Scotch Clarion

Alles dat niet onder single malt (bovenstaand) valt maar wel Schots is.
Mikos92
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Scotch Clarion

Ongelezen berichtdoor Mikos92 » 06 Jan 2013, 14:55

Hallo,

Ik heb een vraag voor jullie en hoop daar antwoord op te krijgen.
Een vriend van mij heeft een fles Scotch Clarion Pure Malt; Rare Old DeLuxe gekregen, echter weet ik er niks over te vertellen en het internet net zo veel. Nu hoop ik dat er hier iemand is die me er meer informatie over kan verschaffen, ik zou graag willen weten waar deze vandaan komt en waarom er maar zo weinig over bekend is, daarbij zou ik ook wel willen weten wat dat flesje nou waard is, al zou het maar een paar euro zijn.
Het gaat om deze fles;
http://www.euvs.org/en/collection/spiri ... alt-whisky

Ik hoop dat er iemand is die me er iets over kan vertellen, alvast bedankt!
0 x

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Scotch Clarion

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 06 Jan 2013, 17:04

Eens kijken of er wat antwoorden te verschaffen zijn.

Op het etiket staat te lezen dat deze fles whisky geimporteerd werd door Koninklijke Cooymans BV (http://www.cooymans.nl/) die zo te zien het recht hadden om deze whisky te importeren vanuit Schotland. Deze fles doet qua vormgeving erg denken aan Scotch Clarion no 7 (http://whiskyauctionhistory.com/cgi-bin ... ini=0zzzzz) die in Duitsland te vinden was.

Hieronder een stukje info daarover:
Der Clarion No. 7 ist ein Blended Scotch aus dem Standard-Segment. Er hieß früher einmal Clarendon No. 7. Er wurde für die Firma Flagman Ltd. in London hergestellt und ist seit der Ausgabe von „Harpers Wine and Spirit Directory 1998“ nicht mehr zu finden. Bei der Schaffung dieses Blends „No.7“ hat neben Erfahrung und handwerklichem Können auch der Zufall mitgespielt: unter einer Auswahl von verschiedenen Blended Scotch Whiskies erwies sich dieser hier als besonders harmonisch und abgerundet. Bestimmend für seine Art und die Güte ist dabei in erster Linie die Qualität und Reife der verwendeten Malt Whiskies und die Höhe des Malt-Anteils im Blend... Er ist ein preiswerter Scotch. Der Hersteller (!!!) empfiehlt, ihn pur zu genießen, da so seine Weichheit und Reife (ebenso wie die kräftige typische Rauchnote) besonders gut herauskommen. In deutschen Supermärkten findet man ihn mitunter immer noch...

De reden waarom er dus over deze fles weinig info te vinden is, is denk ik dat het standaard blend voor de Nederlandse markt is geweest. Ik gok dat Cooymans van de firma Flagman de licentie heeft gekocht om deze blend in Nl op de markt te zetten. Ik gok dat de Clarion no 7 de Duitse evenknie van deze blended whisky is. Qua prijs gok ik dat je dan ook zou moeten denken aan rond de 10 tot 15 euro. [Je zou natuurlijk altijd de firma Cooymans kunnen e-mailen of zij nog meer informatie hebben]

Er zitten hier mensen op het forum die meer weten, en zeker beter zitten in het prijzen van oude blends. [Ik weet niet in hoeverre het relevant is dat er sprake is van een Pure Malt Whisky waarbij de Clarion No 7 Blended is] Vaak zijn ze wel erg de moeite waard, dus het is zeker geen ramp om het zelf op te drinken.
0 x
Afbeelding

Terug naar “Overige Schotse Whisky”