HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-4 (25 mrt t/m 1 april)

De derde "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Peiling eindigde op 06 Apr 2013, 20:25

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
0
Geen stemmen
Afbeelding - 61-65
0
Geen stemmen
Afbeelding - 66-70
0
Geen stemmen
Afbeelding - 71-75
0
Geen stemmen
Afbeelding - 76-80
2
12%
Afbeelding - 81-85
12
71%
Afbeelding - 86-90
3
18%
Afbeelding - 91-95
0
Geen stemmen
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 17

Gebruikersavatar
OpiumX
Senior
Senior
Berichten: 482
Lid geworden op: 11 Feb 2013, 08:15
Locatie: Dordrecht

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-4 (25 mrt t/m 1 apr

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 02 Apr 2013, 18:36

Heel mooi, de Nectar d'Or staat ook op mijn lijstje. Leuk om zo mee te lezen met deze proeverij, want zo doe ik veel ideeën op!

Frank
0 x

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-4 (25 mrt t/m 1 apr

Ongelezen berichtdoor Yapi » 02 Apr 2013, 18:47

BWhisky schreef:
BTW : ik moet yapi hier toch ook nog eens vermelden, pas na samen gepraat te hebben over dit sample begon ik meer en meer te geloven in de Glenmorangie Nectar D'or ! Ik wil dus niet met alle eer weglopen :D


:Proost toch altijd leuk hé, die post-sample praatjes. Met 2 weet je meestal meer dan alleen, das waar. :Party
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2550
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 17:21
Locatie: Rotterdram

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-4 (25 mrt t/m 1 apr

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 02 Apr 2013, 18:49

JayDie schreef:YES! :hoera

Hij staat gewoon in m'n kast :-P Hoef ik hem niet te kopen. Gelukkig vind ik hem samen met sample #3 het lekkerste tot nu toe! :dancing

Wel jammer dat ik hem niet herkend heb, nota bene naast m'n Glenmorangie 10yo :bigsmile


Ditto en ik wilde er gisteren 'n paar flessen bijhalen(waaronder de Glenmorangie Nectar d'Or), maar besloot het toch maar niet te doen, omdat ik bang was dat ik, met meer flessen erbij, de weg toch een beetje kwijt zou raken, dus.. niet gedaan ;) Overigens smaakte het sampletje(zo'n 10 minuten geleden) anders dan mijn fles!
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-4 (25 mrt t/m 1 apr

Ongelezen berichtdoor Yapi » 02 Apr 2013, 19:00

Is altijd zo, met die sample en die fles. Gewoon enorm verschil vaak. Dus op basis van een half sample oordeel ik niet. Een vol, dat lukt al beter
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-4 (25 mrt t/m 1 apr

Ongelezen berichtdoor Piet » 02 Apr 2013, 19:14

Matti schreef:Ben wel benieuwd of dit ook nog onderdeel uitmaakt van het 'thema' of dat deze gewoon is binnengekomen toen de andere flessen al gekocht waren ;)

De sponsor-flessen zijn meestal eerder binnen dan de (meeste) eigen aankopen.

Ik moet namelijk eerst weten of en wat er gesponsord wordt om te kunnen bepalen of en hoe het past bij wat ik in gedachten heb, en wat het budget is voor de aankopen.
Bovendien gaat het gepaard met onderhandelingen en suggesties.
Het is niet zo dat ik vraag of ik "iets" kan krijgen ik geef tevens aan wat voor type whisky ik zoek en wat ik het liefst zou hebben. Niet dat ik dat laatste krijg maar tot nu toe is het in goed overleg gegaan :duimop
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 Jan 2011, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-4 (25 mrt t/m 1 apr

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 02 Apr 2013, 19:41

Ha een Glenmorangie. Ik zat dus met mijn gedachten helemaal verkeerd. Ik dacht "ruikt als Ealanta, maar smaakt niet als Ealanta, dus zal wel virgin oak zijn". Ik had eigenlijk moeten denken "ruikt als Ealanta, maar smaakt niet als Ealanta, dus zal wel een Glenmorangie zijn". Zo terugdenkend had die typische licht-mentholachtige toets mij die kant op moeten duwen. Dat is namelijk iets Glenmorangie-achtigs en niet per se iets new oak achtigs.

Ik vond hem trouwens niet als een 46% smaken. Vrij licht zelfs. (Ook typisch Glenmorangie?).
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Gebruikersavatar
brebe
Senior
Senior
Berichten: 114
Lid geworden op: 16 Mar 2012, 09:48
Locatie: Zwolle

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-4 (25 mrt t/m 1 apr

Ongelezen berichtdoor brebe » 02 Apr 2013, 19:57

turfsmurf schreef:Ik vond hem trouwens niet als een 46% smaken.

Ik ook niet. Ik vond hem juist sterker smaken. Ik had hem op 52% gezet. Niet alleen op indicatie van de bellentest. Ik heb er meer dan een paar drupjes bijgedaan, en vond hem daar beter van worden. Verrassend dus wel. Als ik kijk naar de andere notities geloof ik niet dat ik een sample van een andere whisky had. En het was ook echt #4, net nog even gecheckt.
En ik heb hem in de kast staan, maar nog dicht. Dat helpt niet met het herkennen van de smaak.
Ik heb in elk geval geraden dat het geen Islay was. En tussen Glenmorangie en Pulteny zit maar maar 1 andere distillery, dus ver zat ik er niet naast :)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-4 (25 mrt t/m 1 apr

Ongelezen berichtdoor totalatool » 02 Apr 2013, 20:10

Nou, wederom zeer matige "prestatie" van mij.
Helaas heb ik wegens bijzonder drukke tijden op persoonlijk gebied nauwelijks tijd om voor een sample te gaan zitten. Ik zat alleen met het alcoholpercentage goed, en dat was het dan wel.

Ik had wederom een vermoeden qua thema (Islay peated en unpeated), en heb me puur daardoor laten leiden in mijn gedachte dat het vast weer een Islay zou zijn, ondanks dat dit sample daar eigenlijk in niets aan deed denken. De enige gok die voor mij overbleef was een unpeated Bunnahabhain in contrast met de Moine, en omdat hij qua alcoholpercentage zo dichtbij de huidige OB-range kwam, deed ik die gok dan maar...

Zoals het er nu naar uitziet heb ik pas over enkele maanden wat rust op persoonlijk vlak, dus dan zal ik hopelijk meer tijd hebben om deze samples nog eens rustig de revue te laten passeren.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-4 (25 mrt t/m 1 apr

Ongelezen berichtdoor Matti » 02 Apr 2013, 21:56

totalatool schreef:Ik had wederom een vermoeden qua thema (Islay peated en unpeated), en heb me puur daardoor laten leiden in mijn gedachte dat het vast weer een Islay zou zijn, ondanks dat dit sample daar eigenlijk in niets aan deed denken. De enige gok die voor mij overbleef was een unpeated Bunnahabhain in contrast met de Moine, en omdat hij qua alcoholpercentage zo dichtbij de huidige OB-range kwam, deed ik die gok dan maar...

Wees gesteund in het besef dat ik wél uitgebreid ben gaan zitten voor dit sample en via exact dezelfde redenering tot exact dezelfde exact even foute conclusie kwam ;)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1657
Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-4 (25 mrt t/m 1 apr

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 02 Apr 2013, 22:18

turfsmurf schreef:Ha een Glenmorangie. Ik zat dus met mijn gedachten helemaal verkeerd. Ik dacht "ruikt als Ealanta, maar smaakt niet als Ealanta, dus zal wel virgin oak zijn". Ik had eigenlijk moeten denken "ruikt als Ealanta, maar smaakt niet als Ealanta, dus zal wel een Glenmorangie zijn". Zo terugdenkend had die typische licht-mentholachtige toets mij die kant op moeten duwen. Dat is namelijk iets Glenmorangie-achtigs en niet per se iets new oak achtigs.

Ik vond hem trouwens niet als een 46% smaken. Vrij licht zelfs. (Ook typisch Glenmorangie?).


Erg herkenbaar, ik had hier ook wat munt tonen in ontdekt en heb notabene op dit forum nog nav een Glenmorangie uitgebreid over munt in whisky gepraat, maar desondanks tijdens dit sample niet meer bewust over nagedacht dat daar een verband kon liggen...
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-4 (25 mrt t/m 1 apr

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 02 Apr 2013, 23:42

Sterk van je, Bart! Ik heb deze vorig jaar (of twee jaar geleden) ook gehad. In het begin vond ik hem best lekker, maar naarmate de fles leeg raakte werd ik hem grondig beu. Niet mijn ding.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
Otje
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 934
Lid geworden op: 05 Jan 2013, 20:13
Locatie: Veendam

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-4 (25 mrt t/m 1 apr

Ongelezen berichtdoor Otje » 03 Apr 2013, 00:04

Daar zat ik niet ver naast, en komt zeker in m'n kabinet. Prima doordrinker. :goedgedaan
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-4 (25 mrt t/m 1 apr

Ongelezen berichtdoor JayDie » 03 Apr 2013, 09:32

BWhisky schreef:via sample gekregen van John ( JayDie )

Dacht ik al ja 8-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Kay
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2391
Lid geworden op: 24 Nov 2011, 16:03
Locatie: Eys
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-4 (25 mrt t/m 1 apr

Ongelezen berichtdoor Kay » 03 Apr 2013, 10:09

Hmmm nu krijg ik toch de neiging om vanavond mijn fles Hazelburn met Sauternes finish open te trekken om eens te zien of die me ook zo aan sherry laat denken.

Wel een aanschaf waard voor mij. Valt me trouwens op dat ik tot nu toe met m'n scores nog geen enkele keer ver afgeweken ben van het gemiddelde op Whiskybase, terwijl sommigen hier deze toch wel flink lager scoren.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-4 (25 mrt t/m 1 apr

Ongelezen berichtdoor Matti » 03 Apr 2013, 12:57

Kay schreef:Wel een aanschaf waard voor mij. Valt me trouwens op dat ik tot nu toe met m'n scores nog geen enkele keer ver afgeweken ben van het gemiddelde op Whiskybase, terwijl sommigen hier deze toch wel flink lager scoren.

Dat hangt ook af van waar iemand op scoort. Deze ligt buiten het smaakpalet wat ik zou kopen en op puur 'vind ik dit lekker' zou ik hem misschien een 75 o.i.d. geven, maar kijkend naar andere factoren (balans, smaakdiepte e.d.) en proberend mijn score iets te objectiveren kom ik dan op 84 uit. Geen van beide scores is 'fout', je scoort toch in eerste instantie voor jezelf. En zelfs mensen die hun best doen om 'objectief' te scoren liggen vaak nog mijlen ver uit elkaar :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-3”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast