Haalbaarheid "Het Whisky forum Virtual Blind-naT's"

Forum proeverijen, "Nosing and Tastings", al dan niet blind, virtueel of op locatie.
QPO-80-03
Senior
Senior
Berichten: 232
Lid geworden op: 17 Mei 2012, 19:17
Locatie: Zuid-Holland
Contact:

Re: Haalbaarheid "Het Whisky forum Virtual Blind-naT's"

Ongelezen berichtdoor QPO-80-03 » 22 Jul 2012, 11:15

In 2011 schreef Piet en ik citeer nu een stukje uit zijn tekst:

Piet schreef:Niet alleen is de gemiddelde score van de liefhebbers aanzienlijk hoger ook is de marge aanmerkelijk smaller met een variatiebreedte van 10 bij B tegenover 29 (of meer) bij A.
Omdat de variatiebreedte alleen betrekking heeft op de twee uiterste waarden wordt de standaarddeviatie meestal als spreidingsmaat gebruikt.
Mocht je e.e.a. verder uit willen werken dan staat hier de volledige formule: Wiswijzer standaarddeviatie.
Afbeelding

Voor mij staat vast dat als het gaat om een kwaliteitsoordeel, een proefpanel moet zijn samengesteld uit personen die de te proeven waar kunnen waarderen wanneer die werkelijk van goede kwaliteit is. Want ook het begrip "van goede kwaliteit" staat anders voortdurend ter discussie. En het gaat bij een warentest per slot om het keuren van de waar en minder om het keuren van de keurmeesters.

Overigens is de standaarddeviatie ook te bepalen voor onderdelen van een beoordeling, bijvoorbeeld als een score van 100 is opgebouwd uit 4 delen van 25. Dan zou kunnen dat juist op één specifiek onderdeel er grote overeenkomsten of juist afwijkingen zijn tussen de proevers.



Ik schrok hiervan. Ik dacht Potjandorie, whisky drinken is ook nog eens hogere wiskunde cq statistieken :HitHead.

als ik daarnaast ook nog eens bekijk wat voor beschrijvingen er gegeven worden: :Scratch

Nose
peaty, somewhat (fresh) meaty & green, caramel, vanilla, granite/pebbles, dried mud, a sprinkle of rubber (84)
Later: vanilla/caramel increases, some candied fruits even (?), a few tobacco & hay notes now as well. (85)
Taste
peat, nice earthyness, behind that some brown sugar, caramel, pepper, menthol, (86)
Finish
peat, turning more smokey, some salt, earthyness sticks around as well, some boiled sweets, somewhat mineral; quite dry when finishing, some nice faint marshmellows, pineapple & (pleasant) burnt rubber in the very end (88)

ik durf hier gewoon niet aan mee te doen! :Help

Ik loop nog maar net rond in deze whisky wereld!

Maarrrrrrrrrr.............

Als ze me nu vertellen dat ik gewoon mee mag doen, zonder dat ik een een opgave hoef te doen van mijn ervaringen.
gewoon proeven, mijn eigen mening vormen, en later horen wat het was.....

Dat lijkt me hartstikke leuk! :bigsmile

(en uh het zal me niks verbazen als er hier nog een aantal rondlopen die met hetzelfde "probleem" zitten.
0 x
Iemand zei ooit eens tegen mij: "Blijven lachen, het kan altijd erger."
Ik lachte, wat denk je...... het werd erger!!!

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: Haalbaarheid "Het Whisky forum Virtual Blind-naT's"

Ongelezen berichtdoor Yapi » 22 Jul 2012, 12:57

ik zou zeker zelf deelnemen, zonder twijfel! En organiseren ook, geen probleem ;)

Tegelijk wil ik ook anderen initiatief laten nemen. Ik wacht sowieso nog even af :Slainte

ik denk dat begin oktober en begin maart leuke data zijn! Oktober en november en maart en april zijn meestal thuismaanden (lees: niet op reis) en perfect weer voor een glaasje
0 x
Afbeelding

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 527
Lid geworden op: 08 Jun 2010, 13:45

Re: Haalbaarheid "Het Whisky forum Virtual Blind-naT's"

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 22 Jul 2012, 13:10

Wellicht is het een optie om de overhead/het logistieke gedeelte ook hier te bespreken?
Want wellicht kunnen we met zijn allen opties bedenken/vinden, waardoor de kosten (zoals de verzendkosten) gedrukt kunnen worden.
[Zoals mensen die naar whiskyfestivals gaan of whiskyproeverijen gaan en zo pakketjes kunnen afleveren]
[Andere mogelijkheid is wellicht dat afhankelijk van degene die bereid is om te sponsoren dat men het pakketje kan meesturen met een normale bestelling?]
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2656
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: Haalbaarheid "Het Whisky forum Virtual Blind-naT's"

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 22 Jul 2012, 13:40

QPO-80-03 schreef:ik durf hier gewoon niet aan mee te doen! :Help
Ik loop nog maar net rond in deze whisky wereld!

Mijn gedachte precies, maar ik heb toch meegedaan met de eerste ronde
Zie hier mijn samenvatting zoals ook te lezen in de diverse forum draadjes. (Scheelt je zoeken)

QPO-80-03 schreef:Als ze me nu vertellen dat ik gewoon mee mag doen, zonder dat ik een een opgave hoef te doen van mijn ervaringen.
gewoon proeven, mijn eigen mening vormen, en later horen wat het was.....
Dat lijkt me hartstikke leuk! :bigsmile

Zonder opgave van bevindingen? Wat is daar nu voor lol aan?
Hoe summier mijn bevindingen ook zijn, het zijn mijn bevindingen. (Heb ik ook geleerd tijdens deze N&T)

Ik sta nog steeds verbaasd hoe sommige mensen van alles uit de reuk en smaak halen...

Dus als editie twee komt, doe ik zeker weer mee.

:Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2656
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: Haalbaarheid "Het Whisky forum Virtual Blind-naT's"

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 22 Jul 2012, 13:49

WhiteMonkey schreef:Wellicht is het een optie om de overhead/het logistieke gedeelte ook hier te bespreken?
Want wellicht kunnen we met zijn allen opties bedenken/vinden, waardoor de kosten (zoals de verzendkosten) gedrukt kunnen worden.
[Zoals mensen die naar whiskyfestivals gaan of whiskyproeverijen gaan en zo pakketjes kunnen afleveren]
[Andere mogelijkheid is wellicht dat afhankelijk van degene die bereid is om te sponsoren dat men het pakketje kan meesturen met een normale bestelling?]

Ik zat al te bedenken hoe dit te tackelen en eventueel een PB naar Piet te sturen...

Wonend in Zaandam, en dus redelijk centraal in NH, wil ik best de distributie hier op mij nemen.
Ik deel dan de postzegel(s) met de mensen die in mijn distributie gebied wonen.
Of als het niet al te gek is kan ik het pakket ook ergens ophalen.

De lokale transport kosten neem ik dan voor mijn rekening (voor zover die er zijn dan).

Neem het mee, en doe er eventueel je voordeel mee...
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Haalbaarheid "Het Whisky forum Virtual Blind-naT's"

Ongelezen berichtdoor Piet » 22 Jul 2012, 21:37

QPO-80-03 schreef:ik durf hier gewoon niet aan mee te doen!

Ik loop nog maar net rond in deze whisky wereld!

Maarrrrrrrrrr.............

Dat rekenvoorbeeld was wel in een andere context hoor (de waarde of betrouwbaarheid van een score) en inderdaad bestemd voor gevorderde whisky-aficionado's. Zou ik even niet naar kijken als het over deelname aan een HWF VBT gaat.

edwinedje schreef:Zonder opgave van bevindingen? Wat is daar nu voor lol aan?
Hoe summier mijn bevindingen ook zijn, het zijn mijn bevindingen. (Heb ik ook geleerd tijdens deze N&T)

Helemaal mee eens. Proefnotities zijn zo wie zo enorm verschillend. Geen notitie lijkt me voor niemand leuk... maar kan wel.
QPO-80-03 schreef:(en uh het zal me niks verbazen als er hier nog een aantal rondlopen die met hetzelfde "probleem" zitten.

Dus hier moet je zeker geen probleem van maken. Er waren bij VBT-1 diverse nieuwkomers.

Yapi schreef:ik denk dat begin oktober en begin maart leuke data zijn! Oktober en november en maart en april zijn meestal thuismaanden (lees: niet op reis) en perfect weer voor een glaasje

Ik ga uit van twee maal per jaar. 1ste in maart-april en de 2de in september-oktober of oktober-november (ik denk eerder aan een start 2de helft of eind september).

edwinedje schreef:
WhiteMonkey schreef:Wellicht is het een optie om de overhead/het logistieke gedeelte ook hier te bespreken?
Want wellicht kunnen we met zijn allen opties bedenken/vinden, waardoor de kosten (zoals de verzendkosten) gedrukt kunnen worden.
[Zoals mensen die naar whiskyfestivals gaan of whiskyproeverijen gaan en zo pakketjes kunnen afleveren]
[Andere mogelijkheid is wellicht dat afhankelijk van degene die bereid is om te sponsoren dat men het pakketje kan meesturen met een normale bestelling?].


Ik zat al te bedenken hoe dit te tackelen en eventueel een PB naar Piet te sturen...


Zoals ik gisteren al schreef:
Piet schreef:Ik ben momenteel namelijk bezig een aanpak uit te werken die ik een goede kans geef
Het moet werkbaar zijn al dan niet met sponsoring
Ik hoop op korte termijn meer te weten ... hoewel je in deze vakantietijd maar nooit weet

Vandaag een lang gesprek gehad en wat mij betreft is de kogel door de kerk voor een structurele aanpak in samenwerking met een professionele partij (die geen probleem vormt i.v.m. onze onafhankelijkheid en/of oneigenlijke concurrentie t.o.z.v. sponsoren etc.) van HWF VBT-2 en verder....

Suggesties om te helpen bij de uitvoering en logistiek worden zeer gewaardeerd maar hebben nauwelijks kans van slagen als de uitvoerenden niet vlak bij elkaar wonen. Dan heb je er zowel een logistiek als organisatorisch probleem bij en is het maar de vraag wat dat per saldo op gaat leveren.

Ik wacht nog op wat gegevens om de komende dagen met een zeer concreet plan te komen. De organisatie wordt toch al wat omslachtiger omdat ik verwacht dat we ruim boven de 30 deelnemers gaan komen.....
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: Haalbaarheid "Het Whisky forum Virtual Blind-naT's"

Ongelezen berichtdoor Matti » 22 Jul 2012, 23:58

Hmm, 'ruim boven de 30' tasting notes doorlezen per sample... Ik weet 't niet. Ik zou oppassen dat niet de (relatief) kleinschalige charme verloren gaat.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Haalbaarheid "Het Whisky forum Virtual Blind-naT's"

Ongelezen berichtdoor Piet » 23 Jul 2012, 00:06

Matti schreef:Hmm, 'ruim boven de 30' tasting notes doorlezen per sample... Ik weet 't niet. Ik zou oppassen dat niet de (relatief) kleinschalige charme verloren gaat.

Dat is inderdaad een niet onbelangrijk punt (nog los van het werk achter de schermen... :Tongue )
Er is een aantal forumleden dat graag het meegedaan, vandaar dat ik daar al snel op kom.
Echter als minimaal 27 is en de volgende stap 54 is het waarschijnlijk al snel een probleem om daaraan te komen dus vallen we toch weer terug op 27, of eigenlijk 26 (ik als zijnde bijziend maar niet blind :P )
En inderdaad gezien al de communicatie de we met 28 hadden tijdens VBT-1, al heel snel erug veel......
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: Haalbaarheid "Het Whisky forum Virtual Blind-naT's"

Ongelezen berichtdoor totalatool » 23 Jul 2012, 09:27

Heren, het ontgaat me volledig waarom een bewezen concept zoals HWF-VBT#1 niet gewoon in dezelfde vorm herhaald zou kunnen worden?
Er was meer dan voldoende animo, er was geen gedoe over prijs of verzendkosten, Yapi heeft veel werk verricht maar er zijn zeker vrijwilligers te vinden die dat van hem willen overnemen... so what's the big deal?!
Ik had zelfs in mijn brainstormmoment een aantal leuke whiskies bedacht mocht ik er zelf één organiseren, qua prijs denk ik dat hetzelfde richtbedrag als dat van #1 aanhouden geen enkel probleem is...
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Haalbaarheid "Het Whisky forum Virtual Blind-naT's"

Ongelezen berichtdoor Piet » 23 Jul 2012, 10:05

totalatool schreef:Heren, het ontgaat me volledig waarom een bewezen concept zoals HWF-VBT-1 niet gewoon in dezelfde vorm herhaald zou kunnen worden?..

Rogier (je schrijft heren maar het betreft hier denk ik vooral mijn persoon) dat is vooral omdat ik graag structureel 2 maal per jaar een HWF VBT wil gaan organiseren, zoals de discussie in dit bericht twee jaar geleden is ingezet.
Destijds waren er nog niet voldoende deelnemers op het forum. Dat Bart het twee jaar na dato zo heeft opgepakt was fantastisch. En dat het een succes is ook.
Er was meer dan voldoende animo, er was geen gedoe over prijs of verzendkosten, Yapi heeft veel werk verricht maar er zijn zeker vrijwilligers te vinden die dat van hem willen overnemen...

Wederom we waren nu 2 jaar later maar er is hierover voor VBT-1 wel degelijk gediscussieerd... en let wel dat je niet hebt meegekregen wat zich allemaal achter de schermen heeft afgespeeld ... dat geldt ook voor forumactiviteit mijnerzijds!

Echter denk ik toch dat je het werk onderschat. Evenals de verborgen kosten (die Bart en wellicht ook Christof voor hun rekening hebben genomen). Ik heb alles op een rijtje gezet om het zelf te doen maar kom daar toch op terug. Ook voor mij is dit een liefhebberij. Vandaar dat ik weer terugkom op het originele plan.
De professionele partij waarmee ik momenteel praat is ook nu inderdaad weer Ron Kercher van Tasting Company. De bijkomende kosten zijn minimaal en nauwelijks meer dan wanneer ik, of wie dan ook, het gaat doen. Vulling, labels, printen, plakband, etc. etc. is voor niemand gratis en ik wil ook niemand min of meer verplichten dat soort kosten te dragen dan wel een organisatie verplichting aan te gaan. En wie weet is daar in de toekomst toch nog iets met sponsoring te doen !

Belangrijk punt is het gegeven dat de Tasting Company infrastructuur volledig is ingesteld op de 2,5cl tubes en wij uit willen gaan van 5cl. Dus bekijken we nu de consequenties van 2 kits (van 6) per HWF VBT-set...
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: Haalbaarheid "Het Whisky forum Virtual Blind-naT's"

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 23 Jul 2012, 12:20

Awel, ik kijk echt uit naar de volgende blind tasting!
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2656
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: Haalbaarheid "Het Whisky forum Virtual Blind-naT's"

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 23 Jul 2012, 13:57

Piet schreef:Suggesties om te helpen bij de uitvoering en logistiek worden zeer gewaardeerd maar hebben nauwelijks kans van slagen als de uitvoerenden niet vlak bij elkaar wonen. Dan heb je er zowel een logistiek als organisatorisch probleem bij en is het maar de vraag wat dat per saldo op gaat leveren.


Tjsa, dat zat ik mijzelf ook al te bedenken.
Stel dat in mijn gebied 10 mensen wonen, maar voor een gelijkgestemde in Utrecht maar 5.
Dat word een hele berekening voor de postzegels dan ;)

Maar mijn aanbieding staat voor een deel van de logistiek als dat inderdaad een significante invloed op de postzegels heeft.

:Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Haalbaarheid "Het Whisky forum Virtual Blind-naT's"

Ongelezen berichtdoor Piet » 03 Okt 2012, 21:32

In het kader van stilstand is achteruitgang, had ik al wat vooruit zitten denken voor een eventueel vervolg op VBT-2, en was v.w.b. pakket-distributie uitgekomen op DHL als mogelijk alternatief voor PostNL.

Hoewel de meeste distributeurs gebruik van een (groot) lelijk label voorschrijven is dat van DHL nog redelijk zijn. Maar met de recente BTW verhoging is een switch vooralsnog niet meer interessant.
De afgelopen vier jaar zijn we in staat geweest om de DHLFORYOU.NL tarieven nagenoeg ongewijzigd te laten. Nu, mede onder invloed van de BTW verhoging, en de gestegen brandstofkosten zijn we genoodzaakt om de tarieven per 1 oktober a.s. te verhogen.

Waar het verschil eerst nog meer dan één €uro was is dat nu nog maar een kwartje (wellicht 2)...
Vooralsnog heb ik bij PostNL nog geen tariefwijzigingen gezien.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Haalbaarheid "Het Whisky forum Virtual Blind-naT's"

Ongelezen berichtdoor JayDie » 07 Okt 2012, 20:18

Van servicepunt naar servicepunt is de prijs gelijk gebleven: EUR 4,-

Regular naar een adres is met EUR 0,55 omhoog gegaan naar EUR 5,50. Dat verschilt EUR 1,25 met PostNL (=EUR 6,75).

Volgens mij, binnen Nederland, nog steeds geen goed alternatief!

John
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!


Terug naar “Het Whisky forum Nosing & Tastings dan wel proeverijen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten