GJR schreef:Zijn nu bezig met uitwerking hiervan en hebben daarvoor jullie hulp nodig.
Vragen aan jullie mede whisky liefhebbers:
- Is hier belangstelling voor ?
Gert-jan, Ik heb hier zeker belangstelling voor.
Nu heb ik een "standaard" whisky verzekering met/tot een vast bedrag.
Alleen met het "probleem"; de bepaling van de (dag)waarde als er iets gebeurt. Ook moet ik van elke fles+doos een foto en kassabon kunnen overleggen. Dit geeft problemen bij een brandje, toch. En problemen met gekregen Whisky; geen kassabon. Ik heb bv wel eens Port Ellen release kado gekregen van een zakelijke relatie.
Ik heb min of meer afgesproken met de maatschappij dat whiskybase de leidraad vormt van het aantal flessen en de (dag) waarde.
Maar dit is; eerst zien en dan geloven. Dus het blijft allemaal een beetje wazig in verzekeringsland.
GJR schreef:- Wat zou je specifiek verlangen van een dergelijke verzekering ?
Dat de dagwaarde van de whisky is verzekerd.
Alleen hoe gaat de maatschappij de dagwaarde bepalen. Whiskybase-The Whisky Exchange-veiling sites-etc.???
Van beide sites (en andere sites) staan niet altijd de prijzen erbij vermeld. Daar komt bij dat ik bij whiskybase van alles kan bijzetten. kortom het is niet geheel waterdicht.
Of men moet per keer/fles het opgeven aan de verzekering, zodat de maatschappij een soort "whiskybase" bijhoud.
GJR schreef:- Premiehoogte ?
Daar zal de maatschappij wel een mooie berekeningsstaffel voor hebben (bv wijn) en deze zal toch wel in alle redelijkheid navenant zijn.
GJR schreef:- Andere punten die "we" mee kunnen nemen in de uitwerking hiervan ?
Bepaling dagwaarde van de whisky vind ik heel belangrijk, want daar draait het eigenlijk allemaal om.
Het vastleggen van het aantal en soort whisky fles(sen) is ook niet onbelangrijk. Wat en hoe wil de maatschappij dit hebben geregeld en vastgesteld. Zoals ik al zei, het zal een soort digitale whisky database moeten worden waar zowel de klant als de maatschappij mee eens zijn.
De maatschappij zal ook regelmatig gevoerd moeten worden met informatie over de dagwaarde van de whisky omdat ik denk dat er weinig tot geen whisky know-how is in verzekeringsland.
Is er niet in andere landen, bv Schotland, een soort gelijke verzekering?
Hoe doen onze "forum" slijters het eigenlijk nu met hun whisky (dranken) verzekering?
Gert-Jan, dit zijn mijn 1e ingevingen. Zodra ik wat meer weet/denk of te binnen schiet meld ik mij weer.
p.s. Gezien bij een aantal forumleden de waarde van hun dierbare collectie/verzameling valt het mij een beetje tegen dat er niet meer forumleden een reactie c.q. suggesties geven.
Of zij moeten het allemaal goed verzekerd hebben, maar dan willen wij dit toch ook graag weten en van leren.