HEBT sample VII

Een eigen plek voor Whisky-verenigingen, -societies, -clubs, -genootschappen, -kringen, -collectieven, -vriendengroepen etc.
Gebruikersavatar
thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2202
Lid geworden op: 14 Aug 2013, 15:50
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: HEBT sample VII

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 19 Jun 2014, 22:36

Oeh, mooi! Ooit eerder een sample van gehad en toen ook enorm van onder de indruk. Mooie bevestiging dit. Misschien maar eens wat geld opzij leggen, want dit is in ieder geval nog een relatief betaalbare 40-jarige.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Gebruikersavatar
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1657
Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HEBT sample VII

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 19 Jun 2014, 22:42

Nice! Alhoewel de meeste oudjes mij tot nu toe vaak net iets meer konden bekoren (of soms ook héél erg meer), was het hier misschien net ietsjes te. Wel leuk dat ik deze in ieder geval van mijn 'nog te proeven' lijstje kan afstrepen.
Bart, je hebt echt een fantastisch leuke BT georganiseerd! Nogmaals hulde daarvoor! :hoera :duimop :hoedaf
0 x

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HEBT sample VII

Ongelezen berichtdoor Yapi » 19 Jun 2014, 22:51

thijs100 schreef:Oeh, mooi! Ooit eerder een sample van gehad en toen ook enorm van onder de indruk. Mooie bevestiging dit. Misschien maar eens wat geld opzij leggen, want dit is in ieder geval nog een relatief betaalbare 40-jarige.


vandaar de insteek... denk ongeveer de enige officiële 40yo sherry big distillery die je nog kunt "betalen" zeker?
't is het moment...
0 x
Afbeelding

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2787
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 10:00
Locatie: Enschede

Re: HEBT sample VII

Ongelezen berichtdoor Pellie » 19 Jun 2014, 23:08

Thanks voor de tasting Bart. Voor mij ook bevestigingen dat sommige distilleries niet mijn ding zijn en anderen juist wel. Glenfarclas dus niet mijn ding. Glendronach duidelijk wel en de Caol ila vond ik ook zeer goed. :hoedaf
0 x

Gebruikersavatar
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 Jan 2011, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: HEBT sample VII

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 19 Jun 2014, 23:16

Goh, verrassing!

Ik heb namelijk niet al te lang geleden een sample Glenfarclas 40 van Bart gehad die ik eigenlijk te gesherry'd vond. Nou vraag ik mij af: was dat de 2010 batch of lag het helemaal aan mij? Ik vind sample 7 een stuk lekkerder in ieder geval. Best veel fruit en een heerlijk kruidige afdronk.

Helaas groeit ook bij Glenfarclas het besef dat je voor een 40-jarige whisky best wat centjes kunt vragen. Nog niet heel lang geleden was de gangbare prijs zo rond de 240€ als ik het mij goed herinner. Nu zie ik dat ie al tegen of zelfs over de 300 gaat. Ik pas dus voor deze en smikkel lekker mijn Balvenie Tun 1401 op. :smullen
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HEBT sample VII

Ongelezen berichtdoor Yapi » 19 Jun 2014, 23:18

Die ervoor was 2010, deze is 2012. Dus een wezenlijk verschil. Die 2012 kun je nog krijgen voor 250 euro medium hoor, wel even zoeken! Nu passen is later nooit meer kopen :lol:
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
henri
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 5372
Lid geworden op: 10 Apr 2013, 17:02
Locatie: Rotterdam

Re: HEBT sample VII

Ongelezen berichtdoor henri » 20 Jun 2014, 01:16

dat ie beduidend ouder moest zijn had ik het dan toch bij op het juiste eind, ben tevreden met mijn besluit vooral te gana genieten van de laatste ipv hem helemaal te willen omschrijven

maar sowieso, al met al bart, een waanzinnig leuke tasting geweest
bij een volgende ronde hoop ik dan ook zeker weer op uitnodiging :)
0 x
Afbeelding

edwin1973
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1245
Lid geworden op: 12 Feb 2012, 18:05
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: HEBT sample VII

Ongelezen berichtdoor edwin1973 » 20 Jun 2014, 08:05

Beste Bart,

Top gedaan. Ik heb er erg van genoten. :duimop

En zou ook een volgende keer graag van de partij zijn.

:Slainte
0 x

Gebruikersavatar
Kay
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2391
Lid geworden op: 24 Nov 2011, 16:03
Locatie: Eys
Contact:

Re: HEBT sample VII

Ongelezen berichtdoor Kay » 20 Jun 2014, 10:50

Huh? Ik zie mijn notitie er helemaal niet tussen staan. Hier dus nog even wat ik dacht ingestuurd te hebben:


7:
Fruity, meaty and spicy at the same time. Red berry jam, laurel, cappucino, liquorice, eucalyptus and... spare ribs?
Blueberry, pepper, coffee, leather, dark chocolate, fig, liquorice and clove.
Blueberry, espresso, dark chocolate, raisin and pepper.

Mooie oude sherry botteling. Score: 89.


7B:
Raisin, cranberry, leather, cappucino, date, pepper, persil and a slight meaty touch. After a while more fruitiness which probably doesn't come from the sherry cask, like peach and grapefruit.
Cranberry, raisin, mocha, pepper, grill herbs, leather and dark chocolate.
Coffee, raisin and dark chocolate. A little rubber in the end.

Net als sample 7 een heel mooie combinatie van vol rood fruit, kruidigheid en iets licht vlezigs. Deze is nog iets voller van smaak en scoort daarom een puntje hoger: 90.


Dan het raden... Mijn eerste ingeving was het twee Longmorns zouden kunnen zijn, nl de 1976 VCWC en de 1973 GM. Toen herinnerde ik me dat ik van die laatste nog een sampletje van jou had staan en die heb ik ernaast gezet, maar die heeft best wel wat zwavel en sample 7B niet. 7B laat me ook denken aan je Glenfarclas 40 die ik een tijd geleden geproefd heb, maar 7 is vast niet de 15 jaar oude :-D Andere opties zie ik eigenlijk niet in je collectie, dus ik heb zo'n vermoeden dat deze flessen nog niet allebei in je collectie staan.


Dat laatste blijkt dus deels te kloppen, maar deze 'truc' had ik nou niet bepaald zien aankomen! Op Whiskybase betreft het dus allebei de zelfde whisky begrijp ik? En ze hebben geen bottle code o.i.d. aan de hand waarvan je ze uit elkaar kunt houden?
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2202
Lid geworden op: 14 Aug 2013, 15:50
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: HEBT sample VII

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 20 Jun 2014, 12:10

Kay schreef:En ze hebben geen bottle code o.i.d. aan de hand waarvan je ze uit elkaar kunt houden?


Dat vind ik ook nog wel interessant Bart. Ik heb de 2010 dan wel niet geproefd, maar volgens mij vond iedereen die 'm hier wel geproefd heeft de 2012 beter.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HEBT sample VII

Ongelezen berichtdoor Matti » 20 Jun 2014, 12:12

Behalve dan Kay in de post boven je :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
Kay
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2391
Lid geworden op: 24 Nov 2011, 16:03
Locatie: Eys
Contact:

Re: HEBT sample VII

Ongelezen berichtdoor Kay » 20 Jun 2014, 12:33

Klopt, ik vond de 2010 voller van smaak.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2202
Lid geworden op: 14 Aug 2013, 15:50
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: HEBT sample VII

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 20 Jun 2014, 13:32

Matti schreef:Behalve dan Kay in de post boven je :)


Ohja :P
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Gebruikersavatar
p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 566
Lid geworden op: 03 Aug 2009, 14:56
Locatie: Rotterdam

Re: HEBT sample VII

Ongelezen berichtdoor p_froes » 20 Jun 2014, 17:02

He Bart, bedankt voor de organisatie! Mooi einde zo! Echt mooi om die twee naast elkaar te proeven, hoewel ik er gruwelijk naast zat :).
0 x
Life is too short to drink bad whisky

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HEBT sample VII

Ongelezen berichtdoor Yapi » 20 Jun 2014, 18:08

Hey Kay,

ik heb je review gezocht maar niet gevonden onder mijn berichten??? Vreemd!

Ik heb geen onderscheidende code gevonden, al heb ik de dozen niet meer... zal het eens vragen. Je hebt wel een compleet andere smaakomschrijving op het label achteraan.

Vond deze vergelijking ook vreselijk interessant. Bij mij scoort de ene soms beter dan de andere, al scheelt het maar een puntje, en verspringen ze soms van plaats... rond de 90-92 scoren ze beiden meestal bij mij.

sommige scoren echt wel compleet verschillend, zie bv

Afbeelding

Afbeelding

Ho-cheng Yao zal wel de 2012 versie willen ;-)

Ik heb net een bericht gestuurd naar Luc Timmermans, mister Glenfarclas, om zijn mening eens te weten.
0 x
Afbeelding


Terug naar “Whisky Webstek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten