Whisky info gezocht

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Whisky info gezocht

Ongelezen berichtdoor Matti » 25 Sep 2012, 19:38

Ik ben bezig met een nieuw projectje waarvoor ik een database met whisky informatie aan het aanleggen ben. Nu weet ik dat ik zeker niet de eerste ben met een dergelijk idee en ik zie verspreid over het internet al verscheidene meer en minder complete verzamelingen van informatie.

Mijn vraag is: heeft iemand van jullie misschien een gouden tip waar ik complete en uitgebreide informatie kan vinden over whisky distilleries én merken (ik dacht in eerste instantie aan naam, regio, status (open, mothballed, met de grond gelijk, ...),datum van opening, ... maar meer info is beter).
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Whisky info gezocht

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Sep 2012, 19:48

Inderdaad is er al heeel veel.

Kijk eens in de twee onderste onderwerpen in de lijst "Geclassificeerde lijsten met links naar verenigingen, clubs, commerciële instellingen en andere nuttige websites"

Maar als ik zoiets zoek is het bijna altijd Maltmadness en Malt Maniacs ook met de interactieve kaart, prachtig.
Ook wel http://www.whisky-distilleries.info/Forum_EN/
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: Whisky info gezocht

Ongelezen berichtdoor Matti » 25 Sep 2012, 20:15

Jup, ik had al even zitten spitten in die lijsten...

Maar omdat ik op zoek ben naar gestructureerde data die relatief makkelijk in een database op te nemen is, vallen er veel al gelijk weer af. Maarrr, via google (O, google, wat zou ik zijn zonder U. Uw crawler worde gehyped, Uw koninkrijk kome.) heb ik wel deze gevonden: http://www.dcs.ed.ac.uk/home/jhb/whisky/index.html. Een oude site (dood sinds 2008), maar wel met een erg uitgebreide excel-sheet erop met meer dan 250 distilleries inclusief regio's, stati e.d.

Dat noem ik: een goed begin :)

Voor de duidelijkheid: de database is niet het project, het is slechts een onderdeel dat het project mogelijk maakt... :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
Sylvester
Senior
Senior
Berichten: 196
Lid geworden op: 20 Okt 2013, 21:17

Re: Whisky info gezocht

Ongelezen berichtdoor Sylvester » 03 Nov 2013, 16:09

Ik las op websites dat er wel eens staat dat een fles gebotteld is in bijvoorbeeld 1970, hoe kan ik dat zien op een Whiskeyfles?
0 x

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Whisky info gezocht

Ongelezen berichtdoor Piet » 03 Nov 2013, 18:52

Sylvester schreef:Ik las op websites dat er wel eens staat dat een fles gebotteld is in bijvoorbeeld 1970, hoe kan ik dat zien op een Whiskeyfles?

Het antwoord op je vraag is: Het staat op het label ..... als het goed is.

Ik denk dat het eerder een "Vintage"-jaar zal zijn, het jaar van distillatie.... maar jaar-gebotteld kan ook.

Voor alle whiskies is het belangrijk het alcoholpercentage en de leeftijd te weten, dus de tijd dat ze op vat hebben gerijpt.
Het merendeel van wat de forumers aan whisky drinken is Malt whisky, en dan meestal Single malt. Daarvan is een heel groot deel zelfs Single Cask whisky, al dan niet op vatsterkte gebotteld.

Voor met name van die laatst genoemde categorieën is het ook relevant om te weten wanneer ze gedistilleerd zijn en wanneer ze gebotteld zijn. Daaruit volgt dan ook de ouderdom. Vaak op de fles als: Merk-XYZ 22 jaar oud, 1990/2012.
Bijna al dit soort flessen van Independent Bottlers (IB's) heeft deze informatie op het label, vaak met jaar en maand maar ook met dag, evenals het Cask-number. Ook Original Bottelingen (OB's) krijgen steeds vaker dit soort informatie mee.

Omdat een enkel vat maar inhoud voor een beperkt aantal flessen bevat, vaak een paar honderd, staat er ook nog van een flesnummer op. B.v. "Bottle-number 123 of 234" of "123/234".

Hier een voorbeeld van een IB-botteling: viewtopic.php?f=617&t=3152&p=35547#p35547

En hier een van een OB: viewtopic.php?f=671&t=4132&p=51806#p51806
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Sylvester
Senior
Senior
Berichten: 196
Lid geworden op: 20 Okt 2013, 21:17

Re: Whisky info gezocht

Ongelezen berichtdoor Sylvester » 12 Nov 2013, 18:19

Ik heb gekeken bij mijn flessen Jim Beam (White/Hot Punch/Devil's cut/Red Stag) en fles Glenfiddich (12), maar zie niet iets van wanneer het gebotteld is.
0 x

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: Whisky info gezocht

Ongelezen berichtdoor Matti » 12 Nov 2013, 18:24

Op dergelijke standaardbottelingen staat het meestal niet (duidelijk). Je zou iets kunnen afleiden uit eventuele productiecodes, maar dat is vaak een heel gepuzzel.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Whisky info gezocht

Ongelezen berichtdoor Piet » 12 Nov 2013, 19:08

Sylvester schreef:Ik heb gekeken bij mijn flessen Jim Beam (White/Hot Punch/Devil's cut/Red Stag) en fles Glenfiddich (12), maar zie niet iets van wanneer het gebotteld is.

Mijn antwoord was een antwoord op je vraag, niet over de flessen die je nu noemt.

Als je dat soort informatie op de fles wilt vinden zul je een ander soort flessen moeten kopen... zie mijn eerdere antwoord en de voorbeelden ;)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Sylvester
Senior
Senior
Berichten: 196
Lid geworden op: 20 Okt 2013, 21:17

Re: Whisky info gezocht

Ongelezen berichtdoor Sylvester » 12 Nov 2013, 19:27

Klopt Piet,

Dit kwam ook vandaag in mij op. :goedgedaan
Ik zag op internet iets van Jim Beam White, botteld in 1970 en dacht, laat ik bij mij eens kijken.
0 x

Gebruikersavatar
Sylvester
Senior
Senior
Berichten: 196
Lid geworden op: 20 Okt 2013, 21:17

Re: Whisky info gezocht

Ongelezen berichtdoor Sylvester » 17 Nov 2013, 12:48

Ik zag dat achter op het Dalmore (12 yo) gewei 70/75 staat, weet iemand wat dit kan betekenen?
0 x

brecht
Actief lid
Actief lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 Feb 2013, 12:54

Re: Whisky info gezocht

Ongelezen berichtdoor brecht » 04 Dec 2013, 09:33

Ik vindt dat er heel veel nuttige info in het boek : whiskey, de wereldatlas staat van dave broom staat zlefs over de productie
0 x
If you don't live for something, you will die for nothing
Afbeelding


Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten