Naar aanleiding van mijn vraag (na verhuizing) in
dit topic...
...denk ik toch dat het beter hier thuis hoort.
De eerste koker is gesneuveld en de foto's staan
on-line.
Als ik verder ben zal ik er wat (of deze) tekst bij zetten maar:
Stappen 1-6 zijn eigenlijk een eitje.
Wel dient het ter aanbeveling een nieuw/scherp mes te gebruiken.
Voor het verwijderen van de bodem (2) doe je het best in een keer door het karton te steken.
Daarna de bodem als geleiding te gebruiken. Dit kan het rafelige uiteinde voorkomen (3).
Bij het langssnijden (4-5) zal ik de volgende keer de lijmtangen iets verder uit elkaar plaatsen.
Dit geeft dan de mogelijkheide om e1n lange haal te geven. Hier is het dan weer beter om niet in een keer door het karton te gaan. De houtnerf van het latje kan ervoor zorgen dat je niet mooi tegen de liniaal blijft.
Dit kan een rafelige zijkant voorkomen (6).
Beide rafels kan je natuurlijk opknappen als de koker plat is, of zo laten voor wat 'sfeer'.
Dan het plat maken.
Door een planten spuit op nevelen te zetten kan je de koker van binnen vochtig maken.
Die binnenzijde is van relatief dik karton (voor de Glen Garioch koker) dus doorlekken is bij gematigt sproeien geen issue.
Daarna voorzichtig de koker open rollen/vouwen (09). (helaas e1n hand nodig voor de camrea, dus de rechterhand moet je er maar even bijdenken).
Wellicht dat de tweede poging op een echt vlakke ondergrond ga proberen.
Er waren hier nog nier echt bobbeltjes te zien aan de voorzijde.
Daarna de koker voorzichtig plat drukken (10) op een plaat en vervolgens het geheel omdraaien.
En dan met iets zwaars platduwen voor langere tijd. In mijn geval van (ca) 15:00 tot en met (ca) 08:30.
Ook hier ga ik voor de volgende poging een tweede vlakke plaat gebruiken.
Het resultaat was redelijk positief te noemen.
Bij het omdraaien en platleggen (12) denk ik dat het wel in de foto lijst zal passen.
Er waren enkele kleine bubbeltjes te zien maar deze kreeg ik niet goed op de foto.
Deze kleine bubbels heb ik geprobeerd plat te strijken (13).
Eerst met een droge theedoek, en daarna met een vochtige theedoek.
De droge theedoek gaf geen resultaat, en de vochtige theedoek gaf een negatief resultaat.
Ik wil dit ook nog een tweede keer proberen met iets minder water, het is niet onwaarschijnlijk dat ik de theedoek iets te nat gemaakt heb.
Daar de buitenzijde van de koker een papier laag is trok hier het vocht echt erin met als gevolg 'enorme' bobbels op de naden van de koker. Deze zijn wel te zien op de foto (14).
Al met al geen slechte poging, en komt zeker voor een vervolg in aanmerking.
De Macallan en Tomatin zitten in een doos, en de Bruichladdich is een metalen koker.
Dus de The Balvenie koker zal nog even moeten wachten tot een nieuwe koker zich aandient.
Tenzij er iemand in de Zaanstreek een koker over heeft en deze wil afstaan