Limavady

Als het gaat over Ierse Whiskey.
Slight
Actief lid
Actief lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 Okt 2023, 22:33
Locatie: Helmond

Limavady

Ongelezen berichtdoor Slight » 18 Feb 2024, 23:21

Laat ik het maar eerlijk zeggen; ik ben helemaal geen fan van Ierse whiskey. Voor mij smaakt het vaak jong en metaalachtig.

Maar tijdens een proeverij een paar jaar geleden kreeg ik de uit Ierland afkomstige Limavady voorgeschoteld. Limavady is een single barrel whiskey, gemaakt van 100% malted barley, gerijpt op ex-bourbon vaten, met een finish op PX Sherry vaten. Daarmee lijkt het dus aardig veel op Schotse whisky. En zo smaakt het voor mij ook. Het was voor mij in ieder geval de eerste Ierse whiskey die ik wél kon waarderen, en dat vond ik wel noemenswaardig.

Iemand van jullie hier verder ervaringen mee?

https://www.limavady.com/
https://www.whiskybase.com/whiskies/bra ... 9/limavady

Afbeelding
2 x
Afbeelding

Koning
Senior
Senior
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 Nov 2020, 15:45
Locatie: Den Haag

Re: Limavady

Ongelezen berichtdoor Koning » 24 Feb 2024, 18:58

Limavady, een naam die voor mij nog volledig onbekend is eigenlijk. Zie dat op whiskybase nog maar 5 bottelingen zijn toegevoegd hiervan, allen recent. Een nieuwe distillery dus? Al staat het jaartal 1750 wel prominent op hun flessen, tuurlijk joh.
0 x
Afbeelding

Slight
Actief lid
Actief lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 Okt 2023, 22:33
Locatie: Helmond

Re: Limavady

Ongelezen berichtdoor Slight » 24 Feb 2024, 22:11

Koning schreef:Limavady, een naam die voor mij nog volledig onbekend is eigenlijk. Zie dat op whiskybase nog maar 5 bottelingen zijn toegevoegd hiervan, allen recent. Een nieuwe distillery dus? Al staat het jaartal 1750 wel prominent op hun flessen, tuurlijk joh.

Klassiek geval van misbruik maken van de naam van een distilleerderij wiens wortels ver terug gaan in het verleden. Hetzelfde zie je bijvoorbeeld bij Glasgow 1770. Het product van vandaag de dag heeft daar natuurlijk niets mee te maken.

Ik maakte zelf voor het eerst kennis met Limavady in 2022, maar volgens mij zijn ze sinds 2021 op de markt ongeveer. Het assortiment is niet breed. Maar mocht je 'm een keer aantreffen op een proeverij, dan zou ik zeker een dram proeven. Ik vond het zelf interessanter dan veel andere Ierse whiskey.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3200
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Limavady

Ongelezen berichtdoor defeatless » 25 Feb 2024, 01:38

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... lt-whiskey

Erik Molenaar is de distributeur van dit merk. Hij is een beetje in de niche van de kleine Irish start-ups gesprongen.
Ik heb een flesje open staan, dus mocht je echt benieuwd zijn.... hit me up!

De fles is wel leuk. Er zitten 'authentieke' belletjes in en de 'kurk' is ook van glas die je met een tik moet openen.
Zoek Erik eens op bij een festival bij jou in de buurt. Hij kan het je laten zien en laten proeven.
1 x

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3971
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Limavady

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 26 Feb 2024, 18:51

Slight schreef:Klassiek geval van misbruik maken van de naam van een distilleerderij wiens wortels ver terug gaan in het verleden. ....
Ach, waar leg je de grens? Is de nieuwe Port Ellen dezelfde distilleerderij als de oude? Ook al is de locatie hetzelfde? Ook worden namen van historische distilleerderijen ook vaak hergebruikt voor relatief recente stooksels; Hazelburn en Longrow.
Mijnheer zegt een afstammeling te zijn van de oorspronkelijke stokers:



Heeft het plaatsje blijkbaar een geschiedenis in whiskey:
Limavady had an early association with the linen and Irish whiskey industries. In 1608, a licence was granted to Sir Thomas Phillips by King James I to distil whiskey.[6]

for the next seven years, within the countie of Colrane, otherwise called O Cahanes countrey, or within the territorie called Rowte, in County Antrim, by himselfe or his servauntes, to make, drawe, and distil such and soe great quantities of aquavite, usquabagh and aqua composita, as he or his assignes shall thinke fitt; and the same to sell, vent, and dispose of to any persons, yeeldinge yerelie the somme 13s 4d...

The Limavady Distillery was founded in 1750 on the banks of the River Roe.

https://en.wikipedia.org/wiki/Limavady_Distillery
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"


Terug naar “Ierse Whiskey”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast