Ierse v/s Amerikaanse whiskey

Als het gaat over Ierse Whiskey.
Don Juan
Actief lid
Actief lid

Ierse v/s Amerikaanse whiskey

Ongelezen berichtdoor Don Juan » 25 Apr 2013, 04:06

JayDie schreef:Zat in de #GrainWhiskyTT

• Cameron Brig
  • Greenore 8yo
  • Nikka Coffey Single Grain
  • Clan Denny Invergordon 1966 45yo
:duimop

Die Greenore 8 heb ik ook een miniatuurflesje van gehad. Ik was er niet zo weg van (proefnotities waag ik me niet aan), maar vond het wel een excentrieke smaak hebben. Deze whiskey is gedistilleerd op 93% corn en 7% malted barley. Nou is dit een Ierse whiskey, maar als deze whiskey nou van Amerikaanse bodem kwam zou het gewoon een corn whiskey zijn toch? Want een corn whiskey is -naast het feit dat hij Amerikaans moet zijn- gedistilleerd op minimaal 80% corn.

Er zijn twee redenen dat ik dit vraag. Ten eerste omdat het me, als ik denk aan een bourbon (51 tot 80% corn), verbaast dat de Greenore 8 niet bijzonder zoet is. En ten tweede omdat ik me afvraag of de smaak van Greenore 8, desondanks het feit dat hij Iers is, representatief kan zijn voor, of vergelijkbaar kan zijn met Amerikaanse corn whiskey's (die ik nog niet tegen ben gekomen).
Tevens zit hier een kleine discrepantie in. Uitgaande van bourbons verwacht ik dat een corn whiskey erg zoet is. Tegelijkertijd zou ik zeggen dat de Greenore 8 -statistisch gezien- vergelijkbaar moet zijn met een corn whiskey, maar in mijn herinnering is de Greenore 8 niet zoet.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Ierse v/s Amerikaanse whiskey

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Apr 2013, 09:29

Het is ook niet zozeer een vergelijk met Amerikaanse whisky maar gaat meer over de definitie. Je moet er maar eens een goed boek op nalezen omdat je anders de juiste basiskennis wellicht ontbeert. Vragen staat vrij hoor maar sommige antwoorden kun je beter in een grotere context lezen.

De whiskey waarover je spreekt is een blend, whisk(e)y die mag gemaakt zijn van verschillende granen al dan niet gemout.
En inderdaad zijn o.a. Amerikaanse whiskey's en Bourbons ook een mix. Maar een whisky kan ook voor 100% van niet gemoute gerst gemaakt zijn, b.v. van rogge.

Dat die Greenore zo anders smaakt heeft vooral te maken met het feit dat die drie keer gedistilleerd is (naar ik aanneem) maar belangrijker nog, dat hij geen drie jaar op nieuwe Amerikaans-eiken vaten gelegen heeft. Dat laatste is U.S.A. wetgeving voor bourbon en maakt een enorm verschil in smaak. En ook de ene U.S.A whiskey is de andere niet.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Don Juan
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Don Juan » 25 Apr 2013, 16:29

Piet schreef:Dat die Greenore zo anders smaakt heeft vooral te maken met het feit dat die drie keer gedistilleerd is (naar ik aanneem) maar belangrijker nog, dat hij geen drie jaar op nieuwe Amerikaans-eiken vaten gelegen heeft. Dat laatste is U.S.A. wetgeving voor bourbon en maakt een enorm verschil in smaak. En ook de ene U.S.A whiskey is de andere niet.

Greenore is twee keer gedistilleerd. (Googlen op 'Greenore 8 twice distilled' geeft een aantal links waar dit in staat). Hij is gerijpt op first fill bourbon vaten. Er zijn natuurlijk veel meer factoren die meespelen, desondanks had ik meer gelijkenis verwacht. Het leek mij wel interessant om te weten waar dit verschil dan in zit.
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 08 Mei 2013, 15:29

Ehhh in mijn herinnering was de Greenore wel heel erg zoet en volgens mij is een corn whiskey niet hetzelfde als een grain whisk(e)y (maïs vs graan), dus daar heb je volgens mij dan ook direct het antwoord op je vraag of je een Amerikaanse corn whisky met de Greenore kunt vergelijken.
1 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 08 Mei 2013, 16:35

Dakdoeve schreef:
Piet schreef:Dat die Greenore zo anders smaakt heeft vooral te maken met het feit dat die drie keer gedistilleerd is (naar ik aanneem) maar belangrijker nog, dat hij geen drie jaar op nieuwe Amerikaans-eiken vaten gelegen heeft. Dat laatste is U.S.A. wetgeving voor bourbon en maakt een enorm verschil in smaak. En ook de ene U.S.A whiskey is de andere niet.

Greenore is twee keer gedistilleerd. (Googlen op 'Greenore 8 twice distilled' geeft een aantal links waar dit in staat). Hij is gerijpt op first fill bourbon vaten. Er zijn natuurlijk veel meer factoren die meespelen, desondanks had ik meer gelijkenis verwacht. Het leek mij wel interessant om te weten waar dit verschil dan in zit.

"First fill bourbon" betekent de eerste keer vullen NADAT er bourbon in gezeten heeft. Als er bourbon in gaat is het vat compleet nieuw en vers geschroeid dus vandaar ook het grote verschil in smaak.
0 x
BAM! - ook op Facebook

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 09 Mei 2013, 14:02

Soundwave schreef:Ehhh in mijn herinnering was de Greenore wel heel erg zoet en volgens mij is een corn whiskey niet hetzelfde als een grain whisk(e)y (maïs vs graan), dus daar heb je volgens mij dan ook direct het antwoord op je vraag of je een Amerikaanse corn whisky met de Greenore kunt vergelijken.

oeps, beetje dom foutje van mij. Graan kan natuurlijk ook maïs zijn en las idd dat dat bij Greenore het grootste gedeelte is. Even overheen gelezen, my bad
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Mei 2013, 14:17

Maïs is volgens mij het aller goedkoopst om whisky te maken mede gezien de hoge (alcohol) opbrengst en de relatief lage graanprijs.
Maar ongetwijfeld blijft het grootste verschil m.b.t. de originele vraagstelling in de vaten zitten, zoals ik schreef: ....geen drie jaar op nieuwe Amerikaans-eiken vaten gelegen heeft., waarop Willem nog extra uitleg gaf dat nieuw duidelijk iets héél anders is dan "first fill" (ook al klink dat laatste wellicht ook als nieuw) 8-)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Terug naar “Ierse Whiskey”