JayDie schreef:Zat in de #GrainWhiskyTT
- Cameron Brig
- Greenore 8yo
- Nikka Coffey Single Grain
- Clan Denny Invergordon 1966 45yo
Die Greenore 8 heb ik ook een miniatuurflesje van gehad. Ik was er niet zo weg van (proefnotities waag ik me niet aan), maar vond het wel een excentrieke smaak hebben. Deze whiskey is gedistilleerd op 93% corn en 7% malted barley. Nou is dit een Ierse whiskey, maar als deze whiskey nou van Amerikaanse bodem kwam zou het gewoon een corn whiskey zijn toch? Want een corn whiskey is -naast het feit dat hij Amerikaans moet zijn- gedistilleerd op minimaal 80% corn.
Er zijn twee redenen dat ik dit vraag. Ten eerste omdat het me, als ik denk aan een bourbon (51 tot 80% corn), verbaast dat de Greenore 8 niet bijzonder zoet is. En ten tweede omdat ik me afvraag of de smaak van Greenore 8, desondanks het feit dat hij Iers is, representatief kan zijn voor, of vergelijkbaar kan zijn met Amerikaanse corn whiskey's (die ik nog niet tegen ben gekomen).
Tevens zit hier een kleine discrepantie in. Uitgaande van bourbons verwacht ik dat een corn whiskey erg zoet is. Tegelijkertijd zou ik zeggen dat de Greenore 8 -statistisch gezien- vergelijkbaar moet zijn met een corn whiskey, maar in mijn herinnering is de Greenore 8 niet zoet.