Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Dranken op basis van of met een relatie tot Whisky niet zijnde Whisky. Voorbeelden zijn cocktails en likeuren als Drambuie en Irish Mist.
Gebruikersavatar
avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 869
Lid geworden op: 18 Jul 2014, 17:50
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor avdboom » 09 Aug 2015, 13:00

Tijdje geleden voor mijn werk iemand bij de Heiniken Zoeterwoude geholpen. Dit bleek de big cheese gist-stam hoeder van Heineken te zijn, dus we hadden een gezamenlijke interesse ;) . Tevens ook bier liefhebber uiteraard. Naast dat ik e.e.a. wijzer ben geworden over hoe gist het brouwproces beïnvloed en kan sturen (en dat er heel veel fout kan gaan!) had ik wat bier tips van liefhebber naar liefhebber gekregen. Gisteren 1 van geprobeerd....

Brand IPA, inderdaad zeer smakelijk! Geen hop bom of krachtige IPA maar lekker fruitig en verfrissend met toch een bite! Voor de prijs (t.o.v. de hardcore stuff) wel een aanrader eens te proberen op een warme dag i.p.v. een witbier.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3942
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 09 Aug 2015, 13:57

avdboom schreef:Tijdje geleden voor mijn werk iemand bij de Heiniken Zoeterwoude geholpen. Dit bleek de big cheese gist-stam hoeder van Heineken te zijn, dus we hadden een gezamenlijke interesse ;) . Tevens ook bier liefhebber uiteraard. Naast dat ik e.e.a. wijzer ben geworden over hoe gist het brouwproces beïnvloed en kan sturen (en dat er heel veel fout kan gaan!) had ik wat bier tips van liefhebber naar liefhebber gekregen. Gisteren 1 van geprobeerd....

Brand IPA, inderdaad zeer smakelijk! Geen hop bom of krachtige IPA maar lekker fruitig en verfrissend met toch een bite! Voor de prijs (t.o.v. de hardcore stuff) wel een aanrader eens te proberen op een warme dag i.p.v. een witbier.


Dus ze hebben toch verstand van bier bij Heineken dat ze Brand aanbevelen? :lekker

Straks een lekker koud Palmpie bij het avondeten!
1 x
2 ∞ & →

Gebruikersavatar
avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 869
Lid geworden op: 18 Jul 2014, 17:50
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor avdboom » 09 Aug 2015, 15:59

squaadgras schreef:
avdboom schreef:Tijdje geleden voor mijn werk iemand bij de Heiniken Zoeterwoude geholpen. Dit bleek de big cheese gist-stam hoeder van Heineken te zijn, dus we hadden een gezamenlijke interesse ;) . Tevens ook bier liefhebber uiteraard. Naast dat ik e.e.a. wijzer ben geworden over hoe gist het brouwproces beïnvloed en kan sturen (en dat er heel veel fout kan gaan!) had ik wat bier tips van liefhebber naar liefhebber gekregen. Gisteren 1 van geprobeerd....

Brand IPA, inderdaad zeer smakelijk! Geen hop bom of krachtige IPA maar lekker fruitig en verfrissend met toch een bite! Voor de prijs (t.o.v. de hardcore stuff) wel een aanrader eens te proberen op een warme dag i.p.v. een witbier.


Dus ze hebben toch verstand van bier bij Heineken dat ze Brand aanbevelen? :lekker

Straks een lekker koud Palmpie bij het avondeten!

Brand is onderdeel van Heineken :bigsmile

Verstand of niet, ze maken natuurlijk voor een breed publiek. Ik vind dit een mooie expressie...
0 x
Afbeelding

jdoucet
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 738
Lid geworden op: 12 Nov 2012, 11:24

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor jdoucet » 10 Aug 2015, 12:52

Zaterdag nog eens een middagje op het terras gezeten van Moeder Lambic in Brussel...
- The Kernel Pale Ale Simcoe Citra Columbus Chinook
- D'uvabeer by Loverbeer
- Porter Coco Chipotle by Dunham (canadees)
- Nog een goeie IPA ertussen, maar ben de naam al kwijt :p
- Petite Mort by Dunham (https://en.wikipedia.org/wiki/La_petite_mort and boy it was :p )
0 x

Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3942
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 10 Aug 2015, 16:08

Zodadelijk een Gulpener Ur-Hop open trekken. 100% biologisch Indian Pale lager - bitter & kruidig.
0 x
2 ∞ & →

Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3942
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 10 Aug 2015, 16:39

squaadgras schreef:Zodadelijk een Gulpener Ur-Hop open trekken. 100% biologisch Indian Pale lager - bitter & kruidig.

