Verschil capaciteit grain vs malt distilleries

Alles dat niet onder single malt (bovenstaand) valt maar wel Schots is.
Gebruikersavatar
Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1304
Lid geworden op: 23 Jan 2013, 15:34
Locatie: Leusden

Verschil capaciteit grain vs malt distilleries

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 15 Jan 2015, 13:00

Ik kwam zojuist op Facebook een leuke status update tegen van WhiskyBroker.co.uk:

Sitting in North British Distillery at the moment waiting on some paperwork. This place is incredible- apparently pumping out 1.5million litres of alcohol per week at the moment. Assuming they're casked at 70% that would be 10700 empty bourbon barrels needed every week.


Dat is een ongekend grote hoeveelheid! Ik wist wel dat de grain distilleries qua volume productie de grootsten van Schotland waren maar dat het verschil zó enorm was? Dat wist ik niet.

Even ter vergelijking: naar mijn weten is Tomatin de grootste malt destilleerderij van Schotland. Met hun 12 wash stills en 11 spirit stills (tegenover b.v. 1 wash en 1 spirit van Ardbeg) produceren zij een whopping 5 miljoen liter per jaar. Dat is minder dan 7% van wat North British dus blijkbaar produceert.

Het verbaast me dus ook niks dat goede single grain whisky relatief moeilijk te vinden is (en alsnog vrij duur t.o.v. blends waar het in zit). Met zo'n ENORME behoefte aan vaten kan ik me goed voorstellen dat kwalitatief slechte vaten evengoed gebruikt moeten worden. Zo kritisch op de kwaliteit kun je dan simpelweg niet meer zijn...

Heeft iemand anders nog leuke weetjes hierover? Ik weet eigenlijk maar weinig van de hele grain whisky (en blend) industrie.
0 x
BAM! - ook op Facebook

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: Verschil capaciteit grain vs malt distilleries

Ongelezen berichtdoor Matti » 15 Jan 2015, 13:37

Even een kleine correctie: de grootste malt distilleries van Schotland zijn Glenfiddich, Roseisle en Ailsa Bay (alle drie rond de 12mlpa / jaar, ik heb het whisky yearbook even niet bij de hand hier voor de precieze stats).

North British produceert op basis van de quote van Martin (en uitgaande van een volle 52 weken in bedrijf) 78 mlpa / jaar.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

jdoucet
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 738
Lid geworden op: 12 Nov 2012, 11:24

Re: Verschil capaciteit grain vs malt distilleries

Ongelezen berichtdoor jdoucet » 15 Jan 2015, 15:09

Volgens wikipedia:
Lothian Distillers, and hence the sites and production, is jointly owned by Diageo plc and the privately held Edrington Group. Increased sales of Scotch whisky to India, China and South America brought about production of 65,000,000 litres (14,000,000 imp gal; 17,000,000 US gal) in 2007,[3] produced for:[2]

To enable this, the company imports maize (3,000 tonnes (3,300 tons) per week from France via the Port of Leith), along with a lesser amount of malted barley.[2] The waste output husks are pelletised into cattle-feed, while the liquefied carbon dioxide is sold via contractor Air Products.[2]


Dus erg veraf zit dat toch niet :)
0 x

Gebruikersavatar
Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1304
Lid geworden op: 23 Jan 2013, 15:34
Locatie: Leusden

Re: Verschil capaciteit grain vs malt distilleries

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 15 Jan 2015, 18:29

Matti schreef:Even een kleine correctie: de grootste malt distilleries van Schotland zijn Glenfiddich, Roseisle en Ailsa Bay (alle drie rond de 12mlpa / jaar, ik heb het whisky yearbook even niet bij de hand hier voor de precieze stats).

North British produceert op basis van de quote van Martin (en uitgaande van een volle 52 weken in bedrijf) 78 mlpa / jaar.

Excuus. Ik had het gauw even gegoogled en kwam bij Tomatin uit via een quote op Wikipedia. Klopt dus niet.

Dan nog is het verschil vele malen groter dan ik dacht! Tienduizend vaten vullen per week. Ga er maar aan staan :lol:
0 x
BAM! - ook op Facebook

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3189
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Verschil capaciteit grain vs malt distilleries

Ongelezen berichtdoor defeatless » 15 Jan 2015, 23:29

Ga er maar aan staan :lol:


Dat gebeurd dus ook bijna niet meer ;)
Inderdaad het is werkelijk onvoorstelbaar. Alles moet dan ook wel automatisch gaan.
Als je dit even tot je door laat dringen dan is het ook logisch dat je nergens op bezoek kan bij een grain distiller. De hele charme is er dan wel af en het is gewoon puur alcohol d'r door stauwen en niets meer of minder.

Vond ik het bij auchentoshan al bijzonder.............. 1.6miljoen lpa/annum
0 x


Terug naar “Overige Schotse Whisky”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten