HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-1 (8 apr)

Onze eerste "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Peiling eindigde op 19 Apr 2012, 09:50

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
0
Geen stemmen
Afbeelding - 61-65
0
Geen stemmen
Afbeelding - 66-70
0
Geen stemmen
Afbeelding - 71-75
3
23%
Afbeelding - 76-80
1
8%
Afbeelding - 81-85
4
31%
Afbeelding - 86-90
4
31%
Afbeelding - 91-95
1
8%
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 13

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-1 (8 apr)

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 09 Apr 2012, 20:57

Ik proef nu de rest van sample 1 met een reep extra pure chocola ernaast. Ik kan mij nu de associatie goed voorstellen, hoewel ik hem zelf nooit gemaakt zou hebben. Daarvoor eet ik denk ik niet vaak genoeg chocola.

De combinatie van beiden doet het trouwens prima. :goedgedaan
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

McRay
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor McRay » 09 Apr 2012, 21:29

turfsmurf schreef:Ik proef nu de rest van sample 1 met een reep extra pure chocola ernaast. Ik kan mij nu de associatie goed voorstellen, hoewel ik hem zelf nooit gemaakt zou hebben. Daarvoor eet ik denk ik niet vaak genoeg chocola.

De combinatie van beiden doet het trouwens prima. :goedgedaan

Chocolade doet het altijd wel goed bij whisky, zeker bij een islay.
0 x
Sláinte Mhath

ElwinB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ElwinB » 09 Apr 2012, 21:48

Ik vind (pure!) chocolade en whisky ook een prima combinatie! Ik eet wat chocola betreft altijd pure chocola. Maar dat rook ik niet in de whisky, al ligt dat meer aan mijn nog onontwikkelde neus ;)

Sample 1 is zeker niet vlak te noemen wat mij betreft. Overigens, ik vond de neus gek genoeg het minst vergeleken met de smaak en vooral de afdronk, terwijl sommigen juist de neus zo fantastisch vinden. Grappig dat het voor iedereen weer anders is :)

Ik ga 'm zeker onthouden, maar hij is voor nu (ruim) boven budget. Max 40 euro per fles voor mij momenteel.
0 x
Afbeelding

tomzev
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor tomzev » 09 Apr 2012, 22:01

totalatool schreef:
Renefatdude schreef:Nogmaals ik vind bijvoorbeeld de Longrow CV (van dezelfde destilleerderij) veel lekkerder en de 10YO (Springbank) ook, de Engelsen zeggen het mooi: beauty is in the eye of the beholder!
Mijn favoriet op dit moment is denk ik de PC9 van Bruichladdich, maar dat kan zo veranderen.

Ah ja, ik had dat inderdaad gelezen. Ik denk dat jij en tomzev echte peatheads zijn. :)

Port Charlotte, Octomore en Ardbeg :-)
0 x

Renefatdude
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Renefatdude » 09 Apr 2012, 22:47

tomzev schreef:
totalatool schreef:
Renefatdude schreef:Nogmaals ik vind bijvoorbeeld de Longrow CV (van dezelfde destilleerderij) veel lekkerder en de 10YO (Springbank) ook, de Engelsen zeggen het mooi: beauty is in the eye of the beholder!
Mijn favoriet op dit moment is denk ik de PC9 van Bruichladdich, maar dat kan zo veranderen.

Ah ja, ik had dat inderdaad gelezen. Ik denk dat jij en tomzev echte peatheads zijn. :)

Port Charlotte, Octomore en Ardbeg :-)

Daar wil ik Ledaigh nog aan toevoegen :hoera
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 09 Apr 2012, 23:12

Renefatdude schreef:Daar wil ik Ledaigh nog aan toevoegen :hoera

Daar wil ik dan nog een h van aftrekken.

;)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 09 Apr 2012, 23:38

Jeezes, het lijkt wel wiskunde zeg.
Ik heb me net een tweede dram van sample 1 ingeschonken. Ik ruik, nu ik het weet let ik er misschien ook meer op, meer mineraal toetsen maar al bij al blijft vooralsnog redelijk oppervlakkig.
Ligt het nu aan mij of ruik ik iets van gemarineerd vlees met bv rozemarijn? Ik blijf wel dat zoete fruit ruiken, maar geen chocolade.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 09 Apr 2012, 23:56

Ik blijf er bij dat ik dit blind nooit had geraden. Nu ik het weet vallen er wel wat meer dingen op, maar that's it. Ik vind het in de neus nog steeds wat beter dan in de mond. De afdronk is wat te kort naar mijn gevoel en te droog. Een goede whisky, maar of ik 'm zou aanschaffen is iets anders.
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 10 Apr 2012, 08:48

johan brugge schreef:Ik blijf er bij dat ik dit blind nooit had geraden. Nu ik het weet vallen er wel wat meer dingen op, maar that's it. Ik vind het in de neus nog steeds wat beter dan in de mond. De afdronk is wat te kort naar mijn gevoel en te droog. Een goede whisky, maar of ik 'm zou aanschaffen is iets anders.

Een conclusie waar ik me volledig bij kan aansluiten.
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 10 Apr 2012, 08:57

johan brugge schreef:Ik blijf er bij dat ik dit blind nooit had geraden. Nu ik het weet vallen er wel wat meer dingen op, maar that's it. Ik vind het in de neus nog steeds wat beter dan in de mond. De afdronk is wat te kort naar mijn gevoel en te droog. Een goede whisky, maar of ik 'm zou aanschaffen is iets anders.

En ik was er zo van overtuigd dat 't echt 'n Talisker was en nog wel 'n Talisker 10. En ik blijf óók volhouden dat er toch aardig wat overeenkomsten zijn tussen deze twee ;)
Ik gun het degenen, die het goed hadden, maar geloof wel dat ze veel geluk hebben gehad met hun gok én wellicht ook meer ervaring hebben met Springbank, in ieder geval meer dan ik.
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Apr 2012, 09:06

En zo blijkt een proefhoeveelheid van 5CL helemaal geen overbodige luxe voor een blindproeverij.

Om niet te zeggen dat het eigenlijk wel een must is.

Zo vind een aantal mensen deze Springbank (te) droog.
Ik vind deze dram dus juist niet droog, en ik heb daar echt op gelet.
Afdronk: ...Sappig met een gemiddeld lange (4 á 5min) afdronk...

Echter, dat kan alles te maken hebben met de kleine slokjes en de lange tijd die ik neem.
Zou zo maar kunnen dat wanneer ik hem "gewoon" drink, ik hem ook droog zou vinden. Maar daarvoor heb ik dus nog eens 2 á 3 CL nodig :gnif (hoewel ik normaliter juist vrij "gevoelig" ben voor (té) "droog" )
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 10 Apr 2012, 09:23

I_SPEY schreef:Ik gun het degenen, die het goed hadden, maar geloof wel dat ze veel geluk hebben gehad met hun gok én wellicht ook meer ervaring hebben met Springbank, in ieder geval meer dan ik.

In mijn geval had het niets met geluk te maken. Ik dacht het redelijk zeker te weten. Mijn enige ervaring met Springbank is de 10yo en juist die specifieke geur hing duidelijk boven sample 1. Ik begrijp goed waarom jij daarvoor gegaan bent. Ik had die gedachte ook en dus heb ik tijdens het proeven aan zowel een fles Talisker 10 als een 18 geroken. Beiden hebben wat ik maar op z'n n00bs 'zeelucht' noem. Iets licht ranzigs maar zeker niet onaangenaam.

Op een ander forum (whiskywhiskywhisky) las ik eens de stelling dat zodra je meer verschillende malts (vooral single casks) proeft, je ook meer uitzonderingen proeft. Dat wil zeggen: Caol Ila's die naar Ardbeg smaken, Bowmores die zo zwaar geturfd zijn dat ze voor een lichte Laphroaig door kunnen gaan. Als je nu heel veel bijzondere single cask expressies proeft wordt het wellicht steeds lastiger om distilleries te herkennen. Ofwel: een gebrek aan ervaring kan misschien wel voordelig zijn.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 10 Apr 2012, 12:09

I_SPEY schreef:n ik was er zo van overtuigd dat 't echt 'n Talisker was en nog wel 'n Talisker 10.

Kijk zie. Ik wist van in het begin heel zeker dat dit GEEN Talisker was. Daarvoor is hij te zoet in de neus en was er teveel turf ipv peper in de smaak.

turfsmurf schreef:Op een ander forum (whiskywhiskywhisky) las ik eens de stelling dat zodra je meer verschillende malts (vooral single casks) proeft, je ook meer uitzonderingen proeft. Dat wil zeggen: Caol Ila's die naar Ardbeg smaken, Bowmores die zo zwaar geturfd zijn dat ze voor een lichte Laphroaig door kunnen gaan. Als je nu heel veel bijzondere single cask expressies proeft wordt het wellicht steeds lastiger om distilleries te herkennen. Ofwel: een gebrek aan ervaring kan misschien wel voordelig zijn.

Hier kan ik inkomen. Hoe meer je geproefd hebt van IB's en OB's, cask strength of niet, finish of niet enz hoe meer er zich in je hoofd afspeelt. Maar kijk, soms is het beter om het niet zo ver te zoeken. Keep it simple.
Zo dacht ik aanvankelijk dat een een Caol Ila DE was, dan een Clynelish, maar dan weer een Caol Ila DE (of één of andere IB met een speciale finish) OF een Bowmore.
0 x

raleigh
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor raleigh » 10 Apr 2012, 13:16

I_SPEY schreef: ik gun het degenen, die het goed hadden, maar geloof wel dat ze veel geluk hebben gehad met hun gok én wellicht ook meer ervaring hebben met Springbank, in ieder geval meer dan ik.

Deze opmerking snap ik dus niet.
Van alle merken die er zijn pikken ze er precies deze uit.
Dat is geen geluk, dat is in mijn ogen een hele goede reuk en smaakzin.
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 10 Apr 2012, 13:29

raleigh schreef:
I_SPEY schreef: ik gun het degenen, die het goed hadden, maar geloof wel dat ze veel geluk hebben gehad met hun gok én wellicht ook meer ervaring hebben met Springbank, in ieder geval meer dan ik.

Deze opmerking snap ik dus niet.
Van alle merken die er zijn pikken ze er precies deze uit.
Dat is geen geluk, dat is in mijn ogen een hele goede reuk en smaakzin.

Een beetje van beiden denk ik. Als ik voor mezelf praat (ik had het niet goed, wel bijna) dan maak ik een lijstje met merken die passen bij de kenmerken van wat ik proef. In dit geval een medium hoeveelheid turf (meer dan een arran, minder dan een ardbeg). En dan blijven er niet zo heel veel mogelijkheden over (die ik ken): Bowmore, Ardmore, Springbank, Longrow, Talisker, Benriach Peated, Ledaig en misschien nog een paar. Om vervolgens uit dat veel kleinere lijstje van plusminus 10 merken de goede te halen gebruik ik de rest van de kenmerken (en gezien mijn resultaat moet ik daar nog aan werken ;)). Maar als ik na die eerste schifting puur zou gokken heb ik nog een aardige kans om de goede te noemen, zeker als je er 2 of 3 noemt...

Kortom, puur gokken is inderdaad erg onwaarschijnlijk, maar een 'informed guess' heeft al veel meer kans op een juiste determinering. En dan zijn er uiteraard ook nog de mensen die echt erg goed ruiken en proeven en het gewoon weten, waar ik alleen maar in admiratie naar kan opkijken in de hoop ooit nog eens zo goed te worden.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-1”