Heerlijke ale, fris, bittertje & lekker hoppig. Echt een aanrader. BIer brouwen kunnen ze wel in het verre zuiden! :lekker
0 x
2 ∞ & →

Gebruikersavatar
avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 869
Lid geworden op: 18 Jul 2014, 17:50
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor avdboom » 10 Aug 2015, 17:16

squaadgras schreef:
squaadgras schreef:Zodadelijk een Gulpener Ur-Hop open trekken. 100% biologisch Indian Pale lager - bitter & kruidig.

Heerlijke ale, fris, bittertje & lekker hoppig. Echt een aanrader. BIer brouwen kunnen ze wel in het verre zuiden! :lekker

Mee eens! Heb hem ook al eens op, en 1 koud liggen as we speak :lekker

Kan papa wel gebruiken vanavond na een dag noeste arbeid tijdens de huttenbouw (vooral als al je knechten aan het zwaardvechten zijn als papa het kasteleel bouwt :lol: ).
2 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 748
Lid geworden op: 14 Okt 2013, 08:09

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 11 Aug 2015, 13:25

Ik heb € 20,- uitgegeven aan een fles Straffe Hendrik Heritage en die was, ehm, niet echt lekker.
Bij thuiskomst zag ik pas dat het een Quadrupel was en de gewone daarvan stond al op mijn 'niet-meer-kopen-lijst' en de eiken-rijping lag er ook niet bepaald dik bovenop.

Tegelijk met deze Hendrik heb ik een fles Gulden Draak gekocht die op (niet nader genoemde whiskey (aldus de voorkant) of whisky (aldus de achterkant) vaten heeft gerijpt. Deze was maar € 8,-, dus dat is iets minder erg als hij ook tegen valt.

In België lijkt het rijpen van bier op eikenhouten vaten hip te worden (whiskyvaten komen dan weer minder vaak voor). Daar zitten goede bieren tussen. Ik heb afgelopen weekend weer een paar (voor mij) nieuwe gekocht.
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 14 Aug 2015, 19:16

Nog niet geproefd, maar wel al aangeschaft:

Wachter 7.5 % en wel hierom. Heel mooi intiatief en mijn steun hebben om persoonlijke redenen.

https://bierflash.wordpress.com/2015/03 ... aptenzorg/

Voor de rest heb ik nog een paar flesjes Pannepot 2014 en een Sint-Bernardus 8 ingeslagen.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 767
Lid geworden op: 22 Sep 2012, 15:02
Locatie: omgeving Breda

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor Roland... » 14 Aug 2015, 19:25

avdboom schreef:Tijdje geleden voor mijn werk iemand bij de Heiniken Zoeterwoude geholpen. Dit bleek de big cheese gist-stam hoeder van Heineken te zijn, dus we hadden een gezamenlijke interesse ;) . Tevens ook bier liefhebber uiteraard. Naast dat ik e.e.a. wijzer ben geworden over hoe gist het brouwproces beïnvloed en kan sturen (en dat er heel veel fout kan gaan!) had ik wat bier tips van liefhebber naar liefhebber gekregen. Gisteren 1 van geprobeerd....

Brand IPA, inderdaad zeer smakelijk! Geen hop bom of krachtige IPA maar lekker fruitig en verfrissend met toch een bite! Voor de prijs (t.o.v. de hardcore stuff) wel een aanrader eens te proberen op een warme dag i.p.v. een witbier.


Die IPA van Brand heb je van de week ook gekocht door deze smaak omschrijving. En door mij lekker bevonden hoewel ik geen bier drinker ben. :goedgedaan
Hebben jullie nog meer suggesties, van niet bitter bier met 'n hoger alcohol percentage, voor me?
1 x
Afbeelding

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 839
Lid geworden op: 26 Jun 2013, 20:05

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor whiksy » 14 Aug 2015, 20:15

heb ook de brand ipa geprobeerd, maar het is niks voor mij. Ik hou het bij een witbiertje...bavaria wit 0,0% smaakt me het beste van alle witbieren momenteel :o
Dat alcoholtekort compenseer ik wel met whisky :lekker
0 x

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2316
Lid geworden op: 22 Jan 2014, 14:34
Locatie: Gouda
Contact:

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 18 Aug 2015, 08:31

afgelopen weekend in de ardennnen weer aardig wat la chouffe en lupulus biertjes op.. heerlijk spul :Proost
0 x

Gebruikersavatar
-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 748
Lid geworden op: 14 Okt 2013, 08:09

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 18 Aug 2015, 08:44

Roland... schreef:Die IPA van Brand heb je van de week ook gekocht door deze smaak omschrijving. En door mij lekker bevonden hoewel ik geen bier drinker ben. :goedgedaan
Hebben jullie nog meer suggesties, van niet bitter bier met 'n hoger alcohol percentage, voor me?


:bigsmile

IPA hóórt bitter te zijn. Er zit in een IPA veel meer hop dan in ander bier. Het heet 'India Pale Ale' omdat ze er meer hop bijgooiden zodat het bier langer goed bleek; tot India! Brand IPA speelt in op de populariteit van IPA van het moment, maar omdat ze hun klanten niet willen laten schrikken met een 'echte IPA' hebben ze een 'IPA light' gemaakt.
Als je niet te bitter bier zoekt, dus niet gaan zoeken in de IPA hoek :-)

Probeer eens het gewone Belgische Blond bier. Dat is licht en heeft percentages van meestal rond de 6%, maar het kan net zo goed 8% zijn zo nu en dan. Bij de AH hebben ze er tegenwoordig zat van. Grimbergen is heel zacht en drinkbaar. Leffe is ook makkelijk. Let wel, de meeste Belgische brouwers hebben de standaard rij: blond (licht van kleur en van alcoholpercentage), dubbel (donker van kleur, iets meer alcohol), tripel (licht van kleur, fors in alcohol).
0 x

Gebruikersavatar
avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 869
Lid geworden op: 18 Jul 2014, 17:50
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor avdboom » 18 Aug 2015, 12:26

Gisteren nog eens de Brand IPA genomen en nog steeds enthousiast. In deze prijs categorie staat hij nu in mijn top-3 !

In navolging van mijn voorganger...
In de iets hogere prijs categorie kan ik de Malheur 10 aanbevelen!
0 x
Afbeelding

roylubbers
Senior
Senior
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 Aug 2015, 20:08
Locatie: Enschede

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor roylubbers » 19 Aug 2015, 15:06

Gister een Gregorius gehad, 1 van de 11 bieren/merken die zichzelf trappistenbier mogen noemen en de enige uit Oostenrijk. Erg lekker.

Verder laatst uit Schotland wat Innis & Gunn meegenomen, Original (77 dagen oak aged) en Rum cask finish (op rum vat). Best een leuk verhaal, weet niet of het hier al eerder is verteld. Ze wilden bier in de vaten doen om zo wat smaak van het bier over te brengen op de drank die later in dat vat zou gaan. Later bleek dat het bier dat er vervolgens uit kwam ook erg lekker is, dus werd dit ook verkocht :) Smaakt erg lekker. Aanrader als je die nog eens tegen komt...

En toen ik afgelopen weekend bij de slijter was heb ik nog twee flessen Beersky meegenomen. Iemand ervaring mee? Heb wel eens een bier gehad die op een Ardbeg vat had gelegen (Dochter van de Korenaar), maar dit vond ik net iets té...
0 x
Afbeelding


Terug naar “Whisky gerelateerde dranken inclusief cocktails”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten