Jenever / Korenwijn versus Whisky

Uitstapjes naar andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac, Armagnac, Gin, Eau de Vie's, Tequila, Mezcal, (W)Vodka, etc.
johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: Korenwijn vs. Whisky

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 18 Feb 2010, 09:52

KSB66 schreef:Bij een tasting vorig jaar bij Pat hadden we een verrassing waar iedereen mocht raden wat het was.
Na het opnoemen van een heleboel whisky namen bleek het om de 1990 jenever van Filliers te gaan.
Gerijpt op bourbon vaten, dat dan weer wel :goedgedaan

Dit is echt wel andere koek dan een Hooghoudt oid.

Hola Pola (sorry, Vlaamse uitdrukking van verbazing hèhè). Ik heb net dezelfde Jenever. Dat beloofd dus. Hmm, ik denk dat ik toch eens die fles ga kraken. Als het meevalt ga ik er misschien nog eentje halen voor ze niet meer beschikbaar zijn. Het is immers een 'gelimiteerde' vintage.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Korenwijn vs. Whisky

Ongelezen berichtdoor JayDie » 18 Feb 2010, 10:05

johan brugge schreef:Ik heb net dezelfde Jenever. Dat beloofd dus. Hmm, ik denk dat ik toch eens die fles ga kraken.

Johan, laat vooral hier weten wat je er van vindt! :duimop
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: Korenwijn versus Whisky

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 18 Feb 2010, 10:08

Beloofd! Zal ik zeker doen.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Jim Beam
Actief lid
Actief lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 16 Feb 2010, 11:06

De Ooievaar oude jenever

Ongelezen berichtdoor Jim Beam » 19 Apr 2010, 20:45

Ik heb van de week bij De Ooievaar in Amsterdam een oude jenever gedronken (Ooievaar 3 jaar oud) en dat was een zeer plezante ervaring! En maar 3 euro voor een glaasje (een nosing glas!)! Erg lekker en het leek sterk op whisky. Laat ik het zo zeggen: ik heb nog nooit een blended whisky gedronken die zo lekker was als deze oude jenever. En even als referentie: ik houd beslist niet van jonge jenever.
Dus, als je de mogelijkheid hebt om naar dit café op de zeedijk te gaan (vlakbij CS): schroom niet! Het is dus niet duur en ze hebben nog veel ouder spul (tot 20 jaar, geloof ik).
0 x
Fortune! if thou'll but gie me still
Hale breeks, a scone, an' whisky gill,
An' rowth o' rhyme to rave at will,
Take a' the rest,
An' deal't about as thy blind skill
Directs thee best.

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: Oude jenever

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 19 Apr 2010, 20:48

Ik heb begin dit jaar een Filliers 1990 gedronken. Hier zijn wat notities.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

hoekske
Actief lid
Actief lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 Dec 2010, 21:57

Leukenheide moutwijn uit Belgisch Limburg

Ongelezen berichtdoor hoekske » 12 Dec 2010, 22:12

je zal ook eens de moutwijn moeten proberen van Leukenheide uit Belgisch Limburg is minimaal 8 jaar oud en verduiveld lekker, onbekend is hier zeker niet onbemind. :nat
0 x

Gebruikersavatar
GastheerG
Senior
Senior
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 Nov 2010, 16:28
Contact:

Re: Jenever / Korenwijn versus Whisky

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 13 Dec 2010, 10:45

Jenever is in België toch heel populair?
Een aantal soorten die in Belgie gemaakt worden horen volgens kenners tot de top zoals de Hasseltse jenever. Maar ook Eeklo (Meetjesland), Deinze en Kortrijk.
Zelf ben ik echter niet zo'n jenever mens.
Wat ik nog wel lekker vind met jenever is een Vlaamse koffie.

Beetje suiker, jenever, sterke koffie en slagroom
Erg lekker na een wandeling in de winterkou en populair op Vlaamse Kerstmarkten.
Deze variant doet het erg goed bij de mannen.
Een variant waarin ook nog een scheut crème de cacao gaat doet het dan weer erg goed bij de dames.

Zaterdag ben ik in Oudenaarde en dan gaat er zeker weer een Vlaamse Koffie in. :duimop

Overigens hebben de jeneverjongens wel een prachtige woordenschat.
Moeten WIJ het met een dram doen kan de jeneverdrinker kiezen uit: een borrel, een neut, Pikketanissie, jajem, een jonge of een oorlam. Kenners zullen nog wel wat aanduidingen weten.
Erg mooi voor een glaasje jenever is ook het Vlaamse dreupel. Volgens mij is het typisch Gents.
En net zoals je in Vlaanderen friet in een frietkot gaat halen haal je een dreupel in het dreupelkot. :nat
0 x

hoekske
Actief lid
Actief lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 Dec 2010, 21:57

Re: Jenever / Korenwijn versus Whisky

Ongelezen berichtdoor hoekske » 14 Dec 2010, 21:55

ja en in Antwerpen bij de Vagant.
0 x

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Jenever productieproces

Ongelezen berichtdoor Piet » 19 Jan 2011, 22:25

Op de site van Commissie Gedistilleerd van het Productschap Dranken vind ik zojuist een instructief filmpje, althans een serie clips, over het Jenever productieproces. Nederlandstalig voor de verandering :goedgedaan

En ja, we wisten het al, dat lijkt wel heel veel op het whiskyproductieproces 8-)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Jenever raakt oudemannen-imago kwijt

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Mar 2011, 12:42

Jenever raakt oudemannen-imago kwijt

Waar in 1996 nog 33 miljoen liter jenever per jaar werd gedronken, is dat nu zeventien miljoen liter. Het succes van het Jeneverfestival, dat over een week weer plaatsvindt, doet echter vermoeden dat het oudemannen-imago van de sterke drank aan het omslaan is.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Jenever raakt oudemannen-imago kwijt

Ongelezen berichtdoor JayDie » 09 Mar 2011, 18:49

Piet schreef:Jenever raakt oudemannen-imago kwijt
Het succes van het Jeneverfestival, dat over een week weer plaatsvindt, doet echter vermoeden dat het oudemannen-imago van de sterke drank aan het omslaan is.

Ik ben d'r bij! :duimop
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Opeth83
Senior
Senior
Berichten: 426
Lid geworden op: 05 Okt 2014, 21:37

Re: Jenever / Korenwijn versus Whisky

Ongelezen berichtdoor Opeth83 » 02 Jan 2017, 21:51

Heb even met aandacht dit oude topic gelezen maar verbaas me over het gebrek aan feitenkennis. Oude jenever kun je niet vergelijken met korenwijn of moutwijn. De 2 laatste kun je vergelijken met een single malt , oude jenever met luxe blended en jonge met goedkope blends.
En daarin kun je smaakprofiel als iets subjectief zien maar objectief gezien komt een koren of moutwijn het dichts bij de single malt. Mijn mening probeer eens een van Toor moutwijn uit Vlaardingen, die heb ik liever dan een glenfiddich 12. De laatste is duurder .
0 x

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Jenever / Korenwijn versus Whisky

Ongelezen berichtdoor FGG » 02 Jan 2017, 23:05

In mijn kast staat de Zeer Oude Genever van Zuidam en bij mijn buurman kan ik genieten van de Roggejenever van Zuidam. Beiden een heerlijk zacht drankje, maar niet te vergelijken met whisky. Ik vind de smaak en de diversiteit van whisky's interessanter maar een glaasje van één van deze twee jenevers sla ik niet af.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
Opeth83
Senior
Senior
Berichten: 426
Lid geworden op: 05 Okt 2014, 21:37

Re: Jenever / Korenwijn versus Whisky

Ongelezen berichtdoor Opeth83 » 02 Jan 2017, 23:15

FGG schreef:In mijn kast staat de Zeer Oude Genever van Zuidam en bij mijn buurman kan ik genieten van de Roggejenever van Zuidam. Beiden een heerlijk zacht drankje, maar niet te vergelijken met whisky. Ik vind de smaak en de diversiteit van whisky's interessanter maar een glaasje van één van deze twee jenevers sla ik niet af.


Juist, oude zuidam kan je vergelijken met een goede blend en de rogge met een Bulleit rye bijvoorbeeld.
Instap malts kun je met een goede moutwijn vergelijken. De Nassen zeg maar van rond de 30 eurie.
Voor de rest is whisky oververtegenwoordigd en superieur.
0 x

19dave91
Senior
Senior
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 Sep 2015, 19:00

Re: Jenever / Korenwijn versus Whisky

Ongelezen berichtdoor 19dave91 » 04 Jan 2017, 22:34

Leuk onderwerp en veel verschillende meningen. Zelf ben ik ook wel een wel een liefhebber van korenwijn. Er zit inderdaad wel een heel groot verschil in de verschillende korenwijnen. Hetzelfde als met alle dranken. De ene whisky blend is bijv. ook de andere niet. Anders waren er niet zoveel flessen te vinden bij iedereen thuis :yes

Ik heb is zo een proefsetje corenwijn van bols gekocht. Daarin zat een miniatuurtje van de standaard, 4yo en 6yo. Het verschil is gigantisch. :o

Van de standaard korenwijn van bols word ik ook niet warm of koud. De 'luxere' varianten daar in tegen zijn stukken beter. Hierdoor werd ik ook meer geïnteresseerd in deze drank. Er zit ook verschil in het percentage moutwijn wat voor de producten gebruikt mag worden. Hier zit een minimale en maximale waarde aan. Vandaar dat bijvoorbeeld de Jonge jenever van rutte heel anders is dan de hooghoudt jonge jenever. Het percentage moutwijn van rutte zit zo hoog, dan het bijna (dus het is net niet hoog genoeg) door mag gaan als oude jenever.

Ik weet niet of iedereen weet dat het percentage moutwijn per product erg kan verschillen, dus dat probeer ik even uit te leggen. Dat is namelijk ook een cruciale factor voor de smaak.
Ik meen (en dat zeg ik even uit me hoofd so correct me if i'm wrong) dat dit de percentages zijn waaraan het product moet voldoen qua moutwijn.

0.2% - 14.9% is jonge jenever. (Was vroeger 0%-14,9% maar dacht dat dit wordt/was aangepast)
15%-50% oude jenever
51%-80% korenwijn.

Kan ook nog wel even doorgaan over hoe jonge jenever is ontstaan, maar dat is nu niet relevant :bigsmile


Regelmatig heb ik tijdens een whiskyproeverij (proeven vaak blind om het spannend te houden) een korenwijn geschonken :Proost . Bijna niemand haalt eruit dat het een korenwijn is. Zeker als je niet weet dat hij er tussen zit. Alleen als je hem schenkt tussen luxere single malts wordt hij er zeker uitgehaald als mindere van de tasting.

Wel ben ik het er mee eens dat bij whisky veel meer smaken en geuren te ontdekken zijn. Ik denk dat 1 van de belangrijkste redenen hiervoor inderdaad de rijping is. De rijping van whisky is veel gevorderder en veel intenser (vaak ook veel.langer)denk ik. Ook door het grote aantal verschillende soort vaten (sherry, port, bourbon etc...) wordt.

Zelf ben ik een groot liefhebber van de Rutte XO corenweijn (bij de distiller in dordrecht gekocht), zuidam (de oudere corenwijnen) en de bols 6yo

Al met al vind ik op zijn tijd een goede korenwijn heerlijk, al ga ik zelf ook meer naar de whisky.

Lang verhaal zo laat op de avond, krijg er dorst van :nat
2 x
Afbeelding


Terug naar “Andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast