Naar wie woont waarGeolocaties     Naar de Whisky evenementen-kalender op de hulp-pagina Evenementen kalender      onze startpagina hulp-Index      Literatuur pagina     Naar de hulp-pagina van Het Whisky forum Welkom & quick start!         Naar het Contactformulier op de hulp-pagina van Het Whisky forum

Whisky Weetje van de Week, klik de titel om te tonen/verbergen. Wordt vóór elk weekeinde vernieuwd. Whisky Weetje van de Week  (Tonen/verbergen: klik de titel. Wordt elke vrijdag om 24:00 uur vernieuwd).              Gebruik een standaard Atom-feed (RSS) voorziening om Het Whisky forum te volgen.   Het Whisky forum op Twitter   Naar Het WWWhisky Design Award   Naar Index of Twitter Whisk(e)y Accounts   Bookmark and Share

Pittyvaich 20 YO en chocolade...

Whisky genoten (of niet) of gebruikt in combinatie met wat voor voedingswaar dan ook. Ook de combinatie met andere dranken past hier.

Pittyvaich 20 YO en chocolade...

Ongelezen berichtdoor ganzeveld » 03 aug 2011, 13:54

Bij deze mijn eerste post op dit leuke forum.

Ik heb onlangs een fles Pittyvaich 20 YO gekocht, en ben helemaal om. Ik ben nog een rookie, dus geen ingewikkelde tastingnotes, maar de whisky is (in mijn ogen) ongeloofelijk soepel en 'vriendelijk' voor een 20 jaar oude whisky, zonder vlak te worden. Bij het uitademen na een slokje zit er een heel klein beetje 'zilt' in, waar ik helemaal gek op ben. Ik heb er een paar drams van op, en als ik niet uitkijk is de fles morgen leeg.

Zeker naar mijn ontdekking gister.

Omdat ik van smaakexperimenten hou, besloot ik gister een stukje chocolade te nemen bij de whisky. Klein stukje puur, klein stukje melk, glaasje Pittyvaich, en zien wat er gebeurd.

Het resultaat was spectaculair. Op de een of andere manier accentueert de whisky smaken in de chocolade waar je anders niet zoveel notie van hebt. In het geval van de melkchocolade was dat bv een heel uitgesproken 'melkpoeder'-smaak (goedkope chocolade ;) ), en bij de pure chocolade is het effect niet eens te beschrijven. Ook proef en ruik ik ineens veel meer, en andere dingen in de whisky. Naar mijn idee worden de peaty/rokerige/ziltige tonen in de whisky aangezet door de zoetheid van de chocolade.

Kan iemand mij uitleggen hoe dit kan?

Ik heb op het forum al wat meer gelezen over de combi whisky en chocolade, dus ik ben blijkbaar niet de eerste die op dit idee komt. Zijn er choco/whisky liefhebbers met suggesties voor een lekkere single malt van onder de 100 euro (niet te peaty, niet te scherp, want daar hou ik niet zo van) voor bij een lekker stukje chocolade?
ganzeveld
Actief lid
Actief lid

Keer terug naar Spijs en drank en Whisky