013, 22:00
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-1 (±18 t/m 23 sep)

Ongelezen berichtdoor Banzai » 17 Sep 2013, 19:51

Piet schreef:Sorry, Vlamingen, maar de eerste notitie is al binnen.

turfsmurf :goedgedaan


Oh maar ik ben nog aan het opwarmen met de samples van m'n ruilbuddies :gnif
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1304
Lid geworden op: 23 Jan 2013, 15:34
Locatie: Leusden

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-1 (±18 t/m 23 sep)

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 17 Sep 2013, 20:22

Piet schreef:
Willem vd K schreef:Oh ik wist niet dat het al mocht ;) Dan ga ik er ook vaart achter zetten :D

Op zich kun je nooit té vroeg zijn met inzenden.
Het kan echter zijn dat we nog schuiven met de publicatie en de rest maar dat maakt op zich niet uit.

Punt is wel dat het de (je) discussie na het demasqué ten goede komt als het nog vers in je geheugen zit. Dat is persoonlijk en voor een beginner wellicht meer van belang dan voor een oud(whisky)gediende.
.... en denk aan de radiostilte tot ná de publicatie :zwijg

Ja, precies. Daarom was ik inderdaad nog even aan het wachten. Ik proef sowieso alleen de helft van de sample, zodat ik de andere helft nog eens kan beoordelen met alle op- en aanmerkingen van de experts in het achterhoofd. Extra leerzaam denk ik :)
De radiostilte spreekt voor zich.
0 x
BAM! - ook op Facebook

Gebruikersavatar
Tipo33
Actief lid
Actief lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 Jun 2013, 00:15

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-1 (±18 t/m 23 sep)

Ongelezen berichtdoor Tipo33 » 17 Sep 2013, 21:14

Ik heb em ook al geproefd, omdat ik tot en met maandag krap in de tijd zit! Notitie is zojuist verstuurd!
0 x

Gebruikersavatar
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 Jan 2011, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-1 (±18 t/m 23 sep)

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 18 Sep 2013, 09:44

Piet schreef:Op zich kun je nooit té vroeg zijn met inzenden.

Ik vind het wel prettig om een beetje vooruit te werken, dan kan er ook eens een keer een weekend tussenuit vallen. Ik kan natuurlijk ook doordeweeks proeven, maar dat is dan 's-avonds na het werk en ik besteed er liever iets meer aandacht aan en proef dus in het weekend.
Piet schreef:Punt is wel dat het de (je) discussie na publicatie en het demasqué ten goede komt als het nog vers in je geheugen zit. Dat is persoonlijk en voor een beginner wellicht meer van belang dan voor een oud(whisky)gediende.
.... en denk aan de radiostilte tot ná de publicatie :zwijg

Dat is waar, maar bij deze sample maak ik mij niet zoveel zorgen dat ik hem vergeet. :zwijg
Gelukkig heb ik ook nog een beetje over gelaten.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Gebruikersavatar
thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2202
Lid geworden op: 14 Aug 2013, 15:50
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-1 (±18 t/m 23 sep)

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 18 Sep 2013, 10:44

turfsmurf schreef:Bij deze sample maak ik mij niet zoveel zorgen dat ik hem vergeet. :zwijg
Gelukkig heb ik ook nog een beetje over gelaten.


Je maakt me nieuwsgierig! Ik wacht nog een paar dagen, kamp nog met de laatste naweeën van een verkoudheid. Zou doodzonde zijn om nu te beginnen. Wordt dus op z'n vroegst het weekend voor mij 8-)
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1304
Lid geworden op: 23 Jan 2013, 15:34
Locatie: Leusden

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-1 (±18 t/m 23 sep)

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 18 Sep 2013, 10:49

turfsmurf schreef:Dat is waar, maar bij deze sample maak ik mij niet zoveel zorgen dat ik hem vergeet. :zwijg

Ik heb al een paar keer geroken aan het flesje, en ik denk idd dat je gelijk hebt :lekker Ik ga er vrijdag eens goed voor zitten denk ik. :duimop
0 x
BAM! - ook op Facebook

QPO-80-03
Senior
Senior
Berichten: 232
Lid geworden op: 17 Mei 2012, 19:17
Locatie: Zuid-Holland
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-1 (±18 t/m 23 sep)

Ongelezen berichtdoor QPO-80-03 » 19 Sep 2013, 21:07

Geroken en geproefd...
0 x
Iemand zei ooit eens tegen mij: "Blijven lachen, het kan altijd erger."
Ik lachte, wat denk je...... het werd erger!!!

Gebruikersavatar
Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1304
Lid geworden op: 23 Jan 2013, 15:34
Locatie: Leusden

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-1 (±18 t/m 23 sep)

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 19 Sep 2013, 22:18

Sample 1 zat zojuist in m'n glas. Wat lastig om blind te moeten oordelen! Voor het eerst voor mij. Leuke ervaring.
0 x
BAM! - ook op Facebook

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-1 (±18 t/m 23 sep)

Ongelezen berichtdoor Matti » 19 Sep 2013, 22:24

Mijn notitie is zojuist verzonden. Ik ben héél benieuwd :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2202
Lid geworden op: 14 Aug 2013, 15:50
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-1 (±18 t/m 23 sep)

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 20 Sep 2013, 19:09

Geroken en geproefd. Notitie verzonden. Moeilijk om alles onder woorden te brengen :?
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Gebruikersavatar
Erik Elixir
Senior
Senior
Berichten: 416
Lid geworden op: 23 Mei 2011, 21:31
Locatie: Bunschoten-Spakenburg

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-1 (±18 t/m 23 sep)

Ongelezen berichtdoor Erik Elixir » 20 Sep 2013, 19:54

Eerste 4 samples geproefd gister.... nu even notes maken.
Komende weken nog meer te proeven :P
Veel plezier allemaal nog met proeven!
0 x


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-4”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast