Țuică

Uitstapjes naar andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac, Armagnac, Gin, Eau de Vie's, Tequila, Mezcal, (W)Vodka, etc.
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Țuică

Ongelezen berichtdoor totalatool » 20 Aug 2012, 21:51

Afgelopen week waren m'n vriendin en ik voor een paar daagjes op bezoek bij haar ouders. Zaterdagavond zag ik dit in de achtertuin staan, toen we terugkwamen van twee daagjes strand.

In het vat links, de distilleerketel, had m'n schoonvader een lading fermenterend fruit gedaan. Door het vuurtje eronder verdampt de alcohol en gaat vervolgens door de dunne pijp (de lyne arm bij whisky) naar in het vat rechts, dat gevuld is met water. Daar gaat het door een serie condensatoren, totdat onderaan de heldere vloeistof naar buiten komt sijpelen.

Hij stond Țuică te distilleren. Hij nam het alcoholpercentage op en liet me zien dat hij net boven de 40% zat. Vervolgens schonk hij me een vrij forse hoeveelheid in met de woorden "Romanian whisky". :lol:

Ik heb een fles van anderhalve liter meegekregen...
Bijlagen
Țuică.jpg
Țuică.jpg (240.4 KiB) 4170 keer bekeken
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Re: Țuică

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Aug 2012, 22:49

Țuică .... alleen al het vinden van die karakters op het toetsenbord :o

Maar uh ...net boven de 40%.. is dat dan ook echt en alleen ethylalcohol (Ethanol) en geen methylalcohol :Scratch Daar zou ik dan graag eerst zekerheid over willen hebben.... Maar ja, als je het gedronken hebt en dit nu schrijft..... en ook je stem nog hebt :bliss
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 21 Aug 2012, 10:00

Piet schreef:Țuică .... alleen al het vinden van die karakters op het toetsenbord :o

Maar uh ...net boven de 40%.. is dat dan ook echt en alleen ethylalcohol (Ethanol) en geen methylalcohol :Scratch Daar zou ik dan graag eerst zekerheid over willen hebben.... Maar ja, als je het gedronken hebt en dit nu schrijft..... en ook je stem nog hebt :bliss

En een bril had ik ook al, al heeft dat met focus te maken en niet met oplossingsvermogen...
Ik moet zeggen dat je me wel een klein beetje laat schrikken, ik had namelijk geen idee dat er methanol in zou kunnen zitten. Hij vertelde me wel iets over het initiële alcoholpercentage, dat boven de 50% lag, maar of hij de "foreshot" -waarin mogelijk dus methanol kan zitten lees ik- weggooit vraag ik me af.
Ik heb die țuică (uitspraak ongeveer tsoe-ieka) en ook vişinată (uitspraak ongeveer viesjienata) al wel diverse malen gedronken, en ik ben er nog nooit ziek van geworden of zelfs maar een kater gehad. Nou drink ik er ook vrij weinig van en schenkt hij me regelmatig ook gewoon een Schotse whisky of bourbon, dus grote hoeveelheden methanol zou ik sowieso niet binnen kunnen hebben gekregen...
0 x
Afbeelding

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 21 Aug 2012, 15:54

Zolang je nog kunt lezen, is er niets aan de hand. 8-)
Is je schoonvader een Roemeen?
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 21 Aug 2012, 16:41

Yup, m'n vriendin is namelijk Roemeense.
0 x
Afbeelding

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 21 Aug 2012, 20:03

ik dacht al aan de omgeving rond de ketel te zien dat het niet in Nederland was.
Spreekt je vriendin goed Nederlands? Becky moest als Amerikaanse destijds een taaltest doen
voor haar inburgering. :usa
0 x

Japie Krekel
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Japie Krekel » 21 Aug 2012, 21:01

Rogier, gaaf Roemeense Moonshiners :lol:
0 x
Afbeelding

"Slechte whisky bestaat niet; alleen goede whisky en nog betere whisky"

Ignace
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ignace » 01 Mar 2013, 12:07

In een lege Cola- of Fantafles? :)

Twee jaar geleden ook zo'n fles (2 liter) van de oma van mijn echtgenote meegekregen (yep, ook Roemeense). En thuis alles overgegoten in een paar lege whiskyflessen (nog anderhalve fles staan trouwens)... inderdaad Roemeense Whisky! :D

Ik drink 'm vooral als ik 's winters de bbq aansteek en mititei ga bakken... (van bij de Roemeense slager in het slachthuis van Anderlecht of één van de Roemeense winkels in de buurt van Brussels Zuidstation)... Geweldige sfeer! (dat winters bbq-en bedoel ik) :duimop
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 01 Mar 2013, 12:48

Ignace schreef:

In een lege Cola- of Fantafles? :)

Twee jaar geleden ook zo'n fles (2 liter) van de oma van mijn echtgenote meegekregen (yep, ook Roemeense). En thuis alles overgegoten in een paar lege whiskyflessen (nog anderhalve fles staan trouwens)... inderdaad Roemeense Whisky! :D

Ik drink 'm vooral als ik 's winters de bbq aansteek en mititei ga bakken... (van bij de Roemeense slager in het slachthuis van Anderlecht of één van de Roemeense winkels in de buurt van Brussels Zuidstation)... Geweldige sfeer! (dat winters bbq-en bedoel ik) :duimop

Hahaha fantastisch! Inderdaad, in een lege Fantafles. :lol:
Ik zou willen dat ik hier in de buurt mici (voor de andere lezers: mici=mititei=geroosterde gehaktworstjes) kon kopen, maar ik zou niet weten waar er hier in Nederland een te vinden is.
0 x
Afbeelding

Ignace
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ignace » 01 Mar 2013, 13:35

Er moet toch ergens in Nederland wel een door Roemenen uitgebate versmarkt zijn? Ik zal eens aan mijn vrouw vragen, wanneer ze nog eens in Brussel Roemeense inkopen gaat doen of die mannen ook Nederland bevoorraden. Want één van die handelaars rijdt wekelijks naar Roemenië om zijn winkel in Brussel te bevoorraden.
0 x

Ignace
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ignace » 11 Aug 2013, 12:36

Net terug van drie weken România. Vier liter tuica rijker, uiteraard particulier gestookt.
0 x

Terug naar “Andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac etc.”