Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net op

Uitstapjes naar andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac, Armagnac, Gin, Eau de Vie's, Tequila, Mezcal, (W)Vodka, etc.
Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 1171
Lid geworden op: 11 Nov 2015, 11:47
Contact:

Re: Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net op

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 22 Jul 2023, 22:05

Koning schreef:
Cor - Vinabc schreef:
Koning schreef:Hier op vakantie in Frankrijk een mooie witte wijn voor whiskyliefhebbers ontdekt: Pouilly-Fumé uit het Loiredal. Een vrij volle wijn, fijn fruitig en mineralig en, zoals de naam als suggereert, iets rokerig in de afdronk. Dat laatste had ik nog niet ervaren in een wijn! Geen Islay turf uiteraard, maar misschien met wat fantasie in de richting van die subtiele zoet-bloemige Ardmore rook.


Vol? In eiken gerijpt dan? Normaal is Pouilly Fumé vooral ook fris. 100% sauvignon blanc, dus normaal ook wel hoog in de zuren. Benieuwd welke je hebt


Ben geen wijnkenner, dus mijn referentiekader is beperkt. Vond hem inderdaad fris, en wat voller van smaak dan de gemiddelde witte wijn (zonder rijping op hout). Weet helaas niet meer welke het precies was. Maar het unieke vond ik de subtiele rokerigheid, die blijkbaar komt door de vuursteenrijke maar stikstofarme bodem van de streek. Ik neem een paar flesjes mee vanuit Frankrijk, want zie dat dit type wijn niet goedkoop is in Nederland.


Kenner of niet; lekker is het belangrijkste. Zou zeker wat flessen meenemen. Heerlijke wijnen, mooie regio en dan een stukje geitenkaas (crotin de chavignol) er bij.
1 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Dawisknie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 Dec 2022, 10:36

Re: Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net op

Ongelezen berichtdoor Dawisknie » 23 Jul 2023, 08:06

Een Pouilly-Fumé smaakt goed bij een lekkere Ceviche.
Eerst een mooie tijgermelk maken, dan de groente en vis erbij. 15 min in de koelkast.... super als het 30 graden is. Hoef je niet achter die hete pannen :hoedaf
1 x

Gebruikersavatar
Uridium
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 709
Lid geworden op: 23 Apr 2016, 23:10

Re: Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net op

Ongelezen berichtdoor Uridium » 23 Jul 2023, 11:19

Koning schreef:Ben geen wijnkenner, dus mijn referentiekader is beperkt. Vond hem inderdaad fris, en wat voller van smaak dan de gemiddelde witte wijn (zonder rijping op hout). Weet helaas niet meer welke het precies was. Maar het unieke vond ik de subtiele rokerigheid, die blijkbaar komt door de vuursteenrijke maar stikstofarme bodem van de streek. Ik neem een paar flesjes mee vanuit Frankrijk, want zie dat dit type wijn niet goedkoop is in Nederland.


Voordat alle Islay-fans nu naar de wijnwinkels rennen om massal Pouilly-Fumé te halen: dat 'Fumé' in de naam heeft helemaal niets te maken met een vermeende rokerige smaak. Het heeft te maken met de witte waas (cuticula) die op de druif zit. Bij het druivenras Sauvignon blanc is die wat grijzig, waardoor het 'lijkt' dat de druif is gerookt.

Dit is wat de ampellografische encyclopedie (de 'druivenbijbel') er over zegt:
"Pouilly-Fumé wordt gemaakt van Sauvignon Blanc, die in Pouilly-sur-Loire de naam blanc fumé draagt. Het is een druivensoort waarvan de trossen zijn gevormd uit kleine, eivormige vruchten, die dicht opeengepakt zitten. Wanneer ze rijp zijn, zijn deze druiven bedekt met een grijze bloei, de kleur van rook ... wat verklaart waarom de wijnboeren van Pouilly onderling spreken van "witgerookt" om de Sauvignon-druif of de wijnen van deze druivensoort aan te duiden."

Dat de blanc fumé in dit deel van Loire (overigens bepaald niet het echte Loiredal, maar het kleine hoekje in het Centraal Massief waar de Loire van Zuid-Noord afbuigt naar Oost-West) toevallig op vuursteenrijke kalkbodem staat, betekent bepaald niet, dat die vuursteen ook in de druif en in de wijn komt. Lars Daniël (Magister Vini) heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar mineraal-opname in druiven, en het blijkt dat er eigenlijk géén mineraaltransport naar de druiven optreedt. De mineraliteit in de bodem heeft vooral effect op de zuurgraad en andere gunstige of ongunstige omstandigheden voor de druif om te groeien en te rijpen.

NB: wat dus hieromtent op wikipedia staat, is leuk bij elkaar verzonnen, maar helaas ONZIN.
3 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Uridium
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 709
Lid geworden op: 23 Apr 2016, 23:10

Re: Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net op

Ongelezen berichtdoor Uridium » 23 Jul 2023, 19:18

Heerlijk aan een 10 y/o Vaghi Bas Armagnac (Hanos). Met een espresso en op de achtergrond een documentaire over de Moezel.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Uridium
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 709
Lid geworden op: 23 Apr 2016, 23:10

Re: Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net op

Ongelezen berichtdoor Uridium » 05 Aug 2023, 20:19

Espresso met een geweldige Morin VSOP Calvados :duimop
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3980
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net op

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 09 Aug 2023, 21:23

Om de een of andere reden toch wat minder whisky in deze zomer.

Vanavond een Klarenaer; een jenever van de Ooievaar.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1258
Lid geworden op: 29 Mei 2016, 18:58
Locatie: Noord Limburg

Re: Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net op

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 16 Aug 2023, 14:08

een Rum :

Demerara 14 Solera Rum Nation 40%.

Hij was aangenaam, gelukkig maar.

Rums kunnen me niet allemaal bekoren, maar tegelijkertijd zit er ook vaak genoeg iets moois tussen.

Groet Cor
1 x

D. T.
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 557
Lid geworden op: 01 Nov 2014, 00:35
Locatie: Regio Gent

Re: Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net op

Ongelezen berichtdoor D. T. » 17 Aug 2023, 12:31

cor0566 schreef:een Rum :

Demerara 14 Solera Rum Nation 40%.

Hij was aangenaam, gelukkig maar.

Rums kunnen me niet allemaal bekoren, maar tegelijkertijd zit er ook vaak genoeg iets moois tussen.

Groet Cor

Hele fijne rum, inderdaad!
En ook nog voor een zacht prijsje (-50 Euro als ik het goed heb).
Cheers, D.
1 x

Gebruikersavatar
cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1258
Lid geworden op: 29 Mei 2016, 18:58
Locatie: Noord Limburg

Re: Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net op

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 17 Aug 2023, 14:21

40 in mijn geval
Ik wilde iets meebestellen bij wat samples
maar ik vond hem idd de moeite waard en mooi.

Groet Cor
1 x

edwin5
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 536
Lid geworden op: 22 Jan 2015, 14:47

Re: Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net op

Ongelezen berichtdoor edwin5 » 25 Aug 2023, 19:57

Ik ben in de buurt van het gardameer de nodige wijnhuizen aan het langsgaan.

Ik moet zeggen de rode wijn hier is echt genieten.. Met name valpolicella en amerone.. Als je een goeie hebt bv van cai dei frati dan is het wel erg smullen.
3 x

Gebruikersavatar
Uridium
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 709
Lid geworden op: 23 Apr 2016, 23:10

Re: Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net op

Ongelezen berichtdoor Uridium » 26 Aug 2023, 10:51

Ah... fijne wijnomgeving! Probeer ook de Bardolino eens. En in de Valpolicella-familie zit er nog eentje tussen de 'gewone' Valpolicella en de Amarone in: de Ripasso. Dat is Valpolicella gepimpt met de schillen die overblijven na het maken van de Amarone. Een soort Amarone Light dus, maar voller en pittiger dan de gewone Valpolicella.
En als je van (rood) zoet houdt, moet je ook zeker de Reciotto delle Valpolicella proberen. :duimop
1 x
Afbeelding

edwin5
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 536
Lid geworden op: 22 Jan 2015, 14:47

Re: Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net op

Ongelezen berichtdoor edwin5 » 26 Aug 2023, 20:39

Ga ik morgen 'even' doen.. Bedankt!
1 x

Gebruikersavatar
Uridium
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 709
Lid geworden op: 23 Apr 2016, 23:10

Re: Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net op

Ongelezen berichtdoor Uridium » 06 Sep 2023, 00:19

Zojuist eerst een Loopuyt Gin puur geproefd en daarna een Bokma X.
0 x
Afbeelding

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 830
Lid geworden op: 24 Jan 2016, 01:03
Locatie: Eindhoven

Re: Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net op

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 06 Sep 2023, 13:40

Ben wel eens benieuwd: ik heb namelijk echt helemaal niets met "alternatieve" spirits anders zijn whisky.

Heb echt wel wat geprobeerd. Goede rum, minder goede rum. Armagnac, Cognac. Van gemiddelde leeftijd tot zeer oud, 60+. Maar het komt bijna altijd op t zelfde neer: stroef, stug, alcoholsmaak, tanines, pallethout.... Zag op FB weer wat foto's van een 60yo cognac voorbij komen waar blijkbaar iedereen mee weg loopt maar ik vond het niet bijzonder qua smaak. 60 jaar... allemaal leuk en aardig maar ik vond t gewoon stug spul wat op geen enkele manier een sensatie teweegbracht (tenzij teleurstelling een sensatie is). Nee, ik geloof niet dat whisky te "vervangen" is door een malternative.

Om deze reden vraag ik me ook oprecht af: hoe kan het dat deze spirits als alternatief gezien kunnen worden door whiskyliefhebbers? Want dat is het gewoon niet in mijn beleving. Qua smaak en sensatie komt het nog niet in de buurt, maar voegt ook niet echt iets toe aan het smaakpallet (rum is hierop een uitzondering m.n. de Franse stijl, maar ook gewoon niet mijn ding).

Als ik naar de prijzen van op papier goed cognac of rum kijk denk ik nou ook niet bij mezelf dat dat nou zoveel goedkoper is. Ja, whisky is in de regel duurder maar dan drink ik er toch wat minder? Of deel je een flesje met wat vrienden (iets wat ik dan wel weer vaker doe) om op die manier toch een duurdere fles aan te kunnen schaffen.

Ik zie Amerikaanse whiskey overigens niet als een malternative

TLDR Whisky is in mijn beleving niet te vervangen door een andere spirit, kwaliteit geraakt er niet aan daarom ook geen malternatives in mijn kast.
0 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

Gebruikersavatar
Uridium
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 709
Lid geworden op: 23 Apr 2016, 23:10

Re: Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net op

Ongelezen berichtdoor Uridium » 06 Sep 2023, 16:34

Jammer dat je niet hebt kunnen meedoen aan de Genever-sapleset, want dan had je waarschijnlijk op z'n minst één malternative gevonden die je wél lekker vindt. De reacties waren erg enthousiast :duimop
1 x
Afbeelding


Terug naar “Andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast